Dit is toch wel heel handig

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Dit is toch wel heel handig

Bericht door spinningwheels »

Wel een goed idee eigenlijk, gewoon een 50 inch scherm gebruiken, dan zit je tenminste niet met samengeknepen oogjes te turen wat er nu eigenlijk staat.
dro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

We worden allemaal wat ouder hè. :lol:
Ik zou die achterste 2 decimalen er af knabbelen als je die mogelijkheid hebt, scheelt een hoop onzin.
En als het helemaal mooi moet, en je de keuze hebt, denk ik dat blauw scherm met gele tekst het beste resultaat geeft.
(maar misschien voor iemand die niet helemaal kleuren horend is zou dat anders kunnen zijn, en het is jouw feestje ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door MeMoRy »

Is waarschijnlijk nog goedkoper om een tweedehands tv te gebruiken dan om een defect display van zo'n unit te vervangen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door DaBit »

Ik zit hier achter mijn PCtje ook naar een 32" monitor te turen. Ouder worden, neu joh, we zien nog steeds even scherp als 20 jaar terug :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2023 08:40 en je de keuze hebt, denk ik dat blauw scherm met gele tekst het beste resultaat geeft.
Fel licht blauw licht is lastig voor de ogen, je wordt er wel wakker van :mrgreen:
Heel donkerblauw dan heb ik niets gezegd maar dat felle ledblauw zou ik niet prettig vinden.
Waarom niet gewoon zwart met geanimeerde groene 7 segment led displays, beetje nostalgie ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 26 mar 2023 13:03 Ik zit hier achter mijn PCtje ook naar een 32" monitor te turen. Ouder worden, neu joh, we zien nog steeds even scherp als 20 jaar terug :lol:
Ben hier sinds kort ook van een 19" naar 32" gegaan, scheelt een heleboel Ctrl+ als je iets duidelijk moet zien.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door serum »

spinningwheels schreef: 25 mar 2023 22:36 Wel een goed idee eigenlijk, gewoon een 50 inch scherm gebruiken, dan zit je tenminste niet met samengeknepen oogjes te turen wat er nu eigenlijk staat.dro.jpg
Wel mooi als je vanuit het dorp verderop ook nog iets wilt zien :mrgreen:

Met de huidige prijzen van monitoren..

maar wat heeft Windows het vre-se-lijk slecht voor elkaar om met een 4k scherm om te gaan zeg.. Belabberd gewoon. Fusion360 op een 4k monitor op windows is gewoon afzien. Slaat nergens op.

Inderdaad, het begint rustigaan met een plus brilletje voor kleiner soldeerwerk.. Dat focuspunt begint steeds verder te liggen. Je pakt je telefoon als je een typenummer op een componentje wilt zien. Foto, zoom zoom.. En op een gegeven moment moet je scherm toch een tikje feller.
Merk zelf ook dat ik in de winter minder goed zie dan de zomer (aanpassen duurt dan langer) Moet dan een paar keer knipperen om de ogen wat vochtiger te krijgen en dan gaat het ook wel weer..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door Kjelt »

Nog even voor de goede orde 🤪

Het formaat van het scherm staat los van dat het allemaal leesbaarder wordt.
Het is de resolutie die je kiest of de scaling (zie onder) die het groter maakt.

Overigens heeft Windows daar dan wel weer een redelijk werkende oplossing voor:
op je desktop/bureaublad rechtermuisknop : <display settings>
<Scale and layout>

Ga je van je 1024x768 19" naar 3840x2160 op een 4k 42" scherm dan zie je nog steeds niets op afstand.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door serum »

En open nou Fusion360 maar eens met alles knap ingesteld onder windows en je bent qua blokkerigheid weer in 1989 op je 640x480.. Of open Edingcnc maar eens. Heel mooi is het allemaal niet. Of je de scaling (onder de eigenschappen van de app) nou door de applicatie zelf of door windows laat regelen. Ziet er echt niet uit. Pak je een mac is dat allemaal perfect voor elkaar.

Die optie cleartype om je letters te verscherpen werkt in dit geval ook niet.

Heb een 14" laptop met 2880x1800 oled scherm, die is mij ook groot genoeg. (voorgestelde schaal is daarbij 200%) maar een macbook op de 4k monitor geeft prima beeld, windows heeft dat gewoon minder voor elkaar.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 26 mar 2023 13:15
hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2023 08:40 en je de keuze hebt, denk ik dat blauw scherm met gele tekst het beste resultaat geeft.
Fel licht blauw licht is lastig voor de ogen, je wordt er wel wakker van :mrgreen:
Heel donkerblauw dan heb ik niets gezegd maar dat felle ledblauw zou ik niet prettig vinden.
Waarom niet gewoon zwart met geanimeerde groene 7 segment led displays, beetje nostalgie ;-)
En wat nu als ts gewoon heel erg van rood houdt…
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 26 mar 2023 15:40 En wat nu als ts gewoon heel erg van rood houdt…
Zoals jij van geel ? ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 26 mar 2023 15:57
andrefc101 schreef: 26 mar 2023 15:40 En wat nu als ts gewoon heel erg van rood houdt…
Zoals jij van geel ? ;-)
Ja, maar ik heb niet zo’n groot scherm.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 26 mar 2023 16:17
Kjelt schreef: 26 mar 2023 15:57
andrefc101 schreef: 26 mar 2023 15:40 En wat nu als ts gewoon heel erg van rood houdt…
Zoals jij van geel ? ;-)
Ja, maar ik heb niet zo’n groot scherm.
Wil je dat dan?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door serum »

benkr schreef: 26 mar 2023 16:23
andrefc101 schreef: 26 mar 2023 16:17
Kjelt schreef: 26 mar 2023 15:57
Zoals jij van geel ? ;-)
Ja, maar ik heb niet zo’n groot scherm.
Wil je dat dan?
Je zou bijna vergeten dat het nationale quote dag is..
Plaats reactie