Machine ombouwen PLC gestuurd

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door FSSF »

Heb hier een thermovorm machientje staan met nog een lekker ouderwetse klokkenwinkel als besturing. Doet allemaal niet helemaal meer wat het moet doen.

Een ander zelfbouw machientje draait op een relaiskaartje ( https://www.conrad.at/de/p/conrad-compo ... 97720.html ) met een programmaatje genaamd Lec2. Vrij eenvoudig de uitgangen aansturen i.c.m. de tijden invullen voor het (de)activeren van de uitgangen, echter ook regelmatig last van storingen.
Idee was om eens iets met een PLC te proberen.

Nu heb ik tijdens mijn studie wel e.e.a. moeten doen met PLC`s en aansturingen maar dat is ondertussen ook al weer weggevaagd.

Wat nodig zou zijn.

Signaal voor

- Klemraam dicht (optioneel, geen noodzaak)
- Verwarmingsbed naar voren/achter
- Matrijsbed omhoog/laag
- Klep vacuum aan/uit
- Klep losblazen aan/uit
- Fans koeling
- Etc.

Eventueel aangevuld met een in zone regelbare verwarmingselement indeling (utopie)

Op Aliexpres staan diverse HMI plc setjes, maar in hoeverre is daar daadwerkelijk wat leuks mee te maken? Iemand ervaringen of tips in dit gebied?
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door Rocnc »

Is een Arduino tegenwoordig niet "The way to go"?

Programmeren kan je leren. Zo te lezen moet je dat ook doen voor een PLC. maar ik zou mijn tijd dan liever stoppen in iets waar je ook in de hobbysfeer lol van kan hebben.

Ik heb overigens zelf nog nooit iets met een Arduino gedaan. Zou het wel willen, maar ik wil meer dan waar ik tijd van leven voor heb....
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door serum »

Arduino; zit je met 3,3v io's te knooien. Heb je weer allerhande randzut nodig om het fatsoenlijk te laten werken.

Weet niet of je van tijd investeren of tijd besparen houdt? :mrgreen:

Zelf goede ervaringen met een siemens logo. Goed te programmeren.

standaard 4 ingangen en 4 uitgangen, PID regeling mogelijk voor de temperatuursregeling ed. Extra io's zijn niet gek geprijsd.

Logo zelf is ~120 euro.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door pgroot »

serum schreef: 28 mar 2023 21:21 Arduino; zit je met 3,3v io's te knooien. Heb je weer allerhande randzut nodig om het fatsoenlijk te laten werken.

Weet niet of je van tijd investeren of tijd besparen houdt? :mrgreen:

Zelf goede ervaringen met een siemens logo. Goed te programmeren.

standaard 4 ingangen en 4 uitgangen, PID regeling mogelijk voor de temperatuursregeling ed. Extra io's zijn niet gek geprijsd.

Logo zelf is ~120 euro.
Wou net roepen siemens logo
HMI koppelen aan aan logo is iets lastiger met programmeren dan aan een s7 ivm parameter mapping wegschrijven naar de logo maar wel goed te doen.
Programmeren van een logo is eenvoudig met functieblokken,
Logotje is ook in een starterkitje beschikbaar met ktp400 schermpje (5 inch dacht ik) voordeel is dat je gelijk alle software er bij hebt en alles gewoon over profinet met elkaar praat, switch er tussen en je hangt zo je laptop aan de machine om even wat aan te passen als er wat in het programma verandert moet worden

Wil je het meer fancy kom je bv bij een S7-1212 ofzo uit, is ook in zo'n starterkitje te krijgen

(en nee heb geen aandelen siemens :P )
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door diode »

Koyo click met Weintek HMI. Heeft zeer veel functies, PID met autotune, etc
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door FSSF »

Heb al jaren hier een gekregen Arduino kitje liggen, nooit van gekomen om daar wat mee te doen. Geen zin om me daar in te verdiepen. Tevens niet echt geschikt hiervoor m.i.

Puntje wat ik niet vermeld had maar wel van groot belang is, parameters zoals opwarmtijd, koeltijd, etc. moeten eenvoudig live gewijzigd kunnen worden... Een HMI zou dus wel de voorkeur hebben.

Al eerder wel eens rondgeneusd voor een Siemens logo setje op Marktplaats maar toen had ik er nog niet echt een doel voor. Tevens leken die Aliexpress setjes voor een paar honderd euro toch ook wel leuk om mee te spelen, in ieder geval een groter (7/10 inch) scherm waarmee je uit de voeten kan.

4 uitgangen/ingangen zou ik niet mee wegkomen, maar daar gaat dus gewoon met uitbreidingsmodules begrijp ik...

Even om het begin van mijn zoektocht wat concreter te maken, in de zin van een setje scoren en daarmee met een goede basis van start kunnen gaan.

Logo programmeren gaat anders dan S7?
Een Siemens is aan beide te koppelen?
Uitgangssignaal (wat komt er uit? :oops: ) is bij beide het zelfde?
Een programmaatje maken voor de HMI waarbij enkele waarde van het lopende uitvoerende programma (per sessie) aan te passen zijn is doenlijk?

EDIT: PID regelingen etc. zijn allemaal niet van toepassing en ook niet nodig hierbij en maken het vermoedelijk dus enkel maar ingewikkeld en duur. Moet een beetje gangbaar spul zijn en dus op Marktplaats te scoren zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door pgroot »

voor een logo heeft siemens een eigen specifieke softwaretool logosoft
het hmi display wordt dmv wincc geprogrammeerd, zit in tia portal waarmee je ook een s7-1200 kan programmeren

qua programmeren van het plc zelf lijkt het erg op elkaar.

Live parameters veranderen kan zowel met een logo als een s7 icm een hmi ook.
is allemaal beschikbaar met verschillende uitgangstypes relais of transistor.
heb ooit een flowpacker omgebouwd met een logo icm hmi, dat is als ik het zo lees een beetje vergelijkbaar met wat jij van plan bent.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door pgroot »

Afbeelding
stukje uit een logo programmatje
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://barth-elektronik.com/lococube-m ... G-850.html
Of een ander model. Heb er diverse doseer dingetjes mee gebouwd.
Ook leuk, hele makkelijke programmeer omgeving, en in verhouding veel uitgangen.
Veel van die kleine plctjes hebben meer ingangen dan uitgangen, ik heb meestal andersom nodig.
Siemens logo ook niks mis mee, kan met een heel klein schermpje, heb je geen hmi nodig. Volgens mij moet je dan weer programmeeromgeving kopen. Maar met 4 uitgangen, moet er weer een extra uitgangs module bij.
Unitronics, ook leuk. Jazz of M91 lekker overzichtelijk, goed te doen.
En die 2 zijn volgens mij de enige met een goed toetsenbord en voldoende beeldscherm voor het hoognodige.
Heb net een projectje afgerond met kinco hmi en plc, typische chinese ontwikkel omgeving, beetje uitdaging.
Maar eigenlijk had ik dus 0.0 ervaring met plc’s.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door pgroot »

voor een siemens hmi heb je idd software nodig (zit bij zo'n starterkit)
maar idd een klein TDE display is ook al voldoende als het alleen om het instellen van een parameter gaat.
Sterker nog als je de logo in je netwerk hangt kun je volgens mij nog parameters over de webinterface of zelfs met je mobiel wijzigen en heb je niet eens een hmi nodig.

die unitronic dingen heb ik jaren geleden ook uitgebreid naar gekeken werkte destijds volgens mij met een ladderdiagrammetje dus ook eenvoudig programmeren, uiteindelijk alles op siemens gezet. waarvan de grootste reden geweest is dat het overal te krijgen is. maw gaat het stuk is de downtijd nihl.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door Markus »

Hoi FSSF

Kun je aan geven hoeveel inputs je hebt en hoveel outputs en hoeveel volt die zijn ? 24 volt ?

Als ik dit zou doen dan zou ik wat moderner gaan dan old school PLC

Voor zoiets zou ik binnen een paar uur iets met micropython geschreven hebben, python is stukken gemakkelijker dan C (arduino).

Er zijn bordjes zoals de Automation 2040 W waarmee je snel iets in elkaar zou kunnen zetten.

of zoiets UniPi (pro & lite) interface for PYBStick

Deze kan ook micropython draaien ESP32 Module with 8 Relays & 8 Opto Inputs

Je hoeft alleen de micropython firmware erop te zetten

Wil je iets met micropython, ik wil je wel opweg helpen, tis heel snel te leren

Hier vind je wat info https://projects.raspberrypi.org/en/pro ... h-the-pico

en hier een heel boek


Greezt,

Markus
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door FSSF »

Bedankt voor de reacties. X personen = x meningen :lol: Ik ga ze allemaal nog eens na en kom er op terug.

Eerste indruk:

- Siemens logo/s7 koop ik sowieso een goede basis mee

- Unitronics All in plc met 7 inch scherm, ziet er leuk uit om een eind mee op weg te komen.

- De setjes van Markus zullen ongetwijfeld een hoop kunnen i.c.m. Phyton en allicht dat het iets eenvoudiger zal zijn dan ik het me nu voorstel maar ik heb toch het gevoel dan een ''echte'' plc en hmi een betere en betrouwbaardere basis geeft.


Maaaar

Omdat ik op korte termijn wat dingetjes hier op locatie moet doen heb ik voor nu even een kant en klaar machientje gescoord.
Beetje speelgoed maar een groot zou er mee moeten lukken.

Een Formech DT450, geinig dingetje wel met o.a. ook een PLCtje met schermpje voor enkele instellingen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb zo'n Formech staan (300XQ), ik denk z'n voorganger, met losse knoppen voor temperatuur zones en timer.
Prima machientje voor de aantallen die wij er op maken.
Destijds afgeschreven op 1 projectje.
Komt een paar keer per jaar tevoorschijn.
Ga er binnenkort weer mee naar een basisschool, mogen de kinderen hun zelf getekende plaatjes PS omtoveren in bakjes voor moederdag.
Die omslag van 'nou dat wil ik dan nog wel eens zien' naar 'wauw' te zien in hun gezicht is altijd prachtig. :lol:

IK zie bij jouw machine niet zo snel hoe je nu het vacuüm moet inschakelen, maar dat kan gekoppeld aan de lift misschien. Alleen omkeren van het vacuüm in blazen is dan nog even een uitdaging. Of doe je dat ook op dat touch screen?
Automatisch inschakelen is eigenlijk nog wel een uitvoerbare update op mijn machine, kan best handig zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machine ombouwen PLC gestuurd

Bericht door serum »

Die oplossing staat wel zeldzaam ver van de oorspronkelijke vraag af zeg!

Wel de de meest efficiënte oplossing. Had een actie van mij kunnen zijn.

Hier wordt normaalgesproken voor een besparing van 100 euro een maand of drie voltijd geboomd door een onsamenhangend team van een man of 20 voordat er een knoop doorgehakt wordt :mrgreen:
Plaats reactie