Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Defect stuursysteem, das niet best. Wil je rechtdoor, slaat ie af!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door keesfrees »

Daar had een Spijkstaal nooit last van :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Martertjes aan de can-bus kabel geknabbelt misschien?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 08 jun 2023 20:10 Nou ik wacht nog wel even met een EV.
Deze heeft minder dan 18000km en de beste man wilde vanmorgen wegrijden en het leek wel een PC.
Met mijn op dooie dino gestookte motorfiets, tegenwoordig ook een PC op wielen mede dankzij alle EU regeltjes, stond ik in het begin ook elke 3 weken bij de dealer. Of langs de snelweg te vernikkelen. Tot ik het zo beu was dat ik voor oplossen van probleem nummer zoveel naar het KTM hoofdkwartier mocht komen en extra garantie losgepeuterd kreeg. Daarna heeft het apparaat uiteraard geen klap verkeerd meer gegeven.

't is tegenwoordig met alle nieuwe voertuigen bal, het lijken haast wel nieuwbouwhuizen. En al helemaal als het het eerste modelletje van een nieuwe serie is. Als het al niet stuk gaat dan hebben ze wel een terugroepactie voor een moertje dat 5,6mm dik had moeten zijn en bij een steekproef slechts 5,5mm dik bleek te zijn.
Deze Corsa is niet nieuw, maar met een goeie 5000km op de teller ook nog niet oud genoeg om de eerste portie ellende helemaal gehad te hebben. Ik zal dus ook nog wel wat meemaken schat ik zo.
hugo stoutjesdijk schreef: 08 jun 2023 21:15 Martertjes aan de can-bus kabel geknabbelt misschien?
Welke van de stuk of 8? :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: 08 jun 2023 15:29 Ik had verwacht dat daar NFC ook wel bijna de standaard zou zijn?
Of is dat nog minder veilig?
Zou me ook niks verbazen als dat wel kan. Al werken die 'digitale laadpassen' vooral via een app geloof ik.

Kan ik ook als ik dat wil; auto word aangesloten, HA stuurt een pushbericht naar de telefoons van ons, op OK klikken (of niet), en laden. En via Bluetooth detecteren of een telefoon van ons dichtbij genoeg is kan ik ook wel.

Maar als ik de druppel die ik toch al aan de sleutel wil hangen kan gebruiken lijkt me dat zeker zo handig dan al dat geharrewar via de telefoon. Ach, de tijd zal het leren; en-en kan ook natuurlijk. Voordeel van die Modbus-TCP aansluiting, dan kan ik dat lekker doen zoals ik dat wil hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij zoveel foutmeldingen is het zelden wat het lijkt. Eerder een kapotte systeem accu of zo. Want die bewaken ze dan weer niet, kneuzen die software jongens.
Maar als die componenten op 1 can systeem zitten kan toch ook?

En die problemen zijn niet EV specifiek. M’n buurman met een benzine V60 probleem met de accu. Blijken er 2 in te zitten, start stop systeem. En ze kunnen niet zien welke accu slecht is, moeten er 2 nieuwe in. :shock:
En dan moet het systeem ook nog uren balanceren of iets wazigs. Buurman begrijpt zoiets helemaal niet, dus de verhalen die ik hoor kunnen een beetje gekleurd zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Dankje Hugo, zo is het maar net. Elke auto hangt aan t internet tegenwoordig en is meer computer dan auto.

Spijkstaal is anders inderdaad. Eens zien of we die eens op kunnen voeren. Tesla zal tni worden maar een beetje meer pit wordt wel gewaardeerd. 😃
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jun 2023 21:50 En die problemen zijn niet EV specifiek. M’n buurman met een benzine V60 probleem met de accu. Blijken er 2 in te zitten, start stop systeem. En ze kunnen niet zien welke accu slecht is, moeten er 2 nieuwe in. :shock:
Ja dat kunnen ze wel zien maar dan moeten beide accus een volle ontlaad/laad/ontlaad/laad capaciteitstest doorstaan. Dat duurt uren en daar hebben ze weinig trek in.
Ook gaan ze je dan waarschijnlijk een rekening voorschotelen die aardig in de buurt van beide accus komt.
Mochten het inderdaad twee parallel geschakelde accus zijn die gelijk geladen moeten worden dan wil je de ander toch ook vervangen. Maar dat is zo te zien niet het geval.


https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... e800f7b632
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jun 2023 21:50 En die problemen zijn niet EV specifiek. M’n buurman met een benzine V60 probleem met de accu. Blijken er 2 in te zitten, start stop systeem. En ze kunnen niet zien welke accu slecht is, moeten er 2 nieuwe in. :shock:
En dan moet het systeem ook nog uren balanceren of iets wazigs. Buurman begrijpt zoiets helemaal niet, dus de verhalen die ik hoor kunnen een beetje gekleurd zijn.
Bekend probleem. De Aygo heeft een batterij 2x zo groot als het motorblok. Echt zo'n accu waar ik bijna mijn bus op kan starten, iets van 150Ah of zo voor een lullig 998cc driepittertje.... Elk jaar laat ik de batterij testen, test is OK.
2 Jaar geleden (auto/accu was inmiddels 6 jaar) begint start-stop te weigeren. Batterij test: goed. Geen foutcodes niets....

Op proef dan toch batterij vervangen (150 euro.... <braak>). Probleem opgelost.

Oorzaak:
Batterij heeft naast 2 polen ook een CAN bus poort. En een BMS dat alle 6 de cellen nameet. en bij 1 mV onder waarde x op een willekeurige cel zegt ie tegen de ECU 'ik geloof niet dat ik de auto kan starten dus zet hem maar niet meer uit'. Maar de ECU zegt in zijn foutenlog helemaal niets....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 09 jun 2023 00:56
hugo stoutjesdijk schreef: 08 jun 2023 21:50 En die problemen zijn niet EV specifiek. M’n buurman met een benzine V60 probleem met de accu. Blijken er 2 in te zitten, start stop systeem. En ze kunnen niet zien welke accu slecht is, moeten er 2 nieuwe in. :shock:
Ja dat kunnen ze wel zien maar dan moeten beide accus een volle ontlaad/laad/ontlaad/laad capaciteitstest doorstaan. Dat duurt uren en daar hebben ze weinig trek in.
Ook gaan ze je dan waarschijnlijk een rekening voorschotelen die aardig in de buurt van beide accus komt.
Mochten het inderdaad twee parallel geschakelde accus zijn die gelijk geladen moeten worden dan wil je de ander toch ook vervangen. Maar dat is zo te zien niet het geval.

https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... e800f7b632
Precies dat, ook die garages begrijpen niet hoe het werkt, denken dat er gedurende het hele proces 2 monteurs moeten blijven opletten. Een vakkundige garage zou zeggen, hij moet even een nachtje blijven. Maar volgens mij hadden ze dat gedaan, probleem niet opgelost, o dan moet de andere accu ook.

Al is de drempel van €150.- uitgeven en gelijk rijden, of meer uren en 1 jaar uitstel (want die accu is natuurlijk niet nieuw dus tzt zal het toch wel nodig zijn) wel erg klein.
Als ik 1x niet kan starten door een lege accu, en dat is niet door iets wat ik kan verklaren, zet ik er altijd gelijk een nieuwe accu in. Anders moet het over een paar maanden, en een hoop ellende in de tussenliggende maanden. Heb nog nooit meer dan 2 accu's in een auto versleten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

hainjedaf schreef: 09 jun 2023 02:18 Oorzaak:
Batterij heeft naast 2 polen ook een CAN bus poort. En een BMS dat alle 6 de cellen nameet. en bij 1 mV onder waarde x op een willekeurige cel zegt ie tegen de ECU 'ik geloof niet dat ik de auto kan starten dus zet hem maar niet meer uit'. Maar de ECU zegt in zijn foutenlog helemaal niets....
Een loodaccu? Apart. Mijn Opel startstop is gewoon een "domme" accu zover als ik kan zien, zal nog eens kijken. Als het op de CAN bus zit dan kun je zelf vervangen vergeten :x
Mijn accu kost nu online 225.- maar gaat al tien jaar mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Tadaa:
Afbeelding

De dame werd niet meegeleverd, die had ik al.

Langere kabel dan standaard was een goede keuze; als ik de auto met de neus naar voren parkeer is die 7,5 meter comfortabel. 5 meter had niet gepast.

Meegeleverde lader kan ook met krachtstroomstekkertje en doet dan braaf de volle 11kW (of wat ik instel tussen 6A en 16A). Dat valt me niks tegen. Ik vind het wel een hele contraptie met dat dikke blok en die tig verloopjes.
Op een gewoon 230V stopcontact heb ik 'm nog niet boven de 8A kunnen krijgen. Da's niet veel, nog maar eens RTFM doen.
Afbeelding

Laadpaal strubbelde nog wat tegen; die blokkeerde de godsganse tijd mijn laadpassen. Bleek toch nog een koppeling met e-flux in te zitten. Die eruit gehaald, en volgens mij is het probleem nu voorbij. Even afwachten maar.
Werkt verder wel aardig, een keer de Shell druppel voor de laadpaal houden, lampje word groen. In de auto pluggen, lampje gaat blauw knipperen en er word geladen. Niet de druppel of reservepas ervoor houden, dan ook niet laden.

Data komt braaf HomeAssistant binnen, maar naar het aanpassen van de laadstroom luistert-ie nog niet. Achja, er moet vast nog ergens een omgevallen bitje rechtgezet worden.
Afbeelding

Extra energieverbruik is even wennen.
Afbeelding

En van de warmtepomp op koel-modus ook trouwens. COP zit wel nog op een nette 4.5-5.5.
Als dat zo doorgaat dan voorzie ik nog wel een paar zonnepanelen extra in de toekomst.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Dik voor mekaar 😃

En dan straks dynamisch ladem? Ergens anders teveel vraag, auto terugschroeven?

Cool, met die pasjes!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kars-cnc »

Ziet er goed uit Dabit, Auto, laadstekker, dame, alles eigenlijk :mrgreen:

Die energie opname als je auto laad is elke keer weer schrikken, niets in huis wat zoveel vermogen neemt. Maar de uren dat dat zo is zijn beperkt en over een heel jaar valt dat dan best weer mee vindt ik. Mijn jaarlijks sluipverbruik is/was bijna net zo hoog als wat de auto jaarlijks doet :shock:

Die warmtepomp in koelmodus is met 4.5kW wel heel erg veel lijkt mij... Of interpreteer ik dat plaatje verkeerd?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Ja, voorlopig hoef ik nog niet dynamisch te laden want salderingsregeling, maar als die in de nabije toekomst wegvalt dan is dat wel degelijk het plan.

Bij teveel vraag de auto of warmtepomp terugschroeven is wel iets dat binnenkort moet komen. Eerst even de boel gewoon op 3x10A laten draaien zonder slimmigheid erachter, en als dat stabiel is die slimmigheid implementeren.
Laadpaal kan dat overigens ook zelfstandig met een connectie naar de P1-poort van de slimme meter, maar niet tegelijk die connectie gebruiken en ook nog commando's krijgen over zijn netwerkstekkertje.
Kars-cnc schreef: 10 jun 2023 08:52 Maar de uren dat dat zo is zijn beperkt en over een heel jaar valt dat dan best weer mee vindt ik. Mijn jaarlijks sluipverbruik is/was bijna net zo hoog als wat de auto jaarlijks doet :shock:
Ja, 24/7 een klein verbruik is best gemeen.
Die warmtepomp in koelmodus is met 4.5kW wel heel erg veel lijkt mij... Of interpreteer ik dat plaatje verkeerd?
4.5kWh verbruik over een periode van 24 uur. Kwa vermogen staat het apparaat zo tussen de 500W en 900W te verbruiken.
Het blijft vloerkoeling dus niet vreselijk effectief, maar het lijkt toch wel degelijk te voorkomen dat de 'warmte in het huis kruipt', of in ieder geval flink te vertragen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie