Vragen over layout en inhoud besturingskast

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Hallo,

Zoals jullie misschien zelf ervaren hebben met het inrichten van een besturingskast, kun je het zo gek maken als je het zelf wilt. Een vracht contactors, automatische zekeringen, netfilters, terminal blocks, voedingen, enz. maar waar is de grens.
Vandaar dat ik dit onderwerp gestart heb om te weten te komen wat er echt noodzakelijk is en wat een optie is.
Ik heb een aantal jaren geleden al JMC JASD 400W 230V servo drives en motors aangeschaft alsook een chinese stand alone cnc controller.
Mijn cnc controller komt dus in een aparte kast te zitten.

Mijn eerste vraag van velen is:
Wat zijn de eisen voor wat betreft het plaatsen van een VFD in een besturingskast?
Denk hier aan:
  • min. afstand tussen servo drives, relais, bekabeling?
  • Netfilter en de grootte hiervan?
  • Plaats netfilter. Tussen voeding en VFD en/of tussen VFD en spil?
  • Eventuele andere filters die nodig zijn voor een VFD?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door andrefc101 »

Ik heb 3 servosdrives in mijn kast zitten, diverse voedingen 24 volt, een vfd voor een tweede spindel en geen netfilters. Afstand tussen de drivers is door de fabrikant aangeven in de manual, meestal rond de 30mm vrije ruimte. Ik heb totaal geen problemen met storingen of iets dergelijks. Gewoon netjes bouwen, hoge spanningen en lage spanningen in gescheiden kokers.

Ben wel benieuwd welke controller je gebruikt. Ik heb zelf 2 Chinese en een Taiwanese controller in gebruikt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Hier is geen echt goed en eenduidig antwoord op te geven, dit is geen abstracte toepassing van regeltjes, je doet het nooit helemaal goed, het kan altijd anders en misschien beter, maar dat is maar vanuit welke invalshoek (en dat is erg persoonlijk) je dingen gaat bekijken.
Er zijn wel een aantal basisregels, maar b.v. een netfilter wordt pas effectief als je naast dat netfilter ook een heleboel andere dingen ook goed gedaan hebt. Ik heb hier b.v. wel eens een indeling gezien waarbij de draden naar de ingang en vanaf de uitgang van een netfilter naast elkaar kwamen te lopen, dan is dat hele filter meteen kansloos en echt weggegooid geld. Aarding en afscherming zijn superbelangrijk mits goed toegepast, maar één enkel verkeerd gelegd draadje kan alles weer volkomen teniet doen. Lees een aantal artikelen over EMC, dan krijg je een idee wat de bedoeling is, meer kan ik er eigenlijk niet over roepen. Kijk eens in de knowledge base van dit forum, daar staan een aantal goede publicaties over dit onderwerp.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Goudgele »

Mijn persoonlijke ervaring is dat je gerust de motorkabel die vanaf de VFD komt, in hetzelfde gootje en kabelrups kunt proppen bij de kabels van de steppers, sensoren en communicatiekabels. Ook waren geen van de kabels afgeschermd en zat de hele boel simpelweg op een houten plaat geschroefd.

Het is erg afhankelijk van de situatie en er komt ook gewoon wat geluk bij kijken. Ik denk dat het met afgeschermde kabels, die je op de juiste manier aansluit, altijd wel goed komt. Als je dan ook nog de hoog- en laagspanning apart gaat houden in de kast, dan zit je wel goed hoor.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door pgroot »

Emc richtlijnen zijn altijd wel een dingetje, elke fabrikant gaat daar ook anders mee om, de ene geeft aan scherm aan 1 kant aansluiten, de andere weer aan 2 kanten en de volgende zegt van die mooie snijwartels gebruiken. eenduidigheid is hier ook ver te zoeken.
wat ik zelf in een kastje meestal aanhoud is hoofd en stuurstroom waar mogelijk scheiden en voor comunicatie zo veel mogelijk afgeschermde kabels gebruiken.
Wat misschien wel belangrijker is gebruik herkenbare draadkleuren, er zijn meerdere normen in omloop en ben je in feite vrij om te kiezen welke kleur je gebruikt zolang je maar beschrijft wat wat is. zelf gebruik ik meestal donkerblauw +24 en blauwwit 0v, geel voor veiligheidscircuit en oranje voor vreemde spanningen bv 12 en/of grijs/wit voor 0-10v
Afbeelding
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door MeMoRy »

Scraper schreef: 20 mar 2023 16:09 Plaats netfilter. Tussen voeding en VFD en/of tussen VFD en spil?
Hier denk ik iets over te weten: een netfilter is meestal gemaakt voor één bepaalde frequentie, dus die moet je niet na een variabele frequentieregelaar plaatsen. Overigens: een aantal VFDs hebben een ingebouwde netfilter. Dus dan hoef je geen extra filter te plaatsen.

Verder:
- niet zomaar massa's van voedingen koppelen. Daardoor kan je juist problemen met overspraak en/of aardlussen krijgen.
- De afscherming/shielding van kabels dient geaard (i.e. massa) te zijn om goed te werken.

minimale afstand tussen kabels ligt aan de stroom en de frequentie. Maar goede (geaarde) shielding maakt al een hele hoop uit.

Ook een goede tip is goed labelen van de draden. Niet alleen met kleuren, maar ook met echte tekst. Je kan labelwriters kopen die direct op krimpkous kunnen printen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 22 mar 2023 09:03
Scraper schreef: 20 mar 2023 16:09 Plaats netfilter. Tussen voeding en VFD en/of tussen VFD en spil?
Hier denk ik iets over te weten: een netfilter is meestal gemaakt voor één bepaalde frequentie, dus die moet je niet na een variabele frequentieregelaar plaatsen. Overigens: een aantal VFDs hebben een ingebouwde netfilter. Dus dan hoef je geen extra filter te plaatsen.
Als je een netfilter achter een VFD plaatst dan vinden zowel dat filter als de VFD dat niet fijn, de kans is zelfs groot dat de VFD stevig gaat klagen.
niet zomaar massa's van voedingen koppelen. Daardoor kan je juist problemen met overspraak en/of aardlussen krijgen.
Ik koppel meestal alle nullen of - (min) van voedingen en zo op één plaats keihard aan elkaar
- De afscherming/shielding van kabels dient geaard (i.e. massa) te zijn om goed te werken.
Mee eens, maar veel belangrijker is dat je moet zorgen dat er geen stroom door de afscherming gaat lopen, daarom wordt de afscherming meestal maar aan één zijde aangesloten en de andere kant goed geïsoleerd.
minimale afstand tussen kabels ligt aan de stroom en de frequentie. Maar goede (geaarde) shielding maakt al een hele hoop uit.
Het ligt vooral aan de soort van signaal wat door de draad of kabel loopt. Daarom maak ik vaak de motorkabels van stappenmotoren zelf, de draden per spoel van de motor twisten (A+ en A- twisten dus) idem voor B+ en B- en er dan een nylon kous omheen trekken.
voor signaaldraden ook zo veel mogelijk getwiste draden gebruiken (soepele netwerkkabel)
Voedingsdraden van stappenmotordrivers ook weer twisten en niet doorlussen, elke driver zijn eigen draden naar de voeding en ze daar pas koppelen met de draden van andere drivers en gebruikers.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 22 mar 2023 12:10 Mee eens, maar veel belangrijker is dat je moet zorgen dat er geen stroom door de afscherming gaat lopen, daarom wordt de afscherming meestal maar aan één zijde aangesloten en de andere kant goed geïsoleerd.
Dat inderdaad. Maar dat heb je niet altijd met kant-en-klare kabels. Vandaar het niet koppelen van massa's ivm mogelijke aardlus.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

benkr schreef: 22 mar 2023 12:10 Ik koppel meestal alle nullen of - (min) van voedingen en zo op één plaats keihard aan elkaar
Bedoel je dat een 12V voeding op de min aan een 24V voeding gekoppeld kan worden?

Wanneer we koeling even buiten beschouwing laten, kun je een VFD dan vast tegen een Servo Drive plaatsen? Geeft dit geen storingen?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door andrefc101 »

Scraper schreef: 22 mar 2023 14:19 Wanneer we koeling even buiten beschouwing laten, kun je een VFD dan vast tegen een Servo Drive plaatsen? Geeft dit geen storingen?
Zoals ik al eerder aangegeven had, geeft de fabrikant de afstand tussen de drivers om voldoende koeling te genereren.
Zal wel hetzelfde gelden wanneer je een vfd tegen een servo plaatst….
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door MeMoRy »

Scraper schreef: 22 mar 2023 14:19 Bedoel je dat een 12V voeding op de min aan een 24V voeding gekoppeld kan worden?
Niet zomaar. Je moet weten wat je doet. Als de voedingen niet goed geïsoleerd of gefiltert zijn, kan je juist overspraak, ruis, etc krijgen of kan er in het ergste geval iets kapot gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 22 mar 2023 21:44
Scraper schreef: 22 mar 2023 14:19 Bedoel je dat een 12V voeding op de min aan een 24V voeding gekoppeld kan worden?
Niet zomaar. Je moet weten wat je doet. Als de voedingen niet goed geïsoleerd of gefiltert zijn, kan je juist overspraak, ruis, etc krijgen of kan er in het ergste geval iets kapot gaan.
Wat mij betreft mogen zo gewoon keihard aan elkaar, tenzij er een hele goede reden is om dat niet te doen.
Voedingen die een CE keurmerk hebben zijn altijd goed gefilterd en geïsoleerd, anders mogen ze in Nederland niet verkocht worden.
Ik heb eigenlijk nog nooit een moderne voeding gezien die hier niet aan voldoet.
Doe dit wel op het centrale nulpunt.
Maar als je b.v. een negatieve spanning nodig hebt dan dien je de + van die aan de andere minnen te koppelen.
Het wordt pas trickey wanneer je voedingen secundair in serie gaat schakelen, dan zou het kunnen dat de filtering niet helemaal goed meer gaat, maar ook daar heb ik dat zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt.
Wat dan als voorbeeld zou kunnen gebeuren, omdat de filtering altijd t.o.v. de aarde of behuizing werkt dat de max. spanning van de filter componenten buiten hun specificatie gaan komen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 22 mar 2023 22:10 Wat mij betreft mogen zo gewoon keihard aan elkaar, tenzij er een hele goede reden is om dat niet te doen.
Helemaal eens!
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 22 mar 2023 22:10 Voedingen die een CE keurmerk hebben zijn altijd goed gefilterd en geïsoleerd, anders mogen ze in Nederland niet verkocht worden.
Dat gaat op tot je je voedingen bij bijvoorbeeld AliExpress koopt (wat veel hobbyisten doen). Dan betekent CE ineens "Chinese export".

Maar goed, misschien is het voor deze toepassing dan minder kritisch, aangezien stuurstromen significant zijn. Ik heb jaren in digitale communicatie gewerkt en daar zit je met veel hoogfrequente lage stromen. Als je daar de massas verkeerd koppelt gaan die juist als antenne werken, en propageren de signalen via de massa naar andere lijnen. .
Plaats reactie