Potverdorie, pech?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 25 feb 2023 17:49
andrefc101 schreef: 25 feb 2023 17:18 En wie heeft er nu uiteindelijk de langste?
De langste neus heb jij, want je steekt hem overal in ;-)
Jij dan de langste tenen 🤪
Enne….. niet overal in hoor 😉
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt, Bjornski1976, Motormuis, bedankt voor jullie input! Ik weet wat me te doen staat 8)

Voor wat de laatste regelgeving betreft, ik denk dat ik die voldoende ken;
  • Een centrale hoofdschakelaar (zijn nu de drie automaten van de netbeheerder)
    Niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek
    Eenfase aardlekschakelaars voor eenfase groepen
    Type B aardlek voor de auto laad stekker (waarom hoeft dat bij zonnepanelen dan weer niet?)
Als er nog meer zaken zijn waar ik rekening mee moet houden hoor ik het graag.

Overigens, het gebruiken van een aardlekautomaat voor elke groep lijkt mij wel wat. Enig nadeel wat kan verzinnen is dat je dan niet meer kunt zien of het een aardlek over overstroom probleem is wat een bepaalde groep heeft.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door hfjbuis »

Portje schreef: 24 feb 2023 16:49 Nu hebben ze gisteren de bekabeling voor de zonnepanelen getrokken en een nieuwe groepenkast geplaatst.
Netjes gedaan.
Maaar, nu werkt de ene helft van mijn inductie kookplaat niet meer.
Allemaal geflikker.
Heb hem al een paar uur van het net afgehaald, het zou dan moeten resetten, maar dat helpt geen zier.
Ik vind het dan lullig die mensen aansprakelijk te houden.
Mja, wel een duur gedoe weer als ik een nieuwe plaat moet kopen.
Ze weten er van en komen straks kijken met iemand die er verstand van zou hebben.
Het kan ook gewoon pech kunnen zijn, mja het ding werkte prima.
Ben benieuwd
Bij het plaatsen van mijn zonnepanelen is mijn inductiekookplaat ook gesneuveld. Het kan toeval zijn, maar dat acht ik niet waarschijnlijk. Bewijzen kan ik het ook niet.
Bij mij en de buren waren de schroeven van de klemstroken onvoldoende aangedraaid in beide meterkasten. Ze allemaal even nalopen kan geen kwaad.
De kookplaat is/moet aangesloten zijn op een dubbele groep (kook groep), die zou ik zeker even controleren.

Bij mijn broer hebben ze de panelen geplaatst aangesloten op de bestaande bekabeling, gebruik makend van een schakeldoos met een gat in, zonder extra aardlek. Het bedrijf, gecontroleerd door de vereniging van eigenhuis, heeft na melding bij de vereniging de schakeldoos vervangen en er een extra zekering tussen gezet. Nog steeds niet volgens de voorschriften en ik zou weer gereclameerd hebben. Mijn broer niet, die is helaas erg laks in dit soort dingen.
Je zou toch verwachten dat de vereniging van eigenhuis na zo'n melding al het werk van die firma zou controleren.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 25 feb 2023 20:59, 3 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 25 feb 2023 20:40 Niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek
Ik geloof dat dit per nen1010-2020 drie is geworden maar moet ik nakijken.
Het advies is een aardlek per groep dus alimat.
Type B aardlek voor de auto laad stekker (waarom hoeft dat bij zonnepanelen dan weer niet?
Bij een stringomvormer zeker wel bij losse microinverters weer niet. Alleen de meeste bedrijven doen het niet want die B - ALS kost honderden euros.
Overigens, het gebruiken van een aardlekautomaat voor elke groep lijkt mij wel wat. Enig nadeel wat kan verzinnen is dat je dan niet meer kunt zien of het een aardlek over overstroom probleem is wat een bepaalde groep heeft.
De Hager Haco heeft een geel vlaggetje, die alleen triggert bij een externe aardlekfout.
Daarnaast heb je dat gauw genoeg uitgevonden :mrgreen:
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door pgroot »

Ik geloof dat dit per nen1010-2020 drie is geworden maar moet ik nakijken.
Het advies is een aardlek per groep dus alimat.
ik dacht volgens de meest recente versie ook nog steeds 4.

Type B aardlek kan voor de omvormer wel verplicht zijn, hangt volledig af wat de fabrikant opgeeft aan toegestane lekstroom.

Omvormers generen daarnaast een DC-lekstroom
op de voedingsspanning. In het geval van een
type A- of AC aardlekbeveiling kan deze in
verzadiging gaan als deze DC-lekstroom de 6 mA
overschrijdt. De aardlekschakelaar zal dan niet
aanspreken. De fabrikant van de omvormer kan
opgeven dat deze 6 mA niet wordt overschreden
door een zogenaamde 6 mA-verklaring. Als deze
verklaring er niet is en er onduidelijkheid bestaat
over de grootte van deze DC-lekstroom, of als
de 6 mA wordt overschreden, moet de aardlekbeveiliging van het type B zijn. Indien de 6 mA
wel kan worden overschreden, heeft dit bij een
fout elders in de installatie gevolgen voor de
toegepaste aardlekschakelaars. Deze moeten
dan ook van het type B zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kars-cnc »

Hmmm, goed te weten! Ik zal eens proberen te achterhalen wat de specificatie van mijn omvormers is. Het zijn micro-omvormers, wat volgens Kjelt een goed voorteken is, maar het zijn er wel 7 al met al. Ik kan me zo voorstellen dat je de DC lekstromen zou moeten optellen?

De installateur leek mij verstand van zaken te hebben. Hij melde b.v. meteen dat mijn meterkast niet meer aan de eisen voldeed :mrgreen: . Die heeft er gewoon type A ingezet. Maar goed, het prijsverschil kan voor zijn baas die de offerte heeft gemaakt natuurlijk een rol hebben gespeeld 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door DaBit »

Ik denk dat je tegenwoordig best hard je best moet doen om een zonne-omvormer te vinden die een type-B aardlek nodig heeft. Ook mijn Chinese Growatt heeft netjes een verklaring dat de DC-lekstroom onder de 1mA blijft, en de aangeraden aardlek voor mijn modelletje is een type-A van 100-300mA.

In de meeste gevallen zet zo'n installateur er dus een type-A in omdat dat het aangewezen type ALS is, en niet omdat-ie kosten wil besparen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kjelt »

Klopt als de fabrikant aangeeft dat deze niet nodig is omdat ze garanderen dat de DC lekstroom lager is dan hoeft het niet.
Ook niet als er een galvanische scheiding tussen het AC en DC circuit aanwezig is in de omvormer of daarbuiten (scheidingstransformator).
Plaats reactie