Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door serum »

Situatie is als volgt;
Schneider ATV12HU22M2, 230V frequentieregelaar
Busch 1040C 380vac 3 fase vacuumpomp gespecificeerd motorvermogen 1,25kw, ingesteld op driehoek (200-240vac)

Ik heb alle mogelijke parameters in de vfd die ik verantwoord vond al wel getest, maar het opgenomen vermogen blijft 2 a 2.2kw op vollast vacuum. In nullast kom ik niet onder de 1,55kw.

Is dit opgenomen vermogen normaal voor een motor met een nominaalvermogen van 1,25kw?

Pomp staat in driehoek, VFD is ingesteld op de parameters van de motor (geprobeerd met cos phi en met motorvermogen (het ene sluit het andere uit op de schneider VFD)) Ingesteld op 50HZ (vermogen is dan kw, op 60hz is het ingestelde vermogen hp). Wanneer ik de stroom terugzet en het motorvermogen, verandert er niets aan het opgenomen vermogen. (Schneider VFD's, wie heeft die menustructuur met 3 cijfers goedgekeurd).

Als er iemand een idee heeft, hoor ik het graag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door Kars-cnc »

Lastig om daar zo iets van te zeggen... Het type plaatje van de motor doet wel een beetje vermoeden dat deze uit de tijd stamt dat efficiency, nullast vermogen e.d. niet belangrijk werden gevonden. Maar 2.2kW voor een 1.25kW motor kan eigenlijk niet.

Veel motoren hebben een specificatie die aangeeft hoeveel ze meer mogen opnemen gedurende een uur zonder kapot te gaan, maar die factor zit meestal rond de 1.25 en ik kan je uit ervaring zeggen dat als het beduidend meer is ze echt wel kapot gaan. Wordt de motor ook overdreven warm na een tijdje?

Je zou hem eigenlijk eens zonder VFD moeten testen om een idee te krijgen of de VFD het vermogen wel goed aangeeft. Misschien proberen een stabiele afname op de kWh meter te realiseren en dan de toename na inschakelen van de vacuum pomp bekijken?

Een Schneider VFD... Ik heb een vergelijkbare op m'n draaibank (ATV12H055M2). Technisch een prima ding is mijn ervaring, in ieder geval veel beter dan wat er eerst op zat, maar die menu structuur... Het heeft me avonden gekost :shock:

[Edit} die 1.25kW is het afgegeven vermogen. Bij motoren van voor de IECn klassificering kan de efficiency zomaar rond 50% a 60% liggen. Dus dan zou het ook nog zomaar kunnen kloppen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door serum »

Is een (nieuwe/ongebruikte) pomp uit 2018, had verwacht dat ie wel wat efficiënter was. ja, die menustructuur van schneider is een onoverzichtelijke bende als je het mij vraagt. Een getalletje voor een parameter heeft nog een logische zoekvolgorde. Bij deze moet je gewoon weten waar de cijfers voor staan. En sommige cijfers worden ook door elkaar gehusseld en voor iets anders gebruikt. Vergt meer inzet en moeite om hem in te stellen dan de andere VFD's waar ik ervaring mee heb. (die nummers gebruiken voor de parameters)

Motor wordt na een 15 minuten draaien 37 graden. Als je hem uitzet loopt de temperatuur nog wel een graad of 10-15 op. (Logisch, aangezien de koeling wegvalt).

Als ik de VFD instel op 4A (stuk onder de minimale rating) dan vliegt hij er na 60sec. uit met een overload error. (is de thd die precies 60 sec 'overbelasting' accepteert).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door Kjelt »

Cos phi is 0.69 dus heb je een behoorlijk blindvermogen.
Zit je al op 1.9kVA plus dan nog verliezen in de VFD, evt kabels....


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door Bjornski1976 »

Ja, dit is een lastige om zo te beantwoorden.
Is het opgenomen vermogen dat van de motor en drive of alleen de motor?
Wat is het toerental van de motor is vollast en nullast?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door serum »

het volledige opgenomen vermogen dat ik op de meter zie is van de motor + vfd.

Ik heb geen idee van toerental. Viel mij wel op dat wanneer ik de VFD de setting van het toerental van 1420 naar 1450 zet dat de vermogensopname afneemt en wanneer ik hem verlaag naar 1400 dat het vermogen toeneemt. Aan de as heb ik het toerental nog niet gemeten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 30 mei 2023 09:25 Is een (nieuwe/ongebruikte) pomp uit 2018, had verwacht dat ie wel wat efficiënter was.
Er staat geen IE category op het type plaatje wat betekend dat hij nog voor de regelgeving is geproduceerd. De kans is dan ook vrij groot dat hij niet verder komt dan IE1, misschien zelfs slechter, al zou ik dat voor een Duitse fabrikant ook weer niet verwachten.

De IE1 - IE5 efficiency classes zijn ergens rond 2018/2019 ingegaan als ik me niet vergis. Electromotor fabrikanten hadden de neiging om vooral op een lage kostprijs te ontwerpen en niet op lage verliezen (dat heeft men toch niet in de gaten)... Daarom heeft de EU de IE klassieficering bedacht en de eisen de laatste jaren steeds hoger gesteld. Na ingang van de norm was IE2 vereist. Vanaf juli 2021 moeten motoren vanaf 0.75kW minimaal IE3 halen. Vanaf juli dit jaar moeten zware motoren aan IE4 voldoen.

IE-efficiency-classes-for-4-pole-motors-at-50-Hz-21.png

Niet zo raar om deze eisen te stellen, op de site van de EU commissie die er over gaat staat het volgende:

"There are about 8 billion electric motors in use in the EU, consuming nearly 50% of the electricity EU produces"

Er valt dus echt wel wat te verdienen door efficiëntere motoren te gebruiken. Voor wie er meer over wil weten:
https://commission.europa.eu/energy-cli ... -drives_en

Wat heeft Serum aan bovenstaand geraaskal, nou niet zo veel... Maar het verklaart wel waarom zijn motor waarschijnlijk niet zo'n best rendement heeft. Dat zie je ook als je P-in uitrekent aan de hand van het type plaatje bij b.v. 240V in driehoek:
Pin = 240 x 5.2 x √3 = 2.16kW
Daar komen de verliezen van de VFD nog bij en er komt nog wat blindstroom verlies bij door de Cos phi, maar dat zal bij een korte kabel tussen VFD en motor niet zo veel zijn. In het totaal lijkt een P-in van 2.2kW eigenlijk helemaal volgens het boekje 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door serum »

Hey! dank je Kars! dat is een mooie, verhelderende uitleg.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 30 mei 2023 19:53 Hey! dank je Kars! dat is een mooie, verhelderende uitleg.
Vind je 😏
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 30 mei 2023 19:57 Vind je 😏
Als je een Schneider ATV12 handleiding uit hebt is dat al gauw het geval Andre.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 30 mei 2023 19:14 Dat zie je ook als je P-in uitrekent aan de hand van het type plaatje bij b.v. 240V in driehoek:
Pin = 240 x 5.2 x √3 = 2.16kW
Krijg nog een influistering via de whatsapp;


dit is VA, geen kW

Pin = 240 x 5.2 x √3 = 2.16kW

Pin = 240 x 5.2 x √3 = 2.16VA x 0,69 = 1.49kW

Ik ben er dus nog niet helemaal gerust op.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door Kars-cnc »

Hmmm... je fluisteraar heeft gelijk, ik heb niet goed opgelet. Misschien moet ik voor straf die Schneider handleiding nog maar een keer doornemen :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door Kjelt »

Als ik dit lees dan is de kW op het motor type plaatje Pout dus het vermogen op de as, niet het opgenomen vermogen.

https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=211407
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Schneider VFD op vacuumpomp, hoog opgenomen vermogen

Bericht door keesfrees »

Dat is een logische verklaring, kun je het afgegeven vermogen even meten ? :-)
Nou ja, de rest is warmte, die zou je ook kunnen meten, maar is ook lastig en uiteindelijk wordt alles warmte.
Het zou mooi zijn als je de pomp kan regelen naar behoefte via de VFD met een vacuum-censor en wat voor soort vacuum je op dat moment nodig hebt, maar da's lastig om te bepalen.
Overigens is dit vermogen zeer bescheiden in de vacuümpompen wereld voor grote machines met lekkende tafel.
Ik heb een ietwat grotere pomp (qua opgenomen vermogen, of ?) en dan is dat ivm wat anderen hebben aan pomp ook nog zeer bescheiden, maar ik doe er alles mee, zonder probleem, momenteel een klus zonder pomp.
Ik las wel verhalen van een meerdere 20kW pompen om de boel maar vast te houden, dat is niet de manier nmi, dan moet je oplossing ergens anders zoeken (wat mij dus altijd lukt).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie