Sluiting

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Smokie10
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 aug 2020 22:53

Sluiting

Bericht door Smokie10 »

Hallo,
Als ik een sd card in mijn creality ender6 doe krijg ik een klein schokjes en er springen wat kleine vonkjes over van card en printer
Hoe kan ik dit het beste aanpakken,printer aarden?
Dacht dat het statische el was,het gebeurd ook wel eens als ik een deurklink vastpak
Sugg erg welkom
Printer werkt overigens wel gewoon
HENK
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sluiting

Bericht door Kjelt »

Heeft de printervoeding of is de netspanningsingang een geaarde versie (drie polig)?
Zo ja dan MOET deze op een geaarde wandcontactdoos aangesloten worden.

In alle andere gevallen raak eerst zelf de metalen behuizing of deel van de printer aan, dan vereffen je spanningsverschillen, pas daarna terwijl je het metalen deel blijft aanraken de kaart erin stoppen.
Dan zou het in ieder geval goed moeten gaan in die zin dat wat je hierboven schrijft wel eens schade aan de sd kaart of de printerelektronica kan geven.

Verder niet om je bang te maken maar puur ter informatie:
Een ESD (elektro statische ontlading) kan schade opleveren die niet meteen zichtbaar/merkbaar is.
Mocht je over enkele maanden storingen of onverklaarbare uitval ervaren dan zou dat heel goed alsnog een gevolg kunnen zijn van bovenstaande ervaring.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Sluiting

Bericht door MartijnD »

Ik heb dit vaak in de winter. Schoenen uit en probleem opgelost :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sluiting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

fleece vest - stoelzitting, je kunt het licht bijna uitlaten :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sluiting

Bericht door benkr »

Op mijn voormalige werk was het verplicht ESD veilige schoenen en stofjassen te dragen, vooral de schoenen maar ook de stofjassen hielpen echt om dat soort ladingen uit te bannen. Nadat ik grote vakantie kreeg (pensioen dus) heb ik heel erg moeten wennen aan het niet meer continu dragen van die ESD veilige schoenen, ik krijg nu met regelmaat opdoffers op plaatsen waar ik dat vroeger nooit kreeg.
Smokie10
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 aug 2020 22:53

Re: Sluiting

Bericht door Smokie10 »

Wcd op de bovenverdieping en huiskamer zijn allemaal zonder randaarde,ouder type huurhuis
Keuken en washok wel met randaarde
Zal eens informeren of dit kan worden aangepast
Allen dank voor reaktie
Henk
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Sluiting

Bericht door MartijnD »

Ik geef het weinig kans... als de woning van voor 1998 is voldoet het aan de norm van toen en hoeft daarom niet aangepast te worden. Met een beetje geluk zit er wel een aarddraad in de centraaldoos (boven de lamp) deze zal je door kunnen trekken naar het stopcontact.
Succes.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Sluiting

Bericht door MeMoRy »

Randaardeprobleem, klinkt bekend. Ik heb wel eens mijn eigen aardedraad getrokken vanaf de meterkast. Dan met een randaardestekker met alleen de randaarde aangesloten in een verdeelblok, en viola: de rest van de contacten heeft ook randaarde

Er zit in zo'n voeding die gebruikt wordt een condensator vanaf de netspanning naar de aarde (Y cap) ivm EMI filtering e.d. Als de de aarde dus niet aansluit, zal de aarde (vaak verbonden met de behuizing) langzaam richting de netspanning getrokken worden. Dat is geen sluiting, maar zo ontworpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sluiting

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 10 apr 2023 19:52 Randaardeprobleem, klinkt bekend. Ik heb wel eens mijn eigen aardedraad getrokken vanaf de meterkast. Dan met een randaardestekker met alleen de randaarde aangesloten in een verdeelblok, en viola: de rest van de contacten heeft ook randaarde

Er zit in zo'n voeding die gebruikt wordt een condensator vanaf de netspanning naar de aarde (Y cap) ivm EMI filtering e.d. Als de de aarde dus niet aansluit, zal de aarde (vaak verbonden met de behuizing) langzaam richting de netspanning getrokken worden. Dat is geen sluiting, maar zo ontworpen.
Zo'n losse stekker met alleen de randaarde aangesloten suggereert iets anders dan wat het werkelijk is, alleen daarom al is het verboden dus.
En als iemand een extra aansluiting nodig heeft en die fake stekker van jou er uit gooit heb je wederom een gevaarlijke situatie, meer nog dan voorheen, want je hebt nu een randaarde contactdoos die geen randaarde heeft, echt verboden dus en ook niet aan te raden.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sluiting

Bericht door benkr »

Smokie10 schreef: 10 apr 2023 18:12 Wcd op de bovenverdieping en huiskamer zijn allemaal zonder randaarde,ouder type huurhuis
Keuken en washok wel met randaarde
Zal eens informeren of dit kan worden aangepast
Allen dank voor reaktie
Henk
Ja, dat kan zeker, maar wanneer je die installatie aan gaat passen, en dat doe je zeker, dan moet je aan de momenteel geldende eisen gaan voldoen.
Geen idee hoe de rest van je installatie er uit ziet, maar ik denk dat je gaat schrikken van de kosten.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Sluiting

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 10 apr 2023 22:21 Zo'n losse stekker met alleen de randaarde aangesloten suggereert iets anders dan wat het werkelijk is, alleen daarom al is het verboden dus.
En als iemand een extra aansluiting nodig heeft en die fake stekker van jou er uit gooit heb je wederom een gevaarlijke situatie, meer nog dan voorheen, want je hebt nu een randaarde contactdoos die geen randaarde heeft, echt verboden dus en ook niet aan te raden.
🤷‍♂️ ik zeg alleen wat ik toen gedaan heb. Was toen veruit de makkelijkste oplossing. En beter dan het koperdraadje maar de radiator wat veel mensen doen. En een heel stuk makkelijker dan je hele huis opnieuw bedraden, wat in een huurhuis niet eens mag.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Sluiting

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 10 apr 2023 22:23 Geen idee hoe de rest van je installatie er uit ziet, maar ik denk dat je gaat schrikken van de kosten.
En zeker in een huurwoning, de huisbaas zal je dankbaar zijn.
Ik zou kijken of ik geen geaarde verlengkabel van beneden naar boven kon brengen, probleem opgelost 😉
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Sluiting

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan je ook afvragen wanneer voor het laatst de elektrische installatie gekeurd is, dit i.v.m. brandverzekering.

Hoogstwaarschijnlijk heb je in de meterkast een aardingsblokje zitten met allerlei aardverbindingen. Van daaruit kan je ook een aarddraad trekken naar je machientje I.p.v. de verwarming te gebruiken.

Vreemde is dat er helemaal geen verplichting is om oude installaties na zoveel jaar te upgraden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Sluiting

Bericht door MeMoRy »

andrefc101 schreef: 10 apr 2023 22:55 En zeker in een huurwoning, de huisbaas zal je dankbaar zijn.
Dubbel, want je hebt gratis onderhoud gedaan en hij mag waarschijnlijk meer huurpunten=hogere huur rekenen.
Plaats reactie