Ja, idd, en het mooie van M7 draad is, dat die net een fractie groter is dan 1/4 BSF, en nagenoeg dezelfde spoed heeft: M7 is (net als M6 ) 1,0 mm spoed, terwijl 1/4" BSF een spoed heeft van 26 gangen op 1", dus 26 op 25,4 mm ofwel een metrische spoed van 0,977 mm.Arie Kabaalstra schreef: ↑23 mar 2023 13:54 .........................
M7 zou ook een mooie optie zijn overigens... "Carrosserie draad" Iedereen kent M6, en M8.. maar M7??.. he?.. bestaat dat?.. Jazeker.. daar zitten carrosserie panelen doorgaans mee vast.. waarom is me ook een raadsel.. want dat kun je bij de gewone ijzerwarenhandel om de hoek niet kopen..
Dan kan je dus het originele 'zwengeltje', dat dus ook 1/4"x26 is mooi optappen naar M7, en de nieuwe spindelas voorzien van M7x1,0 draad.
Dan gebruik ik die tappen en snijplaat ook nog eens, want ze zijn tot nu toe ongebruikt, ook al meer dan 30 jaar....
De enige plek waar ik ooit M7 bouten ben tegen gekomen, is in het ketting tandwiel op het achterwiel van mijn Puch brommer, dat ding zat vast met 5 stuks M7 bouten; die waren iets losgelopen, en dus beschadigd. Alleen te koop bij de Puch dealer, tegen wat ik destijds een gigantische prijs vond. Vandaar dat ik dat nog zo goed weet. Maar ja, er was geen alternatief.
Ja, dat is hier al eerder voorbij gekomen Maarten, maar gezien het weinig gebruik van dit bankje wil ik er toch verstelbare nonius ringen op hebben, en dan gelijk met metrische identificaties, op een metrische draadspil. M.aw., het is mij deze investering (een DRO) niet waard op deze machine.Maarten Visser schreef: ↑23 mar 2023 13:25 Een andere oplossing: laat de spindels zoals ze zijn en zet een digitale uitlezing op je bank. Dat werkt zoo veel handiger. En het maakt geen bal meer uit wat voor spoed er aan je handwiel zit.
gr Maarten
Cor