Kjelt schreef: ↑23 aug 2023 22:48
Kun je ook een auto huren
Of je accepteert het gewoon; auto huren waarmee je met de familie op vakantie kunt voor 2-3 weken kost ook een hoop geld. Je maakt veel kilometers, je gaat naar het buitenland, je hebt veel bagageruimte nodig, kost allemaal extra.
Mijn ervaring is inmiddels dat het gewoon prima te doen is. Ook die 1100km op 1 dag ging prima. Met een Corsa, een auto die sowieso al niet in de luxe kilometervreter categorie valt.
(hij is wel breed, die Corsa. Dat was goed merkbaar op die smalle kronkelige D-weggetjes met tegenliggers. Als motorrijder vind ik dat stuk blik dat aan de zijkanten uitsteekt toch al lastig
Kars-cnc schreef: ↑24 aug 2023 07:43
WLTP heeft niets met EVs te maken, het is de opvolger van de oude NEDC test methode voor energieverbruik van voertuigen.
..
Kortom, het is slechts een indicatie, op dit moment de beste die we hebben...
Dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Als de meetmethode plus correctiefactor voor lokale omstandigheden goed was zaten er evenveel mensen boven WLTP bereik dan eronder. Maar ik hoor alleen dat het opgegeven bereik niet gehaald word en meer gezien moet worden als 'stel, je zou van de top van de Mount Everest afdalen naar de diepe krochten van de Marianentrog, dan zou je het kunnen halen als je niet teveel wind tegen hebt'.
Kjelt schreef: ↑24 aug 2023 08:16
Het tweede zal me worst wezen maar de eerste liet (en laat) ik staan
Och, als je de luxe hebt om te wachten met aanschaffen dan kan het wel eens lonen om de kat nog even uit de boom te kijken. Ik schat dat het bereik de komende paar jaar hard omhoog gaat en de prijs hard omlaag. En op dit moment is het ook allemaal erg onzeker wat de plannen van onze roverheid voor de toekomst allemaal zijn.
Ik had een blik met teveel kwaaltjes voor een directie met de instelling 'ding moet mij gewoon van A naar B brengen zonder gedoe', ik voldeed al aan de voorwaarden om zo'n EV kosteneffectiever te laten zijn dan een benzineauto (overproductie zonnepanelen, genoeg kennis en kunde om de energiestromen te sturen indien nodig in de toekomst) en ik kwam een jong gebruikte tegen die kwa kosten en bereik in mijn straatje pastte.
Had ik die voorwaarden niet, dan had ik toch nog eens wat rekenwerk losgelaten op een Renault Bi-fuel modelletje denk ik. Die zijn ook wel leuk voor de portemonnee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'