Jmc 180w ac servomotor

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Tonybryden »

Ik zit met een vraag waar ik jullie hulp voor nodig heb.
Ik heb een emco 4 draaibankje waar van ik de motor iets te zwak vind.
Ik heb nu een jmc ac servo motor aan het draaien op een pulsgenerator en dat werkt goed.
Mijn vraag is deze motor geschikt om als draaibank motor te gebruiken.
Ik heb geen idee of de motor hier voor geschikt is, en kan er ook niet veel over vinden zonder moeilijke woorden als , ja wist ik het maar.
Mocht de motor niet geschikt zijn zoek ik er nog twee bij en ga ik ze op het portaalfrees gebruiken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik een 600W AC servo als 2e motor op mijn HBM BF190 en dat werkt prima.
Als het vermogen en toerental van de AC motor vergelijkbaar is met de huidige motor, dan voorzie ik geen problemen. Maakt hij minder toeren, dan moet je de overbrenging aanpassen. Heeft hij veel meer vermogen, dan kun je dat in de driver wel terugschroeven.
Gewoon proberen!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Tonybryden »

Wat bedoeld u met de overbrenging aanpassen, je bedoeld dat ik dan moet werken met tandriemschijven .
Ja proberen ga ik het zeker , ik kan nu de toeren regelen met een potmeter op de pulsgenerator wat het een stuk leuker maakt met draaien.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: 19 jun 2023 13:33 Wat bedoeld u met de overbrenging aanpassen, je bedoeld dat ik dan moet werken met tandriemschijven .
Ja, je zult andere pulleys of tandriemschijven moeten maken. Eventueel moet er ook een andere (langere) riem op.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Kars-cnc »

De Emco 4 kende ik eigenlijk helemaal niet. Even Googlen leverde het volgende op:

Emco Unimat 4.jpg

Leuk bankje! Lijkt me heel geschikt voor het fijnere werk.

Je moet even kijken wat de originele motor voor toerental heeft, als dat in de buurt van 2800rpm is (2 polige AC motor) dan kun je denk ik de motor 1 op 1 vervangen door de JMC servo die 3000rpm max. doet. Als het een 1400rpm motor is dan is het waarschijnlijk het simpelste om de AC-2 snaar positie gewoon niet meer te gebruiken. BC-1, BC-2 en AC-1 geven dan het dubbele toerental van wat op de draaibank staat. Dat lijkt mij prima omdat je met de toerenregeling die je hebt gewoon een groot bereik aankunt en die snaar-positie minder niet gaat missen.

Die 180Watt schat ik in als wel voldoende voor een dergelijk bankje.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Tonybryden »

Nu ben ik wat verder met deze info van jullie.
Ik zal eens kijken hoeveel rpm de standaard motor is.
Voor nu draaid de de servo lekker op de pulsgenerator .
Als het iets minder warm gaat worden wil ik het draaibankje onder handen nemen en een motor montage plaat tekenen voor de servo.
Ik meld me als ik er mee bezig ben
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door benkr »

De JMC 180W servomotor is GEEN AC servomotor!, maar eigenlijk meer een veredelde stappenmotor.
Ik denk dan ook niet dat dit een succes zal gaan worden, maar als je de motor toch al hebt kun je het natuurlijk altijd proberen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Kars-cnc »

Het is wel een servo motor! Nou ja, afhankelijk van hoe je de definitie legt.

Een closed loop stepper met 50 pool-paren (200 steps) en een goed geïmplementeerde micro stepping doet technisch gezien hetzelfde als een (b.v. JMC) DC servo met (naar mijn weten) 6 pool-paren en een heeeel veel microstepping. Beide vallen of staan met de driver elektronica en firmware die de encoder stand vertaalt naar spoelaansturing.... Doordat het mindere aantal poolparen kan een servo soepeler reageren dan een stepper, maar heeft dan ook weer meer moeite om z'n positie snel en correct in te nemen.

En, correct me if I'm wrong, maar de hier veel geprezen AC servo is volgens mij alleen maar AC omdat je hem direct op de 230V aan kunt sluiten. Intern wordt die 230V meteen gelijkgericht. Dat is lekker simpel en spaart een DC voeding uit. De fabrikant houd ook van simpel en past meestal geen galvanische scheiding toe, dus het circuit naar de servo toe moet goed geïsoleerd zijn wil je geen opsodemieter krijgen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door hfjbuis »

Ik kan maar één JMC 180W AC servo motor vinden: JMC Servo iHSV57-30-18-36-21-38 AC Servo Motor 180 Watt / 36 Volt v605 https://www.rocketronics.de/shop/en/jmc ... JMEALw_wcB
Dat is een 36V DC (voeding) servo met 3 fase (AC) motor.
Verder is het koppel constant tot 3000 RPM. Het is daarmee een "echte" Nema23,0.57 Nm, 3000 RPM servo met geïntegreerde driver voor €132,--. Jammer dat die niet zonder extra hardware met een 0..10V gestuurd kan worden.
Tonybryden schreef: 19 jun 2023 11:34 Ik heb een emco 4 draaibankje waar van ik de motor iets te zwak vind.
Op max toeren zal de huidige draaibank motor ook zijn maximale vermogen leveren. Wil je op max toerental meer power, dan moet de servo meer vermogen hebben dan de huidige draaibank motor.
Als de huidige draaibank motor een koolborstel (brushed) DC motor is, zal hij op lage toeren een zwak koppel hebben (ik kan mijn 1.5 kW brushed DC motor op 50 RPM met twee vingers tegenhouden). Als het een borstelloze motor is (BLDC) dan zal hij ook op lage toeren een behoorlijk koppel hebben en een redelijke toerental regeling.
Op lage toeren (draadsnijden) heeft een servo motor door zijn constante koppel en goede snelheidsregeling een groot voordeel. Servo motoren kunnen echt vanaf 0 RPM draaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 20 jun 2023 10:02 Ik kan maar één JMC 180W AC servo motor vinden: JMC Servo iHSV57-30-18-36-21-38 AC Servo Motor 180 Watt / 36 Volt v605 https://www.rocketronics.de/shop/en/jmc ... JMEALw_wcB
Dat is een 36V DC (voeding) servo met 3 fase (AC) motor.
Verder is het koppel constant tot 3000 RPM. Het is daarmee een "echte" Nema23,0.57 Nm, 3000 RPM servo met geïntegreerde driver voor €132,--. Jammer dat die niet zonder extra hardware met een 0..10V gestuurd kan worden.
Weer wat wijzer, ik dacht dat die JMC motoren toch wat meer op een stepper leken, maar bij nader inzien is het toch meer een echte servomotor.
Inderdaad jammer dat je geen 0-10V kunt sturen. Maar daar heb je wel hele leuke printjes voor bij Ali.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Tonybryden »

Het begint weer moeilijk te worden voor mij.
Het staat beschreven als ac servo motor.
En ik heb het op een pulsgenerator van aliexpres draaien , met de potmeter kan ik de snelheid regelen en links en rechts om laten draaien met een druk knopje.
Of het goed genoeg is voor mijn draaibankje weet ik niet
Maar een leuk project om het in ieder geval te proberen.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Tonybryden »

kleine emco 4 draaibankje verkocht en een emco compact 5 gekocht wie ik om wil bouwen naar cnc.
eerste vraag kan ik de spindels blijven gebruiken samen met de originele motor.
schroefdraad is voor mij niet nodig op het bankje .
vind het ombouwen ook al een hobby.
heb het nodige voor de besturing al gekocht bij tantan en zoek alleen nog 2stappen motors.
is er op het forum een ombouw te vinden, kan het niet vinden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: 10 jan 2024 22:52 kan ik de spindels blijven gebruiken samen met de originele motor.
Als je met spindels de trapezium schroefdraad bedoeld van langsvoeding en dwarsvoeding, dan ja (heb ik ook op beide draaibanken). Door de backlash in deze spindels is het draaien van exotische figuren met hoge precisie (ondanks backlash compensatie) niet altijd mogelijk. Zolang je draai bewegingen zijn alsof het een conventionele bank is, kan het probleem loos. Met wat beleid, is veel mogelijk. Ik draai ik er ook mijn tandwielfrezen mee.

CNC ombouw en handmatig gebruik zijn ook mogelijk en dat vindt ik wenselijk (Arie niet). Omdat de stappenmotor het handmatig nauwkeurig (0.01 mm) positioneren tegenwerkt, draai ik een passing alleen maar CNC.

Wil je ombouwen naar KO (kogelomloop) spindels en handmatige gebruik houden, dan moet je er rekening mee houden dat een linkse KO spindel erg duur is.

Ik stel het motor toerental nog steeds met de hand in, maar dat ga ik toch via de software regelen. Mijn motor heeft een potmeter om de snelheid te regelen en ik verwacht dat ik die ook met een extern 0..5 V signaal kan regelen. Staat op de planning.
Tonybryden schreef: 10 jan 2024 22:52 is er op het forum een ombouw te vinden, kan het niet vinden.
op "emco 5 cnc ombouw" is inderdaad niet zoveel te vinden
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=12201
maar met google kom je ook een heel eind
https://www.google.com/search?q=emco+5+ ... s-wiz-serp
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Jmc 180w ac servomotor

Bericht door Tonybryden »

Heb op de site gekeken maar weinig voorbeelden van het ombouwen.
Ik weet zo niet hoe te beginnen.
Zal stappenmotor beugels moeten maken en weten hoe ze te bevestigen.
Voorbeelden zou me in ieder geval al iets vooruit kunnen helpen.
Plaats reactie