Documentatie gezocht Steinel freesbank

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door Hobbymat »

Ik ben met een nieuw projectje bezig en vraag mij af of iemand dit type kent en of documentatie heeft, Het is een duitse Steinel freesbank vermoedelijk een last SV1 type van rond 1950. Naar het schijnt zijn de spantangen lastig te verkrijgen het betreft een MK2, met een lengte van 34mm en een m10 draad.

Alle info is meegenomen!

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door hfjbuis »

Dat is een stevige jonge, die freesmachine.
Als de spindel een MK2 opname heeft, kun je er ook een ER32/MK2 houder in zetten voor spantangen tot 20 mm.
Ik gebruik deze set op mijn BF16 machine:
https://www.paulimot.de/Fraesen/Spannza ... Alu-Koffer

Ik heb geen handleiding kunnen vinden (google en onze knowledgebase). Een zoekopdracht op het forum levert maar weinig op:
search.php?keywords=steinel
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door assink »

duitse zerspanungsbude staat genoeg op.
Zie daar ook wel een handleiding, maar dan voor een SH1.
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door Hobbymat »

hfjbuis schreef: 14 mar 2023 00:04
Als de spindel een MK2 opname heeft, kun je er ook een ER32/MK2 houder in zetten voor spantangen tot 20 mm.
Dank voor je reactie,

Ik heb er inderdaad zo eentje liggen en ga deze vrijdag als de machine binnen is passen. Ik vermoed echter dat de lengte vd MK een probleem gaat worden. Bijgaande tekening van de passing in de spindel gevonden op internet

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door hfjbuis »

Die 35 mm is te kort voor een MT2 taper. Dat past bij een B18 (boorkop) taper. Die verschillen bijna niet in taper (49.951/49.995)

Als het echt een MT2 taper is, dan kun je zo'n taper ook wel inkorten (flex) en er een nieuwe schroefdraad in maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door Hobbymat »

hfjbuis schreef: 14 mar 2023 11:05
Als het echt een MT2 taper is, dan kun je zo'n taper ook wel inkorten (flex) en er een nieuwe schroefdraad in maken.
Zijn deze wel te boren en te tappen dan? Ik dacht dat deze gehard waren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door hfjbuis »

De meeste van mijn tapers die ik heb aangepast waren uit zacht staal gemaakt, misschien met een oppervlakte harding. Nu koop ik ook maar hobby spul. Mogelijk dat de gerenommeerde merken harder materiaal gebruiken.
Ook de meeste van mijn gekocht draaibeitelhouders zijn uit zacht staal gemaakt en daar ben ik blij om. Soms zit er een tussen waar ik een beitelplaatje op verslijt om het passend te maken.

Je kunt de "MT2" spantang die erbij zit proberen in een MT3/MT2 adapter of MT2 houder. Stop in de MT2 spantang een passende boor/frees in, maak de spantang met een markeerstift zwart en draai hem in de adapter 10° op en neer. Dan zie je of de spantang over de hele lengte draagt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door Hobbymat »

Bedankt zover, ik ga er van het weekend mee aan de slag!
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door Hobbymat »

Freesbank staat ondertussen thuis, de eerder getekende spindelpassing MK2 komt totaal niet overeen. Voor zover ik het heb kunnen bekijken heeft de spantang een hoek van 30 graden, voorzijde is 14mm rond de schacht is 10mm rond en de spantang is voorzien van uitwendige draad (trekstang heeft inwendige draad n.l.) de totale lengte van de spantang zou zon 75 a 80mm moeten. bedragen.

Wie kent een spantang welke hieraan voldoet? De spantang ziet er volgens mij uit als bijgaande foto, voor zover ik heb kunnen vinden zou een chaublin W10 80-1 wel passen maar zou deze te kort zijn.

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door hfjbuis »

Een 5C collet heeft uitwendige draad aan de achterkant.

Edit: Kijk hier eens naar: https://solutions.travers.com/metalwork ... -pdf-guide
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-03-21 08_36_37-W12 W20 W25 Collet Schaublin - Buy W12 Collet W20 Collet W25 Collet,Schaublin,Cn.jpg
Type W spantangen zijn duidelijk te kort.
Misschien moet je adh van dit tekeningetje even de exacte maten opgeven wat je zoekt. spantangen zijn er in zo vreselijk veel varianten, en vroeger waren ze nog niet zo van het standaardiseren.
Als ik je verhaal begrijp, zoek jij D=14, M=10, L=80
De meeste spantangen zijn dus te kort. Als ik dan de L20 bekijk zou er dus iets van een L10 moeten bestaan, die ben ik nog niet tegen gekomen.
Maar in de sortering die ik hier zo heb, kan ik ook niet overal bekende type's ontdekken.
Die 4e van links is een W-12, vind ik al erg klein. Die van jouw zou dus nog kleiner moeten zijn. Horlogemakers machientjes waarschijnlijk.
Even goed kijken of het normale schroefdraad is of zaagtand draad.
2023-03-21 09_11_06-Foto - Google Foto's.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Re: Documentatie gezocht Steinel freesbank

Bericht door Hobbymat »

De draad is erg slecht te zien en te meten in de trekstang, ik zal eens kijken met een vergrootglas of een foto uitvergroten. Ik begin ondertussen te neigen naar een Lorch type A 10mm deze heeft ook de gezochte lengte maar ik kan niets vinden aangaande de draad en of de hoek van de kop 30 graden is. De periode klopt wel ongeveer.

Bijgaand een overzicht van Lorch spantangen, het zou mooi zijn als iemand er een zou hebben om eventueel te passen.

Afbeelding
Plaats reactie