Onbekende draaibank??

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Mennow
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2022 12:29

Onbekende draaibank??

Bericht door Mennow »

Beste CNCforumers,

Ik ben nieuw hier sinds ik een week geleden mijn eerste draaibank heb gekocht, nu zou ik alleen werkelijk geen idee welk merk het is. zou iemand mij kunnen helpen? Bijna alle bouten die erop zitten zijn engelse draad, maar het spoed tabel is ook weer in het duits.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Alle foto's van de draaibank
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door assink »

Lijkt mij een vroege aziatische machine, waarschijnlijk geimporteerd door knuth of een andere duitse firma.
Waarschijnlijk uit taiwan.
Denk niet dat het een duits fabrikaat is in ieder geval.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door FreesKever »

Op de deur op de poot onder het meedraaiende center staat iets wat een bedrijfslogo lijkt te zijn.
Op die andere poot staat iets roods vlak boven de PKMZ, maar is niet leesbaar op de foto's.

Andere plaatsen waar je een merknaam kunt vinden is op b.v. de klauwplaat of op het motor type plaatje.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door HD13 »

Misschien hier even rondneuzen,
http://www.lathes.co.uk
Mennow
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2022 12:29

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door Mennow »

Bedankt voor de reacties, dit zijn nog een aantal foto's van die rode tekst plaatjes en de motor. op die ''deur'' van de rechter poot staat NOOD of andersom, ik kon hier niet zomaar iets op vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuk bankje wel..

de Noniusringen zijn die in Milimeters of "fictional units"(AKA Inches)? dat geeft wel een beetje een beeld van welke markt er met deze machines bediend werd..
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door tuonov4 »

vraag eens na bij de firma groenenwegen, deze bestaat nog steeds
Mennow
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2022 12:29

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door Mennow »

Ik had idd al een mailtje gedaan naar groenenwegen. de slede van de X-as heb ik een streepje verdraaid op het handwiel en met een schuifmaat meet ik 0.1mm dus het zal wel in mm zijn.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door tuonov4 »

kan je nog een foto plaatsen van dat logo op die rechter framedeur?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door assink »

Misschien is het een product van ZMM of een andere hongaarse fabriek?
Zaten genoeg fabrikanten van dat spul in de voormalige sovjet unie wat hier verkocht is onder eigen merknaam.
Maar snap dan het engelse draad niet. Leispindel kan ik wel snappen, dat gebeurt wel meer. Maar de bevestigingsmaterialen niet.
Mennow
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2022 12:29

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door Mennow »

Groenenwegen wist helaas niet welke draaibank het was, op het deurtje staat NOOD met gekke letters. ik kan eventueel een foto ervan maken. ik ga nog even die ene site doorzoeken met al die draaibanken.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door JanSr »

Ik heb die twee logo's even "vergroot".
Logo draaibank.png
Logo draaibank.png (119.48 KiB) 593 keer bekeken
Logo Draaibank 2.png
Bij Lathes.UK vind ik tot heden niets.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door JanSr »

Als ik kijk naar de range toerentallen, 100 tot 1150 rpm, dan is het ding vrij antiek.
Zo goed als onbruikbaar voor het gebruik van hedendaagse snijplaatjes.
Met een hedendaagse motor is dat wellicht op te krikken tot het dubbele of zo.

Overigens: NOOIT een sleutel in de klauwplaat laten zitten. NOOIT.
Dat is net zo'n doodzonde als een patroon in een vuurwapen laten zitten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Onbekende draaibank??

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 28 jun 2023 19:25 Overigens: NOOIT een sleutel in de klauwplaat laten zitten. NOOIT.
Dat is net zo'n doodzonde als een patroon in een vuurwapen laten zitten.
het eerste wat ik leerde bij het hanteren van een Vuurwapen (FN FAL) was het uitvoeren van de Veiligheidsmaatregelen, Kortom, je pakt het wapen, maar blijft ver van de Trekker, Trekt de afsluiter naar achter, een geladen patroon zal dan worden uitgeworpen, en als er geen patroon geladen is/was, kun je ook controleren of de loop niet anderszins geblokkeerd is.

Hetzelfde geldt voor een Draaibank, alvorens de machine in te schakelen, dien je jezelf ervan te vergewissen dat dat veilig kan, dus dat er geen Spanen in de buurt van de leispindel liggen, de klauwplaatsleutel uiteraard verwijderd is, en bijvoorbeeld of je snijgereedschap nog in orde is.

Ik laat de Klauwplaatsleutel altijd op de klauwplaat staan, als ik met de machine bezig ben, dat is voor anderen het teken:"Deze draaibank is in gebruik, afblijven dus"
Je zal ze niet op de koffie willen, die een werkstuk uit de machine halen, hun werk erinzetten, en dat alles voor je terugbent bij de machine, om verder te gaan met waar je mee bezig was..

Het hoeft natuurlijk geen betoog dat de sleutel eruit halen altijd veiliger is, maar ik ben net zo gewend aan Controleren of de sleutel er nog in zit..
Een patroon in een Vuurwapen.. dat vind ik erger.. want die zie je aan de buitenkant niet..
Plaats reactie