Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door spinningwheels »

Ik heb hier een 110 volt transformator.
ruim de helft van de keren dat ik dat ding inschakel gaat het licht in huis uit.
Een beste inschakel piek dus.
Ding is ook eigenlijk veel te zwaar voor mijn toepassing.
kan nog net lezen 22A secondair.
Ik hoef er maar een 5/8 HP ( 466 Watt) motor mee te voeden, dus met iets over zou ik aan een 750 watt al voldoende hebben.
Maar deze heb ik liggen.
Hoe is eenvoudig die inschakel piek te reduceren?
Het zal den ik wel niet goed gaan als ik een 500 Watt bouwlampje met het ding in serie zet en dan gewoon op 240 volt ??
Ding draait hooguit 2 x 30 seconden per dag
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door Kjelt »

Zoek eens bij softstartschakeling.
Je hebt een aantal oplossingen:
1) je zet tijdelijk (5 seconde ofzo) een dikke weerstand in serie met de transformator en daarna overbrug je de weerstand. Dit kun je manueel heel simpel doen met een drie standen schakelaar ( 0 off , 1 weerstand in serie, 2 on) let wel op dat je hem niet in stand 1 laat staan want dan fikt je weerstand weg.
Dit kun je ook automatiseren met een Finder relais met inschakelvertraging die je parallel over de weerstand zet.

2) een dikke ntc in serie met de transformator. Moet je even de juiste waarde googlen maar een NTC heeft als hij koud is een hoge weerstand en begrensd dus de stroom. Als er stroom gaat lopen wordt hij warm en zakt de weerstand in.

3) de transformator primair aan de netspanning laten hangen en de last secundair afschakelen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door Kars-cnc »

Een ringkern trafo soms? Die zijn berucht om hun hoge inschakelstroom. Als je die 500W bouwlamp hebt liggen zou ik dat eens even proberen. Die werkt wel net andersom als met een NTC zoals Kjelt beschrijft, dus als de motor zwaarder belast wordt gaat de lamp feller branden, neemt de weerstand toe en krijgt de motor minder vermogen. Maar even proberen kan geen kwaad, als de lamp significant blijft branden weet je dat het niet goed zit :mrgreen:

Zelf zou ik voor een NTC kiezen. Ik heb er nog wel een paar liggen die het denk ik wel gaan doen in jou geval. Ik zal morgen eens kijken of er een bij zit die geschikt is. Dan wil ik hem wel opsturen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 14 mar 2023 21:57 Zoek eens bij softstartschakeling.
Je hebt een aantal oplossingen:
1) je zet tijdelijk (5 seconde ofzo) een dikke weerstand in serie met de transformator en daarna overbrug je de weerstand. Dit kun je manueel heel simpel doen met een drie standen schakelaar ( 0 off , 1 weerstand in serie, 2 on) let wel op dat je hem niet in stand 1 laat staan want dan fikt je weerstand weg.
Dit kun je ook automatiseren met een Finder relais met inschakelvertraging die je parallel over de weerstand zet.

2) een dikke ntc in serie met de transformator. Moet je even de juiste waarde googlen maar een NTC heeft als hij koud is een hoge weerstand en begrensd dus de stroom. Als er stroom gaat lopen wordt hij warm en zakt de weerstand in.

3) de transformator primair aan de netspanning laten hangen en de last secundair afschakelen.
Als ik het niet vergeet zal ik morgen kijken of ik nog een inschakel stroom begrenzer heb liggen, ik had er meerdere, maar misschien al lang weggegeven. Als ik niet reageer trigger me dan even, dan vergeet ik het niet.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door spinningwheels »

Neen geen ringkern , maar gewoon een oud ding wat eigenlijk voorde toepassing veel te zwaar is .
Het is voor een insinkerator ( voedselvermaler) die ik ooit eens uit de USA mee heb laten komen dus 110 volt .
Zo,n ding draait maar heel kort.
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door MeMoRy »

Je hebt doosjes die de inschakelstroom beperken met behulp van een thermistor. Maar die zijn meestal onredelijk duur naar mijn mening.
Dan zijn er ook nog speciale schakelingen die de trafo inschakelen bij de dip in de fase van de wisselspanning. Ook niet goedkoop.

Maar wellicht is het gewoon goedkoper een 2e hands inverter op de kop te tikken die 230V->110V maakt? Of zelf iets wikkelen :lol:

edit: of de motor vervangen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door skillalot »

Ik zag ooit in een zware plasmabron eens 3 halogeenlampen in oplichten met inschakelen, die zaten daar in gebouwd om de inschakelpiep op te vangen. In het begin branden ze even fel en daarna zwak. Geen idee hoe dat verder aangesloten zat, maar dat kan iemand anders hier vast wel uitleggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 15 mar 2023 09:30 Je hebt doosjes die de inschakelstroom beperken met behulp van een thermistor. Maar die zijn meestal onredelijk duur naar mijn mening.
Dat zijn de doosjes die ik bedoel, ik had er daar ooit een stuk of 5 van, geen idee wat ik nu nog heb liggen, ik zal straks kijken.
Dan zijn er ook nog speciale schakelingen die de trafo inschakelen bij de dip in de fase van de wisselspanning. Ook niet goedkoop.
Die stelling klopt niet, omdat spanning en stroom 90* in fase verschoven zijn zal de stroom dan juist maximaal zijn. Maar bij het inschakelen spelen er ook nog tal van andere zaken die een grote rol spelen, zo is er b.v. nog helemaal geen magnetisatie.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 15 mar 2023 09:57 Die stelling klopt niet, omdat spanning en stroom 90* in fase verschoven zijn zal de stroom dan juist maximaal zijn. Maar bij het inschakelen spelen er ook nog tal van andere zaken die een grote rol spelen, zo is er b.v. nog helemaal geen magnetisatie.
Bij het inschakelen loopt er nog geen stroom dus is er ook nog geen fase verschuiving. Een SSR wat op de nul doorgang schakelt zou volgens mij dan ook wel goed moeten gaan. Maar geen ervaring mee, dus geen garanties :mrgreen: Het probleem is inderdaad dat er nog geen magnetisme is, als je dan net op de top van de 50Hz sinus zit bij het inschakelen dan is de ohmse weerstand van zo'n trafo wel erg laag en de stroom die gaat lopen om het magnetisme op te bouwen erg hoog.

Ik heb even gekeken en heb nog 8D-25 en 3D-25 inrush limiters (NTC) liggen. De 8D (8-Ohm bij 25 graden) moet zeker goed gaan en bij een belasting van 500W ook niet te warm worden bij volle belasting. Het is gewoon een losse NTC die je zelf ergens in moet monteren.

2023-03-15_121028.png

Kosten 2x niks op Ali, b.v. hier: https://www.aliexpress.com/item/1005001609614216.html

Maar ik doe er met alle plezier eentje in een envelop, dan hoef je niet te wachten. Stuur anders maar een PB.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door keesfrees »

Ik heb nog niet gezien wat voor zekering(automaat) er gebruikt wordt. (of ik kijk niet goed ?)
Ik heb hier ook een dikke trafo staan voor 110V , geen probleem, maar zit achter een smeltzekering, zo'n porseleinen ding.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door André-R »

zekering automaat zit met B karakterestiek ? Miss. vervangen voor een met C karakterestiek.. ?

van internet: Een B16 automaat schakelt direct uit indien er een kortsluitstroom van 80A wordt gemeten (5*In). Een C16 schakelt uit bij 160A kortsluitstroom (10*In). Een C16 wordt vaak toegepast bij machines met een hoge aanloopstroom.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door André-R »

keesfrees schreef: 15 mar 2023 12:30 Ik heb nog niet gezien wat voor zekering(automaat) er gebruikt wordt. (of ik kijk niet goed ?)
Ik heb hier ook een dikke trafo staan voor 110V , geen probleem, maar zit achter een smeltzekering, zo'n porseleinen ding.
ja, een ouderwetse smeltveiligheid kan veel beter korte pieken aan, is mijn ervaring..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door keesfrees »

Dat is ook mijn idee maar nu ik er nog even over nadenk, het zit hier weer achter een automaat, waffore dat weet ik even niet.
En de ene trafo is de andere niet, maar het is best een flinke in mijn geval. Het grootste gedeelte loopt over dikke kabels, dat maakt ook nogal wat uit, een lang (verleng) snoer er tussen helpt ook, soms.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Transformator aan ,dan gaat het licht uit

Bericht door André-R »

keesfrees schreef: 15 mar 2023 13:07 Dat is ook mijn idee maar nu ik er nog even over nadenk, het zit hier weer achter een automaat, waffore dat weet ik even niet.
En de ene trafo is de andere niet, maar het is best een flinke in mijn geval. Het grootste gedeelte loopt over dikke kabels, dat maakt ook nogal wat uit, een lang (verleng) snoer er tussen helpt ook, soms.
Klopt...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie