Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

? Dezelfde kentekenplaten? Ga je brave burgers aanzetten tot fraude? Boef die je bent
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Een ioniq als camper inrichten? Voor 3 personen? En dan niet 1 maar twee keer niets betalen aan wegenbelasting?
Voor de duidelijkheid, we betalen alleen verzekering. Met 40 jaar schadevrij.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Wegenbelasting komt eraan, en terecht.

Ioniq en een 3 p camper? Je houdt van een uitdaging zeker 😀?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Yep.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Nou, kwa wallbox, dat is de Alfen Eve Single S-line geworden. Met Modbus-TCP/active load balancing optie (200 euro meerprijs voor een licentiecode :evil:) en RFID-reader.

Afbeelding

Ik heb er eentje besteld met vaste kabel, wat langer dan standaard. Dan hoef je ook niet de hele tijd dat snoer uit de kofferbak te graaien; lijkt me handiger dan een stopcontact op de laadpaal.

Die Alfen was bepaald niet de goedkoopste optie. Maar op papier lijkt het ding het beste compromis te zijn kwa mogelijkheden, en kosten moet je in perspectief zien; de meerprijs tov de minder prijzige opties is 1% van het totaalbedrag ofzo. Lekker belangrijk dus, kun je beter iets kopen waar je de komende jaren meer lol van hebt.

Nu nog even wachten op de kabels, dan kan ik weer een keer electricien gaan spelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door TestCase »

DaBit schreef: 02 jun 2023 10:31 Krek de reden waarom die Corsa EV voor mij wel het juiste gereedschap is.

Ik had van jou ook totaal niet anders verwacht.

Men zegt wel eens dat Hollanders en Schotten hun dubbeltje altijd tweemaal omdraaien. Dan is dat voor een Hollandse techneut waarschijnlijk 8x. Begrijp me niet verkeerd, ik draai dat dubbeltje ook veel te vaak om, soms moet ik mezelf wat intomen daarin.
Maar het zou me verwonderen, mocht die Corsa niet in je situatie passen.

En die twee weken, huur je toch gewoon een dikke benzine-slurper met alles erop en eraan. Hoe minder je op je vakantie in je kop moet steken hoe beter.

Ik huur wel eens zo'n campervan, kost me tussen de 100 en 150€ per dag. Ik heb ook wel overwogen zo'n ding te kopen. Maar voor die keer dat ik het gebruik, is het ten eerste weggegooid geld en ten tweede waar moet ik dat ding zetten al die maanden dat het stil staat. Naast al die andere plofbakken die hier ook al flink in de weg beginnen staan?


Ik vond dat idee van een tweede EV die overdag laadt terwijl de andere onderweg is, helemaal zo slecht niet. Maar dan wordt je weer opgelicht met taxen en verzekeringen.

In België zou je er nog mee weg kunnen komen, denk ik, als je twee identieke wagens in dezelfde kleur koopt. De nummerplaat hoort hier namelijk bij de persoon, en niet zoals in NL bij de wagen.
Dit was trouwens perfect legaal, zo'n 30 jaar geleden. Nu weet ik het zo niet meer, ze maken je het leven bijzonder moeilijk als je van de afgebakende lijntjes afwijkt en ze lullen vaak uit hun nek als je wat dieper doorvraagt. Vroeger betaalde je wegentaks en verzekering op de dikste bak, je bracht je verzekering op de hoogte dat je plaat ook gebruikt werd op andere wagens en de kous was af. Ik heb dat zelf jaren zo gedaan, nooit enig probleem. Maar ik heb ook nooit een ongeval gehad...

Zie je, daar is ook weer ruimte voor verbetering. Maar de wil, ben ik 100% zeker van, zal wel ontbreken.
Wat is er mis met een tweede EV die kan laden terwijl de andere rijdt? Rechtstreeks van je paneeltjes je EV in, efficiënter kan het toch niet. En het op dit moment miserabel net wordt ook wat ontlast. Eenmaal wegentaks en eenmaal verzekering, desnoods met een systeem met een sleutel om te vermijden dat er toch ooit met 2 tegelijk gereden zou worden. Die tweede wagen zou ook met een flinke korting moeten komen, een commerciële of een gesubsidieerde, kies zelf maar.

Kijk, dan praten we serieus binnen de mogelijkheden van het moment. Als er dan een nieuw EV (of 2) komt, komen er ook meteen 2 op de tweedehandsmarkt. In te zetten zoals voorheen, of gesplitst met 2 nieuwe EV rijders. Dan zou het wat opschieten binnen een realistisch frame. De meeste mensen komen gewoon iedere dag thuis. De moeite om van min of meer leeggereden naar volgeladen over te schakelen zal in veel gevallen gewoon stekkertje ompluggen zijn. Doe dit maal een miljoen en er staan constant volgeladen EV's die op ieder moment rijklaar zijn. Dat zijn heel wat kilometers, iedere dag opnieuw, gewoon rechtstreeks uit de straling van de zon gehaald, zonder te salderen en dan 's nachts terug te kopen en meer van die nonsens.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Mmmmm. Blijft voor mij alleen principieel enthousiasme over...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

TestCase schreef: 06 jun 2023 10:56 Dan is dat voor een Hollandse techneut waarschijnlijk 8x.
Ohneehoor, ik kan zonder met mijn ogen te knipperen grote hoeveelheden geld uitgeven. Het moet alleen wel een doel dienen. Een dure flightcontroller voor in mijn drones of een freesje met unobtainiumcoating om te kijken of het wat is gaat probleemloos. Het is de kop koffie voor 3 euro waar ik problemen mee heb.
En die twee weken, huur je toch gewoon een dikke benzine-slurper met alles erop en eraan. Hoe minder je op je vakantie in je kop moet steken hoe beter.
Mwah, op papier lijkt het wel prima te doen. Het zal dan alleen niet 's nachts om een uur of 2 vertrekken en in 1 ruk doorvlammen naar bestemming worden, maar splitsen in dagen van grofweg 500km per dag. Dan kan ik alsnog wel vroeg vertrekken, ben je vroeg halverwege en dan kun je lekker lamballen. Blijft wel een kostbare aangelegenheid om 2x verblijf voor de hele familie te doen; voor dat geld heb je die dikke benzineslurper ook al een aardig eind gehuurd.

Maar ik heb straks nog wel een maandje de tijd om dat elektrisch rijden eens te ervaren en als ik het niet zie zitten lekker ergens een stationwagen te huren.
Ik vond dat idee van een tweede EV die overdag laadt terwijl de andere onderweg is, helemaal zo slecht niet. Maar dan wordt je weer opgelicht met taxen en verzekeringen.
Ja, maar als je dan 2 kinderen hebt die ook dat geintje willen dan kun je onderhand beter een parkeergarage onder je huis aanleggen. Voor veel mensen is 1 auto ergens parkeren al lastig genoeg.
Wat is er mis met een tweede EV die kan laden terwijl de andere rijdt?
2x de milieubelasting per rijder.
Die EV rijd ergens heen en daar staat-ie stil. Tien tegen 1 dat daar ook infra beschikbaar is; niet elk ritje gaat de bushbush in. Gooi 'm daar maar vol met zonne-elektronen dan.

Of doe gewoon eens iets met verwisselbare, universele accumodules. Gewoon een robot 10kWh legosteentjes laten stapelen.
En het op dit moment miserabel net wordt ook wat ontlast.
Daar moeten we gewoon met z'n allen een dikke middelvinger naar opsteken en desnoods de volledige raden van bestuur in een kerker op water en brood zetten tot het opgelost is. Ik roep pas 10 jaar of zelfs langer dat de hele elektriciteitsinfra op ploffen staat, en al die jaren draait de boel op minimaal onderhoud en het opzoeken van maximale rek. En nu is het 'opeens' huilie-huilie-wij-sijn-so-sielig-nu-iedereen-sonnepanelen-heeft-huilie. Nul komma nul medelijden mee.
Sven schreef: 06 jun 2023 17:03 Mmmmm. Blijft voor mij alleen principieel enthousiasme over...
Sven, de geldzucht van de (r)overheid kent geen grenzen, zeker niet na de grote kostenposten de afgelopen jaren (corona, energiecompensatie, militair materiaal Oekraine, bla) van afgelopen jaren. En mobiliteit/energie is traditioneel een goede melkkoe. Dus ja, natuurlijk ben je eerder vroeger dan later de klos.

Die zonnepanelen ga je ook nog wel een keer een belasting per Wp op betalen, mark my words...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 06 jun 2023 18:01 Mwah, op papier lijkt het wel prima te doen. Het zal dan alleen niet 's nachts om een uur of 2 vertrekken en in 1 ruk doorvlammen naar bestemming worden, maar splitsen in dagen van grofweg 500km per dag. Dan kan ik alsnog wel vroeg vertrekken, ben je vroeg halverwege en dan kun je lekker lamballen.
In de nabije toekomst, als elk tankstation ook snelladers heeft, gaat die 1000km best lukken in 1 dag. Met goed plannen waarschijnlijk nu al wel. Hangt er een beetje van af waar de vakantie naar toe gaat. In Frankrijk b.v. loopt men achter met (snel)laders als ik het goed begrepen heb (zelf geen ervaring mee).

Met de Corsa kun je goed stukken van 200km doen schat ik zo? En met die 100kW laadmogelijkheid is dat zo weer bijgeladen. Vier laadstops is dan genoegen en als je dat synchroniseert met eet en koffiedrink stops kost het maar weinig extra tijd.

Toen we vorig jaar ons zelf de uitdaging hadden gesteld om alleen bij lokale palen te laden (11kW en 22kW) gaf dat best hele leuke ervaringen. Je wordt er handig in om je auto aan de lader te hangen terwijl je een terrasje doet, of terwijl je een toeristische atractie bekijkt. Daardoor hou je steeds genoeg lading zonder er op te hoeven wachten. Wel moet ik eerlijk blijven, je bent er wel veel meer mee bezig. Met benzine of diesel heb je dat niet, elk gehucht heeft wel ergens een tankstation...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Wegenbelasting lijkt me sowieso nodig, wegen slijten immers en auto's slijten enorm van versleten wegen.
En ik heb er nog steeds genoegen in om de dinostations voorbij te rijden.

Maar er is wel een grens aan wat een huishouden financieel aankan.
Als een overheid uitstoot wil verminderen dan moeten ze de burger die wel flexibel is niet burocratisch in de weg gaan zitten.

Qua verre autovakanties met een ev, een vakantie is om met nieuwe verhalen en ervaringen thuis te komen.
De auto bepaald hoogstens wat voor verhalen dat zijn, niet of ze er komen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 06 jun 2023 18:01
Daar moeten we gewoon met z'n allen een dikke middelvinger naar opsteken en desnoods de volledige raden van bestuur in een kerker op water en brood zetten tot het opgelost is. Ik roep pas 10 jaar of zelfs langer dat de hele elektriciteitsinfra op ploffen staat, en al die jaren draait de boel op minimaal onderhoud en het opzoeken van maximale rek. En nu is het 'opeens' huilie-huilie-wij-sijn-so-sielig-nu-iedereen-sonnepanelen-heeft-huilie. Nul komma nul medelijden mee.

-snipped-

Die zonnepanelen ga je ook nog wel een keer een belasting per Wp op betalen, mark my words...
Wel opvallend dat de laatste 20 jaar het stroomverbruik in NL stabiel is gebleven. Vanaf dit jaar wordt een kleine stijging verwacht.
FwrdXVYXsAYs2SU.png

En die belasting op zonnepanelen betalen we in BE al onder het mom van nettarieven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Die zonnepanelen ga je ook nog wel een keer een belasting per Wp op betalen, mark my words...
Dat vraag ik me echt af hoe en zodat het ook geaccepteerd wordt.
Een ding wat Willy aanhaalt lijkt me eigenlijk ook terecht/begrijpelijk, evenals wegenbelasting en afschaffen salderingsregeling.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 06 jun 2023 19:49 Wegenbelasting lijkt me sowieso nodig, wegen slijten immers en auto's slijten enorm van versleten wegen.
Nee, rekeningrijden is nodig en wel zo snel mogelijk.
Onzin dat ik hetzelfde per maand betaal als een km vreter terwijl ik gemiddeld over een jaar nog geen 500km per maand in NL rijdt. Enigste probleem is dat het huidige voorstel op de teller gebaseerd is dus ook de buitenlandse km's meetellen.
Plaats reactie