Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 02 jun 2023 13:55 Een accu met wielen is veeeeel goedkoper dan eentje in een kastje.
Wensredenering.
Auto accu: LiIon 2000 cycles , maandelijkse kosten: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, apk plus de meeste ev's kunnen helemaal niet terugleveren.

Thuisaccu LiFePo 4000/5000 cycles, accu +/- €500 / kWh (SOK 48V 100Ah 5.12 kWh OFF GRID LiFePO4 Batteria solare) geen maandelijkse kosten, plus 1x kosten €2000 voor de lader/inverter.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Auto als thuisbatt gebruiken klinkt leuk maar is net als met combinatie machines of hybride rijden. Vooral het slechtste van twee werelden
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

Je kan ook een afgeschreven EV aankopen en die thuis plaatsen (als je de plaats hebt). Zo'n EV batterij is een veelvoud van een "echte" thuisbatterij en als het ding niet rijdt hoef je er ook geen wegentaks, verzekering en al die onzin op betalen. Op YT verschillende video's van te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Met een beetje geduld kun je het complete batterijpakket van een sloop-EV voor stik wat minder dan EUR 500/kWh kopen, en 25+kWh maakt veel goed kwa laadcycli tov 5-10kWh LiFePO4. Laden moet sowieso wel kunnen; je maakt mij niet wijs dat de onboard-lader van die EV's niet redelijk autonoom kan werken.

Ontladen is een ander probleem. Als electronicahobbyist krijg ik het uiteindelijk wel voor elkaar om die 400VDC via een 'zonnepanelenstring-emulator' de reeds bestaande inverter in te pompen; veel meer dan een stroombron bouwen die de curve van zonnepanelen volgt is dat niet. IGBT halfbridge module, spoeltje, paar condensatoren, hallefffect-stroomsensor, kaboutertje om de boel in goede banen te leiden en het moet een aardig eind lukken. Vervolgens kun je met 2 dikke diodes zowel de zonnepanelen als de accu de inverter die er toch al hangt laten voeden.
Oja, en dan heb je nog geintjes zoals dat de DC-kant van die transformatorloze omvormers ook aan het net hangt. En dat de opbrengst-teller niet meer klopt want die telt de accustroom dan ook mee. Enzo. Ik heb er nog niet diep over nagedacht, maar het klinkt allemaal niet onoverkomelijk.

Maar plug&pray is het in ieder geval niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 02 jun 2023 21:14 Met een beetje geduld kun je het complete batterijpakket van een sloop-EV voor stik wat minder dan EUR 500/kWh kopen,
Zag al wat accu,s van een hybride langskomen, Zo rond de 12 KWh vind je al voor onder de 2K
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

En een microcontroller die via de CAN met de BMS onderhandeld ?

[cynische mode aan] Dat protocol met alle commandos is van alle EV fabrikanten natuurlijk open source zo op het net te downloaden. [cynische mode uit]

Misschien zie ik het te donker in maar iemand op een ander forum heeft eens een BMW accupack 5kW aangeschaft, twee jaar zitten klooien en daarna maar weer met verlies verkocht.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-06-03 09_36_04-Energie – Home Assistant.jpg
Bel Oma maar dat we een uurtje later komen, moeten nog even laden. :mrgreen:

kawarider schreef: 02 jun 2023 17:23 Tesla heeft al grofweg 20 k bespaard.
Belasting voordeel bedoel je denk ik. ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Onder andere

1 brandstof circa 12.000
2 wegenbelasting 4.000
3 onderhoud in 4 jaar, schatting 4.000?

Voor minder maandelijkse kosten rijden we een nieuwe auto.

Afbeelding

En zo gaat het hier heel de week. Record staat op 133 kWh richting de straat. We kunnen nog twee Tesla s bijkopen en opladen :lol: Leve de salderingsregeling. Paneeltjes zijn allemaal minimaal een keer terugbetaald, voor de rest gratis energie , ook als ik niet meer op deze aardbol rondloop.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, wij begrijpen heel goed waarom jij altijd loopt te lachen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

😀😀Stralend humeur
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 04 jun 2023 00:24 😀😀Stralend humeur
Zolang Stralend maar niet slaat op de naweeën van je stage in Dodewaard. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

😃😃. Ben ik niet zo bang voor. Viel mee wat ik daar opgelopen heb. Is gewoon weg, die plant.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 02 jun 2023 18:17
Wensredenering.
Auto accu: LiIon 2000 cycles , maandelijkse kosten: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, apk plus de meeste ev's kunnen helemaal niet terugleveren.

Thuisaccu LiFePo 4000/5000 cycles, accu +/- €500 / kWh (SOK 48V 100Ah 5.12 kWh OFF GRID LiFePO4 Batteria solare) geen maandelijkse kosten, plus 1x kosten €2000 voor de lader/inverter.
Ah, lifecycles, daś een goeie, die had ik er idd niet bijzitten.
Maar mijn opmerking over de accu op wielen ging over het rijden dat je dan kan doen.
Tot nu toe lijken we meer opwekken dan we in de auto gestopt krijgen. Dat komt omdat de auto vaak juist weg is als de zon schijnt maar ook omdat de zon zich met zijn schijngedrag niet aan onze laadplanning houdt.

Met een tweede auto kan er dan eentje geladen worden terwijl de andere gereden wordt. En dan kan je een auto kiezen met andere eigenschappen, en bij ons wordt dat dan misschien een campertje.

Maar, met die lifecycles in gedachten moet ik wel het cijferwerk anders bekijken. En dat wordt pas belangrijk als we idd geen campertje zouden willen hebben, of het salderen minder interessant blijkt geworden.
En die maandelijkse kosten voor een ev zijn op dit moment nihil. Gaat op termijn vast veranderen, maar je praat denk ik wel over minimaal 5 jaar.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

Zou je twee identieke autos kunnen kopen met dezelfde kentekenplaat, enkele wegenbelasting en verzekering als je garandeert er steeds maar met één te rijden ?
Dan zou het interessant zijn. Maar of we daar dan het milieu mee sparen :roll:
Plaats reactie