Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Het CNC-forum is misschien niet de meest logische plek voor deze discussies, maar hier zitten in ieder geval zotten met dezelfde afwijkingen :mrgreen:

Ik heb het stuurbekrachtigingsprobleem van onze Colt op de dure manier opgelost. Afgelopen maandag tegen een 2e hands Opel Corsa-e 2022 aangelopen, gisteren proefrit gemaakt en daarna samen met de dame een krabbel onder het koopcontract gezet.
Geen ultraspannend stuk blik, maar 250+ km rijbereik samen met 100kW snelladen, 11kW AC-laden en een warmtepomp plus stoelverwarming voor in de winter maakt 'm in ieder geval geschikt voor 51 van de 54 weken per jaar. Familievakantie moet ik nog maar eens goed bekijken hoe ik dat op ga lossen, maar een auto kopen die 2-3 weken per jaar past en de andere 51 weken overkill is heeft me nooit zinvol in de oren geklonken.
Voorlopig ben ik dus weer even zo arm als een kerkrat, maar zolang ik de brandstof voor een groot deel uit eigen opwek kan halen verdient het ding de meerprijs tov een benzinevariant wel weer terug.

Maar nu mag ik me dus ook verdiepen in laadpassen en wallboxen.

Laadpas lijkt me niet zo ingewikkeld. De insteek is zoveel mogelijk thuis laden, zeker zolang er nog saldering is. Ik heb een sleutelhanger-laaddingus van Shell Recharge besteld zonder abonnement. Die lijkt me wel redelijk universeel bruikbaar. Gebruiken jullie nog extra laadpassen, en zo ja, waarom?

Dan de lastigere: de wallbox voor thuisladen. Da's nog eens echt een oerwoud...
Zolang er nog gesaldeerd mag worden hoeft dat alleen maar 11kW te kunnen doen en te kunnen loadbalancen om te voorkomen dat de wel erg krap wordende 3x25A hoofdzekeringen de geest geven. Maar dat salderen eindigt vroeg of laat, en op dat moment moet het spul slim genoeg zijn om overtollige zonnestroom in die auto te duwen.

Nu kunnen veel aanbieders dat wel. Of ze interfacen met de P1-poort, of ze willen een extra energiemeter met modbus-poort, of ze gebruiken stroomtrafo's om de leidingen in de meterkast.
Maar ik wil natuurlijk weer wat bijzonders: ik wil gewoon zelf tegen het ding kunnen zeggen dat-ie zijn laadvermogen wat terug moet schroeven/op moet voeren of laden pauzeren. En dat bij voorkeur via een lokale connectie en niet via een cloudje van de fabrikant want van die cloudjes krijg ik een dondercloudje boven mijn hoofd als ze weer eens een API of de servicevoorwaarden wijzigen. Verder kunnen al die fabrikantoplossingen 1 of 2 truukjes goed, en als je ineens alles aanschaft van zonneinverters, warmtepomp, slim witgoed, bla zal het ook allemaal wel soort van samenwerken, maar o-wee als je over de jaren verspreid dingen aanschaft van divers fabrikaat...

Om dat zoveel mogelijk in goede banen te leiden heb ik HomeAssistant als centrale spin in het web. Tot nu toe werkt dat spul wel prima als vertaalslag tussen al die 'slimme' dingen met een netwerkverbindingkje. En ik kan analyseren wat er gebeurt en daarop finetunen, ook een niet bepaald onbelangrijk detail. En als ik dat spul het loadbalancen laat doen kan ik ook indien nodig de auto prioriteit geven boven warmtepomp en wasmachine omdat ik 's avonds nog weg wil, in plaats van dat de auto altijd de laagste prioriteit heeft, bijvoorbeeld.

Ik ben er al achter dat het regelen van laadvermogen tussen de 6A en max (in mijn geval 16A) gaat, en dat er zoiets bestaat als het Open Charge Point Protocol (OCPP). Die 6A is ook een dingetje; op 3 fasen kan dat ook 3x6A betekenen; ze kunnen niet allemaal ook nog terug van 3 fasen naar 1 fase. Hoofdzekering-technisch wel prima, maar om later in dit decennium enkel overtollige zonnestroom in de auto te pompen zodat de afname/teruglevering op het net richting 0 gaat minder ideaal.

De opmerking die ik geheid ga krijgen: 'HomeAssistant is veel te traag voor dat loadbalancen'. Ik denk van niet. Ik heb er geen probleem mee om mijn hoofdzekeringen minutenlang (fors) over te belasten als ze daarna ook maar weer wat af kunnen koelen, het is de auto die het opgenomen per fase vermogen aanpast en dat gaat al met tientallen-seconden reactietijd, en als de noodzaak er echt is splits ik die loadbalance-taak wel af naar een los stukje software die dat autonoom doet onder toeziend oog van HA.

Kwa uitvoering: vaste kabel vind ik wel prima denk ik; hoef je niet de hele tijd een snoer uit je kofferbak te trekken. En het risico dat vreemden op mijn oprit gaan laden is niet zo heel groot, en zo wel dan zijn er tig manieren om ervoor te zorgen dat er alleen geladen word als mijn auto eraan hangt.

Op dit moment is mijn lijstje aan geschikte muurdoosjes vrij kort:

- Wallbox Pulsar Plus. Heeft een ingebouwde 6mA DC beveiliging wat aardig scheelt in kosten voor een geschikte alamat, doet OCPP (Open Charge Point Protocol), en de HomeAssistant-jongens doen er veel voor. Maar via OCPP schijn je niet erg volledige controle te krijgen; pauzeren kun je er niet mee bijvoorbeeld, de Wifi-verbinding schijnt niet erg stabiel te zijn, de vermogensmeting wijkt 20% af en ze zijn erg traag met oplossen van problemen in de firmware. En misschien nog het grootste nadeel: het ding kan niet terug naar 1x6A.

- Alfen Eve Single S-line. Eveneens ingebouwde DC-beveiliging, eveneens OCPP. Verder heeft dat spul een modbus-TCP mogelijkheid en dat klinkt me als muziek in de oren. Via een Ethernet-kabeltje, klinkt ook al een stuk lekkerder dan via Wifi. Kant en klaar in HomeAssistant is het echter niet volgens mij; die dingen zijn minder populair dan de Zappi's en Pulsars blijkbaar. En ik weet eigenlijk (nog) niet of dat spul wel terug kan naar 1x6A.

- OpenEVSE. Amper te krijgen, vooral toegespitst op de USA/1-fase, maar kan eventueel ook wel 3-fase. Die 6mA DC-lek moet je zelf verzorgen (net zoals de rest), dus de alamat word een stuk prijziger. Eigenlijk pas een optie als de rest niet voldoet.

En dan hebben we de Zappi nog. Die word toch als prettig ervaren. Die kan zelf wel loadbalancen via een ellendig systeem met 6 stroomtrafos, maar het is me niet heel erg duidelijk of je dat apparaat ook commando's kunt geven.

Ik neig naar die Alfen Eve, maar het is allemaal nog wat nieuw. Hebben jullie een mening?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Nou, mooi!
ik heb ook naar de opel/peuzjoo gekeken maar viel voor ons te duur uit.
Wat er qua salderen wel mooi aan is is de grote accu, als je tenminste niet elke dag met het ding op pad hoeft.

"altijd" aan de lader als je thuis bent, en alleen de overtollige zonnestroom er in gieten.
de ioniq is met zijn 28 kwh eigenlijk te klein om dat te doen en elke dag onze verste gewone rit te doen, ongeveer 180 km.
Als we daar van terug komen moet ik zeker weten dat de volgende dag niet gereden hoeft te worden als ik perse met eigen stroom wil opladen.

We hebben een easee lader, die opeens niet meer verkocht mag worden in de eu. Maar die kan wel alles wat overtollig is in de auto stoppen, met wat extra wifi hardware.

We hebben twee laadpassen, van e-flux, een met abo en een zonder. Plan is om die alleen in de winter te gebruiken, dus dat abo moet er misschien nog van af.
Van Shell is me vooral opgevallen dat snelladen duur is, maar met hun eigen pas is dat misschien beter.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Hey Bart, hier hangt nog een Tesla lader niets te doen. Kun je in ieder geval gebruiken totdat je in het oerwoud wat verder bent. Die Wappie vind ik maar een wappie, heeft hier een maand gehangen en gelukkig kunnen verkopen anders lag ie nu op de bodem vd maas. Zal ongetwijfeld aan mij liggen. Dat loadbalancen is kletskoek, zodra een enkele fase te zwaar belast wordt, worden alle fasen teruggeschroefd. Het was mij anders verkocht. Pasje hebben we nog steeds niet. Als we ver gaan leen ik dat van een vriendje, zal hem eens vragen. Die is een beetje doorgeslagen op dat vlak.

Enne, ik zou maar een beetje vaart maken, volgende week komt hier een 30 kW Leaf batterij. Zoek je spullen maar bij elkaar.

Deze kerel volg ik een beetje. Inmiddels op Node Red geloof ik, maar heeft ook een hoop in HA lopen. Ergens ook zijn lader verbouwd.
https://youtu.be/2qQYfo_gdLU

Edit,
deze was het
https://youtu.be/fOn3MYqiH5o
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 31 mei 2023 11:25 ik heb ook naar de opel/peuzjoo gekeken maar viel voor ons te duur uit.
Voor mij is het ook niet bepaald een achteloze uitgaaf hoor. Zeker niet met verbouwing/zonnepanelen/wamtepomp/elektrischeauto allemaal vrij vlot op elkaar. Maar die autowissel zat eraan te komen, en om nu een benzineauto te kopen en dan pas 6-8 jaar later aan de EV was ook weer zoiets. Dan maar even de broekriem aanhalen.
de ioniq is met zijn 28 kwh eigenlijk te klein om dat te doen
Daarom kwam die klasse ook niet echt in aanmerking. Die accu moet voldoende energie bevatten om het een paar dagen woonwerk van de dame uit te kunnen zingen, en een afstand van 130km wil ik ook heenterug kunnen rijden zonder van publieke laadpalen gebruik te moeten maken.
We hebben een easee lader, die opeens niet meer verkocht mag worden in de eu.
Ja, daarom valt die af.
van e-flux, een met abo en een zonder.
Da's alleen goedkoper dan Shell dan, of ook ergens 'beter'?
kawarider schreef: 31 mei 2023 19:15 Hey Bart, hier hangt nog een Tesla lader niets te doen. Kun je in ieder geval gebruiken totdat je in het oerwoud wat verder bent.
Nou, eens even zoeken, maar ergens kwam ik wat tegen dat die ook gestuurd kan worden. Dan zou dat wel een leuke zijn. Hoeft dan niet eens gratis wat mij betreft.
kawarider schreef: 31 mei 2023 19:15 Die Wappie vind ik maar een wappie, heeft hier een maand gehangen en gelukkig kunnen verkopen anders lag ie nu op de bodem vd maas.
Die is duidelijk, geen Wappie dus :lol:
kawarider schreef: 31 mei 2023 19:15 Dat loadbalancen is kletskoek, zodra een enkele fase te zwaar belast wordt, worden alle fasen teruggeschroefd.
Klopt. Dat hele EV-AC-laden zit vrij simplistisch in elkaar. Zelfs de state-of-charge komt niet eens terug :roll:
De keuze is 1 of 3 fasen, van 6Amp of 14Amp als minimum tot max. En dan moet de auto ook nog meewerken, want die laadpaal is een stekker met een relais erachter en een klein kaboutertje.

Maar alle fasen terugschroeven indien nodig is nog wel acceptabel hoor. Zeg dat het dan tijdelijk naar 8A per fase gaat, da's nog bijna 6kW. Voor thuis niet zo erg.
kawarider schreef: 31 mei 2023 19:15 Enne, ik zou maar een beetje vaart maken, volgende week komt hier een 30 kW Leaf batterij. Zoek je spullen maar bij elkaar.
:lol:
Is een heel elektronica-ontwikkeltraject, maar ik ben wel benieuwd of daar wat mee te doen is.

Videootje kijk ik straks effe.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Is een heel elektronica-ontwikkeltraject, maar ik ben wel benieuwd of daar wat mee te doen is.
Morgen klaar dus?😀
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Is een heel elektronica-ontwikkeltraject, maar ik ben wel benieuwd of daar wat mee te doen is.
Morgen klaar dus?😀

Bij dat wappie verkoop ervaring kwam ook de vraag, is een of drie fasen? Huh? Een fase? Wie wil dat? Onze auto is dan een week aan t laden of zo.
Ervaring was dat het laden vooral stopte en startte. Van de muur af getrokken en kan voor altijd stoppen.

Lader verkopen? Geen idee. Eerste jaar heb ik m ni nodig. Of langer
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door spinningwheels »

Ik weet gelukkig niets van dat laadpas oerwoud. Houd het wel bij een 40 plusser op LPG.
Zijn er hier in de buurt 4 die zo,n E ding hebben. Laadpaal op het erf.
En 3 van de 4 staan 300 meter verderop bij de supermarkt aan de laadpaal omdat het thuis niet goed werkt.
Mijn directe buurman had zo,n volvo hybride ding, in goed een jaar ruim 10K aan onkosten aan gehad. Hij heeft zijn verstand weer gevonden en een dikke diesel gekocht.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Hybride is een beetje van twee walletjes eten, dat gaat niet. Of links, of rechts. Aan een EV zit eigenlijk geen onderhoud.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 31 mei 2023 19:40
van e-flux, een met abo en een zonder.
Da's alleen goedkoper dan Shell dan, of ook ergens 'beter'?
Ik heb een pas van Shell-Recharge en van Plugsurfing, beide zonder abo.

Ik heb er niet veel ervaring mee want 90% laad ik thuis en op lange ritten zoals een buitenland vakantie het eigen merk.

Vorig jaar hebben we een rondreis Denemarken / Zweden gemaakt en als uitdaging onszelf opgelegd om alleen bij locale laadpalen te laden. Ik had toen toch wel duidelijk betere ervaringen met Schell dan met Plugsurfing. Het is allemaal nog een beetje gammel (vorig jaar) vind ik. Vooral Plugsurfing claimde in hun app nog al eens dat ze een locatie ondersteunden maar ter plekke wilde hij het pasje toch niet accepteren. Ook gaf Plugsurfing nogal eens laadpunten weer die er helemaal niet waren (waarschijnlijk geplande locatie voor in de toekomst). Shell had beide problemen ook wel een beetje maar veel minder.

Ionity lijkt een snel opkomende club te zijn voor wat betreft snelladers langs de snelweg, misschien iets om ook naar te kijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Ionity hebben we ook meegehad naar Tsjechie. Werkt super.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 01 jun 2023 07:45 Hybride is een beetje van twee walletjes eten, dat gaat niet. Of links, of rechts. Aan een EV zit eigenlijk geen onderhoud.
De eerste generaties Priussen zijn en worden allemaal als taxi naar toeristenlanden geexporteerd.
Ze gaan 400000km mee op hun sloffen, hoezo kan niet?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Hybride rijden is zo goed als net zo duur als benzine.
Onderhoud is hetzelfde, electrisch bereik is de moeite niet. En dan heb je twee technologieen in je auto.

De priussen zijn de enige autos die ik gebruikt bij dealers te koop heb zien staan met kilometers ver boven de 100000. Betrouwbaar zijn die zeker.

Voor mij reden genoeg om vol electrisch te gaan en de nadelen van ietwat beperkt bereik voor lief te nemen.

Ik heb voor e-flux gekozen omdat de prijzen redelijk leken en de voorwaarden in gewoon begrijpelijk Nederlands waren geschreven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 31 mei 2023 19:15 Edit,
deze was het
https://youtu.be/fOn3MYqiH5o
Veel geklets, weinig info. Om te weten wat-ie nou eigenlijk gedaan heeft moet je in de commentaarsectie zijn:
Ja dat is misschien een beetje onderbelicht in de video. Het werkt via de domotica installatie. Een stuk staat hierin beschreven: https://www.haroldhalewijn.nl/2021/04/2 ... meterkast/
Maar het echte antwoord niet....
Op de Veridian module zit een poort waar je met een bepaalde ohmse weerstand de laadstroom mee bepaald. Ik heb een matrix van 3 weerstanden parallel samengesteld die met 3 schakelaars in of uitgeschakeld worden. Er zijn dan dus 8 waarden mogelijk 000, 001, 010 enz. De schakelaars worden via de domotica installatie geschakeld en bepalen zo de laadstroom in 8 stappen tussen 6A en 16A.
Bied opzich ook nog wel mogelijkheden, zoiets.
Met zo'n Veridian EVSE controller met modbus (of een gewone Basic), een dik relais, een Shelly 3EM, een voedingkje en een kabel met type-2 stekker ben je er ook.
Dat zou ik zelfs in de groepenkast in de schuur kunnen monteren en alleen de kabel naar buiten laten komen.

Hmm.... Hoe lang zou dat signaaldraadje vanaf de auto mogen worden...
kawarider schreef: 31 mei 2023 20:36 Lader verkopen? Geen idee. Eerste jaar heb ik m ni nodig. Of langer
Tesla Wall Connector Gen3 is in ieder geval uit te lezen in HA. Laadstroom sturen ben ik nog niet tegengekomen; de meeste doen dat door direct met de Tesla auto te kletsen.
spinningwheels schreef: 01 jun 2023 00:27 Zijn er hier in de buurt 4 die zo,n E ding hebben. Laadpaal op het erf.
En 3 van de 4 staan 300 meter verderop bij de supermarkt aan de laadpaal omdat het thuis niet goed werkt.
Tsja, ik ben gelukkig zelf handig genoeg om het wel te laten werken.
Mijn directe buurman had zo,n volvo hybride ding, in goed een jaar ruim 10K aan onkosten aan gehad. Hij heeft zijn verstand weer gevonden en een dikke diesel gekocht.
Tsja, daar staan ook de verhalen tegenover van mensen in mijn omgeving die dagelijks 150km woonwerk doen op grotendeels de eigen zonnestroom en laden-bij-de-baas, die hele EV in een paar jaar tijd terugverdienen, en niet meer kosten hebben dan een bandje hier en interieurfiltertje daar.

We gaan het meemaken. Tot nu toe lijken die investeringen in zonnepanelen en warmtepomp wel aardig op te leveren. Of die stekkerauto dat ook gaat doen is nog maar de vraag (als er teveel komen moet de roverheid toch weer roven..), maar ik heb goede hoop. Doel is dat er maandelijks meer geld over blijft, dat komt straks goed van pas als die jong van mij gaan studeren of ooit op zichzelf willen gaan wonen want ik vrees dan pa en ma dan de klos zijn. De 7 vette jaren hebben we wel gehad, nu komen de 7 magere jaren.

Je kunt verder ooit flink pech hebben met een auto, ongeacht de krachtbron. Veel Volkswagen-rijders met vroegere-generatie DSG-bak en die TFSI motoren zouden tekenen voor slechts 10K aan onkosten...

Kwa hybride: ik zou het graag andersom zien. Een EV met kleine generator aan boord. Zeg dat je de accu reduceert naar 30kWh ofzo en er een 20kW generator bij knoopt met een benzinetankje van een liter of 20. Kan volgens mij kwa kosten, volume en gewicht best uit.
('t is dat er achter die slOpel geen trekhaak mag, anders wist ik daar nog wel wat op te verzinnen :lol: )
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

Hier Chargemap in gebruik, geen abo kosten maar ik gebruik het ding haast nooit. Met een rijbereik van zowat 500 km afhankelijk van het seizoen, laad ik dan ook gewoon thuis aan de Zappi. We hebben ook zonnepanelen en de Zappi kan dan ook netjes volgens enkele instellingen van 1200W tot 11kW laden, meer kan niet via de AC omvormer in de auto (de Zappi kan tot 22kW). Dat rechtstreeks van de zonnepanelen laden is op dit ogenblik niet erg zinvol, en niet alleen via de nog lopende salderingstoestanden (terugdraaiende teller in BE) maar ook omdat je bij weinig vermogen in verhouding meer verliezen hebt. Komt nog bij dat, als er een wolkje voorbij de zon komt, het vermogen onder 1200W komt en het laden stopt. De lader geeft dan ook een time-out van 1 minuut (of zo) om te vermijden dat het ding staat te knipperen als een flipperkast. Dat is in de Eco+ stand, enkel zonnepanelen. Dat is natuurlijk ook mijn probleem want voorlopig hebben we nog maar 3.2kW aan zonnepanelen liggen. In de gewone Eco stand gaat de Zappi niet uitschakelen maar wel bij stroomtekort aan de zonnepanelen, bijladen via het stroomnet.
Van toestanden met home-assistant weet ik weinig/niets, maar op de Zappi website Myenergy.info staat wel een stukje code om samen te werken met de home-assistant:
https://myenergi.info/setting-zappi-mod ... t2611.html
Plaats reactie