Vragen over layout en inhoud besturingskast

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Bedankt allen voor de hulp. Gaandeweg komen we ergens.
Het volgende is de grootte van het netfilter bepalen wat betreft ampèrage.

Op mijn servo drives staat als input 1 fase 220V 3,2A output 3 fase 220V 2.8A 400W

P=UxI. Dit zou betekenen dat de servo drive max 704W verbruikt. De output zou 616W zijn.
  • Verbruikt de servo drive 704W om 400W 3F om te vormen?
  • Hoe kan het dat de servo drive 400W is als, volgens de formule, dit 616W zou moeten zijn?
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Vaak zijn opgegeven stromen de maximale stroom, soms zelfs de inrush current.
Lastig om in te schatten maar ik zou gewoon een 16A netfilter nemen.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Lastig om in te schatten maar ik zou gewoon een 16A netfilter nemen.
Ok. Alles bij elkaar heb ik het volgende in mijn besturingskast.
  • 1x VFD 13A (spindle is 2500W)
  • 5x servo drive 3.2A
  • Externe controller 0.5A
  • 24V voeding 1.8A
  • waterkoeling spindel 0.5A
  • diverse 0.5A
Zou hiervoor 16A voldoende zijn?
Gr, Scraper
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Ja, zeker is dat voldoende, ik denk zelfs dat je heel erg je best moet gaan doen om de stroom boven de 6A te gaan krijgen als alles in elkaar zit, als je 10A voor elkaar krijgt is het echt helemaal op, en dat alleen incidenteel.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Op dit moment heb ik een installatie automaat van 20A voor het hele systeem. De servo drives hebben afzonderlijk 10A (opgaaf leverancier) en de VFD een van 16A. Moet ik de hoofd installatieautomaat vervangen voor een van 16A?
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Kwam ik net tegen, wel alleen duits, maar geeft wel een indruk dat het stuurkast verbruik voornamelijk afhankelijk is van hoe zwaar je de machine belast tijdens frezen.
Wat hij laat zien zal geen hobbieist frezer met zijn machine doen, je wilt wel spanen maar geen plakjes :mrgreen: (uitzondering misschien Andre maar dat is dan ook geen hobbiemachine)

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Scraper schreef: 22 okt 2023 17:14 Bedankt allen voor de hulp. Gaandeweg komen we ergens.
Het volgende is de grootte van het netfilter bepalen wat betreft ampèrage.

Op mijn servo drives staat als input 1 fase 220V 3,2A output 3 fase 220V 2.8A 400W

P=UxI. Dit zou betekenen dat de servo drive max 704W verbruikt. De output zou 616W zijn.
  • Verbruikt de servo drive 704W om 400W 3F om te vormen?
  • Hoe kan het dat de servo drive 400W is als, volgens de formule, dit 616W zou moeten zijn?
Als je nog een netfilter moet gaan kopen heb ik wellicht nog wel iets voor je liggen, ik heb er echt veel gehad en nog wel een paar over, Ik kan er volgende week best eentje meenemen naar Wijk en Aalburg. Laat maar weten of je interesse hebt.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Als je nog een netfilter moet gaan kopen heb ik wellicht nog wel iets voor je liggen
Bedankt Benkr voor je aanbod maar ik heb er al een gekocht.

Op het netfilter staat bij de aansluitingen DC+ en DC-. Kan dit netfilter ook voor gelijkspanning gebruikt worden of heb ik het verkeerde netfilter aangeschaft aangezien ik het voor 230V wisselspanning wil gebruiken?

Afbeelding
Gr, Scraper
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Als je in de datasheet kijkt dan zie je dat het ergens in de buurt van de 400 kHz het meeste dempt, maar dat er ook punten zijn waar het zelfs helemaal niet dempt, zelfs versterkt. Of je hier nu echt blij van wordt weet ik niet, omdat je dit filter hebt liggen zou ik het toch maar gaan gebruiken, als je er achter komt dat het nadelig werkt kun je het er nog altijd tussenuit halen. Zo'n filter optimaal gebruiken is overigens nog niet zo eenvoudig maar dat is een heel ander verhaal. Ook zal er interactie zijn tussen het filter en een filter b.v. in je drivers, of dat goed uitpakt kun je alleen maar meten, en daar heb je dan wel speciale apparatuur voor nodig, dus eigenlijk gaat je dat niet lukken.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Als je in de datasheet kijkt dan zie je dat het ergens in de buurt van de 400 kHz het meeste dempt, maar dat er ook punten zijn waar het zelfs helemaal niet dempt, zelfs versterkt. Of je hier nu echt blij van wordt weet ik niet
Uitgaande van de grafiek;
  • Ik dacht dat een negatieve dB aangeeft dat het versterkt wordt of heb ik het mis?
  • In welk gebied liggen de frequenties die normaal gesproken geproduceerd worden door onze diy freesmachines?
  • Uitgaande van onze diy freesmachines, is dit filter eigenlijk nutteloos en dempt het de verkeerde frequenties?
Afbeelding
Gr, Scraper
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Ik weet niet waar je die karakteristiek vandaan hebt gehaald, maar in de datasheet van de FN2070 vind je deze voor de 16A modellen:
FN2070-16-06.JPG
Hier zie je dat je zelfs versterking kunt krijgen, maar eigenlijk alleen in de buurt van de 400 kHz een grote demping.
Nu is het zo dat wanneer je erg je best doet je schat ik maximaal zo'n 30 a 40 dB demping kunt bereiken in jouw situatie, en dan bedoel ik ook echt goed je best doen.
Bedenk wel dat deze karakteristieken alleen gemeten zijn in een speciale testopstelling, of dit de situatie in jouw geval benaderd geloof ik niet, daarom is uitproberen eigenlijk de enige bruikbare optie.

Ik heb ooit in een bepaalde situatie ik geloof zelfs deze filters gebruikt en bij de EMC testen bleek dat het filter eigenlijk helemaal niets toevoegde.
Na uitgebreid meten bleek dat bij een bepaalde netspanning de schakelfrequentie van een voedingsmodule (een PFC module van Vicor) zakte tot 19 kHz (bij toen een hoge voedingsspanning van 240V, wat tegenwoordig een bijna normale spanning is) Ik ben toen op zoek gegaan naar een netfilter wat bij die frequentie iets zou doen, er is en was gewoon niets te koop wat dit deed. Toen heb ik daarna zelf een extra uitbreiding met vooral wat zelfgemaakte spoelen gemaakt die dit oploste. Daarna kwam het apparaat goed door de EMC testen, probleem opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Ik weet niet waar je die karakteristiek vandaan hebt gehaald,
Die heb ik van de mouser site gehaald waar ik het filter gekocht heb. Kun je even naar deze link kijken?
https://nl.mouser.com/datasheet/2/355/S ... 522444.pdf
Gr, Scraper
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Als je dan let op het bovenschrift van de beide datasheets zie je dat de meetvoorwaarden net ietsje anders zijn en dat ja dan dus een compleet ander beeld krijgt.
Neem maar van mij aan dat jouw situatie op geen van beiden lijkt en dat je dus daardoor ook een heel ander beeld krijgt qua filtereigenschappen, alleen echt nameten geeft je een idee van wat het filter doet in jouw situatie, en dan nog is het in het beste geval een benadering.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Uitgaande wat je vertelt is het meer "gok de goals". €70,-- in de kast leggen indien het niet werkt is ook zonde dus ik stuur het filter terug. Wanneer het systeem klaar is kijk ik wel verder wat ik nodig heb. Ik heb ergens wat gelezen dat dit met een LISN gemeten wordt of is het een klepel klok verhaal. ;-)
Gr, Scraper
Plaats reactie