Wabeco F1410LF hs verbouwen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

It's alive!

De machine ging eigenlijk probleemloos terug in elkaar, na de spindelmoer hickup. ...
Echt heel saai, alles past en doet wat t moet doen.

Na het installeren van de motor nog even lopen friemelen met het trammen, Wat is het Nederlandse woord hier voor?
Ik heb een L vormige tool gemaakt met een as van 10mm, deze gaat in de kop van de spindel. Meetklok aan het andere eind.
Helaas wilde mijn digitale meter niet mee werken, die had een baaldag. De cijferes blijven de hele tijd op en neer springen echt van 5µm naar 25mm en weer terug. Denk dat mijn "getting shit done aura te sterk was voor de meter, mijn persoonlijk magnetisch veld heeft hem omzeep geholpen.

Met een kleine shim achter de motor, flink wat geduld en liefde meet ik met de L rond de motor een afwijking van <10µm. Dat wil zeggen, het verschil tussen links en rechts, in een rechte lijn er tegen over aan de andere kant zet ik de meter op 0 en meet het verschil aan de andere kant, door de spindel 180 graden te draaien.
Het zelfde voor de voor en achterkant.
Dat is goed genoeg voor de vrouw waar ik mee getrouwd ben.

Afbeelding

Had een deel van de testen meet de motor, volgens de handleiding gedaan op de bank.
Maar het werkelijk aansturen en laten draaien wilde ik pas doen als hij gemonteerd is. Het er in tillen en trammen is een uurtje werk, dacht neem het risico. Als hij het niet doet dan til ik hem er wel weer uit.
Moet zeggen dat mijn chinees alles met goed genoeg voor mij heeft omschreven in de handleiding, het is geen mooi Engels maar het is compleet en duidelijk.
Alles is duidelijk gemarkeerd op de spindel, wel in het chinees, maar gelukkig spreekt Google translate erg goed chinees.
De leidingen getrokken van lucht in naar de solenoïde en lucht uit naar de andere kant van de solenoïde. Eigenlijk, een kind kan de was doen.
De VFD aansluiten op de 380 en de 380 kabel aan een stekker monteren vind ik wat spannender. Maar na een korte google search, de draadjes vastgeschroefd naar waar ze horen en toen ik de stekker er in deed gingen de lampjes thuis niet uit en de lampjes op de VFD aan.

Ik bouw het schakelsysteem, de motor aansturing en de regeling van de lucht op een houten plank die ik tegen de kast van de machine heb geschroefd
Ik had voor de vorige opstelling een mooie actief geventileerde kast, maar dit past er allemaal niet meer in. Daarnaast is het voor mij de eerste keer dat ik zo'n systeem optuig, dus ik wil eerst even ervaren en voelen hoe straks alles in elkaar hangt. Nu even gas (VDHZMP, @Arie Kabaalstra) en dan kan ik straks met veel meer info en ervaring een mooie schakelkast gaan bouwen die ook nog eens functioneel is.

Moet wel zeggen dat er wat meer meters luchtslang in zijn gegaan dan ik had verwacht. Nu kon ik het niet laten om er direct een fogbuster op te zetten. Maar niet alleen heeft de motor lucht nodig voor de ATC, maar ook voor de overdruk in de motor en het schoonblazen met een lucht puls. Echt netjes dat het er op zit, maar dat laatste was even langs me heen gegaan. Gelukkig heb ik genoeg lucht groepen.

Afbeelding

Alles aangesloten op de motor, ATC doet het, spindel draait beide kanten op. Let's go!

Laatste stappen;
Aansluiten van de VFD op mijn Masso controller, ik heb jaren gewerkt met Eding CNC maar van een touch screen word alles mooier.
Test spanen maken.
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Laatste update.

Er zat een korte vakantie tussen, maar heb ondertussen een paar emmertjes spanen kunnen maken met de nieuwe Setup.
In het kort, dit is echt HEEL leuk.

Met de MK2 op de originele motor, deed ik gemiddeld tussen de 15 en 20 min over een gereedschapswissel. Los draaien schoonmaken, uitklokken. Nu nog geen 30 seconden. De machine is nu stijf genoeg om een beetje meer gas te geven, vroeger had ik een gierende en gillende machine als ik met een 6mm freesje 2mm diep vol het metaal in ging en dan trok de motor eigenlijk niet meer dan 400mm/min met de oppervlakte afwerking die daar bij hoort.
Bij 3mm diep, volle frees breedte 6mm frees met 600mm/min, hoor ik niks en als ik kijk hoeveel ampère de motor lust is het net iets meer dan idle.
Ik kom van ver dus ben rustig aan het uitproberen wat het beestje nu aankan met de recente upgrades. Als het aan de motor ligt dan kan ik nog minstens 6x dit volume per minuut aan spanen maken. Zou zich vertalen naar een 6mm frees, 6mm diep insteken met 2000mm/min. Dus voor een eerste testje ben ik zo best happy met de resultaten.

Als test heb ik eerst een BT30 rekje overgeengineerd. Had in een keer een probleem dat mn toolhouders overal liggen.

Afbeelding
De plaat waar de tools inkomen is 20mm dik, had nog een stukje liggen. Aan 5 zijden bewerkt in 1 opspanning. 7 tools gebruikt in de vorm van verschillende boren en freesjes. Teken en maken in minder dan een dag, wat me vroeger gewoon 2 volle dagen weekend had gekost. En natuurlijk netjes de BT30 conus gebruikt om mijn gereedschapjes recht op te houden.

Afbeelding
It works!

En daarna heb ik de eerste externe opdracht gedaan, yes!

Deze meneer kwam binnen met een Derailleur Hanger, ok dat heb ik even moeten googelen want ik ben geen fanatieke fietser. Helaas is dit onderdeel niet meer leverbaar en hoort bij een hele dure racefiets. Hij had helaas alleen nog het gebroken en verbogen onderdeel dus heb in het ontwerp een beetje artistieke vrijheid moeten toepassen om tot een ontwerp te komen. Hij wilde hem graag blank hebben met alleen positie gaten voor het schroefdraad omdat de fietsenmaker niet geloofd dat ik ook draad kan tappen.
Maargoed hij gaf aan dat als hij geen nieuwe hanger kan krijgen hij aan een ander fiets frame moet, werkt dat echt zo?
En natuurlijk ben ik de laatste plek waar hij komt vragen, dus voor volgend weekend moet het op zijn fiets zitten...
Kijken of ik sneller ben dan Amazon (nee Amazon heeft zijn onderdeel niet, vandaag besteld morgen in huis)

Afbeelding
Vrijdag 4u kwam hij binnen, zaterdag klaar. Ow wat heb ik een heerlijke machine en fijn dat ik iemand kan helpen die in de knoop zit.
Gefreesd in twee opspanningen, met 5 tools. Opgespannen als fotolijstje in de machine klem, eerst de ene kant bewerkt en daarna de andere kan.

Er zit nog een hoop potentie in de machine, kan in elk geval nog flink meer gas geven op het frezen in de x en y richtingen.
Liep met het boren wel tegen de snelheid van de Z-as aan. Stoorde me daar voorheen niet zo aan, maar het is een as die vrij zwaar loopt en de stappen motor die daar op zit gaat bij >300mm/min toch af en toe een stapje overslaan. Dus de motor die daar op zit is gewoon veel te licht.
En nu dat alles rap gaat, valt het op.

Nu wat meer opdrachtjes doen waar bij ik wat in het werkplaats fonds mag stoppen en andere mensen mag helpen zodat ze bijvoorbeeld geen nieuwe fiets hoeven te kopen (Belachelijk).
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door hfjbuis »

Tristram schreef: 03 sep 2023 17:56 Maargoed hij gaf aan dat als hij geen nieuwe hanger kan krijgen hij aan een ander fiets frame moet, werkt dat echt zo?
Ja, het ophangpunt voor de derailleur is maatwerk per frame. Waarom, geen idee, het zal de ontwerper niet boeien dat er/het geen standaard is. En die dingen gaan wel eens kapot als de derailleur verkeerd belast wordt, zoals bij vallen. :mrgreen:

Mooi dat de machine het (weer) doet en een mooi gemaakt onderdeel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tristram schreef: 03 sep 2023 17:56 Deze meneer kwam binnen met een Derailleur Hanger,
Afbeelding
Zo.. da's even een Binnenkomer... Mooie haak!, Hij valt zo te zien om het achterpad, en dan kun je em zo te zien ook nog met een klein schroefje vanuit de binnenkant borgen.

'k heb zelf eens met een soortgelijke uitdaging gezeten, met dit verschil dat ik geen "beschadigde haak" had om als voorbeeld te dienen.. Dus dat was even jongleren met de schuifmaat.
Tristram schreef: 03 sep 2023 17:56 Maargoed hij gaf aan dat als hij geen nieuwe hanger kan krijgen hij aan een ander fiets frame moet, werkt dat echt zo?
Ik ben een iets fanatiekere Fietser dan jij, Ik heb een 1978-er Jan Janssen Tour de France met een 63Cm Frame.. (groot!) en dat frame kocht ik, maar de Derailleurhaak zat er niet bij..
een Fietsframe is in de basis voor elke fiets ongeveer hetzelfde, behalve de verschillen.. Sommige frames hebben een "oog" aan het frame, meestal aan het achterpad waar ook je Wiel in zit, andere frames hebben losse derailleurhaken.

Afbeelding

Dit heb ik ervan gemaakt, maar als ik jouw exemplaar zo zie.. Hmm.. een Langere plaat zou het geheel meer stabiliteit geven.. 'k zit nog wel met uitvalnaven, waar de eigenaar van "jouw fietsproject" blijkbaar steekassen heeft.. da's weer iets nieuws van de afgelopen jaren.. Ik weet niet of ik dat zou willen.. want een Uitvalnaaf is zonder gereedschap uit te nemen.. Remmen even 't heveltje overhalen zodat de Remhoeven verder open staan, Heveltje op de As overhalen en je wiel eruit trekken.. inplaats van dat je er een as uit moet draaien..

Maar.. het geeft wel een lekker gevoel he?.. dat je in een paar uurtjes tijd, en even wat gejongleer met een schuifmaat je een onderdeel kan maken dat niet meer te koop is.. niet meer te koop.. Nou en?.. :lol:
Why buy one if you can make one?
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Arie Kabaalstra schreef: 03 sep 2023 19:56
Zo.. da's even een Binnenkomer... Mooie haak!, Hij valt zo te zien om het achterpad, en dan kun je em zo te zien ook nog met een klein schroefje vanuit de binnenkant borgen.

'k heb zelf eens met een soortgelijke uitdaging gezeten, met dit verschil dat ik geen "beschadigde haak" had om als voorbeeld te dienen.. Dus dat was even jongleren met de schuifmaat.

Afbeelding

Dit heb ik ervan gemaakt, maar als ik jouw exemplaar zo zie.. Hmm.. een Langere plaat zou het geheel meer stabiliteit geven.. 'k zit nog wel met uitvalnaven, waar de eigenaar van "jouw fietsproject" blijkbaar steekassen heeft.. da's weer iets nieuws van de afgelopen jaren.. Ik weet niet of ik dat zou willen.. want een Uitvalnaaf is zonder gereedschap uit te nemen.. Remmen even 't heveltje overhalen zodat de Remhoeven verder open staan, Heveltje op de As overhalen en je wiel eruit trekken.. inplaats van dat je er een as uit moet draaien..

Maar.. het geeft wel een lekker gevoel he?.. dat je in een paar uurtjes tijd, en even wat gejongleer met een schuifmaat je een onderdeel kan maken dat niet meer te koop is.. niet meer te koop.. Nou en?.. :lol:
Why buy one if you can make one?


Mooi stukje werk Arie, wat heb je gebruikt voor je oppervlakte afwerking?
Ik durfde vrij weinig artistieke vrijheid te nemen in het aanpassen van het ontwerp. Er was mij verteld dat dit een break away punt moet zijn dat wanneer er een val of botsing is met de derailleur dat dit als zwakste punt als eerste de geest geeft. Dus heb redelijk op mijn tenen gelopen om het origineel zo goed mogelijk na te werken. Vond het al spannend om de legering van het origineel niet te weten.
Heb jij bij jouw ontwerp hier ook iets van berekening op los gelaten voor een gelijksoortige functionaliteit?

Er is niks mooiers dan dingen maken die gewoon niet te krijgen zijn en als je daar dan iemand mee kan helpen. Dat is toch wel de echte validatie van de kunst van het maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k had nog een stukje plat Alu in de Rommeldoos liggen.. ooit eens een snippertje gekocht bij Herman Buitelaar. Legering is me onbekend, 'k vermoed dat het 6068 of iets van die strekking is..


Niks berekend, gewoon kijken wat je aan materiaal hebt, en daarmee maken wat je nodig hebt.. 'k was toch al niet van plan op mijn Plaat te gaan.. dat is me vorig jaar overkomen met een motorfiets, en daar wordt ik nog dagelijks mee geconfronteerd,maar 't bevestigingspunt van de Derailleur is maar 4 mm dik.. dat buigt wel als de nood aan de man komt..(als deze man wederom onvrijwillig een aanraking met het wegdek zou krijgen)
Tristram schreef: 04 sep 2023 11:11 Er is niks mooiers dan dingen maken die gewoon niet te krijgen zijn en als je daar dan iemand mee kan helpen. Dat is toch wel de echte validatie van de kunst van het maken.
Precies!.. in mijn geval begon dat met ehh.. mijn Freesbankje en daarna ?.. onderdelen voor modelbouw, een Grafmonument, onderdelen voor Werpmolens Horloge onderdelen, Fiets onderdelen, Telefoonhouders.. eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken..
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Arie Kabaalstra schreef: 04 sep 2023 12:21 'k had nog een stukje plat Alu in de Rommeldoos liggen.. ooit eens een snippertje gekocht bij Herman Buitelaar. Legering is me onbekend, 'k vermoed dat het 6068 of iets van die strekking is..


Niks berekend, gewoon kijken wat je aan materiaal hebt, en daarmee maken wat je nodig hebt.. 'k was toch al niet van plan op mijn Plaat te gaan.. dat is me vorig jaar overkomen met een motorfiets, en daar wordt ik nog dagelijks mee geconfronteerd,maar 't bevestigingspunt van de Derailleur is maar 4 mm dik.. dat buigt wel als de nood aan de man komt..(als deze man wederom onvrijwillig een aanraking met het wegdek zou krijgen)

Eens soms is een stevige balk gewoon de juiste oplossing.

Arie Kabaalstra schreef: 04 sep 2023 12:21 Precies!.. in mijn geval begon dat met ehh.. mijn Freesbankje en daarna ?.. onderdelen voor modelbouw, een Grafmonument, onderdelen voor Werpmolens Horloge onderdelen, Fiets onderdelen, Telefoonhouders.. eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken..

Begon bij met eerst zelf lekker hobbyen en op het gegeven moment wat ik onderdelen en dingetjes aan het maken voor andere mensen in het Lab. Grappig hoe dat gaat. Nu een tijdje niks gedaan, te druk bezig met bedrijfje spelen. Maar het wordt weer tijd om wat meer constant spanen te maken en problemen voor andere mensen op te lossen. En heel eerlijk, mn leven is ondertussen flink veranderd dus ik moest echt wat doen aan de machine, het hele weekend of weekende prutsen om een klein dingetje te maken haalde flink de lol er af.

Toch nog even het onderdeel gestraald voordat de beste meneer hem komt halen.
Hij had er niet om gevraagd maar zo is hij gewoon mooier en met het doel waar het voor is gaat het hem niet uitmaken op de toleranties.
En ik ga weer mooie dingen uitleveren.

Afbeelding
Dat maakt toch het verschil.
Plaats reactie