Compact C5 CNC turret

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Compact C5 CNC turret

Bericht door Pouln »

Ik heb mijn C5 CNC omgebouwd en maak nu gebruik van een servo motor.
Vraagje over de turret. Deze draait vrij dicht boven de dwarsslede.
Met andere woorden, indien een beitel ook maar een klein stukje uitsteekt, zal deze tegen de dwarsslede aankomen.
Hoe hebben jullie (andere gebruikers van deze machine) dit opgelost?
Kan natuurlijk alle beitels aanpassen zodat deze verder voor de turret uitsteken of en daar denk ik aan, een adapter maken die tussen de de beitelhouder en de turret as komt, lang genoeg om de beitels voor de dwarsslede langs te laten draaien.
Deze laatste oplossing is maar één aanpassing, terwijl de eerdere oplossing aanpassing van iedere beitel vraagt (of minimaal drie beitelhouderadapters vraagt).

Hoor graag jullie mening
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Compact C5 CNC turret

Bericht door Arie Kabaalstra »

De enige beitel die bij mijn EMCO Compact 5 CNC in de buurt van de dwarsslede komt, is de Steekbeitel.
Dus die heeft wat beperking met de maximale diameter die je af kunt steken, maar dat is mede inherent aan het lage vermogen van de machine, en denk nou nie:"Ja, maar er staat bij mij nu een Servo op, die trekt dat wel", want daar is het bankje gewoon niet stabiel genoeg voor..

Wat bij mij ook meespeelt is, dat ik zelf mijn beitels gemaakt heb, waar ik stukjes hardmetaal staf in zet, die ik zelf slijp uit afgebroken of botte freesjes. (dit ook vanwege het gegeven dat ik vaak niet wegkom met de standaard 0.4 mm neusradius van de beitels, als ik ze al afrond, dan houdt dat op bij 0.1 mm)

Dat die beiteltjes bij mij ook niet ver uit de turret steken, is om dezelfde reden.. Hou de boel dichtbij het hart van de turret, zo heb je zo min mogelijk krachten, Ik kan me ook geen enkele reden bedenken waarom je een langsdraaibeitel ver uit zou laten steken.
Bij Steekbeitels laat je em ook niet verder uitsteken dan wat je op dat moment nodig hebt voor je werk.. hoe korter de uitsteek, hoe stabieler ie is..(ik heb een steekbeiteltje dat niet meer dan 1.5 mm uit kan steken, meer is ook niet nodig, omdat ie slechts 0.7 mm breed is (ongeveer dan... exact is ie 0.68)

Ik weet niet wat jij een klein stukje noemt.. Ik heb zeker 10-12 mm uitsteek, want het klemdeel moet vanwege de constructie van mijn langsdraaibeitels buiten de Turret steken.. anders kan ik de inzetjes niet vervangen.., en bedenkende dat de 3 gaten voor binnendraaibeitels op het hart van de machine kunnen komen, is het ook niet zo dat je't niet haalt.. 't is eerder andersom.. even uit het hoofd is de slag van de Slede in X richting slechts 53.5 mm , Ok 53.8 zie ik hier op mijn scherm.. maar daar win je ook de oorlog niet mee.. :lol:

Overigens.. stel de machine zo af, dat als de gaten in de Turret op de Centerlijn staan, dat dát je machinecoordinaat X0 is.. , dan kun je nog een haartje verder als ik het wel heb, maar.. als je er een boorgereedschap in zet, dan kun je em zo naar X0 sturen.. en een gaatje boren.. en dat is gewoon handig.. (en ook de bedoeling).. Blijf dus met je takken af van de X-Offset functie.. en wel hierom.. DIE GEBRUIK JE NIET OP EEN DRAAIBANK!..


een fotootje zou de boel veel duidelijk maken, want jij beschrijft een "probleem" dat mij volledig onbekend is.. en daar ben ik voor behandeld..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Compact C5 CNC turret

Bericht door javanree »

De turret is wat krap en je zult sowieso van standaard 12mm beitels met wisselplaten de schacht moeten inkorten.
Voor steken heb ik gekozen voor een eigenbouw steekbeitel op basis van PH Horn 312 wisselplaten ; die zijn in heel veel breedtes te krijgen voor redelijke prijzen en omdat ze redelijk positief geslepen zijn met goede vrijloop kost het relatief weinig vermogen. Max steekdiepte is dan wel beperkt tot circa 6-8mm steekdiepte.

Beitels zodanig verlengen dat ze voor de dwarsslede langs gaan is een slecht idee, je creeert een gigantische arm met als gevolg dat de beitel gaat buigen door de snijkrachten. Dat kan voor trillingen of zelfs breuk zorgen. Als het niet past wil je te veel voor zo'n klein machientje :mrgreen:
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Compact C5 CNC turret

Bericht door Pouln »

Arie Kabaalstra schreef: 22 jun 2023 18:14
……

Ik weet niet wat jij een klein stukje noemt.. Ik heb zeker 10-12 mm uitsteek, want het klemdeel moet vanwege de constructie van mijn langsdraaibeitels buiten de Turret steken.. anders kan ik de inzetjes niet vervangen.., en bedenkende dat de 3 gaten voor binnendraaibeitels op het hart van de machine kunnen komen, is het ook niet zo dat je't niet haalt.. 't is eerder andersom.. even uit het hoofd is de slag van de Slede in X richting slechts 53.5 mm , Ok 53.8 zie ik hier op mijn scherm.. maar daar win je ook de oorlog niet mee.. :lol:
Inderdaad 10-12mm ik dacht dat dit erg weinig is, maar als dat voor jullie voldoende is, zal dat voor mij vast ook het geval zijn 😊
Arie Kabaalstra schreef: 22 jun 2023 18:14
Overigens.. stel de machine zo af, dat als de gaten in de Turret op de Centerlijn staan, dat dát je machinecoordinaat X0 is.. , dan kun je nog een haartje verder als ik het wel heb, maar.. als je er een boorgereedschap in zet, dan kun je em zo naar X0 sturen.. en een gaatje boren.. en dat is gewoon handig.. (en ook de bedoeling).. Blijf dus met je takken af van de X-Offset functie.. en wel hierom.. DIE GEBRUIK JE NIET OP EEN DRAAIBANK!..
Goede tip die ik idd zelf ook had bedacht.

Enne fotootje is denk ik niet meer nodig, want wat ik wellicht als probleem zag, is het blijkbaar niet.
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Compact C5 CNC turret

Bericht door Pouln »

javanree schreef: 22 jun 2023 19:42 De turret is wat krap en je zult sowieso van standaard 12mm beitels met wisselplaten de schacht moeten inkorten.
Voor steken heb ik gekozen voor een eigenbouw steekbeitel op basis van PH Horn 312 wisselplaten ; die zijn in heel veel breedtes te krijgen voor redelijke prijzen en omdat ze redelijk positief geslepen zijn met goede vrijloop kost het relatief weinig vermogen. Max steekdiepte is dan wel beperkt tot circa 6-8mm steekdiepte.
Ja klopt, dan moeten de schachten idd flink ingekort worden.
Beitels zodanig verlengen dat ze voor de dwarsslede langs gaan is een slecht idee, je creeert een gigantische arm met als gevolg dat de beitel gaat buigen door de snijkrachten. Dat kan voor trillingen of zelfs breuk zorgen. Als het niet past wil je te veel voor zo'n klein machientje :mrgreen:
Beitels aanpassen, zodat ze voor de slede langs gaan, leek me ook geen goed idee, vandaar de gedachte om de as van de turret te verlengen, maar blijkbaar is dat niet nodig.
Het draaiwerk wat ik zal doen zal in alle gevallen klein zijn (modelbouwwerk), dus ik verwacht geen grote verschillen in diameters.

Dank voor de input. Ik hou het voorlopig op inkorten van de beitelschachten.
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Compact C5 CNC turret

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pouln schreef: 22 jun 2023 23:28 Het draaiwerk wat ik zal doen zal in alle gevallen klein zijn (modelbouwwerk), dus ik verwacht geen grote verschillen in diameters.
Afbeelding

Groot werk dus.. dit is wat ik klein noem... ø1.1, 1mm lang, met een flensje van 0.15 dik en ern gat 0.25 erdoor :lol:
Maar daar heb je gern lange beitels voor nodig.. bedenk dat je met 5.25 mm uitsteek op een steekbeitel 10 mm kan afsteken..
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Compact C5 CNC turret

Bericht door Pouln »

😀 behoorlijk klein, ja
Later, Poul
Plaats reactie