Iemand ervaring met eCam?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Iemand ervaring met eCam?

Bericht door MartijnD »

Ik kwam eCam tegen in een zoektocht naar Cam software, mooi prijsje. Iemand hands-on ervaring?
https://www.e-cam.it
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met eCam?

Bericht door rien1959 »

Net even de demo gedownload. Na installatie gaf hij aan dat de demo zou verlopen op 05-04-2023 ..... Huh ?
Een step file geladen en aan de slag. De schaal klopte niet. Het was niet in inch maten. Het leek wel of alles in honderste millimeters was. De simulatie ging vlot, maar eerst niet zichtbaar vanwege de schaal. Het zal allemaal wel. Heb het gelijk weer verwijderd. Hier heb ik geen tijd voor.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Iemand ervaring met eCam?

Bericht door MartijnD »

Bedankt voor het mee kijken! Ik heb zelf hier geen last met schaal problemen, ook de datum van de demo stond op 5 mei. Ik moet wel zeggen dat ik geen STEP files bij de hand heb, dus ik heb er een IGES in geladen. Het lijkt in mijn ogen en voor de ervaring die ik heb, lekker te werken, de workflow voelt logisch aan. De 200,- voor deze software is "lifetime" en dat spreekt me wel erg aan. Als ik de software een paar maanden niet gebruik hoef ik me daar niet zorgen over te maken.
Als ik mijn machine klaar heb ga ik het eens in het eggie proberen ;-)

Mijn enige ervaring met CAM software is CamBam. Hier heb ik al jaren een betaalde licentie voor en het werkt nog steeds prima voor de meeste 2,5D CAM dingetjes. Voor het hobby werk dat ik in de toekomst wil gaan doen wil ik wel wat meer assen gaan gebruiken. Opzicht zal voorlopig Fusion ook nog kunnen voldoen maar waarom nu veel energie steken om de CAM functies van fusion te leren, als ik al weet dat ik in de toekomst hier niet de volle mep voor wil betalen. Het is en blijft hobby 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Iemand ervaring met eCam?

Bericht door hfjbuis »

Ik had al eens gekeken naar eCAM en voor de draaibank zou het wel kunnen. Dat zijn bij mij toch maar "eenvoudige" bewerkingen. Voor de freesmachine zijn de bewerkingen vaak te "complex" om foutloos handmatig te worden ingevoerd in z'n soort pakket.
EstleCam is ook zo iets, maar vriendelijker geprijsd. Als ik het goed onthouden heb, kun je de trial versie ook na het aflopen van de trial periode (met weinig of geen beperkingen) gebruiken.
Opzicht zal voorlopig Fusion ook nog kunnen voldoen maar waarom nu veel energie steken om de CAM functies van fusion te leren, als ik al weet dat ik in de toekomst hier niet de volle mep voor wil betalen.
Dat was voor mij, als hobby gebruiker, ook de reden om FreeCad te gaan gebruiken. Eind van het jaar zal ik mijn router klaar hebben en kan dan gaan stoeien met het CAM gebeuren. Ook ik werk hoofdzakelijk 2.5 D.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met eCam?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lijkt me echt het ideale pakket voor de hobby.
.
.
2023-04-22 08_22_16-eCam - CNC Programming System.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand ervaring met eCam?

Bericht door DaBit »

MartijnD schreef: 20 apr 2023 18:59 Mijn enige ervaring met CAM software is CamBam. Hier heb ik al jaren een betaalde licentie voor en het werkt nog steeds prima voor de meeste 2,5D CAM dingetjes. Voor het hobby werk dat ik in de toekomst wil gaan doen wil ik wel wat meer assen gaan gebruiken.
En wat voegt dat eCam dan toe? Zoveel meer dan CamBam kan het volgens mij toch niet?

(en zoveel meer dan de Path module van FreeCAD eigenlijk ook niet volgens mij, maar ik heb niet heel hard de verschillen bekeken)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie