lekke koppakking Peugeot 106

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je dat Witte "Paasei" nog?. :lol:
Gebruikersavatar
Swift
Donateur
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:43
Locatie: Teutoburgerwald
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Swift »

Arie Kabaalstra schreef: 29 mar 2023 20:07 Heb je dat Witte "Paasei" nog?. :lol:
staat nog op jou te wachten :lol:
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Operatie koppakking was vandaag in volle gang. En tot nu toe succesvol 8)
De kop is verwijderd en schoongemaakt. Meten met een precisie rei en voelermaten wijst uit dat zowel de kop als het blok helemaal vlak zijn. De dunste voelermaat van 0,04mm kan nergens tussendoor. Er zijn geen sporen van corrosie of scheurtjes. Ook de twee cilinderwanden die we konden bekijken zien er puntgaaf uit. Dus vol goede moed de kop weer gemonteerd met een nieuwe pakking en nieuwe cilinderkopbouten. Morgen verder.

Grappig genoeg lukt het nog niet om het oude oliefilter uit het kunststof huis te krijgen. We kunnen het in het huis heen en weer bewegen en vrij ronddraaien, maar eruit trekken? Hebben jullie nog tips? Is het gewoon een kwestie van met veel kracht door een klikverbinding trekken ofzo? We hebben het nieuwe filter echt goed bekeken, maar dat geeft geen clue hoe het vast zit in het huis. Er zit in ieder geval geen schroefdraad op ofzo.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door MeMoRy »


Is het een beetje als deze?
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Dat is een iets andere motor, maar het filter kijkt precies gelijk. Alleen.... wij kunnen het filter onmogelijk zo gemakkelijk uit het huis krijgen. Het haakt ergens achter vast, denken we. Maar je kan bijna niets zien als je probeert erin te kijken. Alles is zwart en zit onder de olie (dûh).
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door TestCase »

Soms zit dat filter inderdaad abnormaal vast in dat huis, terwijl het toch gewoon soepel ronddraait.
Je krijgt het dan met geen stokken los, lijkt het wel.
Ik duw dan meestal met mijn duim tegen de zijkant van het filter (radiaal tegen het huis en axiaal omhoog weg van het huis) in de hoop dat het aan 1 kant van het kliksysteem afglijdt (of gewoon wat lost) en dan een flinke snok met blote handen zodat je het huis niet sloopt.
Als dat niet lukt kan je een klemmende stok door het gat in het midden van de filter steken en een precessie beweging (dat is wat een tol doet net voor ie stilvalt) maken terwijl je hem uit het huis probeert te lichten. Alles met beleid zodat je het huis niet sloopt, vroeg of laat lost ie toch wel.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Om even de woorden van Adrian ('s digital basement) te stelen: IT FREAKIN' WORKS!!!
Het 106-je komt netjes tot leven na de operatie.

Er zijn nog wel wat restpunten, hoor. Maar dat de motor überhaupt weer start is echt geweldig.

Samen met het afhandelen van de restpunten moeten we ook weer wat vertrouwen in de patient krijgen. Voorzichtig korte ritjes en dan opbouwen. Voor ons gevoel kan er nog van alles misgaan. Bijvoorbeeld op langere ritten. Of als de motor goed warm is geworden ofzo.

Maar zelfs als een van de komende ritten een enkeltje sloop is, dan vinden we het een punt erbij in ons scoreboek.

(het oliefilter was overigens inderdaad een gevalletje "overredingskracht")
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door spinningwheels »

Rocnc schreef: 16 apr 2023 20:05 Om even de woorden van Adrian ('s digital basement) te stelen: IT FREAKIN' WORKS!!!
Het 106-je komt netjes tot leven na de operatie.

Zoek nog even uit of het aangeraden wordt om de kopbouten na een 1000 of 1500 km na te trekken.
Door de warmte zet de koppakking zich iets.
Bij nieuwe motoren is het eigenlijk niet meer nodig om na te trekken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Bedankt voor de tip. Voor zover ik weet is nalopen van de cilinderkopbouten voor deze motor niet nodig. We hebben de gedetailleerde en uitgebreide instructies van de technische handleiding gevolgd. Daarin is nadraaien niet genoemd. Onze motor wordt steeds omschreven als een verder ontwikkelde versie. Dat zal ermee te maken hebben. Onze motor heeft, bijvoorbeeld, een spanrol voor de distributieriem met een ingebouwd mechaniekje waarmee je de ingestelde spankracht gewoon kan aflezen van een wijzertje. Niet dat dat zo gemakkelijk gaat in de krappe motorruimte, maar toch.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
esperovich
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2015 21:41

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door esperovich »

heb ff flimpje gezien . heel ff maar .. hij heeft t over loebrificeeetion spray . das WD40 achtig. plank met schuurpapier . " in one thou" (0,025) maar als ie t doet doet ie t . kan hier eindeloze verhalen vertellen over vroeger onderweg maar vroeger zo ook moeten sleutelen. t kon
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Omdat schuurpapier(korreltjes) toch een slecht gevoel gaven in de buurt van de motoringewanden, hebben we het beperkt tot voorzichtig schoon schrapen van de pakkingvlakken met een pakkingschraper. En controleren met een rei en voelermaten.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door TestCase »

Proficiat! Van dat karretje gaan jullie nog heel lang heel veel plezier hebben.
En als er ooit een herstelling niet wil lukken, kan je altijd nog een specialist inhuren en er dikke knaken voor neertellen.

Afbeelding
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door keesijp60 »

Ik heb een 106 gehad, en nu heb ik een saxo 1,4.

De koppakking van de toenmalige 106 was ook lek, er is een probleem vanuit de fabriek mee, de ring gaat lekken en dat zie je aan het blok
links in de hoek waar het dan nat is van de olie, van voren gezien.

Ik had karretje gekocht met gebroken distrributieriem en dus moest ik ook kleppen vervangen en inslijpen.

Daarna reed het prima, heb de spullen gekocht op ebay in engeland. Ook de distributieriem, let op deze riem moet worden geplaatst met speciale
spullen, ik had deze zelf gemaakt, een deurkruk met een liter water in een fles als spanner, dan vast gezet.

het is flink werk en de kop moet worden gevlakt, dat moet altijd.

vrg ijpelaar
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door keesijp60 »

Rocnc schreef: 16 apr 2023 22:26 Bedankt voor de tip. Voor zover ik weet is nalopen van de cilinderkopbouten voor deze motor niet nodig. We hebben de gedetailleerde en uitgebreide instructies van de technische handleiding gevolgd. Daarin is nadraaien niet genoemd. Onze motor wordt steeds omschreven als een verder ontwikkelde versie. Dat zal ermee te maken hebben. Onze motor heeft, bijvoorbeeld, een spanrol voor de distributieriem met een ingebouwd mechaniekje waarmee je de ingestelde spankracht gewoon kan aflezen van een wijzertje. Niet dat dat zo gemakkelijk gaat in de krappe motorruimte, maar toch.
De bouten moet worden aangetrokken in graden en geen torsiesleutel, ik had er een ring geprint met graden en aan een dop gemaakt, zo kon ik zien hoeveel graden ik moest doen, ik nam een bout of streepje op kop als referentie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie