DMG siemens 840D deur open bij M0

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

DMG siemens 840D deur open bij M0

Bericht door nocky2 »

Heeft er iemand ervaring met de siemens besturing of er een manier is om de deur te ontgrendelen bij een M0?

Ik kan het in de manuals van zowel siemens als dmg niet vinden.

Het gaat om een DMG CMX 70U.

Alvast bedankt
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DMG siemens 840D deur open bij M0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Handmatige gereedschap wissel knop, zodra die knippert wordt de deur vrij gegeven.

Heeft weinig met Siemens te maken, maar alles met hoe de fabrikant (DeckelMaho) denk over machine bediening en veiligheid, die maken de PLC software.

Vanuit je programma zou je dus een handmatige gereedschap wissel op moeten roepen.
M0 is programma halt, bij een freesbank zou het M6 zonder gereedschap nummer kunnen zijn, bij draaien lijkt me dat ook wel zoiets.
Je moet dus niet in het boek zoeken naar een deur ontgrendel functie, die is er (meestal) niet, maar een functie waarbij het noodzakelijk is dat de bediener de deur kan openen.

Heb je geen telefoon nummer van DMG, ik neem aan dat jullie die machine gewoon daar gekocht hebben en niet ergens op de zwarte markt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: DMG siemens 840D deur open bij M0

Bericht door P1-Engineering »

Als ik bij de 828D van ons de voeding en de spindle stop zet (voor beide de rode knop) kan ik de deur ontgrendelen. Kan ook gewoon ergens in het programma.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: DMG siemens 840D deur open bij M0

Bericht door pgroot »

Ik vermoed dat de TS de deur automatisch wilt ontgrendelen wanneer het programma een M0 commando geeft.
Ik heb hier ook al eens in het boek van de machine gekeken maar daar staat deze optie niet in benoemd, daarmee heb ik ook besloten er niet te veel tijd in te steken en gewoon maar op het knopje te drukken bij M0 als de deur open moet.

De button is volgens mij een harde input naar de besturing toe de vraag is dus dan al of deze ook softwarematig bediend kan worden.

*edit, zo terug lezende in de post van hugo zal het commando er wel in zitten daar het bij laden en ontladen automatisch gebeurt
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: DMG siemens 840D deur open bij M0

Bericht door nocky2 »

Het gaat inderdaad over het ontgrendelen van de deur wat bij een M0 alleen lukt door op de deur knop te drukken. Bij M30 ontgrendeld deze automatisch.

Normaal gesproken is het niet zo’n probleem alleen worden er nu productjes op de machine gemaakt met een programmatijd van 3min welke tussendoor een keer omgedraaid moeten worden. Dan is het handiger als dit automatisch gaat.

Ik had gehoopt dat toevallig iemand wist of er een parameter te veranderen was. (Dit is bij heidenhain wel zo)

Ik zal dmg eens proberen te bellen.
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
Plaats reactie