EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jodocus
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2017 22:27
Contacteer:

EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door Jodocus »

Hallo allemaal,

Hierbij willen we even laten weten dat zaterdag 1 juli van 10.00 tot 18.00 Eding CNC zijn jaarlijkse open dag heeft.

Afbeelding

Jullie zijn van harte welkom om te komen kijken naar nieuwe zaken waar we aan werken, met de ontwikkelaars dingen te bespreken,
en een hapje en drankje te nuttigen. Daarnaast hebben we ook weer mede ondernemers op ons terrein gevraagd of ze ook weer willen meewerken, dus Zeeptopper, Puur Dutch en Bes Vinos zijn er ook om jullie leuke en lekker dingen te laten ervaren. Tenslotte hebben we ook weer bezigheden voor de kinderen...kortom, de hele familie kan mee! :lol:

[UPDATE 30-5-2023]

Nog een paar weekjes en dan is de open dag er weer. We kijken er erg naar uit. Hierbij wil ik jullie nog even een update geven van wat er verder is
te doen:

- Felder Nederland zal aanwezig zijn met hun nieuwste Hammer machine
- WolfcutCNC uit Spanje is aanwezig om hun software te laten zien voor het automatisch uitlijnen dmv een camera
- De CTO van SuperDesign (https://superdesign.tech/) demonstreert en oplossing waarbij je je meubels custom designed via hun website/cloud oplossing en deze dan automatisch naar lokale beschikbare CNC machines (met EdingCNC on-board) rond de wereld stuurt; zodat er meer lokaal gemaakt kan worden.

[/UPDATE 30-5-2023]

[UPDATE}

Hierbij een update van de zaken die we laten zien op deze dag:

- De eerste proto controller voor EtherCAT
- SensorHUB…Een hulpmiddel voor het 'mixen-en-matchen' van sensoren als toolsetters en 3D probes
- OP-25, onze eerste operator panel module
- CNC530, een nieuw basis ethernet CNC controller.
- Versie 5 software

[/UPDATE]

En hopelijk is 'Arie' dan ook hersteld genoeg om erbij te zijn...

Wel een klein verzoek, om te zorgen dat we een beetje indruk hebben hoeveel mensen komen, het verzoek om het via deze weg even door
te geven: https://edingcnc.com/open-door-day-2023/



Groetjes,

Team EdingCNC.
Laatst gewijzigd door Jodocus op 30 mei 2023 11:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC Opendag 2023

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jodocus schreef: 30 apr 2023 19:01 En hopelijk is 'Arie' dan ook hersteld genoeg om erbij te zijn...
Nou.. Momenteel nog een beetje spierpijn.. de Fysiotherapeute heeft me afgelopen vrijdag dusdanig aangepakt dat ik het vermoeden heb dat ze in het weekend gehuld in strak latex nog even doorgaat met haar werk.. maar dan in een andere setting.. :lol:

Momenteel zit ik druk te knopselen op een nieuwe Macro voor de draaibank, met als doel, "zo min mogelijk code, zoveel mogelijk opties"
het komt erop neer dat ik met 1 uitvoermacro, in 4 verschillende kwadranten dezelfde bewerking kan uitvoeren..
Inmiddels heb ik vlakdraaien, langsdraaien, en Chamfer vlakdraaien klaar.. en als ik de bewerkingsrichting omdraai, dan heb ik Chamfer langsdraaien ook klaar..
die Chamfer routine is feitelijk als Vlak of Langsdraaien, maar dan met een schuin kantje achterin.. , de Fillet Routine (de Volgende) zal daar ook van afgeleid zijn, immers.. ik heb het gewone algoritme tot aan de schuine kant.. als ik de schuine kant vervang voor een Radius ben ik klaar., al moet er dan wel een aparte sub worden geschreven voor de laatste pass.. maar dat kan ik wel durven..

Hopelijk krijg ik het voor die tijd ook voor elkaar om het Heidenhain paneel ook aan de machine te knupp'n, en de UIO-10 daar ook een plaatsje achter te geven.. (een Heidenhain Paneel heeft immers 20 Toetsen die je kan toewijzen aan 20 UserSubs... )

het enige wat nog wat zorgen baart is.. het vervoer.. maar daar moet tegen die tijd ook wel een broekspijp aan te passen zijn..
Met een vleugje mazzel, krijg ik volgende week een bril aangemeten bij de Optorthist, en kan ik weer autorijden.., wat hulp om de machine in, en uit de auto te takelen.. da's altijd wel te regelen.. en het belangrijkste is wel.. 'k heb er zin an!..

't lijkt me ook geweldig om E++ te tonen, en te laten zien wat je daarmee kan... je EdingCNC gestuurde machine programmeren als ware het een andere Professionele besturing met een geintegreerde programmeerfunctie..
Jodocus
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2017 22:27
Contacteer:

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 5-5)

Bericht door Jodocus »

Hallo,

Nog een paar weekjes en dan is de open dag er weer. We kijken er erg naar uit. Hierbij wil ik jullie nog even een update geven van wat er verder is
te doen:

- Felder Nederland zal aanwezig zijn met hun nieuwste Hammer machine
- WolfcutCNC uit Spanje is aanwezig om hun software te laten zien voor het automatisch uitlijnen dmv een camera
- De CTO van SuperDesign (https://superdesign.tech/) demonstreert en oplossing waarbij je je meubels custom designed via hun website/cloud oplossing en deze dan automatisch naar lokale beschikbare CNC machines (met EdingCNC on-board) rond de wereld stuurt; zodat er meer lokaal gemaakt kan worden.

Als het weer nu ook meewerkt hopen weer op een prachtige dag!

Mocht je zin hebben om langs te komen, laat het ons even vrijblijvend weten via https://edingcnc.com/open-door-day-2023/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vertel er dan ook een bij dat ondergetekende er ook weer is, met een EMCO Compact 5 met EdingCNC en E++

de Macro voor E++ nadert zijn voltooiing... dus dat wordt smullen geblazen van de eerste echte EdingCNC SPE ( "Shopfloor Programming Environment" )

net klaar met de Voorbereidende Calculaties in de macro voor het draaien van Radii, zowel Concaaf als Convex, niet noodzakelijkerwijs tangentiaal aanlopend, met ingave van slechts BeginCoordinaat, EindCoordinaat en Radius.. I en K berekent de Macro

Afbeelding

Waar ik I en K voor nodig heb?..met Dat Coordinaat kun je middels de stelling van Pythagoras de snijpunten van elke snede op de radius bepalen.. en dat hebben we nodig voor het voorbewerken.. dat moet ik nog even inknopselen, en dan is het boren en steken aan de beurt.. maar die zijn niet zo spannend.. vooralsnog.. :lol:
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door keesfrees »

Ik ben wel benieuwd of er nog plannen zijn voor een linux versie

dit staat onder :

12-06-2017 V4.03.01
=======================
New:
Other changes in the software do not change the functionality, but allow compiling for Linux.

op :
https://edingcnc.com/external/Software/ ... sV4.03.txt
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik twijfel nog.. Linux klinkt mooi, Heidenhain besturingen draaien ook al anderhalve eeuwigheid op Linux, maar Windhoos is de afgelopen jaren ook een betrouwbaar OS gebleken.. Ik werk inmiddels 16 jaar met Windhoos, eerst XP (de Beagle draait daar nog altijd op ),en nu, ja nu pas ben ik aan het omschakelen naar windows 10,vooral vanwege E++..

Hoe dan ook.. het lijkt me wel mooi, en Commercieel handig om in elk geval wel een Linux versie te hebben.. al heeft dat natuurlijk de nodige voeten in de aarde.. (ik weet uit eigen ervaring hoeveel werk er kan zitten in een Programmeer applicatie van slechts 84 kB)
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door keesfrees »

Er zijn ondertussen best veel programma's die voor meerdere OS-en beschikbaar zijn.
Inkscape bijvoorbeeld.
En ik weet van Bert dat hij er mee bezig was, voor een klant, maar blijkbaar is dat niet doorgezet.
Ik heb geen idee hoe moeilijk het is om E-cnc naar andere platforms te compileren, misschien is het een keer uitzoeken en dan gewoon voortaan zo doen, maar misschien ook niet.
Maar het zou een mooie toevoeging zijn nmi.
Win-XP staat hier ook voor me neus, installatie > 20 jr oud, alles op reserve/voorraad, sata SSD "schijf" via omzetter.
Maar liever zou ik dat laatste stukje ook op linux hebben.
Ook al omdat ik E-cnc al een poosje niet meer kan bijwerken op XP.
Veel programma's kunnen wel draaien op linux via WINE maar daar wordt het niet beter van.
Arie Kabaalstra schreef: 30 mei 2023 20:48Ik werk inmiddels 16 jaar met Windhoos,
En daar voor ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 30 mei 2023 22:15 En daar voor ?
Fagor 800, Fagor 8050/8055, Heidenhain TNC410 ITNC 530 ITNC 630, Fadal 88 HS, Fanuc, Haas, Mitsubishi DWC 200 H, Brother HS-100, ELEXA E520D, Grundig, ZeusCNC
de Mitsubishi FA20P heb ik niet mee gewerkt, maar daar zat een besturing onder Windows op..

Met PC's heb ik alleen "gespeeld" Fora enzo.. af en toe een Excel bestandje (gekoppeld met mijn Psion 5 daar stond een Sheet op voor het stellen van de kleppen van mijn Ducati 851, Beetje Cad tekenwerk.. Ohja.. AutoCadheb ik wel gedaan op mijn werk, dus echt mee gewerkt, maar dat was alleen in de revalidatieperiode toen mijn schouder uit de kom geweest was), en voor de PC haar intrede deed.. had ik een Commodore C16..ook niet echt een hoogvlieger..

Pas in 2007 ben ik met Computers gaan werken.. Windows Computers, Engineer bij een grote machinefabriek, Ontwerper/gereedschapmaker bij een Relaisfabrikant, en zo rond 2009-2010 bij DamenCNC... pas in 2008 ben ik software gaan schrijven, Visual G++ , de voorloper van E++ toen nog in VB.NET, nu werk ik bij voorkeur in C#.

EdingCNC wordt geschreven in C++ maar die taal ben ik nog niet machtig.. en als ik al zie wat een ellende het is om een Installatiebestandje te maken in Visual Studio.. nou.. dan vrees ik dat het nogal wat voeten in de aarde gaat hebben om zoiets "Even" naar Linux te compileren..
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door Palmerlivesteam »

Tja, in de industrie en machinebouw is bij ieder stuk hardware tegenwoordig wel een of ander configuratie programma dat alleen voor Windows beschikbaar is. Heb zelf ooit Linux nodig gehad om een HD te formatteren voor een defect Linux apparaat, maar gelukkig ging dat gewoon vanaf een USB-stick. Dat er nog mensen zijn die perse Eding op een XP of win 7 -8 willen draaien dat begrijp ik niet. Tweede hands voormalige kantoor PC's van 100-150€ zijn krachtig genoeg en Windows is een stabiel platform.
Laatst gewijzigd door Palmerlivesteam op 31 mei 2023 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 31 mei 2023 10:14 EdingCNC wordt geschreven in C++ maar die taal ben ik nog niet machtig.. en als ik al zie wat een ellende het is om een Installatiebestandje te maken in Visual Studio.. nou.. dan vrees ik dat het nogal wat voeten in de aarde gaat hebben om zoiets "Even" naar Linux te compileren..
Kijk naar CamBam ; een mooie C# applicatie die prima onder zowel Linux als Windows werkt. Waar een wil is... :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. Waar een Wil is. maar je moet ook de tijd hebben om die weg af te leggen..
Er is van alles gaande daar.. niet dat ik de deur platloop of dagelijks aan de telefoon hang.. maar V5 heeft nu veel aandacht, en nog zat andere zaken waar zelfs ik als "onbezoldigd ontwikkelingsmedewerker" geen weet van heb.. :lol:
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door keesfrees »

Jodocus schreef: 30 apr 2023 19:01 Hierbij willen we even laten weten dat zaterdag 1 juli van 10.00 tot 18.00 Eding CNC zijn jaarlijkse open dag heeft.

Afbeelding
De illustratie is speciaal voor de mensen uit Belgie zeker ? :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door H.C »

De illustratie is speciaal voor de mensen uit Belgie zeker ? :-)
is dat de uitgang? :D
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC Opendag 2023 (UPDATE 30-5)

Bericht door keesfrees »

Dan zal ik zelf de clou maar geven :
https://taaladvies.net/opendeurdag-of-open-dag/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie