Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 23 mar 2023 22:28 Aan de hand van de foto voor de bedienings kast...
Ik zou iets meer ruimte proberen te houden rondom de frequentie regelaar.
Die chinese zijn blijkbaar niet echt betrouwbaar, en als hij dan eens kapot gaat kan het helpen met vervangen als er ooit eens een andere in moet.

(Maar dit model is al vrij groot, en ook die dingen worden alleen maar kleiner...
Ik zit me steeds al af te vragen of die voeding nog wel ruimte heeft om zijn luchtcirculatie te kunnen laten werken, het lijkt er op dat het eerder om millimeters gaat dan om centimeters ruimte tussen de voeding en de kastwand.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Daar zit nog wel wat ruimte tussen hoor! Ik heb het plastic kapje losgehaald, en de ventilatoren hebben nu wel genoeg ruimte om de warme lucht weg te blazen, plus dat het uitstroomfilter vlak onder de voeding is geplaatst, dat moet denk ik wel goed komen.
Huidige stand van zaken wbt kast:
Afbeelding
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door FreesKever »

Ik heb een 1.5kW motor en zo'n zelfde HuanYang frequentie regelaar op mijn RF30 (Ronde kolom) boor/freesmachine hangen, en als ik met mijn 63mm mantelkop frees bezig ben dan protesteert mijn frequentie regelaar af en toe, en stopt ermee tot ik weer op een knopje druk.

En ik had nog een ekstra frequentie regelaar nodig voor een andere motor.
Daarom heb ik nu een 4kW variant gekocht (HY04D023B) voor mijn RF30. De bodemplaat van deze is 150x220mm en is 175mm hoog (bolle kant, zonder de uitstekende knopjes).

Electromotoren kun je fors "overbelasten", zolang de gemiddelde belasting laag genoeg blijft en de motor niet oververhit raakt. Bij frequentie regelaars is dat moeilijker. Die hebben b.v. een maximale uitgangstroom, en als je daar bovenkomt, dan gaat hij in z'n beveiliging. Bij frequentieregelaars van "westerse" merken is dit meestal ingekalculeerd, Bij "Chinese" merken is het meer zinvol om de frequentie regelaar 1 of 2 maten groter te nemen dan de motor.

En of je EUR150 voor de 1.5kW of EUR220 voor de 4kW frequentierelaar betaalt maakt ook niet veel uit op het budget van een CNC machine. Die 1.5kW regelaar heb ik nu zo'n 10 jaar geleden gekocht, en toen vond ik een paar EUR meer of minder belangrijker. Het was ook mijn eerste frequentie regelaar.

--------------
Wat de rest betreft.
Hoe sluit je die 2 net filters aan?
Een komt waarschijnlijk tussen de ingang voedingsteker en de frequentie regelaar, maar die andere?
Zit die tussen de ingangs voeding en "de rest" van de electronica?

Hoe zit het met dat 8-voudige blauwe relais bordje? Ik heb er ook een paar, en ik heb een van de relais open gemaakt. Er zit slechts een paar mm tussen de contacten en de aansluitingen voor de spoel. Daarmee vind ik ze zelf niet goed genoeg om voor 230Vac te gebruiken. De Omron G2R (of clonen?) hebben een plastic schild met "doolhof" tussen de relais spoel en de contakten, en zien er wat dat betreft heel veel beter uit.

Koeling zit wel goed denk ik. Met de kast ventilator en dus lucht beweging en verversing in de kast zal het niet zo snel oververhit raken. Maar als je nog I/O over hebt, een temperatuur meting / waarscuwing is ook nooit verkeerd.

Ook:
Frequentieregelaars kunnen redelijk wat electromagnestische storing om zich heen produceren. Van wat ik begrijp is dat een van de redenen om afstand te reserveren rondom een frequentie regelaar. Wat dat betreft is het beter om het "brein" en de 8-voudige relais print om te draaien, zodat het "brein" verder van de frequentie regelaar af zit. Maar ik weet niet zeker of dit echt belangrijk is. Routing door de kast is ook een punt. De 8-voudige relais print heeft aan de aanstuurkant een relatief dunne kabel, terwijl aan de schakelaar kant een heleboel dikkere draden komen. Maar ach, het past toch wel in de kabelgoot.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Ha Kees,
Dankjewel voor de info. De netfilters worden inderdaad zoals beschreven aangesloten. Verder ben ik niet heel bang voor het gebruik van deze VFD, de keren dat ie op volle kracht zal draaien zullen niet zo vaak zijn, ik ben niet van plan om constant op de limieten van deze machine te werken. De Relais zullen hoofdzakelijk gebruikt worden voor bv. het aan en uitzetten van de spindle, en er zal ook een AUX-stopcontact op aangesloten worden, maar die zal niet zwaar belast worden, (koelpompje voor de spindle). Temperatuurmeting en het automatisch aan/uitzetten van de ventilator staat nog op mn lijstje!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door Kjelt »

Tja ik heb ook nog wat opmerkingen, kijk maar wat je er wel of niet mee doet.

Je netfilter is het de bedoeling dat de in en uitgangen elkaar niet "zien" dus niet beinvloeden.
Ben heeft dat destijds mooi uitgelegd toen ik er zelf ook tegenaan liep.
Lastig om terug te vinden in al die berichten hier op het forum maar als ik het weer zou doen dan zou ik bij de netspanningsconnector (ingang) direct het netfilter tegen de kast monteren (verf wegkrabben zodat het netfilter en de kast goed contact maken) en daar ook vlak in de buurt het harde aardpunt op de kast maken. Dus zo kort mogelijk 2,5mm2 naar filter en dan zorgen dat er niets in de buurt zit/komt en uit het netfilter dan naar de automaten en de rest van de elektronica.

De VFD: uitgaande motorstroom kabel zo kort mogelijk naar de kast toe (dus connectoren voor de spindel vlak bij de VFD), afgeschermde kabel gebruiken en de mantel bij de VFD hard aarden (zoals bv hieronder te zien is in die post) en ook weer op de metalen connector behuizing (andere kant kabel) of als je de kabel door de kast heen laat lopen (ipv connector) dan bij de spindel de mantel weer hard aarden.

viewtopic.php?p=258663&hilit=VFD#p258663
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Kijk, nog meer mooie tips, ik ga ze meenemen, en de meeste zijn inmiddels al toegepast! De netstroom bedrading is bijna af, ik zal weer even wat foto's plaatsen zodra ik daaraan toekom.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Goed nieuws, de machine werkt!! Eerste project al gefreesd en alles werkt vloeiend en soepel! Enorm tevreden over het resultaat, nog wat afwerkings details te doen, maar alles is functioneel en dat is een aardige mijlpaal:)
Nog 1 vreemd iets, als ik de enable poort aansluit werken de Assen alleen soepel in de plus richting, en stotteren in de min richting. Haal ik de enable draad los werkt alles soepel, vreemd….
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door MartijnD »

Hard gewerkt!
De houtdraaier schreef: 17 apr 2023 09:33 Nog 1 vreemd iets, als ik de enable poort aansluit werken de Assen alleen soepel in de plus richting, en stotteren in de min richting. Haal ik de enable draad los werkt alles soepel, vreemd….
Eerste gedachte is een configuratie foutje of je hebt de DIRection pin / enable pin verwisseld. **Ik ken je servo's en je controller niet ;-)**
Plaats reactie