Behuizing pendant

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Behuizing pendant

Bericht door benkr »

Ik heb een pendant getekend die op mijn nieuwe portaalfrees moet gaan komen, intern zal er een Pokeys57U in komen, vooral omdat ik een 4 adrerig spiraalsnoer heb liggen, dat past daar dus perfect en ziet er professioneel uit.
Nu heb ik 2 vragen voor de 3D print experts nl.

het handvat ligt 2 mm vrij van de achterkant, zie detail hier:
Pendant 2 mm vrij.JPG
Hoe kun je dat het beste printen? Ik ben bang dat de eerste laag of lagen zullen wegzakken.
Pendant V2.JPG
De tweede vraag is hoe precies moet ik de maatvoering van de tekstplaat maken, ik heb die getekend als precies passend, maar wat zegt de praktijk hier van? Is het beter om enkele tienden speling te houden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Behuizing pendant

Bericht door zeeschuim »

wat een mooi ding!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Behuizing pendant

Bericht door Ballegooijen »

Voor de ondersteuning van het vrijliggende deel moet je support printen. vbt maatvoering, dit is helemaal printer en filament afhankelijk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Behuizing pendant

Bericht door hfjbuis »

Ik zet bij de kritische maten een correctie voor het 3d printen in de spreadsheet/database. Als iets niet past, dan pas ik de correctie aan tot het wel past. Met name bij kleine gaten is de diameter meestal iets te klein. 0.1..0.3 mm afhankelijk van het type filament. PETG heeft bij mij minder afwijking dan PLA.
Het geprinte onderdeel boor/ruim/draai ik indien nodig/mogelijk na.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Behuizing pendant

Bericht door benkr »

zeeschuim schreef: 04 jun 2023 17:36 wat een mooi ding!
Het is nu alleen nog maar een 3D model, getekend in Autodesk Inventor.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Behuizing pendant

Bericht door Bjornski1976 »

Support fillement gebruiken en het word ondersteund. Het zal wel zijn afdruk achter later nadat het verwijderd is echter zit het aan de achterkant dus niet echt een probleem.

De tekstplaat aan de voorzijde zou ik niet printen maar van dun aluminium plaat maken en graveren. Wel in het 3D ontwerp een aanpassing doen zodat het plaatje verzonken ligt met een dunlaagje lijm ;-)

Mooi ontwerp wel

Zorg dat de diktes wel een veelvoud van je nozzle diameter is of laagdikte.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Behuizing pendant

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bjornski1976 schreef: 04 jun 2023 22:19 Support fillement gebruiken en het word ondersteund. Het zal wel zijn afdruk achter later nadat het verwijderd is echter zit het aan de achterkant dus niet echt een probleem.
[/quote

Nou weet ik niet veel van 2.5 D printers, maar als je inderdaad op een support laagje print, dan kun je de achterkant toch gewoon een haartje naschuren?

Ik zou het front plaatje met 4 - 6 schroefjes vastzetten, in plaats van lijmen... als je een stalen machine hebt.. magneet achter in de behuizing, dan pak je em zo aan de machine
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Behuizing pendant

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 05 jun 2023 08:14 Ik zou het front plaatje met 4 - 6 schroefjes vastzetten, in plaats van lijmen... als je een stalen machine hebt.. magneet achter in de behuizing, dan pak je em zo aan de machine
Het frontje zit helemaal niet met schroefjes of plaksel vast, dat zit vast met de schakelaars en knoppen, ruim voldoende.
En mijn hele machine is van aluminium, aluminium magneten zijn mij te duur, lijkt wel unobtanium, ik schroef wel ergens een ijzeren houdertje waar ik 'm in klik / aan hang, vandaar die 2 mm vrijwaring aan dat oortje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Behuizing pendant

Bericht door DaBit »

Je zult 'm wel liggend printen neem ik aan.

- Maak van die radiussen in de Z-richting aan je pendant 45-graden afschuiningen. Print een stuk mooier, want kaboutergestuurde plasticpoepers kunnen best 45-65 graden schuin omhoog maar een radius begint met 90 graden....

- 45-graden afschuining tussen handvat en hoofd-huis maakt de boel een stuk degelijker dan een harde haakse hoek (niet alleen bij 3D-printen)

- Support en eventueel een beetje schuurpapier doet de truuk wel met die 2mm verspringing tussen huisje en handvat.

- Kwa speling, daar kun je een paar kanten mee op. Je kunt 0-0,1mm speling aanhouden en het alu plaatje met een beetje warmte op de plek laten zakken. Dan doe je eventueel vlak onder de rand nog een geultje waar het teveel aan plastic heen kan. OF je mikt het ding op de freesbank en freest het krek op maat. Als alternatief kun je 0,2-0,3mm speling aanhouden en dan zal het alu plaatje wel passen, al dan niet met lichte overtuiging. Optie 3 is een speling van 1-2 millimeter aanhouden, naderhand afplakken met wat schilderstape, en er een randje zwarte kit in doen. Ziet er ook wel sjiek uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Behuizing pendant

Bericht door MeMoRy »

Tja, bij 3D printen moet je rekening houden met ondersteuning.
Kan je hem niet gewoon 2mm naar achter verplaatsen? Waarom die speling... alleen esthetisch? Dan maak je je leven moeilijk.

Een goed ingeregelde kwaliteitsprinter is redelijk precies. Bij een goedkopere, minder goed ingeregelde moet je iets aan tolerantie houden. Dat verschilt per printer
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Behuizing pendant

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 05 jun 2023 18:18 Tja, bij 3D printen moet je rekening houden met ondersteuning.
Kan je hem niet gewoon 2mm naar achter verplaatsen? Waarom die speling... alleen esthetisch? Dan maak je je leven moeilijk.

Een goed ingeregelde kwaliteitsprinter is redelijk precies. Bij een goedkopere, minder goed ingeregelde moet je iets aan tolerantie houden. Dat verschilt per printer
Even 2 reacties terug lezen, heb ik net uitgelegd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Behuizing pendant

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 05 jun 2023 09:32
Arie Kabaalstra schreef: 05 jun 2023 08:14 Ik zou het front plaatje met 4 - 6 schroefjes vastzetten, in plaats van lijmen... als je een stalen machine hebt.. magneet achter in de behuizing, dan pak je em zo aan de machine
Het frontje zit helemaal niet met schroefjes of plaksel vast, dat zit vast met de schakelaars en knoppen, ruim voldoende.
En mijn hele machine is van aluminium, aluminium magneten zijn mij te duur, lijkt wel unobtanium, ik schroef wel ergens een ijzeren houdertje waar ik 'm in klik / aan hang, vandaar die 2 mm vrijwaring aan dat oortje.
Ja. als je dat in de behuizing mee kan ontwerpen om de Frontplaat te monteren met de Hardware die erdoor steekt.. waarom niet.. Bonus!
Wat de prijs betreft van Aluminium magneten.. Ja.. als ze al te krijgen zijn.. bij mijn Leverancier staan ze al heel lang in Backorder..

een Magneet maken VAN aluminium is makkelijker dan eentje VOOR aluminium.
Maar..je stelt dat het wel Unobtanium lijkt.. Naar wat ik begrepen heb, maken ze Aluminium magneten van Wishalloy, hoewel Hardtofindinium ook kan...
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Behuizing pendant

Bericht door Wytze »

Met een brok aluminium kun je ook leuke dingen doen. Pendant was mijn eerste frees projectje na het bouwen van mijn machine. Gelijk ook maar eens met anodiseren geexperimenteert.
Hij is wel simpel, maar voor mij eigenlijk genoeg. Touchscreen hangt vlak boven werkstuk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Behuizing pendant

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wytze schreef: 05 jun 2023 20:53 Met een brok aluminium kun je ook leuke dingen doen. Pendant was mijn eerste frees projectje na het bouwen van mijn machine. Gelijk ook maar eens met anodiseren geexperimenteert.
Ik vind em mooi!..

Afbeelding

Dit is waar ik het mee moest doen...Ook een Freesoefeningetje, want ik heb alles aan de machine geprogrammeerd.. inclusief de schuine kanten rondom de Streeltegel..
toen ik nog een Pendant aan de Freesbank had bungelen, dat was vooral omdat ik ergens mijn Streeltegel in moest hangen.. Maar die zit nu in mijn bedieningspaneel, en daar gebruik ik em ook niet veel.. eigenlijk.. soms.. om een bestandje te selecteren.. maar meestal.. als je begint te typen.. dan vindt ie em ook wel..
Plaats reactie