Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door keesfrees »

De houtdraaier schreef: 04 mar 2023 20:18 . . . Ik ben ook nog van plan om een Krimpkous labelprinter te kopen . . .
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar, uit ervaring en van eindeloze vergaderingen weet ik dat "het" ideale systeem er niet is.
De kousjes in eerste instantie niet krimpen en hou wat wasknijpers bij de hand om te voorkomen dat ze er afglijden tijdens het montage werk, afplakband ook altijd handig.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 05 mar 2023 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Zeker waar, er is geen ideaal systeem, maar aangezien ik degene ben die naar alle waarschijnlijkheid het onderhoud mag doen, is het voor mij voldoende als het duidelijk/leesbaar en pro code is:) het helpt in ieder geval een heel stuk ten opzichte van het moeten lezen van de mini lettertjes op de pcb om te kijken wat waarheen loopt😅
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

geniet ervan dat je nog 18 bent, tekst kan je nu nog prima lezen. Als je de 40 gepasseerd bent begin je wat meer afhankelijk te worden van meer licht en uiteindelijk heb je voor fijn soldeerwerk een +1 - +2 vergrootbrilletje op je neus. :mrgreen:

Ik gebruik een Brother, 12mm tape. Zet de tekst in 3x onder elkaar, printen, knippen en plakken.

TOOL EJECT TOOL LOCK +24V 0V SWITCH 24V FAN 0V FAN PTC PTC
TOOL EJECT TOOL LOCK +24V 0V SWITCH 24V FAN 0V FAN PTC PTC
TOOL EJECT TOOL LOCK +24V 0V SWITCH 24V FAN 0V FAN PTC PTC

Dat print ik in 1 haal, labeltjes om het kabeltje, schaartje erbij en daarna de fohn erover om de labeltjes goed aan te drukken.. Ideaal.. Meh, te doen voor 1 keer. Jawohl.. Doe het niet iedere dag. Voor de hele aansluiting gebruik ik nu een paar haspels 0,5mm2 kabel, maar dat is eigenlijk al te dik. 0,25 was meer dan genoeg geweest.

Kousjes zijn dan snel te groot.. Gewoon nummeren die kabeltjes en dat in een schema verwerken, dat is eigenlijk de enige juiste manier.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Hahaha dat is zeker een voordeel van jong zijn:)
De kabels zijn nog een knoop die ik moet doorhakken; voor de netspanning aansluitingen wordt het gewoon de standaard kleuren met flexibele 2.5mm2. Stepper voeding wordt 1.5mm2, dat klopt ook met de 10a automaten.
Voor de signalen, (step, dir, enable etc) ben ik er nog niet over uit wat ik zal doen. Ik heb 0,5mm2 H05V-K gezien, maar ook 0,34mm2 FLRY-B, schijnt zeer soepel te zijn. Ik denk dat ik dan met 2 kleuren (1 voor alle +’en, en 1 voor alle common’s) en goed labelen aardig uitkom, wat raden jullie aan?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door keesfrees »

serum schreef: 05 mar 2023 14:20 Als je de 40 gepasseerd bent begin je wat meer afhankelijk te worden van meer licht en uiteindelijk heb je voor fijn soldeerwerk een +1 - +2 vergrootbrilletje op je neus.
Nogal generaliserend, gemiddeld misschien wel maar met zeer veel variatie.
serum schreef: 05 mar 2023 14:20 Ik gebruik een Brother, 12mm
Daar ben ik jaren geleden ook eens druk mee geweest, wat een gedoe en geen goed resultaat, ruzie met afdrukken, maar dat is jaren geleden, wellicht lukt het nu wel, mat andere software.
Maar met printers heb altijd ruzie, sinds kort heb ik 2 oude laserprinters op linux en daar heb ik gelukkig weinig problemen mee, eindelijk, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Maar dat allemaal geheel terzijde.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

let erop dat de kabel die je gebruikt geschikt is voor kabelrupsen. Voor de 230vac kant is 1,5mm2 al meer dan genoeg.

Qua kleur; stemmig zwart. En gelabeld. 0,34mm2 FLRY-B voor in de stuurkast lijkt mij een mooie oplossing.

keesfrees schreef: 05 mar 2023 14:34 gemiddeld misschien wel maar met zeer veel variatie.
Nogal generiek Kees.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door keesfrees »

Misschien val je over mijn woordkeuze, daar had ik nog langer over na kunnen denken maar dat is de moeite niet waard.
"generiek" kan ik dan weer niet plaatsen, ik zal de betekenis eens nader bekijken.
Ik bedoel er niets verkeerd mee, ik ben allergisch voor generalisaties, geworden, helaas.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

Dus ben je tegen alle generalisaties? Daar zie je zelf de humor ook wel van in, toch? :mrgreen:

'ik heb zo'n hekel aan iedereen die alles altijd maar generaliseren' .. Dat is een plaatje standpunt.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Ik heb voor de stepper signalen 9x0,34 belden kabel op de kop getikt voor minder dan een euro de meter, flexibel als kenmerk, moet denk ik goedkomen in de kabelrupsen. Voor de voeding van de steppers koop ik denk ik 2x1,5mm2 kabel, gewoon bij elektramat ofzo, zelf twisten van speakerkabel is ook nog een optie. ‘Stemmig zwart’, bedoel je daarmee alles zwart?:)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

Ja, voor in de stuurkast kom je daar wel mee weg. Ik gebruik alleen voor de +24V een rode draad, maar dat kan ook prima in het zwart. Ik heb in de stuurkast een paar Phoenix PTFIX blokken in rood en grijs (die tot 1,5mm2 is mooi compact de 2,5mm2 is alweer tamelijk lomp) In de 1,5mm2 past ook weer 2,5mm2 v; rood is de +24V, grijs al het andere.

Voor de voeding van de servomotoren gebruik ik siliconendraad van de RC quadcopters/auto's ed. 14awh geloof ik, maar dat is eigenlijk al te dik. 1,5mm2 zou ik nu kiezen.

Als striptang heb ik de Weicon NO.5, en voor de aderhulsjes gebruik ik een diafragmatang ipv 2 bekken. Dat krimpt mooier/beter.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt! De kabel voor de signalen is niet officieel kabelrups-proof, maar ik denk dat ik er gezien de constructie van de kabel wel mee wegkom:)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

automation24 is een fijne, snel versturende toko, mocht je nog wat nodig hebben qua bekabeling/ptfix/voedingen. Zijn ook niet de duurste met Rittal behuizingen trouwens.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Yes, die ken ik! Rittal behuizing heb ik inclusief Din rails en kabelgoten voor €60 euro op de kop getikt, dus die heb ik al:) ik zag dat Phoenix een nieuwe serie heeft, de PTVFIX, die hebben de terminals aan de zijkanten, ik ga proberen om die te kopen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door Kjelt »

Wat betreft de krimpkous labelprinter, ik heb een Brother en het werkt wel maar duur en je hebt per diameter aparte krimpkous nodig. Daarnaast worden de letters/cijfers thermisch op de krimpkous geprint, check even of die goed krasvast zijn.
Zelf ben ik terug gegaan naar 6mm of soms 9mm label en daaroverheen een transparante krimpkous.
Die kun je gewoon per twee meter overal (ook Ali) goedkoop kopen.
Plaats reactie