Nieuwe 2.2kw spindel kopen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door serum »

Ik denk dit;
Heb nog niks aangepast aan settings in de VFD
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Oplossing al gevonden, vorige post aangepast. Ik ging ervan uit dat de factory settings wat betreft max rpm zouden kloppen :mrgreen:

Edit: Hoewel, het geluid veranderde niet, alleen de cijfers op de display. Ik moet de Chinezen dus maar op hun blauwe ogen geloven :| Heb zelf geen rpm-meter.

Edit 2:
Spectrum analyzer app op telefoon ziet 2 pieken bij 2400 Hz en 400 Hz. 400*60=24000rpm :) 2400Hz is van de as-ventilator met 6 bladen.

Toppie :lol:
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Ik heb de spindel vandaag voor het eerst in gebruik genomen. Gewoon wat mdf mee gefreesd, niks bijzonders, voorzichtig aan gedaan met de feeds e.d. De spindel heeft misschien 90 minuten aan gestaan op 24000 rpm en is na afloop fokking heet. Sterker nog, de hele Z-as is fokking heet. Na een tijdje is de boel weer afgekoeld, maar nu loopt de spindel stroef. Godver. Ik denk dat de lagers naar de klote zijn. Hoe dan? De ventilator die op de as is gemonteerd zit er gewoon op, hoewel ik me afvraag of 'ie veel doet. Is het nog de moeite waard om de kogellagers te vervangen?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door benkr »

Heb nooit anders dan een watergekoelde gehad, maar die werd nauwelijks warm, ook wanneer ik de koeling vergat aan te zetten, heb wel eens een klein uurtje gedraaid zonder koeling, niets aan de hand. Hoe dat bij een luchtgekoelde motor werkt heb ik geen idee van, maar dat je een aantal instellingen echt moet veranderen voordat zo'n motor een beetje goed presteert, en dat toerental is er eentje van, maar ook de V/F kromme instellen is vind ik zelf belangrijk, maar let wel op dat is tevens de gevaarlijkste instelling, als je die verkeerd doet rook je je motor op en je bent dan zeker niet de eerste die dit doet.
Ik denk dat je motor zelfs geen 12000 rpm heeft gedraaid, maar slechts 3000 rpm, dit omdat de standaard instelling van een VFD helemaal voor 50Hz is af fabriek, en bij 3000 rpm is je koeling vrijwel minimaal, maar ook je vermogen is laag, je loopt denk ik grote kans dat je daardoor de boel flink hebt overbelast, ik schat in dat je erg goed kon horen dat je toerental flink inkakte en dat maakt het alleen maar erger.

Hoe erg je de motor, of de lagers, nu beschadigd hebt kan ik van hieruit echt niet zeggen, maar ik zou de VFD als eerste eens goed gaan instellen (of laten instellen door iemand die hier ervaring mee heeft) en pas dan gaan bekijken of de schade zodanig is dat de lagers vervangen moeten gaan worden. Overigens heb je voor een paar tientjes een setje nieuwe lagers, maar dan moet je wel eerst de motor openmaken om te zien hoeveel en welk type lagers er in zitten. En dat openmaken is nog niet zo eenvoudig, je hebt er eigenlijk 1 of 2 speciale tooltjes voor nodig maar dat ga je dan wel ontdekken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door hfjbuis »

Nieuwe lagers moeten eerst inlopen door ze onbelast een tijdje te laten draaien op een "laag" toerental. Geleidelijk aan de toeren opvoeren totdat ja na een uurtje op het max RPM zit. Daarmee leven de lagers langer en maken ze ook minder geluid.

Ook na het inlopen, lopen nieuwe lagers wat stroever waardoor e.e.a. ook warm kan worden. Pas als de lagers helemaal ingelopen zijn, wordt dit minder. Hoe langer dit duurt, hoe minder snel e.e.a. slijt en dat is goed.

Je moet zo'n spindel ook even de tijd geven om op te warmen voordat je hem vol gaat belasten. Een paar minuten onbelast op een matig toerental laten draaien verlengt de levensduur van de lagers.

Lucht gekoelde spindels (en andere motoren) hebben een minimaal toerental nodig om de ventilator z'n werk te laten doen. In de specs staat misschien wel iets over het toerental bereik van de spindel. Ook heeft een ventilator een max toerental waarbij nog "enige" lucht verplaatsing plaatsvindt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
LangLeveDeHobby
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2023 11:51

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door LangLeveDeHobby »

JoepS schreef: 17 apr 2024 22:53 Ik heb de spindel vandaag voor het eerst in gebruik genomen. Gewoon wat mdf mee gefreesd, niks bijzonders, voorzichtig aan gedaan met de feeds e.d. De spindel heeft misschien 90 minuten aan gestaan op 24000 rpm en is na afloop fokking heet. Sterker nog, de hele Z-as is fokking heet. Na een tijdje is de boel weer afgekoeld, maar nu loopt de spindel stroef. Godver. Ik denk dat de lagers naar de klote zijn. Hoe dan? De ventilator die op de as is gemonteerd zit er gewoon op, hoewel ik me afvraag of 'ie veel doet. Is het nog de moeite waard om de kogellagers te vervangen?
In een eerder bericht liet je weten het plan te hebben de ventilator te vervangen - heb je uiteindelijk de originele ventilator gebruikt?
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

@benkr:
Ik weet zeker dat de spindel harder heeft gelopen dan 3000 rpm en ik weet voor 90% zeker dat 'ie gewoon 24000 rpm heeft gedraaid. Voor de zekerheid heb ik een tachometer besteld. Ik zal nog een foto posten van de ventilator. Dat ding is totaal niet ontworpen om fatsoenlijk lucht te verplaatsen. Het lijkt op een slakkenhuisventilator zonder slakkenhuis met de inlaat aan de verkeerde kant. Ik weet ook zeker dat de lagers naar de klote zijn. Het knarst nu zelfs een beetje als ik de spindel met de hand draai. Ik denk dat de lagers die er in zitten niet berekend zijn op 24000 rpm en dat dat de reden is waarom de boel kapot ging. Ik ben bij nader inzien voorlopig niet van plan de lagers te gaan vervangen, want ik heb er het gereedschap niet voor en wil ook graag snel weer aan de slag.

@hfjbuis:
Is iets voor de volgende keer

@LangLeveDeHobby:
Yep, originele ventilator.
LangLeveDeHobby
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2023 11:51

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door LangLeveDeHobby »

Bij die advertentie op Aliexpress staat:

"The surface is normal within 150c", hij zou dan 150 graden mogen worden, lijkt me vrij hoog.

En er staat ook "the bearing needs to be replaced after 0.5 to 1 year", misschien dat het wel mee valt om dit zelf te doen?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door Goudgele »

Zo heb ik ook ooit een luchtgekoelde spindel om zeep geholpen door hem heel lang op een veel te laag toerental te gebruiken in een klusje. Dit toerental was onbedoeld zo laag en kwam dus ook door foutieve instellingen in de VFD. Er is dan idd amper koeling vanuit de fan die op de spindel-as zit. Je zou bovenop de spindel een losse fan kunnen monteren die aan springt met de spindel en dus altijd maximaal koelt, als je persé landurig lage toeren wil draaien.
Maar begin inderdaad altijd de VDF goed in te stellen, er kan anders nog veel meer mis gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goudgele schreef: 18 apr 2024 16:25 Je zou bovenop de spindel een losse fan kunnen monteren die aan springt met de spindel en dus altijd maximaal koelt, als je persé landurig lage toeren wil draaien.
Dat is inderdaad een goede optie, vaak zijn die losse fans ook nog een stuk stiller ook..
Plaats reactie