Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door Sven »

Toen ik vanmorgen een mal opende trof ik een grote kliederboel aan. De epoxy was duidelijk niet uitgehard.

De start?
De dop van de harder was zwart terwijl die altijd rood was, bij alle soorten epoxy, van alle leveranciers.

In mijn routine pakte ik denk ik al jaren de niet-rode, in plaats van de witte. En nu waren er twee niet-rode en pakte ik de zwarte. Het had de witte moeten zijn.

Ik ontdekte het voor het toevoegen van de andere component maar wist al niet meer of ik al een fles had neergezet.
Waarschijnlijk heb ik ook de al ingeschonken component in de verkeerde fles teruggegoten dus weet ik niet wat ik nog wel en wat ik niet meer kan gebruiken.

Routine, zucht. Je kan er niet zonder, en dat is soms best gevaarlijk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door benkr »

Ja, klopt wel denk ik maar andersom, laat mij twee of drie keer hetzelfde ding maken en ik kan mijn aandacht er echt niet meer bij houden, ik ga dan dingen doen op de automatische piloot maar die is duidelijk ook afgeleid dus klopt er dan helemaal niets meer van.
Zo gaat dat ook vooral met software, een filmpje bekijken en het dan nadoen werkt bij mij echt niet, na 20 seconden ben ik gewoon alles weer vergeten, idem met uitleggen, als ik het dan niet meteen goed duidelijk opschrijf blijft er echt helemaal niets hangen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door Portje »

benkr schreef: 22 mar 2023 12:36 Ja, klopt wel denk ik maar andersom, laat mij twee of drie keer hetzelfde ding maken en ik kan mijn aandacht er echt niet meer bij houden, ik ga dan dingen doen op de automatische piloot maar die is duidelijk ook afgeleid dus klopt er dan helemaal niets meer van.
Zo gaat dat ook vooral met software, een filmpje bekijken en het dan nadoen werkt bij mij echt niet, na 20 seconden ben ik gewoon alles weer vergeten, idem met uitleggen, als ik het dan niet meteen goed duidelijk opschrijf blijft er echt helemaal niets hangen.
klopt,
Ik heb tegenwoordig dat ik halfweg het filmpje in slaap sukkel.
Hou interessant ik het ook vind maakt niet uit.

Ik sla de filmpjes dus maar op voor later nog eens te bekijken.
Ik smijt ze ook de laatste tijd in een database met een korte uitleg er bij, ook wel handig.
Alleen zijn het inmiddels zoveel filmpjes die ik nog moet, ook hopeloos dus.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wit of Zwart, allebei niet Rood?? Maar om nu aan de dop af te leiden wat er in het vat zit.... hopelijk kijk je voortaan gewoon op het vat zelf. Die doppen zouden ook nog wel eens omgewisseld kunnen worden.
Dat geld in mijn beleving ook voor de mengverhouding controleren, voor je het weet hebben ze iets anders bedacht.
Maar wel een geklooi om de boel schoon te krijgen ben ik bang.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door Robbie »

In mijn arbeidzame leven liepen we ook tegen dat soort dingen aan en dat kon erg vervelend worden ivm evt veiligheidseisen. Daarom zijn we overgegaan op werkbeschrijvingen en procedures die vooral in het begin nogal op weerstand stuitten want "we zijn vakman en we doen het al jaaaren zo". Het klinkt betweterig, maar een procedure of werkbeschrijving waarin zoals Hugo aangeeft naar de etiketten wordt verwezen is een prima hulpmiddel. Het hoeft niet ingewikkeld, hoe simpeler hoe beter. Want als het compact is, stuit het op minder weerstand. Het helpt je ook in streven naar tevreden klanten (kwaliteit), je hebt dan iets om aan te tonen dat je niet zomaar wat doet en daarbij niet afhankelijk bent van die ene vakman.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door Sven »

Tja, het werken met epoxy is sowieso al aardig neurotisch. En het hele proces heb ik idd als uitgeschreven, inclusief elke keer opnieuw op de bekers schrijven hoeveel hars en harder er in moet en wat het totaalgewicht aan epoxy daarna is.
En elke keer loop ik dat stap voor stap na.

De doppen zijn een instinker, daar moet ik dus duidelijk ook weer wat mee. De routine was niet neurotisch genoeg.

En het blijft natuurlijk ook zo dat waar gewerkt wordt ontstaan fouten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door spinningwheels »

Wat is er op tegen om zodra de hars en verharder binnen komt de verpakking even met een spuitbus van de Ac-Tion te bewerken in de kleur die voor jou duidelijk is .
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door benkr »

Robbie schreef: 22 mar 2023 18:42 In mijn arbeidzame leven liepen we ook tegen dat soort dingen aan en dat kon erg vervelend worden ivm evt veiligheidseisen. Daarom zijn we overgegaan op werkbeschrijvingen en procedures die vooral in het begin nogal op weerstand stuitten want "we zijn vakman en we doen het al jaaaren zo". Het klinkt betweterig, maar een procedure of werkbeschrijving waarin zoals Hugo aangeeft naar de etiketten wordt verwezen is een prima hulpmiddel. Het hoeft niet ingewikkeld, hoe simpeler hoe beter. Want als het compact is, stuit het op minder weerstand. Het helpt je ook in streven naar tevreden klanten (kwaliteit), je hebt dan iets om aan te tonen dat je niet zomaar wat doet en daarbij niet afhankelijk bent van die ene vakman.
Dit is wat mij betreft de basis van een ISO 9000 en aanverwanten kwaliteitssysteem:
Schrijf op wat je doet en doe vervolgens steeds wat je opgeschreven hebt, staat als een huis bij audits mits het maar klopt.
Wat ik wel gezien heb, en wat zeker niet werkt is dingen opschrijven die iemand veranderd zou willen hebben en dat dan via deze weg probeert te realiseren, dat wordt niet gedragen door de werkvloer en is daarom ook gedoemd tot mislukken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 22 mar 2023 22:16 Dit is wat mij betreft de basis van een ISO 9000 en aanverwanten kwaliteitssysteem:
Het ISO systeem, de gedacht, niet de implementatie, is voor mij een super systeem. Opschrijven wat je doet en doen wat je opgeschreven hebt. Toen ik het introduceerde bij mijn laatste werkgever zag de werkvloer het als een onnodige belasting. Toen ik wegging konden ze niet zonder de voorschriften en was de kwaliteit en productiviteit, door de reductie van fouten, enorm verbeterd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door Sven »

spinningwheels schreef: 22 mar 2023 21:49 Wat is er op tegen om zodra de hars en verharder binnen komt de verpakking even met een spuitbus van de Ac-Tion te bewerken in de kleur die voor jou duidelijk is .
Helemaal niks, zoiets moet het worden ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 22 mar 2023 23:27
benkr schreef: 22 mar 2023 22:16 Dit is wat mij betreft de basis van een ISO 9000 en aanverwanten kwaliteitssysteem:
Het ISO systeem, de gedacht, niet de implementatie, is voor mij een super systeem. Opschrijven wat je doet en doen wat je opgeschreven hebt. Toen ik het introduceerde bij mijn laatste werkgever zag de werkvloer het als een onnodige belasting. Toen ik wegging konden ze niet zonder de voorschriften en was de kwaliteit en productiviteit, door de reductie van fouten, enorm verbeterd.
Het systeem staat of valt met de waarde van de opgeschreven informatie.
Ik heb niet zoveel met dit soort systemen gewerkt, heb echter wel de valkuil resultaten meegemaakt veroorzaakt door blindelings procedures opschrijven zonder de nuances te begrijpen.(iets met farmacoupe voor de ingewijden) Alleen maar vastleggen wat je doet heeft natuurlijk niemand wat aan. Verklaren wat de gedachte er achter is zal al stukken beter werken. Als de werkvloer het in overleg vastlegt zal het vast wel een werkbare oplossing geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door Robbie »

Vastleggen om het vastleggen is inderdaad een valkuil. Het gaat er niet om, om een systeem te bevredigen, maar om een handleiding te hebben (die de werkelijkheid weergeeft) om daarop terug te kunnen vallen. Dus weg met de bureaucratie en het is nog best een uitdaging om de administratieve last beperkt te houden.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door André-R »

ik zat zonet wat rond te struinen op FB en zo en belandde zo op de website van PB tools.... was onder de indruk van de schier oneidindige hoeveelheid en variatie van snij gereedschap...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verstoring van routine= werk en materiaal verprutst

Bericht door benkr »

Een heel andere routine, maar wel pijnlijk.
Op aandringen van moeder de vrouw eergisteren een paar wandjes boven opnieuw in de Latex gezet, ging perfect.
Omdat het in de punt te hoog was voor een huishoud trapje de vouwladder uit de schuur gepakt, ging ook perfect.
Gisteren de zooi weer opgeruimd, de kwasten en rollers moesten in de schuur naar boven, geen probleem, daar heb ik die vouwladder voor klaar staan.
Met een mandje onder de arm ging ik de ladder op tot het bovenste deel, dat bleek niet goed gelockt te zijn, toen ik dat bovenste deel van de ladder vastgreep en mezelf naar boven wilde trekken (de andere arm kon ik niet gebruiken vanwege dat mandje onder de arm) bleek dat deel meteen naar me toe te zwaaien. Prompt verlies ik dus alle grip op die ladder en lazer ik achterover van dik anderhalve meter hoogte naar beneden.
Gelukkig ging ik (rakelings) langs mijn zaagmachine en ander spul en landde ik op mijn rug.
Gekneusde pols, gekneusde ribben en een pijnlijk been en een behoorlijk blauwe rug, maar voor de rest gelukkig geen erge schade.
Ik ga met regelmaat die ladder op met van alles in mijn handen of onder de armen, maar dan staat die ladder wel goed gelocked, deze keer dus niet.
Plaats reactie