Werkstukomtrek volgen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeeschuim schreef: 01 jun 2023 18:20 strontvervelend
Wat een zelfkennis...
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door zeeschuim »

Nee jongen.
Het is best wel interessant om de door jouw gedeelde kennis te lezen, maar een klein beetje meer bescheidenheid zou je sieren. Oeverloos gedram (muizen, verkracht Nederlands ) leid alleen maar tot afkeer en het pad naar een topvacature.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jun 2023 18:38 niet gehinderd door enige kennis.
Dat is het em nou juist.. Kennis moet je opdoen als je met een CNC machine wilt werken.. en Momenteel wringt menig fabrikant zich in allerhande bochten om nieuwe functies te implementeren..

Het nadeel van veel van die nieuwe Functies is dat je er als Professional niets aan hebt, of.. ze zitten "in de weg" zoals Bij Heidenhain.. hoe nieuwer de besturing hoe meer zooi je moet invullen.. Momenteel ga ik met E++ de andere kant op.. de slimmigheid moet in de gebruiker zitten, NIET in de machine.. machines moeten alleen maar uitvoeren wat er in gestopt wordt..

Tuurlijk, er zijn machines met allerhande trucjes.. zoals vandeweek die machine van Voortman, klemmen met een sensor.. de klemslede schuift op.. tot de sensor Triggert, en schuift dan nog een halve slede door.. daarna klemt ie je materiaal vast.. en eenmaal in de machine, meet ie de boel met een Laser nog even na om te kijken of de maat van de plaat klopt met wat er geprogrammeerd is..
Da's nieuw en dat vind ik bijzonder handig, en nuttig..

Dat verhaal met die Lasersnijders die met een laser de contouren even uitlichten.. Ja.. ik ken ze.. en dat is ook omdat het materiaal doorgaans "los" op de machine ligt... of.. en dat zijn dan de machines die hele koeievellen in één keer snijden tot de bekleding van een Rolls Royce, of een motorpak.. in dat geval moeten ze om de "foutjes" in het leer heen werken.. en dan kun je nog schuiven met de contouren..Da's ook bijzonder handig en nuttig.


Dat "niet gehinderd door enige kennis" is precies waar het hier om gaat.. een goedbedoelende amateur denkt het ei van Columbus gevonden te hebben voor zijn probleem.. niet wetende dat zijn probleem niet bestaat, omdat het opgelost kan worden met Functies die al sinds mensenheugnis in die machines zitten.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door WillyH »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2023 18:17 Passen ze bij een Autozaak jouw auto ook aan ?.. met de eerste en tweede versnelling via het linker pedaal, het middelste pedaal voor achteruit en de rem rechts?.. Nee.. daar is Ford al heel lang geleden mee gestopt..
Als ik ze vraag om en andere radio en luidsprekers te installeren doen ze dat hoor, net zoals andere wielen, banden en zelfs de montage van een trekhaak!
Waar het om gaat: ik vraag niet om de hertekening van de Eding software, wel of er iets aan toegevoegd kan worden via bijvoorbeeld een macro of desnoods een update van de software.
Ik denk niet dat je iemand zijn trots als pro krenkt door een extra knopje op het scherm dat je niet gebruikt maar wel anderen nuttig vinden.
Om het in autotermen te verklaren, de knop om de tractiecontrole uit te schakelen heb ik in m'n 1 miljoen kilometer rijervaring nog nooit gebruikt, maar dat maakt me niet minder een ervaren wegprofessional om. En de knop hoeft niet weg.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door janplastiek »

eigenlijk iets als dit doet de job ook.

https://www.sl-laser.com/en/applications/woodworking/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door serum »

Ben het ermee eens dat je wel wat kennis van zaken mag hebben om te bepalen hoe het werkt, maar ik denk dat de statements wel geromantiseerd zijn in het voordeel van de verteller om wat meer tractie te krijgen.

Een stukje bescheidenheid is sierlijker dan iedere post te pakken om uit te wijden over verworden ervaring en competenties. We kennen je, we weten wat je kan. En da's best veul, maar doe maar kalm. Je wordt hier wel gewaardeerd op je kennis en kunde. Hoef je niet iedere keer te etaleren. Denk dat je er meer mensen mee wegjaagt dan je bedoeling is. Relax kerel. Alles is OK.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door serum »

janplastiek schreef: 01 jun 2023 20:31 eigenlijk iets als dit doet de job ook.

https://www.sl-laser.com/en/applications/woodworking/
precies die zocht ik Jan. Dacht dat Biesse of Format 4 er ook af fabriek mee uitgerust kunnen zijn.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door janplastiek »

Even over cnc programmeren, ik kan het niet!
ik vind het knap wat Arie uit zen mouw schud, maar ik ben zeker niet slechter af met mijn kennis en kunde.
Ik ken niks van G of M code, ik weet wel hoe ik iets conventioneel moet maken, draaiwerk, freeswerk, bankwerk, laswerk.
Ik kan tekenen en ik weet hoe ik mijn cam programma zijn werk moet laten doen.
Ben ik daarom minder vakman?
Ik werk als A3 geschoolde (TSO denk ik in NL) voor pharma waar ik de problemen van de hoger geschoolde technisch onderlegde project engineers uitwerk en probeer op te lossen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door P1-Engineering »

Onze toch redelijke Pro besturing, een Siemens 8282D, krijgt het 3D model van je ruwmateriaal meegepost vanuit CAM en kan tijdens de simulatie gelijk kijken of dit overeenkomt met het ruwmateriaal wat je in je machine hebt liggen.
Maakt het toch wel erg makkelijk, zou die functie graag in Eding hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door pgroot »

P1-Engineering schreef: 01 jun 2023 22:58 Onze toch redelijke Pro besturing, een Siemens 8282D, krijgt het 3D model van je ruwmateriaal meegepost vanuit CAM en kan tijdens de simulatie gelijk kijken of dit overeenkomt met het ruwmateriaal wat je in je machine hebt liggen.
Maakt het toch wel erg makkelijk, zou die functie graag in Eding hebben. :mrgreen:
hier de zelfde ervaring met de siemens besturingen in combinatie met solid/inventor cam.

voor iedereen die begint met cnc is het toch spannend om rücksichtslos op de groene knop te drukken. en kan ik me voorstellen dat het omtrekken van de vorm op een safe z hoogte wel fijn is (just to be sure) wellicht dat er met een macrotje ook al het een en ander kan. bv loop naar hoek 1 wacht daar even ga naar hoek 2 en wacht etc.

het werken met een cnc leer je voornamelijk alleen door het te doen, simulaties, manuals etc zijn erg handig maar je leert alleen weten wat er gebeurt door het te doen. tuurlijk ga je jezelf trucen aanleren als je het lang doet en weet je wat je kunt verwachten maar ook een foutje sluipt er zo in. ik heb ook wel eens de bek geraakt met een frees (even een 0 te veel bij de radi van het weglopen van het werkstuk en er ging 4 mm van de bek af. laten we het maar leergeld noemen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

WillyH schreef: 01 jun 2023 20:22 Om het in autotermen te verklaren, de knop om de tractiecontrole uit te schakelen heb ik in m'n 1 miljoen kilometer rijervaring nog nooit gebruikt, maar dat maakt me niet minder een ervaren wegprofessional om. En de knop hoeft niet weg.
Dat ene knopje.. zal me ook een zomerzorg zijn.. :lol: Kijk.. een Heidenhain sturing heeft heel veel toetsen zonder functie.. maar da's een ander verhaal.. Bij EdingCNC zitten er een aantal knoppen die ik liever gisteren dan morgen zie verdwijnen.. voorbeeld: de Toetsen naast de DRO.. nog nooit gebruikt.. omdat ze ook in het menu onderin zitten.. en de X offset MOET weg uit de Draaibank GUI.. omdat je die op een draaibank nooit gebruikt.. Dat wil zeggen.. ik heb eens een collega gehad die em constant gebruikte.. en daarmee zijn baan kwijtraakte.. ik kon elke keer als ik die machine gebruikte het hele ding opnieuw gaan Kalibreren.. elk gereedschap, elke keer weer.. dus.. WEG met die knop..
't Jogpad?.. Ook weg.. heb je niets aan.. en nu hoor ik ze al weer roepen.. ja.. maar het is handig, want ik heb een touchscreen.. "Nee.. het is niet handig, want je hebt totaal geen "tactile Feedback".. je kunt onmogelijk een andere as kiezen, als je niet op het scherm staat te kijken.. en als je op je scherm kijkt omdat je daar een knop moet indrukken, dan zie je niet wat er in de machine geb.. KRAK!.. Daarom dus..
Dan hebben we nog de aanvinkvakjes voor M1Stop, G28 en G30?.. geen idee wat die nou weer doen, Nooit gebruikt, niet gemist ook.. Single Block, Block Skip (niet Delete), Fast RT Graph en FastRendering?.. zet die laatste 2 in de Setup, en de andere gewoon in een Menu met Softkeys, en maak dat je Single Block en Block Skip ook tijdens programma afloop geschakeld kunnen worden.

Als CNC-er met de nodige jaren ervaring kijk ik niet alleen naar Eding, maar naar alle besturingen waar ik mee gewerkt heb, en eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de warmste herinneringen heb aan die "oude beestjes".. om maar een voorbeeld te geven..Nu moet ik voor vlakdraaien een dialoog invullen..op zich niets nieuws onder de zon.. dat moest ik op een Fagor 800 of een Fagor 8050 ook..
WillyH schreef: 01 jun 2023 20:22 Waar het om gaat: ik vraag niet om de hertekening van de Eding software, wel of er iets aan toegevoegd kan worden via bijvoorbeeld een macro of desnoods een update van de software.

als't met een Macro zou kunnen.. het staat je vrij om dat te schrijven.. maar helaas moet ik je bij voorbaat teleurstellen.. met een Macro gaat het niet lukken, tenzij je een macrootje inknopseld dat tijdelijk de Z as een gekozen aantal millimeters omhoog trekt, en ze na de DryRun terugzet.
Maar in dat geval moet je je hele programma aflopen..

als Functie in EdingCNC zou het wel te implementeren moeten zijn, dat je een Dryrun modus krijgt, en dat de Z-as dan uitgeschakeld wordt.. dat ie dus alleen in X en Y beweegt..Met een 4de as wordt het alweer lastig.. want als je werk niet rond is.. dan moet je em zo hoog zetten dat de grootste radius van je werk er ook onderdoor kan.. en dan zie je weer niet zo makkelijk of de frees op de goede plekken komt..
Geloof me.. ik doe veel horlogekasten.. en als je de gaatjes voor de bevestiging van de band moet boren.. dan is de eerste altijd even "Samengeknepen billenwerk" omdat ik alleen in mijn CAD software even kijk naar grootste maat.. dat +2 mm is mijn maximale z. en dan is het best even spannend als je tegelijkertijd je Y as naar voren haalt, en tegelijkertijd je horlogekast 180° draait
Of men bij EdingCNC bereid is om zoiets te implementeren?.. ik waag het te betwijfelen.. Voor mij hoef het niet, maar als je iets dergelijks wilt om even te controleren.. zoals ik al eerder genoemd heb..Gewoon een Kopie maken van de Contour, en een paar belangrijke Gaten.. bewerking instellen met diepte 2, en dan het hele zwikkie op Z 32 programmeren.. zodat de frees nooit lager komt dan 30 mm boven je werk..da's met een paar seconden wel geprogd.. even apart opslaan.. en dan aflopen..
janplastiek schreef: 01 jun 2023 21:19 Even over cnc programmeren, ik kan het niet!
ik vind het knap wat Arie uit zen mouw schud, maar ik ben zeker niet slechter af met mijn kennis en kunde.
Ik ken niks van G of M code, ik weet wel hoe ik iets conventioneel moet maken, draaiwerk, freeswerk, bankwerk, laswerk.
Ik kan tekenen en ik weet hoe ik mijn cam programma zijn werk moet laten doen.
Ben ik daarom minder vakman?
Ik werk als A3 geschoolde (TSO denk ik in NL) voor pharma waar ik de problemen van de hoger geschoolde technisch onderlegde project engineers uitwerk en probeer op te lossen.
Er is ooit een tijd geweest dat ik ook niet meer van G-Code wist dan G00 en G01.. en dat G02 en G03 Cirkel(bogen) waren..
Dat je er NU niets van weet, zegt niets over wat je nog kan leren..
Ik heb een collega gehad die achterin de 50 was, ik was toen nog een Knaapje van 31 jaar ofzo.. ) die ook niets van CNC wist.. tot ie hoorde dat er een nieuwe draaibank kwam.. geen Conventionele..
Zijn reactie was ook "Ja maar ik weet niets van CNC!!" waarop de chef zei "dat leren die andere jongens je wel..".. ik heb em toen een Cyclus laten programmeren op de Chevalier draaibank die we hadden staan, met Fagor 800 besturing, en zijn eerste reactie was.. "Da's alles?.. dat had ik 30 jaar geleden moeten hebben!" het duurde daarna niet lang of hij stond fluitend achter de nieuwe CNC draaibank (Fagor 8050 besturing)

Dankje voor het compliment.. Dat ik nu allerhande programma's "uit mijn mouw schudt".. dat heb ik te danken aan een levenslange zucht naar kennis.. Leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven.. Begonnen op school met een Commodore 64, later zelf een Commodore C16 aangeschaft.. en lekker programmeren maar.. Niet dat je daar G-Codes mee klopt, maar je leert gaandeweg programmeren.. en dan maakt het niet uit in welke taal.

Ik denk ook niet dat je slechter af bent met jouw kennis en kunde.. op de "vloer" loopt nog heel wat kennis rond, waar bedrijven geen weet van -, of geen oog voor hebben..
Tekenen en met een CAM programma omgaan, is ook een vak.. en..Ja.. daar heb ik ook het nodige van meegekregen.. als je als gereedschapsconstructeur aan de gang gaat.. dan weet je waar al die jaren zelfstudie voor waren.. en dat gaat zich dan ook letterlijk uitbetalen.
zoals in jouw geval het werk van hoger geschoolden vertalen in iets wat werkt.. Ja.. ook met dat bijltje moeten hakken.. ik voel met je mee..
P1-Engineering schreef: 01 jun 2023 22:58 Onze toch redelijke Pro besturing, een Siemens 8282D, krijgt het 3D model van je ruwmateriaal meegepost vanuit CAM en kan tijdens de simulatie gelijk kijken of dit overeenkomt met het ruwmateriaal wat je in je machine hebt liggen.
Maakt het toch wel erg makkelijk, zou die functie graag in Eding hebben.
Now we're talking.. op de door mij meermaals bewierrookte Heidenhain besturing, begin je een programma met "BLK FORM" waar je middels 2 tegenoverliggende Coordinaten een BlockForm definiëert.. Als men bij EdingCNC zoiets kan implementeren dan zeg ik "Dazzougaafzijn!", een DXF Contourtje meeladen?.. dat zou ook leuk zijn. Dat je in het begin van je programma typt "Import "contour.dxf", en dan.. zou een "Trace Contour" al makkelijker te implementeren zijn..

Wat in elk geval al een beetje mogelijk is : een DXF maken van je Contour MET EdingCNC.. ik ben wel eens bezig geweest met een Macro die een DXF kan genereren, met punten en lijnen..
Ik denk... dat met de M-Code grappen die ik laatst ontdekt heb.. het wel mogelijk moet zijn om tijdens programma afloop een DXF te genereren.. (moet je alleen een bepaalde MCode achter elke regel zetten, en die laten verwijzen naar Subroutines die nagaan wat de beweging van de machine op die regel is, en dan het juiste Element invoegen.. het enige is nu nog dat je alles naar Hoofdletters moet om zetten, en de Datum weg moet halen.. en niet vergeten de DXF Footer bij M2 op te roepen..
Heeft dat nu?.. Geen idee.. Ik kan er nu nog even niets mee.. maar de grap om een DXF aan te maken met EdingCNC kan lollig uitpakken als je een 3D taster hebt, en dan meteen een DXF uitspuugt van wat je gemeten hebt.. (Kopieer dan de tekening, en plak em in een "Controle tekening" op een aparte laag.. dan zie je meteen welke punten wel of niet binnen de tolerantievelden vallen.. om maar even wat geks te noemen..

Bottomline is en blijft.. zo'n controle contourtje fiets je met CAM Software met een paar muiskliks wel in elkaar.. om daar nu een hele functie voor in de besturing te zetten vind ik persoonlijk wat te ver gaan, immers ik controleer dat soort zaken altijd vantevoren.. en ik weet hoe groot mijn materiaal is..

de Opmerking van @P1-Engineering, over het meeposten van een Contour van je Ruwmateriaal, al dan niet als simpele Blockform á la Heidenhain, of echt een 3D (draad) model.. zou wel leuk zijn, omdat EdingCNC eigenlijk als één van de weinigen ook toont WAAR je werkstuk ligt.. Immers.. het Werkbereik van de machine staat permanent op je scherm.. je ziet dus altijd hoe een bewerking in de machine past..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door P1-Engineering »

Fusion360 post bijvoorbeeld dit mee voor een rechthoekig werkstuk voor de afmetingen en locatie van 0-punt volgens afbeelding.

WORKPIECE(,,,"BOX",112,5.3,-15.3,80,35,70,-35,-70)

Afbeelding

Dit lijkt mij voor Eding toch ook wel te doen?. Mocht ik de open-dag dit jaar wel halen bij Eding, zal ik een balletje opgooien :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

P1-Engineering schreef: 03 jun 2023 01:35 Dit lijkt mij voor Eding toch ook wel te doen?. Mocht ik de open-dag dit jaar wel halen bij Eding, zal ik een balletje opgooien :lol:
Je moet een (hobby)besturing niet met een CADCAM systeem verwarren. Hele andere prioriteiten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 03 jun 2023 01:35 Fusion360 post bijvoorbeeld dit mee voor een rechthoekig werkstuk voor de afmetingen en locatie van 0-punt volgens afbeelding.

WORKPIECE(,,,"BOX",112,5.3,-15.3,80,35,70,-35,-70)
Ik meen dat ik 't al eerder opgemerkt heb, Maar Heidenhain heeft dat al sinds mensenheugenis..
je programmeert simpelweg je BlockForm:
dus jouw blokvorm:
BLK FRM1 X..eh.. Ik zie 8 coordinaten.. je hebt er maar 6 nodig.. , de X, Y en Z van 2 tegenoverliggende hoeken (weerszijden van de Lichaamsdiagonaal dus.

BKL FRM 1 X-100 Y-50 Z-25
BLK FRM 2 X100 Y50 Z0

Meer dan dat is het niet.. en ik denk dat het niet heel moeilijk zal zijn om dat in EdingCNC ook zo te maken.. maar wanneer dat gaat gebeuren?.. Ik denk pas na de Release van V5..
Plaats reactie