Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door FreesKever »

Ik heb er zelf 3, waarvan 3 van bovenstaand model en ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad. Voor mij doen ze het gewoon, maar in de jaren dat ik ze al heb, hebben ze wel weinig uren gedraaid.

Op Engelstalige forums, (en ik denk ook een paar keer op youtube) heb ik weleen aantal verhalen gelezen van mensen die een nieuwe hebben moeten kopen omdat de oude het had begeven. Maar hoe groot de verhouding is met de frequentie regelaars die het wel gewoon doen weet ik niet.

Omdat ik 2 van die "Huan Yang" frequentie regelaars heb, heb ik wat rondgezocht op internet naar meer info en ervaringen. Van wat ik heb gelezen is de "originele" Huan Yang redelijk goed (en een kloon van een 20 jaar oude Mitsubishi) maar zijn er ook kopieen van kopieen in omloop en gaat de betrouwbaarheid daar achteruit. Er staat geen merknaam op de kast, en merknamen uit China betekenen zowieso niet zo veel. Bij de mijne zit er ook geen IGBT in voor de remweerstand, Een remweerstand aansluiten is dus zinloos.

Ik heb ze ook open gemaakt om te kijken wat er in zit, en de mijne zien er redelijk netjes uit. Geen "top kwaliteit" wat opbouw en soldeer kwaliteit, maar wel "heel redelijk", en geen grote fouten gemaakt. (Ik heb voedingen gezien waar de witte "koelpasta" over de transistoren was gesmeerd, en er niets zat tussen transistor en koel lichaam ???) Wel wat "soldeer ballen" verwijderd

Ik heb ook een G-Penny spindel met een meerpolige motor en een Fuling frequentieregelaar. Daar zitten de eind transistoren op een apart klein printje op het koel lichaam en gaan met 0.1" print header connectoren (met vierkante pinnen) en 3 contakten per stroom leider naar de grote print toe. Dat is ondermaats voor een 2.2kW frequentieregelaar, met risico voor oververhitting en ik zit er aan te denken om daar iets beters mee te doen voordat ik deze in gebruik ga nemen.

De Huan Yang heb ik redelijk wat vertrouwen in. De Fuling heb ik gekocht uit nieuwschierigheid naar een "ander chinees merk", en omdat ik een 800Hz frequentie regelaar nodig had en deze als set met de G-Penny spindel werdt verkocht.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Bedankt voor de info. Voorlopig heb ik prima vertrouwen in deze VFD, en mocht ie ooit een keer vervangen moeten worden zet ik er wel een nieuwe van hetzelfde model in, daar maak ik me niet zo druk over:)
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door FreesKever »

De soldeerverbinding op de foto geplaatst op 17 mei ziet er niet goed uit.

Euhm, correctie:
De soldeerverbinding op de foto geplaatst op 17 mei ziet er erg slecht uit.

Bij de bovenste connector is het tin niet goed gevloeid naar de connector. De meniscus is bol en die moet hol zijn.

Ook nog een tip:
Bij het solderen van plastic connectoren, altijd de mannetjes en vrouwjes in elkaar schuiven.
Ten eerste koelt dit het uiteinde van de connector, en daardoor minder kans op smelten van het plastic.
Ten tweede houd dit het metalen deel op z'n plaats als het plastic toch smelt.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door mher »

FreesKever schreef: 24 mar 2023 10:28 De soldeerverbinding op de foto geplaatst op 17 mei ziet er niet goed uit.

Euhm, correctie:
De soldeerverbinding op de foto geplaatst op 17 mei ziet er erg slecht uit.

Bij de bovenste connector is het tin niet goed gevloeid naar de connector. De meniscus is bol en die moet hol zijn.

Ook nog een tip:
Bij het solderen van plastic connectoren, altijd de mannetjes en vrouwjes in elkaar schuiven.
Ten eerste koelt dit het uiteinde van de connector, en daardoor minder kans op smelten van het plastic.
Ten tweede houd dit het metalen deel op z'n plaats als het plastic toch smelt.
mag ik je delorean even lenen? :lol:
Als serieuze noot als ik zelf ook nog een tip mag geven.
Geef jezelf iets meer ruimte op de kabel zodat je ook nog wegkomt met krimpkous over de pinnen.
Ik heb zelf ook vaker deze connectoren gesoldeerd, het is wat priegelwerk helemaal afhankelijk van de maat van de connector maar het is wel mogelijk om ze goed te solderen, nog genoeg "vlees" op de kabel te hebben zodat deze goed sluit in de connector en toch krimpkousjes over de pinnen te krijgen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die krimpkous heb ik altijd een beetje... waarom eigenlijk?
Als het 2 vlakjes op een pcb waren geweest is er helemaal niemand die het idee heeft een krimpkous er overheen te willen schuiven.
Deze 2 pennen zitten waarschijnlijk beter op hun plek dan een stukje koperbaan, dus als die kabel netjes vast zit, geen uitstekende litze er uit steekt, gaat er helemaal nooit iets gebeuren met die verbinding. En of die niet goed gevloeid is kun je volgens mij niet duidelijk zien omdat de scherpte daar net niet voldoende voor is.
Maar even secuur kijken met een loepje doe ik dan weer wel altijd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

Het zal mijn OCD zijn, maar ik ben ook van kamp krimpkous. Ik koop dat spul altijd in stemmig zwart. Scheelt weer nadenken over welke kleur je waar het beste toe kan passen.

Als je toch al met monnikenwerk bezig bent met die honderden aderhulsjes, kunnen die laatste 5 minuutjes voor de krimpkous over een soldering op een plug ook wel.

Maar het mag niet ingezet worden om een gebrekkige soldering te camoufleren.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door mher »

Krimpkous is misschien niet perse nodig inderdaad, maar ik vind het zelf altijd net een stukje extra bescherming. Je weet maar nooit wat er gebeurd ook al is het goed gesoldeerd, mocht het toch losschieten om wat voor reden dan ook kan er in elk geval zeker niks geks gebeuren. Het is waarschijnlijk wel totale overkill.

Ik ben het met serum eens dat het niet ingezet moet worden om iets te camoufleren daar is het natuurlijk niet voor bedoeld.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door FreesKever »

Foto is redelijk scherp en goed genoeg.

Bij de blauwe ader is het soldeer om de connector gevloeid en die is goed.
Bij de bruine ader zit tussen de ader en de connector een rand met flux. Het soldeer maakt daar geen verbinding met de connector.
De soldeerbout is vermoedelijk wel tegen de (niet zichtbare) "achterkant" gehouden. Die kant is dan warmer geworden en vermoedelijk wel goed gesoldeerd, maar dat is op de foto niet te zien.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de feedback!
De bouw is begonnen, het basisframe zit in elkaar en de geleiders zijn gemonteerd, zeer onder de indruk van de zware bouwkwaliteit! 25mm rails, frame wordt met m12 bouten aan elkaar gemaakt en stalen platen, Stark boerenwark:)
24795
24794
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door schutter schippers »

Je bent lekker bezig!
De ratrig klillerbee sprak mij erg aan toen ik een keuze ging maken maar ik miste wat stevigheid, en er kwam een OSPF in onderdelen langs op marktplaats. Toen was de stronghold nog niet beschikbaar, anders had ik die heel waarschijnlijk ook gekozen. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen met deze machine, en ik denk dat je er een hoop mooie dingen mee gaat maken.

Ik zit nog niet op het niveau dat ik veel kennis kan bijdragen maar ik lees met heel veel plezier met je bouwverslag mee!😀
Laatst gewijzigd door schutter schippers op 27 mar 2023 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Leuk om te horen! Ik heb het ‘adoptie’ topic ook al 5 keer met veel plezier gelezen haha, leuk om te zien zo!
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Vandaag de hoekplaten gemonteerd en een deel van de brug ge-assembleerd, gaat lekker vlotjes! Echt onder de indruk van de bouwkwaliteit, zware profielen en montagemateriaal, belooft een serieuze upgrade te worden:)
Afbeelding
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

De brug is gemonteerd! Gisteren even de Z-as met 100w JMC getest, en wat loopt dat mooi zeg, enorm blij met de upgrade naar JMC’s!
Afbeelding
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door MartijnD »

Kijk ruimte, dan kun je weer verder :lol:

Kleine tip voor je kast, Die din rail rechts boven in is nutteloos, die zit zo kort op de draadgoot dat je een UK5 klem er nog niet op krijgt... ik zal deze inkorten en de draad koker en de din rail eronder iets omhoog. je krijgt dan meer "vrijheid" om de draden op je stuurprint aan te sluiten.

Ook zie ik dat je er 2x een C16 automaten in hebt zitten, hoe ga je de kast straks voorzien van spanning? Als je deze op een gewoon stopcontact aansluit zijn deze automaten zo goed als nutteloos namelijk. Als je van deze automaten uitgaat zou je kast met minimaal C32 automaat moeten voeden en dan moet je hoofdzekering weer minimaal C63 zijn (of trage smeltpatronen). De meeste woningen hebben een 25 of 40A hoofdzekering. Een gewoon stopcontact zit eigenlijk altijd achter een B16. Als je hier meer over wil weten (nieuwsgierig ben je, ben ik achter gekomen) moet je eens zoeken op "selectiviteit automaten". Eaton heeft het programmatje "xSpider" daarin kun je automaten (alleen van eaton, maar het gaat om het idee) selecteren, de karakteristieken van die automaten worden dan in een grafiek gezet. Als de karakteristieken van de automaten elkaar niet raken zijn ze "selectief". Dit is super handig en erg precies... echter in de praktijk pakken wij meestal "2 stappen-vuistregel" dit klopt in 80% van de gevallen.
Dit wil zeggen dat als je naar de stroom kijkt en je gaat van 16 naar 20, is dit 1 stap gat je naar 25 is dit stap 2. Kijk je naar de karakteristiek en je gaat van B naar C is dat ook 1 stap. Let wel, je mag een karakteristiek stap maar 1 keer doen!
Stel je hebt C16 automaten voor de stopcontacten in de schuur, kun je maximaal B10 automaten in je kast zetten:
C>B = 1 stap
16 > 10 = 1 stap
Stel je hebt een een B16 automaat voor de stopcontacten in de schuur, dan kun je maximaal een B6 plaatsen
16 > 10 > 6 = 2 stappen

Zo gauw je er een stekker aan zet zou ik eigenlijk de automaten achterwege laten. Misschien een B10 (bij 1,5kW spindel) voor je regelaar, maar meer zou ik niet doen eigenlijk. Een paar glaszekeringen tussen je voedingen en verbruikers zou ik wel doen.
Plaats reactie