Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door HD13 »

Sven schreef: 03 mar 2023 16:46 En de muren zijn underlayment, daar schroeft alles zo in, als dat binnen scope 10 mag. (er werd/wordt enorm geneuzeld door steakholders of er nou wel of niet een plaatje onder een contactdoos moet, ik ben het spoor bijster).
Als je een wandcontactdoos op een houten ondergrond schroeft dan moet er een plaatje onder.
Plaatje moet voorkomen dat de wand in de fik gaat......
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Bjornski1976 »

Dat idee van een houten latje met kleur, daar alles opschroeven en een lat hier en daar vast zetten hoppa, klaar. Neem voor de handigheid ook meteen stof en waterdichte WCD's, kosten tegenwoordig ook niet veel meer.
Dit kan ook handig zijn.
https://www.karwei.nl/assortiment/brenn ... lsrc=aw.ds
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door pgroot »

bij mij in de werkplaats hangt er een stalen kabelgoot rondom onder het plafond met daarop een steuntje met ABB lasdozen.
Alles met YMVK aan elkaar (mag gewoon los in de goot liggen) vanaf de lasdoos YMVK naar beneden door een stukje buis naar een wcd en zoals eerder in het topic beschreven met een klepje bv een wg800 van jung of iets dergelijks.
Voor apparaten van meer dan 2000 watt, deze moeten achter een eigen eindgroep.
Op een normale 16A groep mag je totaal 3680 watt aansluiten, hoeveel wcd's maximaal durf ik niet te zeggen. Dat wil ook nog wel eens per uitgave van de 1010 verschillen
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door hainjedaf »

ik heb hier nog een restje Hager Tehalit koker staan.
Die waar je zijdelings kabels uit kan laten komen...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door pgroot »

hainjedaf schreef: 04 mar 2023 12:01 ik heb hier nog een restje Hager Tehalit koker staan.
Die waar je zijdelings kabels uit kan laten komen...
bedoel je bedradingskoker wat ook in schakelkasten gebruikt wordt?
Dat zal ook prima werken, en dan ook gewoon een ymvk er doorheen met een wcd er aan. of misschien nog mooier even via een lasdoos naar je wcd en verder je kanaal in.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door hainjedaf »

pgroot schreef: 04 mar 2023 23:51
hainjedaf schreef: 04 mar 2023 12:01 Hager Tehalit
bedoel je bedradingskoker wat ook in schakelkasten gebruikt wordt?
Die ja
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Kjelt »

Wat bedradingskoker betreft dan mag je daar alleen vd draad, kabel in gebruiken als de bedradingskoker niet direct toegankelijk is voor personen , bv in een afgesloten schakelkast.
VD draad moet bij wandgoot, kabelgootsysteem en kabelkokersysteem volgens de NEN1010 volledig afgesloten zijn.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Jensorie »

Die wandgoten werken super. Die wcd's zitten (bij mij althans, hele partij via marktplaats gekocht) ook maar met wieland connectoren aan elkaar doorgelust, in feite ook gewoon verlengdozen dus...
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door pgroot »

Kjelt schreef: 05 mar 2023 16:03 Wat bedradingskoker betreft dan mag je daar alleen vd draad, kabel in gebruiken als de bedradingskoker niet direct toegankelijk is voor personen , bv in een afgesloten schakelkast.
VD draad moet bij wandgoot, kabelgootsysteem en kabelkokersysteem volgens de NEN1010 volledig afgesloten zijn.
klopt vd moet in buis, vandaar dat ik er al bijgezet had ymvk er doorheen deze mag je naar mijn weten volgens de 1010 wel in een bedradingskoker leggen en er vervolgens mee naar een lasdoos of wcd. uiteraard pas binnen aanpellen naar losse aders maar dat spreekt wel voor zich denk ik.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Sven »

Nog niet genoemd, in het rapport staat "Stekkerblokken voor datatoepassingen zijn toegestaan mits van professionele kwaliteit".
Een stekkerdoos is om de laders van de pc op mijn buro in een keer aan en uit te zetten, inclusief de stereo.

[ironie]"Vanmorgen heb ik er geen kunnen vinden met de uitdrukking "Professionele kwaliteit" [/ironie]

Dit is wel het deel dat me mateloos irriteert, me vertellen dat ik aan regels moet voldoen maar me geen gelegenheid geven die regels na te lezen/controleren of de scope 10 pief me geen oor aannaait.
Hoe doe je dat dan? Zorgen dat een stekkerdoos er duur uit ziet? Of vooral niet van ikea komt?

(En aan de tafel vastschroeven, dat doe ik ook.)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Kjelt »

Dit zijn de enigste stekkerdozen die bij mijn vorige en huidige werkgever waren toegestaan en als ze dienst deden als verlengsnoer dan moesten die ook nog ieder jaar worden gekeurd.
Wat onderscheid een goede stekkerdoos van een slechte kan zo een paar dingen opnoemen:
- volledig koper/messing geleiders
- kabel is KemaKeur en 3G2.5 voor vermogens boven 2000W
- goede contact/veer druk vd contacten
- deksel tegen water vuil
- goede me hanische trekontlasting door een wartel of mechanische schroefklem verbinding
- de doos moet met schroeven geopend kunnen worden opdat de binnenkant kan worden geinspecteerd op lubberende contacten, vuile corroderende contacten als gevolg van slecht contact en de bedrading: trekontlasting, isolatie intact, etc.

https://www.elektrototaalmarkt.nl/hateh ... os-4151618
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door kawarider »

Dankje Kjelt. Zulke dozen van de Action hebt ik weleens van gehoord dat ze spontaan in de fik vliegen...Is dus niet erg wat mee uit te geven en dit te voorkomen.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door MeMoRy »

kawarider schreef: 14 mar 2023 06:58 Dankje Kjelt. Zulke dozen van de Action hebt ik weleens van gehoord dat ze spontaan in de fik vliegen...Is dus niet erg wat mee uit te geven en dit te voorkomen.
geruchten is een slechte basis.
In Nederland hebben we consumentenbescherming en de warenwetten. Wat verkocht wordt moet degelijk zijn, anders kan de verkoper aansprakelijk worden gesteld.
Heb je het over de Pro-max dozen? Ik zou even moeten kijken, maar een aantal pro-max producten hebben gewoon TUV en GS certificaten. Die krijg je niet zomaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 14 mar 2023 11:34
kawarider schreef: 14 mar 2023 06:58 Dankje Kjelt. Zulke dozen van de Action hebt ik weleens van gehoord dat ze spontaan in de fik vliegen...Is dus niet erg wat mee uit te geven en dit te voorkomen.
geruchten is een slechte basis.
In Nederland hebben we consumentenbescherming en de warenwetten. Wat verkocht wordt moet degelijk zijn, anders kan de verkoper aansprakelijk worden gesteld.
Heb je het over de Pro-max dozen? Ik zou even moeten kijken, maar een aantal pro-max producten hebben gewoon TUV en GS certificaten. Die krijg je niet zomaar.
Ook in Nederland zijn er bergen zgn. testhuizen, een van de meest bekende is denk ik het instituut KEMA met hun KEMAkeur, dit is eigenlijk een oude en achterhaalde kreet, maar wel bij heel veel mensen bekend.
Plaats reactie