Potverdorie, pech?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Potverdorie, pech?

Bericht door Portje »

Nu hebben ze gisteren de bekabeling voor de zonnepanelen getrokken en een nieuwe groepenkast geplaatst.
Netjes gedaan.
Maaar, nu werkt de ene helft van mijn inductie kookplaat niet meer.
Allemaal geflikker.
Heb hem al een paar uur van het net afgehaald, het zou dan moeten resetten, maar dat helpt geen zier.
Ik vind het dan lullig die mensen aansprakelijk te houden.
Mja, wel een duur gedoe weer als ik een nieuwe plaat moet kopen.
Ze weten er van en komen straks kijken met iemand die er verstand van zou hebben.
Het kan ook gewoon pech kunnen zijn, mja het ding werkte prima.
Ben benieuwd
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door FreesKever »

Kookplaten draaien vaak op 2 fase's. Het zijn dan eigenlijk 2 aparte apparaten waar "toevallig" een grote plaat (bijna) glas over ligt.

Ik vermoed dat er dus een draadje los ligt en die ene (of die andere) helft geen spanning krijgt.
Beetje slordig, maar ik weet niet of daarover geflikkerd moet gaan worden.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door HD13 »

Zou gewoon hoofdschakelaar uitzetten en dan kijken of er draden loszitten.
Als je losse draden tegenkomt, kijken of ze wel goed in de klem zitten.
Soms zitten ze net onder of boven de klem, dan helpt aandraaien niet zo veel.
Geld niet alleen voor de afgaande kant naar je apparatuur maar ook de voedende kant, dus vanaf de hoofdschakelaar.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Bjornski1976 »

Het plaatsen van een nieuwe groepenkast doet mij vermoeden dat er inderdaad iets van een draad los moet zitten.

Een kookgroep bestaat uit twee fases achter een dubbele automaat. Het is dan ook heel belangrijk dat de juiste fase en nul paren op de automaat is aangesloten.

Let er wel op dat de eigenaar van de elektrische installatie volgens nen3140 altijd verantwoordelijk wordt gehouden voor de staat van de installatie.

Een groepenkast uitbreiden op het bovenstaande mag maar het vervangen van de groepen kast dient door een erkend installateur te worden gedaan. Wat ook wel handig is als eigen kennis niet paraat is.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kars-cnc »

Bjornski1976 schreef: 24 feb 2023 18:49 het vervangen van de groepen kast dient door een erkend installateur te worden gedaan
Is dat inderdaad een verplichting? Mijn groepenkast zit nokkie vol en ik wil hem eigenlijk vervangen daar een groter model en dan meteen alles volgens de nieuwste regels maken. Nu zag ik op internet dat er meerdere bedrijven zijn waar je on-line een groepenkast kunt configureren die dan geheel bedraad bij je thuis wordt afgeleverd. Bij geen van die bedrijven heb ik iets over de verplichting van een erkend installateur gelezen. Dit deed mij vermoeden dat je dat blijkbaar gewoon zelf mag doen?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door hainjedaf »

Ja,maar je verzekering dekt dan niet de gevolgen als het mis gaat en het niet volgens de regels was aangesloten.

En als je je huis verkoopt, moet die kast wel aantoonbaar aan die eisen voldoen. (i.e. aantoonbaar door erkend installateur gedaan)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door motormuis »

ik heb in mijn nieuwe werkplaats in Swalmen drie stopcontacten 400 V met twee zekering automaten bij laten zetten en heb toen geïnformeerd hoe het zit
de netwerkbeheerder kijkt en keurt alleen nog tot de stroommeter wat erna komt is jou verantwoordelijkheid
je mag het zelf doen als het maar volgen nen gebeurt en nen is geeeeeeen wet maar een aanbeveling
mij is verteld dat de meterkast alleen nog door een erkent bedrijf gekeurd dient te worden als de verzekering dat eist
ik het het door een beun laten doen volgens nen nogwat
er was ernaar een elektricien van een bedrijf hier die dat volgend de nen norm heeft gekeurd
er zijn nu aan de buitenkant van de meterkast drie stopcontacten en alles wat erna komt hoeft niet meer gekeurd te worden
ik heb drie van de bouwpaddestoelen gekocht met elk 4 aansluitingen en kan nu 12 machines aansluiten
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Portje »

Aangezien er dus een nieuwe groepenkast was geplaatst leek het me verstandiger er nu maar niet aan te komen.
Ik weet niet of er straks nog een controle komt.
Maar:
het ging zo verder,

Na het eten rond 19:30 stonden de 3 jongens van het bedrijf aan de bel.
Ze zijn toch zeker een uur bezig geweest met die kast.
Maar uiteindelijk werkt de inductieplaat zoals het hoort.
De uitleg vond ik wel wazig, maar ach wie maakt zich er druk over.
Toppie bedrijf hoor.

Ik dacht wel van 2 groepen op de kookplaat en 2 groepschakelaars in de kast en een 5polige stekker met doos al aanwezig en aangesloten, hoe moeilijk kan het wezen.
fase en null op elke schakelaar op de juiste aansluiting en hup, draaien.
Maar er kan weer geprutteld worden.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 24 feb 2023 20:59 Is dat inderdaad een verplichting?
Is geen verplichting zoals Hans hierboven ook zegt, wel blijf je zelf aansprakelijk.
Ik heb het in de kerstvakantie ook gedaan maar ben wel nen3140VP en weet wat mag en niet mag.
Maar het is geen rocketscience. Zolang je veilig werkt dus hoofdschakelaar uit en netjes, dan wil je alleen nog eigenlijk zorgen dat je meteen toekomst zeker bent.
Kijk even wel dat je bij vervanging groepenkast meteen conform de laatste nen1010 werkt.
Sinds nen1010-2015 mag je bv geen drie fase aardlekschakelaar meer toepassen op niet drie fase groepen zoals vroeger wel mocht.
Ik heb zelf gekozen voor allemaal Haco's/Alamat dat is een combi aardlek+automaat. Lijkt veel duurder maar valt reuze mee als je het door rekent.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Bjornski1976 »

Nen1010 is doordat het is opgenomen in het bouwbesluit indirect tot wet verheven.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 25 feb 2023 16:42 Nen1010 is doordat het is opgenomen in het bouwbesluit indirect tot wet verheven.
Het is een norm en geen wet.
Daarnaast staat er letterlijk dat het toepassen van de NEN1010 niet de enige manier is om aan de regelgeving te voldoen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door andrefc101 »

En wie heeft er nu uiteindelijk de langste?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 25 feb 2023 17:18 En wie heeft er nu uiteindelijk de langste?
De langste neus heb jij, want je steekt hem overal in ;-)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Potverdorie, pech?

Bericht door zeeschuim »

:lol:
andrefc101 schreef: 25 feb 2023 17:18 En wie heeft er nu uiteindelijk de langste?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie