Wabeco F1410LF hs verbouwen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door hainjedaf »

Dus geen frisdrank blikjes meer in de recycling ton?

Ziet er knap uit. Chapeau
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Wat een monster blok om te frezen, ging net in mijn kleine machientje.
Het opspannen was wel een ding, kreeg hem niet goed te pakken. Uiteindelijk heb ik met een schuurpad en de slijptol de zijden van het blok waar ik hem wilde inklemmen even aangepakt en toen bleef hij goed in de klem zitten. De vlakfrees in het plaatje heeft een diameter van 40mm voor de schaal.

Afbeelding

Het gaat, maar ik ben niet ingericht op de handeling van zulke enorme blokken aluminium. Na het vlakken van 1 kant heb ik de rest van de bewerkingen redelijk makkelijk kunnen doen. Het grote vlak op de tafel gespannen om de onderkant op maat te maken, er moest een paar centimeter van af om op de juiste hoogte uit te komen. Daarna paste hij bijna in mijn machineklem voor het bewerken van de zijkanten, Even een van de bekken er uit voor een beetje extra ruimte.
Daarna kon ik hem moi aan z'n oren vast houden voor de voor en achterkant.

Afbeelding
Toch best knap geworden al zeg ik het zelf.
Ik zie in mijn gietwerk wel wat dingetjes, maar goed genoeg. De gegoten als klemmen die ik er bij heb gekregen zijn een stukje minder knap.

Van de fabriek heb ik twee klemdelen gekregen om de motor mee in te klemmen. De klem die je normaal tegen een frame zet las ik op het blok.
Met de band schuurmachine, had behoefte aan een beetje handwerk na alle CNC spanen, een schuine kant gezet op de raakvlakken.
En met veel plezier de twee blokken aan elkaar gelijmd met de TIG. Ik Tig nooit Aluminium, dus dat was even wennen.
Raar spul dat aluminium lassen, eerst de herrie, toch maar oordopjes in.
En dan, daar zullen jullie wel meer ervaring mee hebben, raar stroperig gedrag als ik dat zo mag noemen. Ik hobby af en toe wat met RVS, maar ik ga toch wat vaker een stukje aluminium lassen.

Afbeelding

Hiermee is de motor mount gereed om op de machine gebouwd te worden!

Moet nu de montage plaat op de machine zelf aanpassen en dan kan hij op de machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door hfjbuis »

Dat is een knap stukje werk geworden en helemaal vanaf het gieten gemaakt.
Top
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

@hfjbuis. Thanks! Ja het gieten, of meer het recyclen van alle rest stukjes is echt een enabler. Heb toch ongemerkt tientallen kilos aluminium gespaard over de jaren. Allemaal van die stukjes waar van je denkt, daar kan ik later nog iets mee en dan zijn ze altijd te klein voor het volgende project.

Heeft iemand een idee hoe ik een van de grote blokken in stukken kan zagen, afmeting is nog een kubus van 210mm.
Als ik hem zou kunnen vierendelen dan is hij weer behapbaar voor mij.
Natuurlijk ging het gieten niet in 1 keer goed
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk... hier hebben we iemand die volgens het "VDHZMP"protocol werkt.. (Van Dik Hout Zaagt Men Planken)

Niet te moeilijk doen.. Gang is alles..

Beetje "TIG lijm" doet wonderen..

Wat de stijfheid van de machine betreft.. een Koker tegen de kolom gaat prima, ik heb ook wel eens gezien dat men de kolom met een paar beugels gewoon aan de muur vastgemaakt had, dan gebruik je de stijfheid van je hele huis.. waarom ook niet?..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door hfjbuis »

Tristram schreef: 26 jul 2023 08:04 Heeft iemand een idee hoe ik een van de grote blokken in stukken kan zagen, afmeting is nog een kubus van 210mm
Dat is werk voor een bandzaag. Die van mij gaat in de houder tot 120 mm. Als ik hem uit de houder haal, kom ik iets verder. Alle 4 de hoeken inzagen en de rest met de beugelzaag.

Ik heb eens 12 mm aluminium met een (oude) hand cirkelzaag gedaan (advies van @benkr). Dat ging redelijk goed. Voor de zaagtafel heb ik daarna een blad van Metabo gekocht (meer tanden voor hout) maar dat was geen succes.
Bij toolnation verkopen ze zaagbladen voor aluminium voor een redelijke prijs met goede recensies. Die ga ik proberen om aluminium plaat te zagen.
https://www.toolstation.nl/hm-cirkelzaa ... ium/p38247
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 26 jul 2023 09:27 Bij toolnation verkopen ze zaagbladen voor aluminium voor een redelijke prijs met goede recensies. Die ga ik proberen om aluminium plaat te zagen.
Ik heb een tijdje geleden een Afkortzaag gekocht, en daar ook een blad voor Aluminium op gezet.. Vroeger bij DamenCNC hadden we ook al zoiets.. , werkt geweldig.. Ik gebruik em vooral om Alu Systeem profielen op maat te maken, maar ga er ook wel Massief ø40 mm mee te lijf..Dikker kan altijd.. als je maar de tijd neemt, een beetje "eit" erop.. en regelmatig lossen (de spanen eruit) om te voorkomen dat ze vastkleven in de tandkuilen.. gaat als een malle..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Kjelt »

Wow, veel bewondering voor dit mooie project, zelf je stock gieten :shock: .
En dan is een Wabeco F1410LF voor velen al een droom van een machine maar kennelijk toch niet voldoende rigide gebouwd ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb eens een Wabeco onder handen gehad om deze om te bouwen naar CNC, ik weet niet of dat het zelfde model was als deze, maar wat mij opviel is dat het gietwerk zelf voorzien was van de nodige versteviging in de vorm van ribben.

Je zou kunnen stellen.. voor het formaat van de machine is ie behoorlijk stijf, maar het formaat van de machine zelf is de beperkende factor..
Zoals gezegd: Stukkie koker erachter, en dat zal al het nodige schelen..
een Wabeco is geen Kern tenslotte... :lol:
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Heren dit weekend gaat de Spindel er af.
Dit is de laatste keer, de laatste foto van de originele spindel om mijn Wabeco frame.
Even een traantje weg pinken.

Afbeelding

Is er hier een liefhebber die deze spindel van mij over wil nemen, Post hem ook nog een keer in de tekoop sectie zodra ik hem los heb.
Hij heeft afgelopen week nog spanen gemaakt, 2.2kW tot 7000rpm extern aan te sturen motor met geïntegreerde VFD, MK2 spindel en boor functie.
Advies is om van de spindel zelf de lagers te vervangen.
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Weer een stapje verder, twee stappen vooruit en dan weer eentje terug.

Eindelijk de Duitser terug gevonden in de machine

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dus ja, dat zie je goed, dit is 1 massief stalen onderdeel. Netjes aan alle kanten bewerkt. Kosten nog moeite bespaard om de meest degelijke oplossing te realiseren. Ik kwam hem tegen en moest gewoon even een traantje weg pinken.

De ronde knop moet er van af, had van te voren niet bedacht dat er een ronde knop op zou zitten en heb een vlakke plaat nodig.
Beetje jammer want heb net de freesmachine uit elkaar gehaald.

Het volgende plan:
De ronde knop er van af schuren met de bandschuurmachine. Maar dan een beetje laten zitten.
Dan met de blauwe smurrie en de granieten plaat met de hand de boel vlak schrapen.

Afbeelding
Best knap geworden al zeg ik het zelf, vlak zonder hobbels en deuken

Dan het stapje terug..
We moeten het de volgende keer even hebben over de kogelomloop spindel moer, foto's volgen..
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Ok, over het stapje terug.
Om de Mount plaat van de machine af te kunnen halen moet hij los gekoppeld worden van de spindel.
Om de spindel uit de machine te kunnen halen moet de spindelmoer los gehaald worden van de mountplaat en de spindel.
Dit is geen klus waar ik van schrik, maar neemt niet weg dat het een spannend klusje is.

Wat je ook doet, laat geen balletjes uit de moer vallen, als je er eentje kwijt raakt kan je de moer weg gooien.
Het laatste is niet helemaal waar, maar dat is wel wat de fabrikant en elke tussenleverancier je gaat vertellen.

Ik draai netjes de schroefjes los en pak het buisje dat je gebruikt om de lagers op hun plaats te houden.
Beetje context, als je een kogelomloop moer op een kogelomloop spindel gaat installeren, wordt de moer geleverd met een buisje of een staaf er in.
Dit buisje houdt alle lager op hun plek, als je het buisje er uit zou halen loop je het risico dat je direct een hand vol lagers hebt. Dus voor de installatie druk je het buisje tegen de spindel aan en draai je de moer op de spindel zonder dat je contact verliest met de spindel. Zo blijft alles netjes op z'n plek.
Bij de demontage precies het zelfde proces maar dan andersom.

Ik pak mijn buisje druk deze tegen de spindel, beetje onhandig, deze spindel is gewoon vlak aan de onderkant, een verloopje was mooi geweest. Maargoed ik hou hem goed tegen de spindel terwijl ik de spindel omhoog draai uit de moer vandaan. Voorbij de point of no return voel ik dat het niet goed gaat..
Ik hou mn hoofd koel en maak de klus af.
Ik haal de spindel uit de machine en kijk in mn andere hand, en zie daar vier kogels.
Geen probleem "I got this", ik plak de lagers er wel weer in terug.

Afbeelding

Tijd om alle lagers uit de moer te halen, alle maal op een papiertje en schoon poetsen. Zelfde geld voor de moer, al het vet er uit en schoon poetsen.
Als alles glimt, tel ik de groepen, het zijn er twee.
Ik tel het aantal lagers, dat zijn er 45, Ik denk dat ik er minimaal 1 kwijt ben. Donzige Eenhoorns. Stel je voor, je voelt aan je zaakje en vind niet het aantal ballen dat je verwacht.

Vervolgens gebruik ik mijn volle creativiteit om hardop de ernst van de situatie te omschrijven.
In een korte spanne van een paar minuten ben ik kortstondig religieus, uit mijn diep gaande kennis van verschillende ziektes en genetische aandoeningen en omschrijf een kleine veldslag.

Ik heb contact gehad met Hiwin Nederland, useless. Internet bronnen geraadpleegd en wat collega's.
We gaan gewoon geen nieuwe spindel en moer kopen, al mijn geld zit in een nieuwe ATC, grom.

Ben weer kalm, hoe los je zoiets op.
Het probleem met de spindel moer is dat de "Binning" op de lagers van een beetje kwaliteit moer hoger is dan waar de kogel fabrikant de lagers op wil leveren. Ik zeg Binning, dat is een term die ik ken vanuit de LED's. Ik denk dat je normaal zou zeggen de tolerantie op de lagers, maar wat bijvoorbeeld Hiwin doet is dat ze lagers met een standaard G20 tolerantie bestellen, en vervolgens gaat een medewerker of machine de batch met lagers nog eens sorteren tot ze groepjes van plus min een paar micron hebben.
Nu dat de lagers schoon naast de moer liggen is het een kwestie van de lagers een keer na meten, heb een stuk of 10 gemeten.
Nominaal zijn de lagers in mijn spindelmoer 3,167mm met een standaard deviatie van 0,001mm. Dat is toch wel mooie kwaliteit.
Nu heb ik een kogel nodig die in het zelfde groepje valt, eentje met een diameter van tussen de 3,166mm en 3,168mm
Wat je absoluut niet moet doen is een random 1/8" lager er in gooien, want als dat een echte 3,175mm is dan loopt alles wat stroever dan de bedoeling is.

Zet wat muziek op, controleer de batterij van de micrometer, we gaan het gebrek aan skills en handigheid compenseren met tijd.

Afbeelding

Alle lagers gesorteerd, met het idee dat ik een 3,168mm lager nodig heb. En uit 300, ja echt 300 een handje 3,168mm lagers en zelfs nog een groepje die nog iets kleiner zijn gevonden. Klaar om de moer opnieuw in elkaar te zetten.

Ik maak de moer nog een keer schoon en tel het aantal groepen, het zijn er 3.
Neeee, tel ze nog een keer, het zijn er echt 3.
3 keer 15 is 45, kans dat ik een balletje heb laten vallen is dus erg klein. 300 ballen voor mn lol gemeten.
Laten we doen alsof dit een wijze les was van het universum..
En ik ben de trotse eigenaar van bijzonder goed gesorteerde 1/8" lagers, mocht iemand nog opzoek zijn naar een 1/8" balletjes van een bepaalde maat, laat het weten, die krijg je van mij.

Om de moer terug in elkaar te zetten vul je de groeven met schoon lager vet, als je alleen de groepen vult en niet alles er tussen dan kan je goed zien waar de lagers moeten komen. Ik doe dit normaal met een inbussleuteltje, je hebt een schoon stokje nodig dat geen restjes achter laat.
Met de inbus kan je aan de lange kant een beetje vet pakken, daar blijft een balletje prima aan plakken en zo plaats je voorzichtig de lagers 1 voor 1 terug op hun plek. Als je ze goed in het vet drukt vallen ze er ook niet zo snel uit.
In mijn geval 3 groepen van 15 en klaar.
Dan het buisje er in en je hebt een transporteerbaar systeem.

(Ik heb dit vroeger veel gedaan met Isel spindelmoeren, die werden droog geleverd en gemonteerd. Met een kleine oeps had je dan een hand vol kogels)

Never a dull moment
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Kars-cnc »

Mooi verhaal! Ik vergoelijk zulke zinloze acties altijd met "dat ik er veel van geleerd heb" 8)

Helaas blijkt nogal eens dat dat leren alleen een stukje persoonlijkheidsvorming (niet vloeken enzo...) is geweest, omdat de verworven skills nooit meer nodig blijken...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Ballegooijen »

omdat de verworven skills nooit meer nodig blijken...
Dat is misschien toch wel omdat je geleerd hebt hoe het niet moet en het dus weet te voorkomen :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie