Nostalgie 2

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 11 jun 2023 12:52 [Afbeelding/img]
Die stond waarschijnlijk de afgelopen 10 jaar al werkloos in de weg te staan. :mrgreen:
Maar voor iemand die weet hoe er mee te werken is daar knap werk op te maken. (ook 3D)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grafjan schreef: 11 jun 2023 12:51 Bedoel je zoiets Arie? Die zijn bij ons vorige week naar buiten gereden. Moesten plaats maken voor een 5assige Yasda
Nee...eerder dit:
Afbeelding

Bovenaan zit de taster, onderaan de Frees.
Eigenlijk een bedfrees met een kopieerinrichting erop.. met, naar ik begrepen heb een Hydraulisch aandrukmechaniek.
Zo is er ook een periode geweest met "nokkenmachines" waar men onder andere Horloge onderdelen in serie maakte.

we mogen ook de naam John T. Parsons niet vergeten: hij was de eerste voorzover ik heb kunnen achterhalen die Computers gebruikte om Coordinaten uit te rekenen voor Helicopter rotors, en van daaruit heeft MIT de handschoen opgepakt, wat uiteindelijk geleidt heeft tot de NIST Interpreter (die wij allemaal gebruiken in onze PC gebaseerde CNC systemen)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2023 13:15
Grafjan schreef: 11 jun 2023 12:52 [Afbeelding/img]
Die stond waarschijnlijk de afgelopen 10 jaar al werkloos in de weg te staan. :mrgreen:
Maar voor iemand die weet hoe er mee te werken is daar knap werk op te maken. (ook 3D)
Doe mij er zo eentje?.. Pleaaaase!.. modelletje maken.. en eindeloos kopiëren..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nostalgie 2

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2023 13:13 We hebben het over NC of CNC.
Dus alles waar geen reken modules in zitten horen daar niet bij.
De vraag is dus of de machine in het filmpje wel of niet onder nc of cnc valt.
Op 2m45 zegt ie dat een programmablok de X, Y en Z positie en toolnumber bevatten. Daarna welke stappen uitgevoerd moeten worden. Dat lijkt toch al aardig op 1st gen G code zeker als je ziet hoe kort die tape is kun je daar echt niet voor iedere stap van iedere as een instructie neerzetten. Dus ik vermoed dat er al zoiets is als beweeg xas 500 stappen maar het zou net zo goed al in 1/1000 inches kunnen zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nostalgie 2

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jun 2023 16:00
hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2023 13:15
Grafjan schreef: 11 jun 2023 12:52 [Afbeelding/img]
Die stond waarschijnlijk de afgelopen 10 jaar al werkloos in de weg te staan. :mrgreen:
Maar voor iemand die weet hoe er mee te werken is daar knap werk op te maken. (ook 3D)
Doe mij er zo eentje?.. Pleaaaase!.. modelletje maken.. en eindeloos kopiëren..
Volgens mij kun je er 2 zo op komen halen, de Big Boss van 80 jaar oud bood ze mij afgelopen week nog aan.
Dus laat maar weten wanneer je komt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jun 2023 15:58 Nee...eerder dit:
Afbeelding

Bovenaan zit de taster, onderaan de Frees.
Eigenlijk een bedfrees met een kopieerinrichting erop.. met, naar ik begrepen heb een Hydraulisch aandrukmechaniek.
Zo is er ook een periode geweest met "nokkenmachines" waar men onder andere Horloge onderdelen in serie maakte.
Bij Fokker Hoogeveen stond zoiets voor vliegtuigonderdelen, die was dubbel uitgevoerd, de 2e maakte een gespiegeld onderdeel.
Heel handig als je vliegtuigen maakt. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Nostalgie 2

Bericht door Grafjan »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jun 2023 16:00
hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2023 13:15
Grafjan schreef: 11 jun 2023 12:52 [Afbeelding/img]
Die stond waarschijnlijk de afgelopen 10 jaar al werkloos in de weg te staan. :mrgreen:
Maar voor iemand die weet hoe er mee te werken is daar knap werk op te maken. (ook 3D)
Doe mij er zo eentje?.. Pleaaaase!.. modelletje maken.. en eindeloos kopiëren..
Ik weet niet of dit sarcasme is, maar anders is het zonde! Boel is naar de schroothoop gegaan. Misschien komt er nog een conventionele ramboudi en een conventionele co-slijp machine vrij. Zou daar interesse voor zijn??
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grafjan schreef: 11 jun 2023 18:18 Ik weet niet of dit sarcasme is, maar anders is het zonde! Boel is naar de schroothoop gegaan. Misschien komt er nog een conventionele ramboudi en een conventionele co-slijp machine vrij. Zou daar interesse voor zijn??
Dit is zeer zeker geen Sarcasme.. Ik weet niet of je het Youtube Kanaal van Stefan Gotteswinter kent?.. die heeft ook zo'n kopiëer-Deckeltje staan.. die gebruikt hij onder andere voor het frezen van Torx Gaten in boutjes..

Ik ben me er van bewust dat ik hier bekend sta als doorgewinterde en hier en daar een beetje vastgeroeste CNC-er, maar mijn achtergrond is nog Conventioneel, CNC Kwam pas in 1997 op mijn Pad.
Ik ben er nog altijd trots op dat ik bij mijn eerste werkgever weliswaar de "jongste bediende" was, maar wel de enige die met een Snijbrander om kon gaan, en heel goed wist hoe een schaafbank, en een Verdeelapparaat werkten..

Op school stond ik bij voorkeur achter de oudste draaibanken.. niet vanwege hun leeftijd, maar eerder vanwege het formaat.. dat maakte te veel indruk op mijn klasgenoten.. die stonden liever achter een Weilertje, Goed.. dan ga ik wel achter die draaibank staan die van die Scheepswerf komt.. :mrgreen:

In de Gereedschapmakerij hadden we een Oude DoAll Vlakslijper.. geweldig dingetje, Ook hadden we nog een AI U-1 die onder een dikke laag stof stond toen ik daar aan de slag ging.. maar wat een fijne machine..

Ergo, en ook Dus!.. Ben ik ondanks mijn CNC achtergrond nog altijd niet vies van Conventionele machines.. zo'n Pantograaffreesje.. daar kun je mooie dingen mee doen..

Vertel eens.. wat is een Ramboudi?. en wat is een co-slijpmachine?
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Nostalgie 2

Bericht door VDFman »

Grafjan schreef: 11 jun 2023 18:18 Boel is naar de schroothoop gegaan
Ik kan er niks mee maar dat is wel zonde.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

VDFman schreef: 11 jun 2023 22:29
Grafjan schreef: 11 jun 2023 18:18 Boel is naar de schroothoop gegaan
Ik kan er niks mee maar dat is wel zonde.
Ja, zoals vele machines van die generatie, vijlmachine's, excenterpersen, schaafbanken. Ze brengen meestal als schroot meer op dan als machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door Sven »

Vierkante meters laten gebruiken is vaak nog duurder dan weggooien.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Nostalgie 2

Bericht door tuonov4 »

Voor Arie:

een rambaudi is een "bridgeport "achtige freesmachine gebouwt in Italie. een coslijpmachine stond in de meeste gereedschapmakerijen om bijv. zuilgaten te maken instempelplaten Bekend merk is Hauser.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nostalgie 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2023 10:06 Ja, zoals vele machines van die generatie, vijlmachine's, excenterpersen, schaafbanken. Ze brengen meestal als schroot meer op dan als machine.
Excenterpersen?.. die worden nog steeds gemaakt.. 't mooie is namelijk, je kunt ze maximaal belasten met Ponswerk, en dat kun je met een Hydraulische pers wel vergeten..
Sven schreef: 12 jun 2023 10:21 Vierkante meters laten gebruiken is vaak nog duurder dan weggooien.
True, Ik heb vorig jaar bij een bedrijf gewerkt waar een niet afgenomen project stond, IN de werkplaats, in totaal iets van 72m², en elke keer dat je daar met een Heftruck langs moet manoeuvreren, elke keer dat je dingen moet verplaatsen, omdat je simpelweg geen ruimte hebt, elke keer dat je dingen aan de zelfde kant de machine in, en weer uit moet brengen.. kost dat geld.. als het er al 2 jaar staat.. reken maar na.. je verkoopt het toch niet meer.. of je moet het opknappen, en dan gewoon verpatsen..of gewoon aan een oud-ijzer handel verkopen..klaar..

Als een machine het nog doet, dan kun je em nog gebruiken.., zoals de schaafmachine bij mijn eerste werkgever.. die deed het nog, alleen was er niemand in het bedrijf die wist hoe het ding werkte.. de laatste medewerker die dat wist, was inmiddels overleden, maar goed.. ik wist ook hoe ie werkte.. dus nam ik em gewoon in gebruik..
Maar.. ik heb ook genoeg voorbeelden gezien van machines die defect zijn, en er gewoon nog staan.. omdat niemand de moeite neemt om ze weg te halen..Dat was bij dat bedrijf waar ik vorig jaar werkte ook verantwoordelijk voor minimaal 30m² nutteloos vloeroppervlak (als iemand een "op te knappen" Oerlikon Portaalfrees zoekt?.. tafel van pak em beet 800 x 1000?)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 317
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Nostalgie 2

Bericht door Rocnc »

Soms hebben oude machines ook in de hobbysfeer geen waarde meer. Wij hadden lang geleden een tandwiel-freesmachine. Super antiek, maar goed werkend. Voor we hem weggooiden wat in de rondte gevraagd. Bij voorbeeld voor een museum-werf voor tandwielen voor een lier ofzo. Geen interesse. Best jammer.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie