Parallelle poort setup

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Parallelle poort setup

Bericht door Bjornski1976 »

Dat er een opmerking staat dat niet alle pins als input kunnen fungeren is een algemene opmerking.

In Mach3 moet je iedere lpt poort kunnen adresseren maar los wat je kan configureren in Mach3 de handleiding is leidend wat wel of wat niet kan.

Hoe heb je een 2de lpt poort op je moederboard, pci kaartje, via usb? Geef anders een het merk en type op. Lijkt me sterk dat er 2 lpt poorten fysiek op een moederboard zitten. Zeg niet dat het niet kan hè.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallelle poort setup

Bericht door benkr »

Het moederbord heeft één LPT poort, via een PCI kaartje heb ik een tweede poort.
Het zou het makkelijkst zijn als de moederbord poort #2 zou zijn en de PCI poort #1, maar dat mag wellicht niet, moet ik dus nog verder uitzoeken.
Ga ik denk ik morgen weer verder mee.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Parallelle poort setup

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallelle poort setup

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag bijna de hele middag met de poorten aan het klooien geweest en heb ontdekt dat ik toch wederom de boel verkeerd had aangesloten.
Ik heb het voor een deel aan het werk, maar niet helemaal, met de 0x378 als port#2 (de configuratie die ik eigenlijk wilde maar die volgens iemand op het Mach3 forum niet zou werken) werkte pin2 goed, pin3 was op het Mach3 diagnostic scherm input4, pin4 was input3, en de inputs 5, 6 en 7 gaven een keiharde '0' op de pinnen 5, 6 en 7. Vreemd allemaal.
Daarna een boel dingen geprobeerd zoals beide poorten omwisselen, Mach3 opnieuw installeren etc. etc. maar eigenlijk geen logisch en goed werkend geheel kunnen maken, toen maar iets helemaal anders gaan doen, kijk deze week wel weer verder.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parallelle poort setup

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou beginnen diezelfde test te doen met 0x378 als port #1, pas als het daar wel werkt zou ik het op jouw manier doen.

Welke hardware gebruik je voor die poort #2, en wat voor kabel zit er tussen jou draadjes en die subD25?

Of heb je misschien 2 poorten op 0x378 geconfigureerd? (als dat al mogelijk is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallelle poort setup

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mei 2023 07:36 Ik zou beginnen diezelfde test te doen met 0x378 als port #1, pas als het daar wel werkt zou ik het op jouw manier doen.

Welke hardware gebruik je voor die poort #2, en wat voor kabel zit er tussen jou draadjes en die subD25?

Of heb je misschien 2 poorten op 0x378 geconfigureerd? (als dat al mogelijk is)
Probleem is dat Mach3 op poort#1 alleen geconfigureerd kan worden als output voor de pinnen 2 t/m 9.
Op poort#2 kun je die als input configureren vandaar mijn keuze.
Ik ga denk ik nu eerst dat moederbord een flink stuk uitbouwen zodat ik in ieder geval overal goed bij kan, dat is nu best wel een handycap om dingen goed te kunnen meten en testen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parallelle poort setup

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Begin es even gewoon opnieuw.
Bij mijn pc is de moederboard parallelle poort #1 adres 0378
Kun jij denk ik bij apparaat beheer (of iets met eigenschappen) toch ook wel opvragen.
Een 2e poort zal dan wel 0278 zijn, maar als er 2 poorten in je PC zitten moet je dat kunnen zien.

En welke hardware is die 2 parallelle poort. En hoe komen die signalen daar? Kan er geen fout in die kabel zitten?

Je moppert altijd dat anderen niet voldoende info geven, zelf ben je ook lekker duidelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallelle poort setup

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mei 2023 12:32 Begin es even gewoon opnieuw.
Bij mijn pc is de moederboard parallelle poort #1 adres 0378
Kun jij denk ik bij apparaat beheer (of iets met eigenschappen) toch ook wel opvragen.
Een 2e poort zal dan wel 0278 zijn, maar als er 2 poorten in je PC zitten moet je dat kunnen zien.

En welke hardware is die 2 parallelle poort. En hoe komen die signalen daar? Kan er geen fout in die kabel zitten?

Je moppert altijd dat anderen niet voldoende info geven, zelf ben je ook lekker duidelijk.
Ik heb al een keer geroepen dat poort#1 standaard de moederbord poort is op 0x378, die wordt LPT1: genoemd, en dat er een tweede poort is via een PCI kaart, die poort zit op 0xd010, die wordt LPT2: genoemd. Nu komt het voor de bedrading stukken beter uit wanneer de moederbord poort poort#2 wordt (op 0x378) en de PCI poort poort#1 wordt op 0xd010.
Ik heb nog steeds geen idee wat er mis gaat, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat dit moet lukken en dat ik (zoals meestal met software) zelf iets verkeerd doe, tot op heden alleen nog geen idee wat, maar ik geef niet op voordat ik er uit ben.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallelle poort setup

Bericht door benkr »

Ik ben wederom enkele uren bezig geweest met de parallelle poorten, iedere poort op zich werkt goed, zowel poort#1 als poort#2, maar wanneer ik poort #2 configureer als pin 2 t/m 9 gebruiken als input werkt dat niet, sterker de hele boel lijkt dan door elkaar gegooid te worden. Signalen die ik op poort#2 aanbied beïnvloeden ingangen van poort#1 en meer van dit soort dingen, reden voor mij om er mee te stoppen.
Ik ga in plaats van het gedoe met die parallelle poorten een Pokeys57CNC kaartje gebruiken, dat werkt zonder problemen, dat weet ik zeker.
Ik heb alleen geen idee of en hoe dit werkt met een 4e as, nooit geprobeerd, maar dat had ik ook met de parallelle poorten nooit geprobeerd, dus wat is het verschil?. Ik moet voor mezelf nog even uitknobbelen of ik het huidige moederbord blijf gebruiken, of dat ik overga op een veel compacter zgn. Box PCtje wat ik ook heb liggen.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Parallelle poort setup

Bericht door H.C »

4&5 assen op pokeys is geen probleem. (gebruikte het wel met mach4)
had maar een (probleem) als ik op stopte (midden job) viel alle stoom naar de steppers uit, met gevolg dat mijn A (trunnion) naar beneden viel :roll:
stepper drivers waren ook van pokeys. mss ergens een instelling gemist...:D
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Parallelle poort setup

Bericht door Swets »

ik werk met 2 printer poorten... zal eens kijken waar bij mij alles op staat?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallelle poort setup

Bericht door benkr »

Die 2 printerpoorten is niet het probleem, Mach3 heeft een keuze vinkje om van poort#2 de pinnen 2 t/m 9 als ingang te gebruiken, dat krijg ik niet werkend.
Plaats reactie