mal met boorbussen maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

mal met boorbussen maken

Bericht door keesfrees »

geachte meedenkers,

Er is mij gevraag om boormallen te maken, oa eentje voor RVS.
Boordiameter 4,8mm
Ik denk aan trespa(oid) plaat en dan boorbussen er in, aangezien het rvs is en er veel mee gedaan moet worden.
Met boorbussen heb ik nauwelijks ervaring, zou dat werken in RVS ?
Speciale boor nodig ?
Als het te boren gat op 4,8mm staat dan zal dat voor een zelftapper zijn ? Of om te tappen ?
Dan zou ik de neiging hebben om eerst een klein gat te boren met de mal en de juiste maat er achter aan.
En past een boor 4,8 in een boorbus 4,8 of beter ietsje speling houden ?
Slijt zo'n bus snel ? Bij een beetje scheef boren, dat heb je al snel, beter 2 boorbussen achter elkaar met een paar cm er tussen ?
Goed adres voor boorbussen ?

Ja veel vragen, wie stuurt me in de goede richting, dank !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: mal met boorbussen maken

Bericht door pgroot »

keesfrees schreef: 06 mar 2023 21:40 geachte meedenkers,

Er is mij gevraag om boormallen te maken, oa eentje voor RVS.
Boordiameter 4,8mm
Ik denk aan trespa(oid) plaat en dan boorbussen er in, aangezien het rvs is en er veel mee gedaan moet worden.
Met boorbussen heb ik nauwelijks ervaring, zou dat werken in RVS ?
Speciale boor nodig ?
Als het te boren gat op 4,8mm staat dan zal dat voor een zelftapper zijn ? Of om te tappen ?
Dan zou ik de neiging hebben om eerst een klein gat te boren met de mal en de juiste maat er achter aan.
En past een boor 4,8 in een boorbus 4,8 of beter ietsje speling houden ?
Slijt zo'n bus snel ? Bij een beetje scheef boren, dat heb je al snel, beter 2 boorbussen achter elkaar met een paar cm er tussen ?
Goed adres voor boorbussen ?

Ja veel vragen, wie stuurt me in de goede richting, dank !
hoe dik is het te boren materiaal, is het dunne plaat of een dik blok,
qua boor zou je met een HSS-CO al prima uit de voeten kunnen of anders een VHM, boren met punthoek van 130 graden werkt bij mij het best in rvs plaat.
Boorbussen zijn standaard normelementen deze zijn ook gehard, je zou een kunnen kijken bij Kipp, Gerimex, Poelmann technics (BIS tegenwoordig)
Qua maat lopen die met een tiende op, als je bang bent dat ze door je mal heen drukken zou je er ook een boorbus met kraag in kunnen zetten.

Wat ik me wel afvraag is of trespa voldoende vormvast is en de bus niet in het gat gaat meedraaien of uitbreken etc
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: mal met boorbussen maken

Bericht door keesfrees »

Dank,
pgroot schreef: 06 mar 2023 22:20 als je bang bent dat ze door je mal heen drukken zou je er ook een boorbus met kraag in kunnen zetten.
Zoiets had ik ook al bedacht, nog mooier zou zijn met kraag en schroefdraad en dan een moer er op.
Maar,
pgroot schreef: 06 mar 2023 22:20 Wat ik me wel afvraag is of trespa voldoende vormvast is en de bus niet in het gat gaat meedraaien of uitbreken etc
Met trespa heb ik wel behoorlijk ervaring, daar kun je iets behoorlijk klem in slaan. Let wel, de trespa-achtigen is er globaal in 2 soorten, laagjes of gruis, vergelijkbaar met multiplex vs mdf/spaanplaat. De laagjes versie kan veel meer krachten aan logischerwijs.

Ik ga wat boorbussen bestellen om mee te beginnen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie