Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Ha allen,
Vorige week heb ik de nieuwe kit van RatRig besteld, de stronghold pro 1515. De machine zal worden gebouwd met JMC geïntegreerde servo's, een 2.2kw watergekoelde spindle, en aansturing dmv. Centroid Acorn. Ik zal hier zo goed mogelijk het bouwverslag plaatsen voor de geïnteresseerden. Inmiddels beginnen de componenten langzaam binnen te druppelen, en ben ik begonnen om in Fusion 360 de Lay-out van de kast te bepalen. (Afmetingen 600x600x210, Rittal). Er staan nu 2 netfilters ingetekend, mogelijk dat deze alleen voor de VFD komt te staan, en de eerste wegvalt. De grote unit aan de linkerkant is de welbekende voeding van Benkr:). Servo's overgenomen van Serum, zo kom je nog ergens via de forumleden!

De lay-out is zo bedacht dat de linker kant alle hoge voltages en apparaten met 'noise' behuist, en de lage voltages aan de rechterkant. De connectoren komen aan de onderkant, dus dan hoeven de hoge en lage voltages elkaar niet te kruisen. Bovenin is de 48v-distributie te zien, ieder circuit individueel op 10a afgezekerd. Bij op of aanmerkingen hoor ik het graag! Is dit een handige layout?
Control Cabinet Stronghold 1515 Variant 2 v8.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door kawarider »

Haha. Je was sneller dan ik Serum.

Begin is gemaakt. Nu de rest nog 😀
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 04 mar 2023 19:26 Haha. Je was sneller dan ik Serum.

Begin is gemaakt. Nu de rest nog 😀
Die snap ik niet, graag uitleg.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Er waren meerdere forumleden die de JMC's aanboden, maar deze pasten het beste bij wat ik zocht, vandaar;)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

Mooi werk!

Goede aanpak! Stuurkast is niet gauw te groot.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Bedankt!! Ik ben ook nog van plan om een Krimpkous labelprinter te kopen en alle bedrading duidelijk te labelen. Connectoren aan de onderkant wordt allemaal SP-16:) ik zal jullie up to date houden!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door kawarider »

Gaat een mooie bouw worden!
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Leuk om het vertrouwen te horen van de ‘oude rotten’;)) ik ga m’n best doen om de bouw goed te documenteren! Ik verwacht de profielen en aandrijving met 1-2 weken, nu nog vooral voorbereidend werk:)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door serum »

Zie dat je zo'n 8 voudig relaybordje gebruikt? Is dat zo'n dingetje met jumpers en instelbaar voor high/low input? ik had die ook in gebruik. Eding schakelt de uitgangen naar gnd, en dan moest er een pull-up op de ingang van iedere ingang van dat bordje naar +
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door andrefc101 »

Wat een hoop ruimte over in die kast, ik heb ook zo’n 60x60 kast, en daar kan toch echt geen kwartje meer bij :roll:
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Om de vragen te beantwoorden;
-is inderdaad een 8 relay bordje, van Sainsmart geloof ik, een simpel Chinees dingetje, gebruikt door Centroid. Ik ga de vfd ermee besturen, de koelpomp mogelijk, en ik ben van plan om externe cycle start en stop knoppen op de kast te plaatsen.
- haha, de kast zal uiteindelijk na het bedraden wel wat vollopen, maar het scheelt een hoop dat ik de geïntegreerde servos gebruik en daarom geen stepper drivers meer nodig heb!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door Kjelt »

Zorg dat je aarding goed op orde is, liefst apart aardpunt op de kast naar buiten toe met M6 en 6mm2 of dikker aarden, ook aan de rest vd machine (vertrouw dus niet alleen op een dun aarddraadje van de netspanningsingang).
De VFD motorstroomdraden via de kortste weg de kast verlaten liefst in de buurt van de kastwand ipv omweg via kabelgoten, mantel kabel hard aarden bij de vfd en bij de uitgang (metalen wartels/doorvoer).
Voeding van benkr heeft flinke koeling nodig dus ventilator gaten in de kast ?
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 05 mar 2023 10:34 Voeding van benkr heeft flinke koeling nodig dus ventilator gaten in de kast ?
Nee hoor, hoeft echt niet, zo zwaar wordt de voeding niet belast, maar de voeding past maar net in de kast, dat is wel een dingetje.
Bij Portje zijn machine heb ik die voeding met een paar beugels tegen de bovenkant aan gemonteerd, verder zonder extra koeling.
De voeding krijgt nu wel koeling van het kastoppervlak, dat scheelt dan weer wel.
Geeft wel een probleem als de hele montageplaat er uit moet, dan moet je eerst de voeding er uit halen.
De voeding past al een stuk beter als je de connectoren weg laat en de draden meteen op de vaste aansluitingenvan de voeding soldeert.

20200418_152302.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Bouw RatRig Stronghold Pro 1515

Bericht door De houtdraaier »

Yes, bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!
Plaats reactie