Controller board usb 100 khz breakout

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Zantropica
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2023 15:34

Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Zantropica »

Hallo allemaal,

Ik heb een ander breakboard achter mn cnc,
Ik had altijd board via parallel poort maar omdat die steeds ouder worden die pc s dacht ik ga ik over op usb.
Nu werkt het aansturen en alles prima maar zit met 1 ding op mn board via parallel kan ik meerdere assen tegelijk laten draaien zoals of de x en y of z, in principe allemaal tegelijk en nu heb ik het over de jog mode via programma #gcode draait het prima.
Nu op mn usb board kan ik maar 1 as per keer sturen dus op pc op arrow keys duw pakt hij diegene waar je het snelst op duwt en dat is soms best vervelend en kan niet met hele kleine stapjes dus als ik duw is de reactie zo traag dat hij draait na denk 4 10de van sec reageert, in mach snap ik communicatie snelheid kan je allemaal aanpassen en snelheid van moter, maar concreet is er iemand die ook ervaart dat maar 1 as tegelijk kan draaien?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door hfjbuis »

Geen reacties dus blijkbaar heeft niemand er last van. Ben zelf geen gebruiker van Mach3 en kan de vraag ook niet beantwoorden.
Wat helpt is informatie te geven over de gebruikte controller. Misschien dat iemand de zelfde controller heeft en of als niemand reageert weten we dat deze controller deze "eigenschap" heeft.
Ik denk dat samen met de nieuwe controller de key mapping in Mach gewijzigd is. Die kans is groot als je een door de leverancier geleverde configuratie bestand gebruikt hebt.

Edit:
Ik heb even Mach3 getest op de PC zonder controller. Ik kan X, Y, Z tegelijk joggen met het toetsenbord.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Rocnc »

Ik heb ook een (goedkoop) USB bordje. Daar kan ik handmatig ook maar 1 as tegelijk laten bewegen. Maar ik heb daar geen last van, hoor. Wat mij betreft is het gewoon een eigenschap van mijn frees. En ik vind het een acceptabel offertje voor de mogelijkheid om een gewone laptop met win10, 64 te kunnen gebruiken.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Swets »

er zijn vrij veel dingen die niet meer werken.... Ik ben weer terug gegaan naar de printerpoort.... heb een oude PC, met 2 printerpoorten erin en het draait allemaal prima....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Rocnc »

er zijn vrij veel dingen die niet meer werken.
Maar dat is nu, geloof ik, niet aan de orde, hoor. Het kaartje werkt wel, maar heeft gewoon niet de functionaliteit van handmatig meerdere assen tegelijk aansturen.

Bij mij werkt een zelfde USB kaartje al meerdere jaren zonder problemen. Misschien zelfs _hetzelfde type_ kaartje. Daar tegenover ging de computer met printerpoort die ik daarvoor gebruikte juist stuk. Diverse opbollende condensatoren gezien. Dat zal wel de reden zijn geweest. Ouderdom.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Zantropica
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2023 15:34

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Zantropica »

Bedankt allen voor reactie ik zal dan wel eens bedenken wat ik wil maar hoor het dus meer zal aan de controller liggen, heb geprobeerd foto te uploaden maar dat wil hij niet.
Zantropica
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2023 15:34

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Zantropica »

Afbeelding
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door keesijp60 »

Zantropica schreef: 10 apr 2023 16:59 Hallo allemaal,

Ik heb een ander breakboard achter mn cnc,
Ik had altijd board via parallel poort maar omdat die steeds ouder worden die pc s dacht ik ga ik over op usb.
Nu werkt het aansturen en alles prima maar zit met 1 ding op mn board via parallel kan ik meerdere assen tegelijk laten draaien zoals of de x en y of z, in principe allemaal tegelijk en nu heb ik het over de jog mode via programma #gcode draait het prima.
Nu op mn usb board kan ik maar 1 as per keer sturen dus op pc op arrow keys duw pakt hij diegene waar je het snelst op duwt en dat is soms best vervelend en kan niet met hele kleine stapjes dus als ik duw is de reactie zo traag dat hij draait na denk 4 10de van sec reageert, in mach snap ik communicatie snelheid kan je allemaal aanpassen en snelheid van moter, maar concreet is er iemand die ook ervaart dat maar 1 as tegelijk kan draaien?
De go home knop in usb doet dat wel, en gaat de gehele zaak in een keer naar nul.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Rocnc »

Ik gebruik zo'n zelfde boardje. Een "go home knop" heb ik nog nooit ontdekt. Ik heb er ook niet naar gezocht :-). Geen behoefte aan.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Zantropica
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2023 15:34

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Zantropica »

Ja dat werkt prima en als programa draait ook dat vind ik het vreemde eraan, en ga ervan uit dat usb poort toch ook wel 2 pins tegelijkertijd kan zenden tenminste die techniek van parallel naar usb is toch al vernieuwend!
Zantropica
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2023 15:34

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Zantropica »

En de go home button is in mach3 "go to zero" staat in midden van je beeld dat werkt perfect
Zantropica
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2023 15:34

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Zantropica »

Afbeelding
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door Vliegbouler »

Hulp gevraagd voor de aansluiting van dit rode breakoutboard. Mijn oude PC gaf de geest en ben nu overgestapt op Windows 10 64 . De besturing van de motoren heb ik aangesloten en die werken, maar ik krijg de Kress spindel via een relais nog niet goed aangesloten en werkend.
Ook de Limit en Home schakelaars kan ik nog niet werkend krijgen.
Wie kan mij aanwijzingen geven over de juiste aansluitingen en aansluitingen,

Bij voorbaat dank.

Peter
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Controller board usb 100 khz breakout

Bericht door benkr »

Neem het hele spul komende zaterdag mee naar Wijk en Aalburg en ik ben er redelijk zeker van dat je met een volledig werkende machine weer naar huis gaat. Neem ook de documentatie van het stuurkaartje mee.
Plaats reactie