Vacuum pomp en lucht aansluiting.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Vacuum pomp en lucht aansluiting.

Bericht door FreesKever »

Een tijdje terug heb ik een vacuumpomp gekocht. Het is zo'n schotten ding waar 1/2 liter olie in moet en gebruikt wordt om koelkasten leeg te zuigen.

Omdat ik relatief kleine werkstukken uit (niet poreus) metaal wil maken, had ik bedacht dat dit voor mij een betere oplossing is dan zo'n "lage druk hoog volume" zij kanaal zuiger / blazer.

Ik heb ook een grote diepe RVS pan waarmee ik 2 componenten epoxy enzo mee wil ontgassen en ook als tinzuiger bij het desolderen.

Ik wil die pomp dus gemakkelijk op iets anders aan kunnen sluiten, en ik dacht in eerste instantie aan standaard perslucht "Euro" koppelingen. Op een NL website worden die echter alleen aanbevolen voor "laag vacuum".
Een mogenlijk probleem is dat er b.v. pakkingen uit de koppeling wordt gezogen.
Heeft iemand hier ervaring met gebuik van Euro koppelingen voor vacuum?

Voor mij hoeft de koppeling niet dicht te blijven als er vacuum wordt gezogen. Er komen ook kranen en filters in. Ik ben al tevreden als zo een koppeling niet lekt zolang een slang is aangesloten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vacuum pomp en lucht aansluiting.

Bericht door DaBit »

Zo'n ding heeft een laag debiet en ze houden absoluut niet van langdurig te hoge druk aan de zuigkant. Dan ben je in no-time je olie kwijt (die komt als mist uit de uitlaatpoort) en word de boel erg heet. Als tinzuiger gebruiken is dus niet ideaal, tenzij je eerst je vat vacuum zuigt en met een druk op de knop een keer 'flop' de tin wegzuigt zodat het merendeel van het vacuum intact blijft.

Dan de koppelingen: een slangtule en een stuk dikwandige siliconenslang of PVC-slang met spiraal erin vind ik veel handiger voor matig-vacuum. De slang duw je losjes op de slangtule, het vacuum zorgt er wel voor dat het netjes blijft zitten. Complexiteit nul, kosten laag, betrouwbaarheid geweldig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vacuum pomp en lucht aansluiting.

Bericht door Kjelt »

Of gebruik de standaard QS QSM insteekkoppelingen met een kraantje ervoor als je perse de slang wilt kunnen verwijderen.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vacuum pomp en lucht aansluiting.

Bericht door zeeschuim »

Ik heb er heel veel gebruik van gemaakt om vanalles d.m.v. vacuum zakken te lijmen tot complete teakdekken. Ook voor mallen met vacuuminjectie.
Zakken afdichten met butyl band. Een dikke sigaar erbij om te controleren op lekken. Altijd die pu slangen met insteek koppelingen en de uitblaas door een doos met doeken of staalwol of gewoon naar buiten. 24 uur draaien is geen probleem voor dat de lijm voldoende is uitgehard, wel het oliepeil in de gaten houden.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie