Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door WillyH »

Mijn vrouwtje had graag een driedelig muurdecor door me laten maken met de OSPF. Het gaat om een eigen ontwerp van drie panelen 35x80cm, maar om een idee te geven gaat het over dit soort wanddecoratie:
https://www.bol.com/be/nl/p/wanddecorat ... 035372934/
1200x1200.jpg
Ik zit nu een beetje met de materiaalkeuze vast. Oorspronkelijk had ik 10mm MDF voorzien en reeds aangekocht, maar dat lijkt me niet te doen om al die gefreesde kantjes netjes af te werken, die kopse mdf-kanten zijn een nachtmerrie om echt mooi te krijgen. Bovendien vraag ik me af of die mdf niet gaat kromtrekken indien eenzijdig geverfd.

Dus op zoek naar wat beter/leuker. En dan komt het bos van verschillende materialen op je af. Trespa? Geeft dat niet een onaangename geur af als die kanten gefreesd zijn? En knoerhard oppervlak met het risico van uitbreken. Je zal maar 95% van zo'n plaat klaar hebben en dan een stukje eraf.
HPL misschien? Of toch maar geschuimd PVC (Forex?), dat zal wel netjes frezen. Maar blijft dat wel zonder extra steun mooi haaks hangen in zo'n open structuur?
Dibond lijkt me ook heel mooi af te werken, hier zal eerst de kleur moeten aangebracht worden alvorens te frezen lijkt me. Nog nooit Dibond verwerkt, dat zal ook weer zijn eigen nukkigheden hebben.

Ik heb geen vacuumtafel, 3m-tape met superlijm tussen lijkt me de beste optie. Een tab of lip laten staan lijkt me heel moeilijk om later netjes weg te halen, we spreken over een paar honderd tabs dan. Ik wil dan ook zo weinig mogelijk nabewerking wat verven, schuren en bramen verwijderen betreft. En zonder enige bevestiging van de vrijgekomen stukken vermoed ik dat de frees niet lang zal meegaan.
Allicht zijn er nog andere materialen. Het idee is toch om 4 à 6 mm dikte minimaal te houden om toch wat diepte te krijgen, dunner lijkt het op een zelfklever tegen de muur.
Graag jullie ervaringen met dit soort projecten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door vox67 »

8mm zwart plexiglas?
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door mark3 »

Zwart mdf gebruiken?
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door motormuis »

6 of 8 mm zwart PVC
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door WillyH »

Zwarte MDF, nog niet aan gedacht. Even kijken of de plaat ongeverfd wel mooi egaal oogt.
Zwart PVC, is ook een optie en wat minder braakbaar dan plexiglas (de kleine en dunne elementen) om met de schilderstape en secondenlijm te werken.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door Grafjan »

Zwart mdf heb ik ook weleens gefreesd, best mooi spul, maar het leek naderhand wel of werkplaats zolder in de fik had gestaan! 3 jaar later kom ik dat zwarte poeder nog tegen. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet zo’n grote poetser ben.😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door keesfrees »

In goed MDF, harde persing (V313) met een juiste frees (negatief spiraal) kun je een eind komen, kopse kant zal altijd een beetje ruw zijn.
Kunststof kan.
Trespa(-achtigen) zeker ook, met zwarte toplaag maar heeft dan doorgaans een bruine kern. (ik liet dat ooit maken met zwarte kern, heb ik nog wel een stuk van dacht ik )

Zwart MDF 10mm heb ik dacht ik ook nog wel, deed ik veel, al weer een tijd geleden. Voor zo'n wand-ding lijkt de afwerking mij wel acceptabel na een goede freesactie, evt een harde borstel er over..

Zoals je het maakt zo heb je het :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door sbos »

kijk eens naar Valchromat door en door zwart. Dit is een mdf versie dat een egalere persing heeft door en door. Het is een harde mdf soort dat door de egale persing beter geschikt is voor cnc. het is vergelijkbaar met v313 wat betreft de hardheid maar door de gelijkmatige persing door de gehele plaat is zowel het gefreesde deel als kopse delen mooien en minder poreus. hierdoor is er een mooiere afwerking te maken. Je kan het dan met blanke lak afwerken. Wil je een nog diepere zwart krijgen dan met een zwarte kleur na spuiten.
wel na de eerste laag schuren om de eventuele ruwe laag weg werken en dan afwerken.

Het is niet goedkoop maar je kan een monsterstuk aanvragen en hiermee testen of het wat voor jou is.

Succes met de keuze.

Sjaak
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door Oscar f1 »

Voor decoratief werk is het erg fijn werken met berken multiplex.
Als je het vooraf lakt (en schuurt) heb je nog minder last van slpinter vorming,
en hoef je nog minder af te werken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door Sven »

In mijn boekje is het gebruiken van pvc of trespa danwel whatever plestik voor je interieur een enorme BLEH!

Mdf gaat prima maar idd wel een vieze zwarte zooi.
Zwart berken betonplex is erg fraai.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door WillyH »

Oscar f1 schreef: 13 mar 2023 17:02 Voor decoratief werk is het erg fijn werken met berken multiplex.
Als je het vooraf lakt (en schuurt) heb je nog minder last van slpinter vorming,
en hoef je nog minder af te werken.
Ja! Nu herinner ik me, in mijn modelbouwperiode -een kleine 40 jaar geleden- werd voor de spanten in de vliegtuigen ook berken multiplex gebruikt. Dat was inderdaad zeer fijn werken, goeie tip.
Sven schreef: 13 mar 2023 18:57 In mijn boekje is het gebruiken van pvc of trespa danwel whatever plestik voor je interieur een enorme BLEH!

Mdf gaat prima maar idd wel een vieze zwarte zooi.
Zwart berken betonplex is erg fraai.
PVC/Trespa in een moderne woning moet wel kunnen, IMHO.
Laat ik dan weer betonplex heel goed vinden voor aanhangwagentjes maar bleh voor tegen een muur in de woonkamer.
Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak, Sven ;-)
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door keesfrees »

Betonplex (of wat daar voor door gaat) is er in zeeeeer uiteenlopende kwaliteiten, de goedkoopste wordt gebruikt voor bekistingen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door hainjedaf »

.
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 14 mar 2023 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze: het bos en de bomen

Bericht door hainjedaf »

WillyH schreef: 14 mar 2023 11:32
Sven schreef: 13 mar 2023 18:57 In mijn boekje is het gebruiken van pvc of trespa danwel whatever plestik voor je interieur een enorme BLEH!

Mdf gaat prima maar idd wel een vieze zwarte zooi.
Zwart berken betonplex is erg fraai.
PVC/Trespa in een moderne woning moet wel kunnen, IMHO.
Laat ik dan weer betonplex heel goed vinden voor aanhangwagentjes maar bleh voor tegen een muur in de woonkamer.
Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak, Sven ;-)
PVC een Bleh? In een huis met kinderen? En/of huisdieren?

PVC vloertegels doen het uitstekend. Los op betonvloer, hier en daar dotje pistoollijm tegen het schuiven van de kleine stukken.
Apesimpel schoon te houden..

En laat je eens een keukenmes uit je takken vallen en landt dat rechtop, wip je de tegel eruit en leg je een nieuwe.

1000x liever pvc dan laminaat, dat krom trekt als je een druppel water laat vallen en krast als je er op sokken op loopt...
(
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie