Rat Rig Killerbee 1515 > 1585

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Rat Rig Killerbee 1515 > 1585

Bericht door MartijnD »

Hoi Allemaal,

Ik ben "nieuw" hier. in het verleden heb ik vooral gelezen en ik denk dat ik in een ver verleden (>15jaar terug) ook wel een account gehad heb hier. De machine die ik destijds gebouwd heb is eigenlijk nooit een CNC machine geworden maar heb ik halverwege een 3D printer van gemaakt. Ondertussen heb ik 5 3d printers versleten en bezit ik nu een Bambulab X1C daarmee is de gein van zelf bouwen ook wel over ;) maar wat een machine! Ondertussen heb ik een 3018 chineesje gehad en een heb ik een Proxon MF 70 omgebouwd naar CNC. Die laatste is een leuke machine geworden maar veelte klein ;) Tijd voor een iets serieuzere machine.

Ik heb dus de Rat Rig 1515 van een mede lid gekocht. Eigenlijk is hij mij te groot. Het formaat op de Y-as is het probleem niet ik heb een beperkte breedte... kortom we moeten de X as inkorten. Mijn doel is dat er een 1/4e (1220x610mm) plaat van de bouwmarkt in moet kunnen en volledig te bewerken moet zijn. Conform onderstaand plaatje kan ik de X-as 650 mm inkorten en dan past deze plaat er nog in.
Afbeelding

Ook wil ik de kast vervangen of aanpassen naar mijn de normen zoals ik ze professioneel ook bouw. In de toekomst wil ik er nog een toolchanger op hebben daar schiet de Openbuilds controller al gauw te kort dus misschien komt er direct een Mach4 of een WinPC-NC besturing op.

Mijn eerste plannen zijn opruimen en ruimte maken in mijn werkplaats. Dan een kast bouwen waar mijn 3D printers in kunnen daarna een tafel voor de CNC. Echt resultaat verwacht ik begin mei ergens. Ik zal de (ver)bouw hier bijhouden.

Groeten Martijn
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Rat Rig Killerbee 1515 > 1585

Bericht door FreesKever »

Die Ratrig machines zien er uit alsof ze een best goede prijs / prestatie verhouding hebben. Even op hun website gekeken (uitverkocht, leveringsproblemen?) maar afgezien van dat is het best indrukwekkend.

"X" en "Y" assen / riching is ook maar een aanname. (Sommige mensen gaan aan de zijkant van hun machine staan, en meer enzo)...

Wat smaller maken betreft... goed plan. Met het smaller maken van de portaal krijg je erg veel meer stijfheid in je machine, en stijver is altijd beter in deze klasse. Simpelweg de achterste helft van je machine afzagen noem ik de "Y-as". Daarmee blijft de machine wel "toegankelijker", maar je krijgt er geen extra stijfheid voor terug. Voor mij zou dat nooit een optie zijn.

Je hebt blijkbaar al aardig wat zelfbouw ervaring. Ik heb youtubers een lintzaag zien zetten in die liniaire railzen. Da's dus einde zaagblad voordat je klaar bent. Maar met een slijptol gaat het goed. Wel railzen wisselen, omstebeurt een stukje, zodat het niet te heet wordt en de harding / kristalstruktuur defect raakt (Als je geen verkleuring krijgt is het wel goed denk ik). Koelen werkt ook, b.v. door er een natte doek omheen te wikkelen tijdens het slijpen.

In een ander bericht schreef je iets over DM556 of DM566 stappenmotor sturingen. Ik denk dat je die al hebt, samen met de motoren.
Dat zijn "open loop" sets. De "closed loop" varianten zijn een stuk beter (stiller, koeler, minder vibratie), maar achteraf ombouwen is niet echt reeel, en simpelweg nieuwe kopen is flink prijzig.

Als je voor een experiment in bent, dan wil je "Servo57C" aanraden.
Het is het Chinese massaproduktie antwoord op "Ananas Stepper" en "Mechaduino". Daarme kun je een Nema23 motor "Closed loop" maken met een stuurprint van ong EUR20. Hoe goed die printen zijn weet ik niet, maar ik ben van plan om er zelf binnenkort een paar te bestellen om het uit te proberen.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Rat Rig Killerbee 1515 > 1585

Bericht door MartijnD »

FreesKever schreef: 30 mar 2023 15:10 "X" en "Y" assen / riching is ook maar een aanname. (Sommige mensen gaan aan de zijkant van hun machine staan, en meer enzo)...

Wat smaller maken betreft... goed plan. Met het smaller maken van de portaal krijg je erg veel meer stijfheid in je machine, en stijver is altijd beter in deze klasse. Simpelweg de achterste helft van je machine afzagen noem ik de "Y-as". Daarmee blijft de machine wel "toegankelijker", maar je krijgt er geen extra stijfheid voor terug. Voor mij zou dat nooit een optie zijn.
Je slaat de spijker op de kop... bij mijn machine is de X-brug doorgezakt, dit was mij met ophalen al opgevallen dus ik mag niet zeuren. Misschien had ik moet afdingen maar dat schoot me ter plekke niet te binnen. Bovendien heb ik erg genoten van het enthousiasme van deze jongen. Maar goed hij hangt dus ongeveer 2mm door in het midden. Ik heb daarom ook niet voor In korten gekozen maar ik heb een nieuwe C-beam op lengte besteld en een wat extra materiaal om de Y assen te ondersteunen en de X-brug ook steviger te maken o.a. een 2080 profiel om tegen de C-beam aan te bouten.

FreesKever schreef: 30 mar 2023 15:10 Je hebt blijkbaar al aardig wat zelfbouw ervaring. Ik heb youtubers een lintzaag zien zetten in die liniaire railzen. Da's dus einde zaagblad voordat je klaar bent. Maar met een slijptol gaat het goed. Wel railzen wisselen, omstebeurt een stukje, zodat het niet te heet wordt en de harding / kristalstruktuur defect raakt (Als je geen verkleuring krijgt is het wel goed denk ik). Koelen werkt ook, b.v. door er een natte doek omheen te wikkelen tijdens het slijpen.
Goede tip, het wordt de slijptol maar zonder waarschuwing, was ik er zeer waarschijnlijk wel vol gas door gegaan :mrgreen:

FreesKever schreef: 30 mar 2023 15:10 In een ander bericht schreef je iets over DM556 of DM566 stappenmotor sturingen. Ik denk dat je die al hebt, samen met de motoren.
Dat zijn "open loop" sets. De "closed loop" varianten zijn een stuk beter (stiller, koeler, minder vibratie), maar achteraf ombouwen is niet echt reeel, en simpelweg nieuwe kopen is flink prijzig.

Als je voor een experiment in bent, dan wil je "Servo57C" aanraden.
Het is het Chinese massaproduktie antwoord op "Ananas Stepper" en "Mechaduino". Daarme kun je een Nema23 motor "Closed loop" maken met een stuurprint van ong EUR20. Hoe goed die printen zijn weet ik niet, maar ik ben van plan om er zelf binnenkort een paar te bestellen om het uit te proberen.
Ik heb de drives nog niet besteld, ik heb er 2 liggen maar die zijn door mijn robot arm projectje in gebruik. Gewoon goede ervaring met deze drives. De Servo57C bordjes is geen gek idee eigenlijk. Zover ik kan zien kunnen ze de stroom zat leveren (5A piek) en mijn motoren hebben 3A aanduiding. Dus in dat opzicht moet dat lukken. Ik denk wel dat als ik een keer aluminium ga schillen (euh freezen) dat er wel een behuizinkje voor geprint moet worden... en meteen een adapter om het magneetje mooi midden op de As te plakken.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Rat Rig Killerbee 1515 > 1585

Bericht door MartijnD »

Hoi,

Vandaag, nadat ik gisteren een nieuwe kast voor de 3D printers zo goed als in elkaar had, ben ik begonnen met de tafel voor de freesmachine:

De 6 poten met in ASA geprinte stelvoeten gemaakt van een M12 x 70 bout:
Afbeelding

Het basis frame is klaar. Is gemaakt van 44x70 gevingerlast Goldfinger hout, kaarsrecht en spanningsvrij. De vloerbedekking moet nog wel weg gesneden worden daar,
Afbeelding

Het is de bedoeling de boven kant nog vlakker te maken door strippen te zagen en deze aan de zijkant van het frame te bevestigen:
Afbeelding

Er moeten nog een hoop schoren in de tafel om hem steviger te maken. Dit zullen eerst een paar panlatten worden. Die wil ik later vervangen compactere en zwaardere "klossen" gemaakt van het zaag afval wat ik nu over heb. Deze klossen wil ik als 1 van de eerste projectjes gaan frezen.
deze sullen er ongeveer zo uitgaan zien:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb afgelopen week ook de nieuwe profielen binnen gekregen voor de X-as brug. Maandag komt het blad erop, dit zal 22mm mdf worden.

Groeten Martijn
Plaats reactie