Rat Rig Stronghold Pro

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
limboflap
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2023 09:10

Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door limboflap »

Hallo,

Ik heb op de website van Ratrig een nieuwe CNC freesmachine gevonden, de Stronghold Pro. Ik zou graag advies willen hebben of deze voor het frezen van multi plex platen tot ongeveer 3cm dikte geschikt zou zijn.

Hier is een linkje https://ratrig.com/cnc-kits/stronghold-pro.html
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben bang dat het een teleurstelling wordt. TB6600 drivers, slechts een kruis als frame en nog veel zaken nodig om hem compleet te maken als ik het goed lees. Maar het is natuurlijk afhankelijk van je verwachtingen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
limboflap
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2023 09:10

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door limboflap »

Ok...weet je wellicht welke andere drivers beter zijn? Of wellicht weet je een ander merk cnc machine (voor zelfbouw) dat beter is? Het is niet voor professioneel gebruik maar willen wel een goed resultaat en de boel moet niet iedere keer defect raken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door Arie Kabaalstra »

*Proest* OSPF *uche*... :lol:

wat de drivers voor de motoren betreft. " everytime someone uses a TB6600, an engineer dies..."

Als je een beetje formaat machine wilt, dan moet je ook wel een beetje formaat Drivers gebruiken... als je machine niet snel genoeg kan, dan sta je de boel te verbranden...

Mijn machine is geen vergelijk, ik heb X, Y, en Z 280 x 140 x 160, maar overal 2 Nm steppers op 80 V, Powerrrrr. maar dan bewerk ik ook voornamelijk metalen, hoofdzakelijk TItanium zelfs..

De OSPF , hang er gewoon NEMA34 motoren van minimaal 4.5Nm aan, op 80V en je hebt een beest van een machine.
een afgeleide van een machine die ik ooit, een jaar of 14 geleden heb ontworpen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door P1-Engineering »

Het hangt er volgens mij voornamelijk van af hoe snel je de multiplex platen wilt bewerken. Wil je in 1 keer 30mm diep dan heb je een flinke machine nodig met bijbehorende spindel.
Maar mag het allemaal wat meer tijd kosten, hobbymatig, en je kan de 30mm in 3-4 keer doen dan zie ik niet waarom een dergelijke machine niet toereikend zou zijn.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou... wat me opvalt bij de Ratsnest Stronghold, is dat het allemaal niet zo strong is.. frame is te zwak.. alleen een kruis, zoals eerder aangegeven is niet goed.. tevens..hangt alles met hoekjes aan elkaar.... wat is dat voor zwakzinnige oplossing?. Ik heb meerdere machines van Alu Extrusies gemaakt, en daar nog nooit hoekjes in gebruikt.. nergens voor nodig..als je de boel wilt verstijven, zet er dan een aantal schetsplaten onder..
Dan.. de Stappenmotoren.. op 4 zuiltjes?... 3 letters.. WTF?.. gewoon een motorsteuntje uit een stuk vierkant frezen, of 2 platen gebruiken, dat is wat goedkoper dan een motorsteun uit vierkant, maar onnoemelijk veel stijver dan 4 van die flimsy zuiltjes...
bovendien..je zult toch een oppervlak willen hebben om op op te spannen.. dan wil je of, meer dwarsbalken, of een T-Slot plaat, of een groot Spoilboard, maar die moet dan wel stabiel liggen.. dat je werk niet gaat liggen veren...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door P1-Engineering »

Het is allemaal relatief, en hangt compleet af van de toepassing.

Vergeleken met een stalen router is de OSPF een zwak aluminium dingetje welke al verloopt als je er een machineklem opzet of als de temperatuur teveel varieert.
Vervolgens vergeleken met de 10 ton VMC van het werk, die het liefst de hele dag HSS vormgeeft tot precisiegereedschappen, is een stalen router weer een stukje speelgoed..... :lol:
Als je de VMC dan op nauwkeurigheid gaat beoordelen tov de draadvonker is het eigenlijk maar een lomp onnauwkeurig ding. :mrgreen:

Als je wilt beginnen met CNC houtbewerking zou ik zeker de machine die nu te koop staat overwegen. Mocht het toch echt niets zijn raak je die wel weer kwijt zonder al teveel verlies te maken.
limboflap
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2023 09:10

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door limboflap »

Hi,

Dankjewel voor alle inzichten.

Het grote formaat is voor mij het belangrijkste. Ik ga de diepte in meerdere keren frezen.

Als we dan iets meer stevigheid aanbrengen aan het platform en andere drivers. Er staat bij dat de DM542T coming soon is. Zijn die wellicht beter?

De OSPF is wellicht ook nog een optie maar een bouwpakket met build guide zoals die ratrig is wel handig.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door hainjedaf »

Je moet ergens beginnen.

En misschien is klein wel handiger. Dan ontdek je vanzelf waar je pijnpunten zitten en kan je
bij een volgende machine andere beslissingen nemen.
Mogelijk zijn de <facepalm> momenten ook eens tuk goedkoper dan met een duurdere en zwaardere machine.

En als je er van overtuigd bent, een andere machine te willen, dan kan je je oude machine altijd doorschuiven op marktplaats of ebay.
Hij is niet waardeloos omdat jij er klaar mee bent.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door FreesKever »

Het is misschien geen super top machine, maar ik heb ook veel slechtere gezien, zoals de "shapeoko" en "V-Carve". Daar zitten niet eens fatsoenlijke liniaire geleidingen op, maar plastic wieltjes.

Wat me opvalt is dat er 25mm railzen op de X en Y-assen zitten, terwijl 20mm of zelfs 15mm railzen al sterk genoeg zijn.

Maar vooral op de portaal balk helpt meer staal om stijfheid toe te voegen. Eerste stap voor "verstijving" van de machine is om op de achterkant van de portaal stalen strips of hoekprofiel te monteren (elke 5cm ofzo vastmaken net als de rails aan de voorkant).

Die DM542T is ook geen geweldige stappenmotor aanstuurdoos. Ik zou zelf nooit meer iets kopen (vanaf Nema23) als het geen "closed loop" is. Pasgeleden een foutje gemaakt met opspannen op mijn kleine CNC machientje, met als gevolg dat een van de assen tegen zijn uiteinde liep tijdens het frezen. Gevolg is dat mijn werkstuk nu niet rond is, maar dat er een plat kantje aanzit, maar het werkstuk is nog steeds bruikbaar.

Een belangrijkere eigenschap van de "Closed loop" varianten is dat ze niet altijd op de maximale stroom draaien. De aanstuur doos stuurt alleen meer stroom door de motor heen als de motor daadwerkelijk koppel moet leveren. Gevolg is dat de motoren veel koeler blijven en minder lawaai maken omdat elke stap minder "hard" is. De "closed loop" motoren draaien vrijwel geruisloos, terwijl de "simpele" motoren continu brommen tijdens gebruik.

Ik ben zelf meer van de zelfbouw, maar als die machine je aanstaat, dan lijkt het een best redelijke keuze.

En als je later iets stijvers wilt, dan kun je wat stalen kokers kopen en die op je huidige machine vlak slijpen, en dan de aluminium profielen vervangen voor staal (en eventueel volgieten met beton en extra betonstaal).

Deze van newyorkshireworkshop is wel indrukwekkend. Hij bouwt zijn eigen machine, bouwt hem eerst van hout, gebruikt een stalen rei om geledingen recht af te stellen, en dan op 14:13 slijpt hij stalen balken recht om een stijvere portaal te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=wyR1ZyTX8Vw
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door benkr »

Die machine die hier aangehaald wordt heeft diverse dingen die ik echt een afknapper vind.
Een houten onderstel met daaraan vast 2 stuks 40 x 80 mm aluminium extrusie profielen en daar dan een flink zwaar portaal aan op te hangen vind ik niet getuigen van enig idee van krachten, rek en krimp van de diverse systeemdelen.
De man kan naast uitstekend hout bewerken ook goed lassen, maar hij gaat dan na het lassen met een grote hamer de gelaste delen uitrichten en zelfs met blauwsel en een slijptol de boel wat vlakker maken, leuk maar heb er wel mijn twijfels bij.
Ook de montage van de tandheugels vond ik weer twijfelachtig, ook weer best leuk om te zien, maar het zit wederom op datzelfde 40 x 80 mm aluminium profieltje geschroefd, leuk maar niet de stabiele basis die ik er voor zou kiezen, waarom geen stevige stalen balk of koker daar op die plek?
En waarom niet dat hele onderstel van staal?
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Rat Rig Stronghold Pro

Bericht door FreesKever »

Die machine van newyorkshireworkshop is duidelijk geen top machine en het is een compromis van een houtbewerker die het leuk vind om een machine te bouwen met de kennis en gereedschap die hij tot zijn beschikking heeft.

Ik had het alleen maar aangehaald als een voorbeeld van dat je een (geimproviseerd) portaal kunt gebruiken om een betere te maken.

En voor een houtbewerker heeft hij een best redelijke machine gebouwd. Om hier niet te veel van het onderwerp af te wijken heb ik mijn tekst met verdere reaties over die machine grondig ingekort. Voor zover ik het begrijp is limboflap meer geinteresserd in een koop machine dan in zelfbouw.
Plaats reactie