Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Sven »

De opstalverzekeraar van mijn werkplaats heeft me gemeld dat ik te veel verlengsnoeren gebruik, en dat ik meer op vaste contactdozen moet aansluiten. Jammer maar fair.

Ik zoek nu naar van die "systeemgoten" die er uit zien alsof je er over de hele lengte contactdozen aan kan toevoegen.

Maar hoe heten die dingen?
Iemand nog een partijtje over?

Valt zoeits als dit er ook onder?

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -kabelgoot
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door André-R »

Volgens mij heet dat ook zo, kabelgoot. Maar er staat me iets bij dat je volgens nen 1010 maar een beperkt aantal wandcontactdozen ( 4 dubbele ? )per groep mag installeren..., kan t zelf niet nakijken want ik heb nen1010 niet..iemand anders op t forum ws wel
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door MeMoRy »

Ben je op zoek naar stalen wandgoten?

Zeker mooi, maar duur. Wellicht moet je eens kijken bij een oud bedrijfspand dat gesloopt wordt.
Let bij montage wel op scherpe randjes: je wilt niet dat zo'n randje door een kabel heen snijdt en de hele goot onder spanning komt te staan. Aarding helpt, maar aangezien die goten vaak geverfd zijn, heb je niet overal goed contact.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Kjelt »

Wandgoot inderdaad.
Ik zou zelf een andere oplossing kiezen waar je stroom de werkplaats in komt heb je al een onderverdeler zitten? Van daaruit 4 tot 6x een drie fasen groep met buis naar een kleine kast met de benodigde 3 fase en 1 fase wcds. Veel sterker dan die plastick goten dat is prutspul tenzij je zoals hierboven kiest voor metalen goten en industriele wcd's.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 03 mar 2023 08:59 De opstalverzekeraar van mijn werkplaats heeft me gemeld dat ik te veel verlengsnoeren gebruik, en dat ik meer op vaste contactdozen moet aansluiten. Jammer maar fair.
Overigens wat doe je nu dan? Toch niet een verlengsnoer op een ander verlengsnoer steken mag ik hopen? Dat is inderdaad niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Sven »

Aha, wandgoot. Dat scheelt weer in zoekresultaat!
Dank mannen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Bjornski1976 »

Wandgoot heb je van diverse merken, Attema, Obo Van Geel ga maar door. Voor huis tuin en keuken gebruik word nog weleens K40 gebruikt.
Relatief goedkoop en eenvoudig, je hoeft de goot zelf niet te aarden omdat het van kunstof is.
Stalen wandgoot moet je aan een stuk door verbinden met aarden, zonder onderbreking.

Let wel dat je kijkt naar je vermogens verdeling en dus niet alles op een groep zet. Netjes verdelen is raadzaam MAAR ook even kijken of niet alles achter dezelfde aarlekschakelaar zit anders gaat er bij een kleine fout meer uit dan gewenst is b.v. verlichting.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 03 mar 2023 10:04 Wandgoot heb je van diverse merken, Attema, Obo Van Geel ga maar door. Voor huis tuin en keuken gebruik word nog weleens K40 gebruikt.
Relatief goedkoop en eenvoudig, je hoeft de goot zelf niet te aarden omdat het van kunstof is.
Ik heb deze op zolder en ben zo blij dat ik nooit de stekker uit die wcd's hoef te trekken want de halve goot geeft mee.
Vandaar het advies om voor industriele kasten te gaan met grijze PVC buis.
Zorg dat er bv Mennekes wcd's in zitten of ga helemaal over op IEC 60309 connectoren. Dat is tenminste fatsoenlijk spul en fase polariteit is gegarandeerd in tegenstelling tot de Shuko's.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of die goot het nu veel simpeler maakt ?
Geen idee of ik nu begin te vloeken, maar ik zou stroken underlayment in de grijze grondverf zetten, die met high tec tegen de wand aan plakken net onder het plafond, vervolgens vmvk kabel door grijze buis met obo klemmetjes op de planken schroeven. Dan op strategische plekken een strook vertikaal en die aan het eind afwerken met een dubbele WCD.
Eventueel wat T-splitsingen met een wartel doos er tussen.
Volgens mij mag je die vmvk ook zo in zo'n draadgoot leggen, die je dan vlak onder het plafond tegen de muur hangt.
Industrieel vind ik deze ook heel handig.
4 of 2 voudig, wel de onderbak er bij bestellen.
https://www.elektrototaalmarkt.nl/insta ... 5D=ABB+Haf
Als je per groep ook nog een ander kleurtje gebruikt wordt het wel lekker overzichtelijk.

Alhoewel, die Attema is misschien handiger met klik verbinding, maar misschien zitten die schroeven op termijn wel steviger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Sven »

Mijn vraag komt vooral voort uit de wens snel en tegen bescheiden prijs te kunnen werken.

Als dat met vmvk kabel door een buis beter gaat dan is dat prima.
Maar ik wil vlot verder kunnen en uitzoekwerk valt me op dit moment zwaar.

En de muren zijn underlayment, daar schroeft alles zo in, als dat binnen scope 10 mag. (er werd/wordt enorm geneuzeld door steakholders of er nou wel of niet een plaatje onder een contactdoos moet, ik ben het spoor bijster).
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door diode »

Hoeveel meter heb je nodig? Ik heb in mijn werkplaats ook een dergelijk systeem geplaatst. Waarschijnlijk houdt ik wel wat over.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 03 mar 2023 16:46 door steakholders
Is het alweer BBQ tijd ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door Portje »

Kjelt schreef: 03 mar 2023 17:27
Sven schreef: 03 mar 2023 16:46 door steakholders
Is het alweer BBQ tijd ? :mrgreen:
Heb je daar tijden voor? :shock:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe heet "Kabelgoot voor stopcontacten voor aan de muur"?

Bericht door benkr »

Sven schreef: 03 mar 2023 16:46 Mijn vraag komt vooral voort uit de wens snel en tegen bescheiden prijs te kunnen werken.

Als dat met vmvk kabel door een buis beter gaat dan is dat prima.
Maar ik wil vlot verder kunnen en uitzoekwerk valt me op dit moment zwaar.

En de muren zijn underlayment, daar schroeft alles zo in, als dat binnen scope 10 mag. (er werd/wordt enorm geneuzeld door steakholders of er nou wel of niet een plaatje onder een contactdoos moet, ik ben het spoor bijster).
Bij mij was het om 2 redenen afgekeurd nl:
1. meerdere verlengkabels in serie, dat mag zeker niet maar was wel handig;
2. de WCD'n moesten van die afdekklepjes hebben, wel logisch in een omgeving waar metaalsplinters rondhangen;

Ik heb er nu rondom een wandgoot neergehangen en daar 3 losse draden in gelegd die steeds weer doorgelust zijn naar de volgende WCD (met klepje), er zitten denk ik wel 10 a 15 WCD'n op een en dezelfde groep. Is ook niet apart gezekekerd.

Die wandgoot heb ik van mijn voormalige werk, waren ooit verkeerd besteld. Er lagen (en liggen er nog) tientallen lengtes van 2 meter.
Ik heb ze ooit wel eens meegenomen naar de landelijke CNCzone dag. Als ik er naar op zoek zou moeten dan zou ik bij Kelders gaan kijken, dat lijkt me een aangewezen plek voor zoiets, maar een slopersbedrijf kan ook wel denk ik, mits ze grotere bedrijfsgebouwen gesloopt hebben.
Plaats reactie