Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

:shock:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 28 feb 2023 17:19 Als het hier om ruimteverwarming gaat moet je dat ook niet willen. Buffertje geeft tussen de 200 en 600 W verlies. Warmtepomp gewoon wat harder en zachter laten werken? Dat is een goeie voor Bart.
Valt met een gewone 1-fase compressormotor nog wel tegen om die efficient wat harder en wat zachter te laten werken.
En zo inefficient is schakelen nu ook weer niet, zolang het maar niet elke 5 minuten gebeurt.
Voor sanitair water ontkom je niet aan een buffervat natuurlijk.
Mwah. 25kW eruit, 40 graden, COP net onder de 3, da's grofweg 10kW erin. Opzich niet onmogelijk....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Bij mij draaien beide HA en Home wizzard. Maar de Home wizzard app gebruik ik niet.
Alle data van Homewizzard word gebruikt door HA. Gecombineerd met de data van de zonnen omvormer, heb ik een mooi overzicht op wat er in en uit gaat.
Daarbij heb ik ook de data van de energie dag markt geïmporteerd in HA en is alles in 1 app alles zien.
Hieraan zijn relatief eenvoudig automatisering te koppelen, zonder een regel code in te hoeven kloppen.
Top
Kijk, hier zou ik dan wel wat meer van willen weten. Hoe heb je dat precies gedaan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 01 mar 2023 08:52
Bij mij draaien beide HA en Home wizzard. Maar de Home wizzard app gebruik ik niet.
Alle data van Homewizzard word gebruikt door HA. Gecombineerd met de data van de zonnen omvormer, heb ik een mooi overzicht op wat er in en uit gaat.
Daarbij heb ik ook de data van de energie dag markt geïmporteerd in HA en is alles in 1 app alles zien.
Hieraan zijn relatief eenvoudig automatisering te koppelen, zonder een regel code in te hoeven kloppen.
Top
Kijk, hier zou ik dan wel wat meer van willen weten. Hoe heb je dat precies gedaan?
Jij bent ook vlug om. :lol:
Dacht dat HA niks voor jouw was.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 mar 2023 09:54 Jij bent ook vlug om. :lol:
Dat zegt hij toch niet, hij zegt dat hij er meer van wil weten.
Jij hebt bv nu je huis geisoleerd met klei en hooi, wil ik best meer van weten maar geen haar op mijn hoofd (zijn er niet veel meer overigens) die er aan denkt om mijn geisoleerde muren af te breken en te vervangen door klei en hooi :mrgreen:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

HA draait hier Hogo. De bedoeling was met Dockers, maar het nu precies gegaan is geen idee 😀😀. Het werkt. Als het crashed geloof ik niet dat het weer opgestart wordt. Domoticz is nodig om buffertempearaturen af te lezen. Werkt goed maar als niet it- er buiten mijn comfortzone.
Homewizard draaide in no time. Dat verraste me. Homey en Victron schijnt weer goed samen te gaan. De bedoeling is Homewizard in Homey Pro te integreren. Die dynamische tarieven blijven me roepen😀. Echter, ik zie er geen verdienmodel in. Wel leuk om wat mee te klooien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 28 feb 2023 17:16 Dat HA is voor mij te hoog gegrepen evenals Domoticz. Beiden heb ik draaien maar als er iets is kost het me een dag om het weer aan te zwengelen. Onlangs met Homewizard begonnen en ik moet zeggen dat is een verademing. Alles draait in no time en volgende stap is Homey Pro.
Uit deze tekst maakte ik op dat Joep helemaal klaar was met HA. Maar van mij mag je je er gewoon verder in verdiepen.
Kjelt schreef: 01 mar 2023 09:57
hugo stoutjesdijk schreef: 01 mar 2023 09:54 Jij bent ook vlug om. :lol:
Dat zegt hij toch niet, hij zegt dat hij er meer van wil weten.
Jij hebt bv nu je huis geisoleerd met klei en hooi, wil ik best meer van weten maar geen haar op mijn hoofd (zijn er niet veel meer overigens) die er aan denkt om mijn geisoleerde muren af te breken en te vervangen door klei en hooi :mrgreen:
Nee, afbreken zou ik ook niet doen. Maar als je dan toch ergens zoiets wilt, moet je wel stro en leem nemen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door thebigbozz »

Zelf heb ik HA ook in een docker container laten draaien. echter liep ik tegen wat beperkingen aan.
Ik heb heel mijn thuis server opnieuw ingedeeld met Proxmox. Een Systeem om meerdere systemen virtueel te laten draaien. Geeft veel meer flexibiliteit.
Hierdoor draai ik nu Home assistant OS. Veel makkelijker om met add-ons te werken (zoals ESPHOME).

Ok, Nu Home wizzard integreren....
Home assistant starten, ga naar instellingen/Apparaten en diensten en bij integraties zal je waarschijnlijk de home wizzard apparaten al zien. even snel doorklikken in een wizzard en het draait. Dan de (in mijn geval) solaredge omvormer ook aanklikken en wat dingetjes invullen.
Het energie dashboard zal automatisch verschijnen.

Zelf heb een dashboard gemaakt voor de vrouw om in 1 opslag te zien wanneer ze de grote gebruikers het best kan aanzetten.
Afbeelding
Hier zie je ook de uur prijzen van de energie markt. dit is iets meer werk maar voor de gene die een CNC systeem draaiend kunnen krijgen echt geen hogere wiskunde https://github.com/custom-components/nordpool

Oh en zoals je ziet kan die ook aardig bereken hoeveel zonne-energie er word verwacht voor vandaag en morgen. Dus daar kan je ook een leuke automatisering aan hangen
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door keesfrees »

Interessant, ik heb niet alles gelezen, ik wil hier ook mee aan de gang maar ik kan maar een ding tegelijk.

Ik roep al jaren dat we vraag en aanbod op elkaar af moeten stemmen, maar dat werd lange tijd juist tegengewerkt, door de privatisering van de energie clubs ( de kip met de gouden eieren slachten ) werd het dubbeltarief afgeschaft dan wel onaantrekkelijk gemaakt.
Uiteindelijk gaat de wal het schip keren en gaat er ergens iemand of iets piepen, wat dus een probleem gaat worden.

De "moderne" apparaten zich niet laten foppen als je de spanning er even afhaalt en weer terug aan zet, dan gaat een wasmachine bijvoorbeeld niet meer verder.
Dus dat moet allemaal aangestuurd kunnen, nu gebruikt een wasmachine niet zo veel energie naast het opwarmen, dus een boiler met een zgn hotfil wasmachine zou helemaal mooi zijn.

haha, bij het zoeken kwam ik dit tegen : https://forum.arduino.cc/t/washing-mach ... ram/505228
Gewoon de hele besturing overnemen, dan is extern aanturen ook eenvoudig.
Dat idee heb ik ook al lang, en zoals bijna altijd ben ik dan niet de enige.

Zo kan het ook ( dat zocht is dus ) , zoek op Fingerbot.
Dat is een merknaam, ik had iets anders gezien, maar dit is het idee, daar mee kun je "alles" automatiseren, maar toch niet echt ideaal nmi.
Relais contacten over de schakelaars solderen zou ik wel doen / deed ik wel.

Hier kun je om ~15:00 zien wat de prijzen van de volgende dat gaan zijn :
https://www.dynamische-energieprijzen.n ... ieprijzen/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door thebigbozz »

Een echte automatisering voor een wasmachine lijkt me een beetje overkill. Zeker omdat je het apparaat toch zou moeten vullen en wasmiddel moet toevoegen. Dan na het vullen even op een app kijken wanneer de meeste zon word verwacht of wanneer de energie het goedkoopst is, uitgestelde start instellen.

Moet je wel die functie hebben op je wasmachine natuurlijk. Ander zou ik eerst even het front display van de wasmachine loshalen en kijken of je op de start knop kan inbreken om een start signaal te geven. Als dat kan een Wemos D1 module van een euro of 3 er bij zetten met ESPHome er op. Zeer makkelijk zijn deze dingen te configureren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door DaBit »

Voorlopig is mijn mening over HomeAssistant dat het een 'door softwareboeren, voor softwareboeren' systeem is, en lastig in het gebruik voor mensen zonder IT-achtergrond.
Hoe vaak ik al niet de configuratie heb moeten wijzigen door hakken in de YAML omdat ze weer eens wat verplaatsten :roll: . Alle MQTT sensoren van sensor: naar mqtt: bijvoorbeeld omdat ze support laten vallen. En ze gaan er ook maar van uit dat je slim genoeg bent om te weten hoe dat allemaal moet, want naar een duidelijk document 'dit was het, en zo moet het worden' kun je vaak tevergeefs zoeken.

Als je van plan bent de leercurve te ondergaan dan is het een mooi systeem. Bied ook ruim voldoende mogelijkheden om de zaken in te richten zoals jij dat wil in plaats van zoals een bedrijf vind dat jij dat zou moeten willen. Daarmee kun je dus best een eind komen met 'apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen'.

Maar als het gewoon moet werken zonder dat je d'r omkijken naar hebt dan kun je beter wat anders kiezen. Wat dan wel weet ik eigenlijk niet, zal wel iets van homey of fibaro ofzo worden. Maar het lijkt me slim om daarvoor de lokale homeautomation-toko eens te bezoeken en het systeem te nemen wat hij aanbeveelt. Dan kun je nog eens om hulp vragen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 02 mar 2023 09:01 Voorlopig is mijn mening over HomeAssistant dat het een 'door softwareboeren, voor softwareboeren' systeem is, en lastig in het gebruik voor mensen zonder IT-achtergrond.
Hoe vaak ik al niet de configuratie heb moeten wijzigen door hakken in de YAML omdat ze weer eens wat verplaatsten :roll: . Alle MQTT sensoren van sensor: naar mqtt: bijvoorbeeld omdat ze support laten vallen. En ze gaan er ook maar van uit dat je slim genoeg bent om te weten hoe dat allemaal moet, want naar een duidelijk document 'dit was het, en zo moet het worden' kun je vaak tevergeefs zoeken.
Klinkt als een voor DaBit passend systeem :mrgreen:

Ik heb die
'als telefoon 80% vol, dan lader uit'
en
'als telefoon niet thuis, dan alle licht uit'
functies nog steeds niet voor elkaar. :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door DaBit »

Ik schaar mezelf ook niet echt onder de softwareboeren hoor; ik klop hooguit zo af en toe nog een paar regels code en ik begin een ouwe lul te worden. Vruuger toen de vissen nog over het land liepen klopte je code, jaste dat door de assembler of compiler, linken met de bibliotheken, en klaar. Tegenwoordig heb je zo 30-40 gereedschapjes te pakken voordat je hello world ge-GIT, ge-pullrequest, gelint, geconfigureerd, gecompileerd, getest, gedockert, gedeployed, ge-Jira-t en weetikveelwatvoormeuknogmeer hebt. Argl.

Magoed, gras is nog steeds groen, water is nog steeds nat, dus ik kan me nog wel redden met de bagage die ik heb. Als je die mist is HA gewoon een lastig systeem. Eigenlijk geld er gewoon voor wat overal voor geld: als het spul 'alles' kan en heel flexibel is dan is er niks simpel. En als het simpel werkt kan het buiten een paar voorgebakken truukjes weer niks.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 02 mar 2023 14:50 Magoed, gras is nog steeds groen, water is nog steeds nat, dus ik kan me nog wel redden met de bagage die ik heb. Als je die mist is HA gewoon een lastig systeem. Eigenlijk geld er gewoon voor wat overal voor geld: als het spul 'alles' kan en heel flexibel is dan is er niks simpel. En als het simpel werkt kan het buiten een paar voorgebakken truukjes weer niks.
QED

Linux is prachtig en veelzijdig maar voor velen te lastig als het eens fout gaat.

Windows doet de basic sh.t en dat kan de massa begrijpen.

Geen wonder dat de wereld nog steeds om windows draait
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie