Hoofdspindel (cnc) draaibank

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
spark
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jan 2015 12:34

Hoofdspindel (cnc) draaibank

Bericht door spark »

Beste mensen , ik ben inmiddels bezig een kleine cnc draaibank op te zetten, voor zover zijn er al onderdelen binnen, zoals rails en blokken , frame ook geen probleem, maar een hoofd spindel...jonge jonge, bij aliebaba meer dan 1000 euro, (excl porto), maar dat zijn vaak frees spindels,en verder de rest meestal klein en te goedkoop, ik zoek wat in de midden moot , met goede lagers, iets van , ca 200 lang , 150 dia, as graag iets van 40/50 met een doorlaat van ca 30, zelf maken, nog geen optie. In amerika brengt de fa taichtools de 5c uit, dat lijkt wel wat, maar geen gegevens.
Wie weet wat meer...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoofdspindel (cnc) draaibank

Bericht door hfjbuis »

Een spindel met 30 mm doorlaat is geen klein ding. Daar komt een zware klauwplaat op en dan moet het frame ook zwaar zijn. Aan de andere kant nog een losse kop en toolchanger. Dat bouw je niet even zelf. Het moet allemaal precies en ook nog uitgelijnd worden.

Als spindel motor kun je een servo gebruiken. Die kan tevens de klauwplaat indexeren.

Ik denk dat je beter een draaibank kunt kopen en die ombouwen naar CNC of een gebruikte CNC draaibank kunt aanschaffen.

Er is nog een topic gestart met de vraag voor een cnc draaibank viewtopic.php?p=268902#p268902

Daar werden 2 emco's aangeboden. Misschien iets om samen te kopen!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoofdspindel (cnc) draaibank

Bericht door benkr »

Zo'n vaste kop ga je niet snel vinden, de enige reden om zo'n vaste kop los te verkopen is bij valschade, als een stevige draaibank uit de takel valt dan is er makkelijk flinke schade, meestal meer dan de waarde van de bank plus de reparatiekosten, zo'n bank wordt dan verschroot, maar de delen die geen schade hebben opgelopen zullen los worden verkocht, die moet je zien te vinden.
Komt niet heel vaak voor, maar toch wel met enige regelmaat. Probleem is alleen dat het telkens bij een andere vervoerder of bedrijf gebeurd, dus gaan die banken ook naar verschillende schrootboeren, vind ze maar eens, juist op het moment dat er zoiets binnenkomt.
spark
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jan 2015 12:34

Re: Hoofdspindel (cnc) draaibank

Bericht door spark »

hfjbuis schreef: 10 mar 2023 22:17 Een spindel met 30 mm doorlaat is geen klein ding. Daar komt een zware klauwplaat op en dan moet het frame ook zwaar zijn. Aan de andere kant nog een losse kop en toolchanger. Dat bouw je niet even zelf. Het moet allemaal precies en ook nog uitgelijnd worden.
!
Tja die 30 doorlaat is wat royaal denk ik.
spark
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jan 2015 12:34

Re: Hoofdspindel (cnc) draaibank

Bericht door spark »

benkr schreef: 10 mar 2023 22:28 Zo'n vaste kop ga je niet snel vinden, de enige reden om zo'n vaste kop los te verkopen is bij valschade, als een stevige draaibank uit de takel valt dan is er makkelijk flinke schade, meestal meer dan de waarde van de bank plus de reparatiekosten, zo'n bank wordt dan verschroot, maar de delen die geen schade hebben opgelopen zullen los worden verkocht, die moet je zien te vinden.
Komt niet heel vaak voor, maar toch wel met enige regelmaat. Probleem is alleen dat het telkens bij een andere vervoerder of bedrijf gebeurd, dus gaan die banken ook naar verschillende schrootboeren, vind ze maar eens, juist op het moment dat er zoiets binnenkomt.
Oke, ja zal wel moeilijk item worden, ik ga me er eens verder in verdiepen, dank voor de info..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoofdspindel (cnc) draaibank

Bericht door hfjbuis »

spark schreef: 11 mar 2023 00:17 Tja die 30 doorlaat is wat royaal denk ik.
Nee hoor, die van mij is 38 en mocht ook wel 65 mm zijn. Het is gemakkelijk opspannen als je iets door de spindel kunt steken. Het alterntief is een stuk afzagen of werken met een losse/vaste bril.
Op mijn kleine draaibank is de doorlaat 21 mm maar de doorlaat van de 3klauw is maar 16 mm. Daar zet ik een ER32 (20 mm) collet houder op het opspannen van lange assen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hoofdspindel (cnc) draaibank

Bericht door Oscar f1 »

Van een Optiturn draaibank kun je in pricipe alle onderdelen los bestellen.
Als je een manual download staan daar de onderdelen nummers bij.
De OPTITURN TU3008V heeft een spindelboring van 36mm,
dat is dus ruim 30mm.

https://www.manualslib.com/manual/11058 ... =77#manual
Plaats reactie