Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Waterstof maken van overtollige PV. Ook zon fabeltje. Klinkt leuk, totdat je cijfertjes in gaat vullen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Sven »

kawarider schreef: 28 feb 2023 10:07 Als ik t kan, kan iedereen het.
Daarmee schat je (zo vermoed ik) de gemiddelde Nederlander en in ieder geval mij te hoog in.
Ik kan het waarschijnlijk wel leren maar niet van de ene op de andere dag.

Nog even een tussendoorvraag:

Is de opbrengst van een paneel dat haaks wordt belicht door de zon in de winter en zomer even productief?
Of geeft verschil in laagdikte van de atmosfeer nog een verschil in opbrengst?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hfjbuis »

Hier wat informatie over zonnepanelen
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... is-je-dak/

De meeste opbrengst haal je in de zomer. November t/m februari zijn samen goed voor 13% van de jaaropbrengst. April t/m juni brengen samen 51% op van de jaaropbrengst.

Veel zaken beïnvloeden de opbrengst. Niet alleen de richting helling van het dak maar ook de aanwezigheid van hoge bomen of een flatgebouw. Een dakkapel die schaduw geeft op een paneel zorgt ervoor dat dat paneel minder opbrengt. Maar (zonder optimizers) ook alle panelen die daarmee in serie geschakeld zijn.

Er zijn veel cowboys op de markt. Mijn achterburen hebben een plat dak. Dan kun je de panelen keurig op het zuiden leggen. Helaas vond de installateur het makkelijker om ze op het oosten te leggen. Dat kost heel wat kWh gedurende de levensduur van de panelen.
Bij een kennis van mij uit Eindhoven liggen er zelf panelen op het noorden en achter een hoge boom die pal naast het dak staat. Jammer van het geld...
There are only 2 limits, the sky and your imagination
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door mjeuring »

Sven schreef: 28 feb 2023 12:23 Is de opbrengst van een paneel dat haaks wordt belicht door de zon in de winter en zomer even productief?
Of geeft verschil in laagdikte van de atmosfeer nog een verschil in opbrengst?
Vlak voor de conclusie staat er iets over in onderstaand artikel:

https://www.noodweer.be/jaarlijkse-vari ... nstraling/
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Oscar f1 »

Sven schreef: 28 feb 2023 12:23 Is de opbrengst van een paneel dat haaks wordt belicht door de zon in de winter en zomer even productief?
Of geeft verschil in laagdikte van de atmosfeer nog een verschil in opbrengst?
Het paneel geeft een hogere opbrengst in de winter omdat het koud blijft.
Maar omdat het korter licht is heb je per dag minder opbrengst.

In de winter heb je meer energie nodig dan in de zomer ( als je salderen niet mee rekent )
dus is het in sommige gevallen beter om de panelen meer af te stemmen op de winter ( schuinere hoek )

Salderen is dus eigenlijk een gratis virtuele accu,
betaald door de energiebedrijven en de overheid.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Laatste set heb ik vertikaal op de muur gezet. Als daar op een winterdag de zon op schijnt , knalt dat goed door. Mooier zou zijn een 60-70 graden. Opbrengst in de zomer is meer dan genoeg ( nog niet zon overvloed dat ik niet weet wat ermee te doen behalve oproken), in de winter meestal tekort. Blijft schipperen dus. Zelf een tracker maken. Dat past wel binnen het cnc gebeuren. Dat krikt de opbrengst ook ongelofelijk.

En schaduw is kwalijk. Dan gaat opbrengst heel rap achteruit. Gelukkig geen last van.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door thebigbozz »

Zelf loop ik met het idee de teveel opgewekte energie ook op te slaan als warmte maar dan met een warmtepomp boiler. COP van 3 of meer. Er zijn verschillende die te schakelen zijn door een home automation system. En bij een dynamisch energie contract kan je ook te warmtepomp boiler inschakelen wanneer de stroom het goedkoopst is. Er is ook veel subsidie beschikbaar voor deze boilers.

Een mooie met een hoog doe het zelf gehalte is de Hewalex warmtepomp. Zelf een boilervat aan knopen naar wens en laten schakelen door home assistant. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2069540
Bij deze Warmtepomp krijg je meer Subsidie dan die kost. Alleen nog de rest van de installatie kopen natuurlijk.

Mark
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Erik »

thebigbozz schreef: 28 feb 2023 15:47 En bij een dynamisch energie contract kan je ook te warmtepomp boiler inschakelen wanneer de stroom het goedkoopst is.
Zijn daar al geautomatiseerde oplossingen voor? Of moet je elk uur in je app kijken, vervolgens op het juiste moment naar je boiler lopen om 'm aan te zetten, vervolgens weer elk half uur op je app kijken of de prijs niet teveel is opgelopen?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Ook hier geldt weer, een oplossing voor niet bestaand probleem. Dynamisch contract en PV is een zeer slechte combi.

Heb je geen panelen dan zou dat kunnen. Er moet ergens wat automatisch te downloaden zijn elke dag, ik meen in excel formaat die je dan in HA inleest. Dat HA is voor mij te hoog gegrepen evenals Domoticz. Beiden heb ik draaien maar als er iets is kost het me een dag om het weer aan te zwengelen. Onlangs met Homewizard begonnen en ik moet zeggen dat is een verademing. Alles draait in no time en volgende stap is Homey Pro. Ik heb het idee dat daar zulke flows/beslissingen goed onder te brengen zijn zonder de programmeur uit te hangen. Dit is een mooi voorbeeld van nieuwe ontwikkelingen. Zo zal het ook met slimme apparaten gaan. Dus, tegen de tijd dat salderen afgeschaft is, zijn er genoeg nieuwe oplossingen beschikbaar.

En dan nog wat. Om toch maar stroom op te roken in een boiler. Als ik zou moeten kiezen tussen een zonneboiler en panelen, dan zou de laatste mijn keus zijn. Simpelweg omdat met de stroom nog wat te doen is als de buffer vol is. En die is snel vol op een zomerdag...

Sorry jongens, zoveel mensen, zoveel wensen. Maar eerst wat cijferwerk aan ideeen toevoegen haalt een hoop dromen uit de lucht.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Zelf een boilervat aan knopen naar wens en laten schakelen door home assistant
Als het hier om ruimteverwarming gaat moet je dat ook niet willen. Buffertje geeft tussen de 200 en 600 W verlies. Warmtepomp gewoon wat harder en zachter laten werken? Dat is een goeie voor Bart.


Voor sanitair water ontkom je niet aan een buffervat natuurlijk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Sven »

Oscar f1 schreef: 28 feb 2023 14:05 Het paneel geeft een hogere opbrengst in de winter omdat het koud blijft.
Maar omdat het korter licht is heb je per dag minder opbrengst.
Dat is wat die ik graag wilde weten, dank.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 28 feb 2023 17:16 Maar eerst wat cijferwerk aan ideeen toevoegen haalt een hoop dromen uit de lucht.
Dan wachten we daar gewoon op. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Watte? Die cijfertjes of die dromen die uit de lucht vallen?
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door thebigbozz »

kawarider schreef: 28 feb 2023 17:19
Zelf een boilervat aan knopen naar wens en laten schakelen door home assistant
Als het hier om ruimteverwarming gaat moet je dat ook niet willen. Buffertje geeft tussen de 200 en 600 W verlies. Warmtepomp gewoon wat harder en zachter laten werken? Dat is een goeie voor Bart.


Voor sanitair water ontkom je niet aan een buffervat natuurlijk.
Je kan ze die hewalex pompen ook gebruiken voor de vloerverwarming als je zou willen, zonder boilervat.
kawarider schreef: 28 feb 2023 17:16 Ook hier geldt weer, een oplossing voor niet bestaand probleem. Dynamisch contract en PV is een zeer slechte combi.
Dat heb je eerder aangegeven en dat klopt als, je een variable/vast contract hebt met gemiddeld de zelfde tarieven.
Echter zijn de tarieven op de dagmarkt een heel stuk lager dan de contracten die nu worden aangeboden.
Natuurlijk als je echt meer produceert dan verbruikt moet je het duurste contract (met hoogste teruglever vergoeding) nemen wat je kan vinden.
En dit plan is echt voor pas als de saldering er af is.
kawarider schreef: 28 feb 2023 17:16 Heb je geen panelen dan zou dat kunnen. Er moet ergens wat automatisch te downloaden zijn elke dag, ik meen in excel formaat die je dan in HA inleest. Dat HA is voor mij te hoog gegrepen evenals Domoticz. Beiden heb ik draaien maar als er iets is kost het me een dag om het weer aan te zwengelen. Onlangs met Homewizard begonnen en ik moet zeggen dat is een verademing. Alles draait in no time en volgende stap is Homey Pro. Ik heb het idee dat daar zulke flows/beslissingen goed onder te brengen zijn zonder de programmeur uit te hangen. Dit is een mooi voorbeeld van nieuwe ontwikkelingen. Zo zal het ook met slimme apparaten gaan. Dus, tegen de tijd dat salderen afgeschaft is, zijn er genoeg nieuwe oplossingen beschikbaar.
Bij mij draaien beide HA en Home wizzard. Maar de Home wizzard app gebruik ik niet.
Alle data van Homewizzard word gebruikt door HA. Gecombineerd met de data van de zonnen omvormer, heb ik een mooi overzicht op wat er in en uit gaat.
Daarbij heb ik ook de data van de energie dag markt geïmporteerd in HA en is alles in 1 app alles zien.
Hieraan zijn relatief eenvoudig automatisering te koppelen, zonder een regel code in te hoeven kloppen.
Plaats reactie