Holle letters (in freecad?)

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt, quantummechanica en Chaostheorie, zijn even een niveautje hoger... hoewel als je bij sommigen in de werkplaats kijkt, dan lijkt het wel alsof je hen niets meer hoeft bij te brengen over Chaostheorie.. :lol: maar dat terzijde..

Zelf heb ik "leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven" verheven tot lijfspreuk.. Ik ben een bijzonder leergierig baasje.. Momenteel zit/lig ik te revalideren tussen de verwoede pogingen om fatsoenlijk te lopen door, en wat doe je dan?.. C# leren..waarom?.. Ik kende het nog niet... en ik wil meer uitvreten met mijn Computertje dan domweg programmaatjes afdraaien.. dat doet iedereen al..

Wat de User Interface van Fusion betreft... het is al lang geleden dat ik dat voor het laatst gebruikt heb.. en Nee..... Ik vind het ook niet fijn werken, het staat te ver van alles wat ik gewend ben, de voorloper AutoDesk Inventor was een "eitje" vergeleken met Fusion, het eerste 3D pakket waar ik mee werkte was "ProtoCad", ooit gedownload van een BBS (pre-Internettijdperk), later AutoKlad 14 AME, Autodesk Mechanical Desktop, Solidworks, Inventor en Alibre Design.. die 3 laatste, die lijken heel sterk op elkaar.. en dat is wel fijn...
in FreeCad heb ik zoals gezegd nog niet veel gedaan, omdat ik Alibre Design heb en Keyshot, voor de mooiste renderings.

24685

Freecad is wel leuk voor de Rood/blauwe 3D plaatjes..

een Equidistante is een contourelement dat op een gelijke afstand van een ander element ligt.. rechten zijn dan parallel, en cirkelbogen concentrisch, parabolen en Ellipsen.. daar kan een CNC besturing over het algemeen niet veel mee, dus laat ik die gemakshalve achterwege..
infiniet= oneindig, en finiet= eindig,,
Dit komt ook voort uit een citaat van mij voor het genereren van punten op cirkelbogen:
"een Cirkel(boog) is een infiniete verzameling driehoeken waarvoor geldt dat de Hypotenusa een constante is, gelijk aan de radius van de cirkel, hetgeen betekent dat je een cirkelboog op een draaibank kan voorbewerken middels langs-en of dwarsdraaibewerkingen waarbij je de eindcoordinaten kan berekenen met de stelling van Pythagoras...
Het is ook een beetje als spreken in een vreemde taal
ja.. eens.. en hoe meer woorden je herkent.. hoe minder vreemd die taal wordt... Ik ben geboren met een talenbochel...Ik zou me tot op zekere hoogte in het Russisch nog kunnen redden..

Wat Freecad betreft, op zich is dat voor mij ook al niet intuitief, omdat ik er nooit mee gewerkt had.. wat denk je hoe ik tegen de eerste keer Solidworks aangekeken heb, wetende dat ik Mechanical Desktop gewend was?.. Mechanical Desktop had de hele voor mij vertrouwde teken-Engine van AutoKlad erachter.. met alle mogelijkheden, dus ik kliederde mijn Sketches gewoon op maat.. en dan krijg je Solidworks.. dan klieder je eerst wat lijnen en cirkelbogen neer.. en ga je ze op maat slepen met maatlijnen, en Constraints..
Het is maar net waar je aan wilt wennen.. er zijn tenslotte ook mensen die een hekel hebben aan Duits, vanwege die naamvallen.. 4 stuks..nou en denk ik dan.. 't Russisch en het Latijn hebben 6 Naamvallen.. Pools heeft er 7, en Baskisch 24!... nou.. dan leer ik wel Duits.. :lol: en...Eh..Nee.. ik spreek geen Baskisch, een paar woordjes russisch en pools, Maar ik vind Russisch makkelijker te leren..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door serum »

MeMoRy schreef: 26 feb 2023 19:42 [ Zelfs simpel roteren, pannen en centreren gaat anders dan de meeste tools die ik ken. en dan doe je ineens iets als slepen met je linker muisknop ingedrukt (volgens mij ook shift) en is je tekening weg... en undo doet dan niets meer...
In de preferences je muisgedrag instellen op solidworks en je kan gewoon roteren door de middelste muisknop. (knop onder het scrollwieltje) in te drukken.

Alle nieuwe software moet je je even in verdiepen, ik kwam van solidworks, maar vond Fusion juist wel aardig intuitief. Sorry dat mijn vorige antwoord geen raking had met je werkelijke doel, het is met die ellenlange posts gewoon geen efficiënt doorkomen aan.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

het is met die ellenlange posts gewoon geen efficiënt doorkomen aan.. :mrgreen:
Omhoog
ja... geef mij een beetje de schuld... :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door serum »

Haha! Hoe was dat ook alweer met die schoen enzo? 😂
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door serum »

Haha! Hoe was dat ook alweer met die schoen enzo? 🤪

Denk dat het meer over mij zegt dat ik even niet de energie op kan brengen om erdoor te komen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 26 feb 2023 21:03 Haha! Hoe was dat ook alweer met die schoen enzo? 😂
24697

Ehh.. Don't Judge a man before you walked a mile in his shoes?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

DaBit schreef: 26 feb 2023 19:55 Je kunt de EPS eens openen in Inkscape en exporteren als DXF. Dan ben je de splines wel kwijt denk ik, en als je bron een verzameling lijnstukken en circelbogen is werkt het wel. Of je pakt de makkelijke route en doet het werk in Fusion360; grote kans dat die het wel kan. FreeCAD is prima spul, maar Fusion360/Solidworks/SolidEdge/NX/whatever zijn toch echt krachtiger en robuuster.
Hmm, als ik het lijnstukken laat werkt het inderdaad. Maar anders. Nu is elk lijnstuk ge extrude, waardoor het een "pipe" is geworden: Bijv: de letter P heeft al 30 extrusies. Misschien moet het dan maar een combinatie van een vlak via een sketch en dus die groep extrusies worden oid...
Als ik de lijnstukken namelijk direct combineer in de sketch, dan komt het oude probleem weer terug.

De extrusies hebben wel een wanddikte 0 oid. Geen idee hoe ik dat dikker krijg. offer in de part workbench doet in ieder geval niets.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door H.C »

al eens geprobeerd, facebinder/2d offset
(@16min.)
https://www.youtube.com/watch?v=yUVWQxITn1o
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

H.C schreef: 01 mar 2023 09:06 al eens geprobeerd, facebinder/2d offset
(@16min.)
https://www.youtube.com/watch?v=yUVWQxITn1o
Top link! dank je!
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

H.C schreef: 01 mar 2023 09:06 al eens geprobeerd, facebinder/2d offset
(@16min.)
https://www.youtube.com/watch?v=yUVWQxITn1o
Helaas, het was hem niet. De facebinder maken lukt, maar zodra ik de 2D offset wil maken krijg ik "Exception: makeOffset2D result of offsetting is null!"

Ik heb in ieder geval een hoop van het filmpje geleerd. O.a. dat je met de draft workbench kan "downgraden", c.q. je kan de shapes ontleden in eerst wires en dan in edges. Ofwel, een dxf maken is niet nodig, want dit kan ook vanuit de svg. Ik weet via via nu ook hoe je van edges weer wires kan maken etc.

Maar ik blijf steeds terugkomen bij hetzelfde punt. Ik heb wel iets nieuws gevonden: als ik de tickness tool gebruik en de value negatief maak (minder dan -0.2) dan werkt hij toch "sort of". Note: "intersection" moet dan wel aan staan
Afbeelding

In ieder geval geen artefacten meer. Nu gaat de thickness wel de verkeerde kant op. Tenminste hier heb ik voor 1 operatie wat aan, maar ik wil ook de buitenkant kunnen doen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ikke nie begryp nie,
Die letter ziet eruit alsof ie ergens boven je plane zweeft... "Drink je weer?? :lol: " hoe zit dat?

Om kort te gaan, naar binnen werkt, naar buiten nog niet.. Als ik het goed begrepen heb is het uitgangsmodel een Massieve letter.., kun je die vantevoren niet "opdikken" middels iets als een Offset?.. en dan er een Hol geval van maken?..
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door keesfrees »

Ik was benieuwd en het verbaasd me niet.
Het zal toch zo zijn dat er iets mankeert aan de bron, de lijnen die je er in stopte.
Die zou ik eerst nakijken, bewerken in een "gewoon" lijntjes bewerkings programma, heb je zoiets ?
Het moet dan een gesloten polyljn (zonder knopen) worden, te maken uit aaneensluitende bogen en lijnen en die dan koppelen (joinen) tot een polylijn.
MeMoRy schreef: 02 mar 2023 10:18 Ik heb wel iets nieuws gevonden: als ik de tickness tool gebruik en de value negatief maak (minder dan -0.2) dan werkt hij toch "sort of".
Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2023 10:29 Om kort te gaan, naar binnen werkt, naar buiten nog niet.
Kenmerkende verschijnselen bij een niet juiste (poly)lijn.

En soms is het me niet duidelijk wat er aan de hand kan zijn, dan exploderen en opnieuw koppelen, even door een ander cad programma halen.
Als offsetten naar buiten niet werkt, dan naar binnen offsetten en dan naar buiten, dat werkt dan meestal wel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2023 10:29 Ikke nie begryp nie,
Die letter ziet eruit alsof ie ergens boven je plane zweeft... "Drink je weer?? :lol: " hoe zit dat?
dat is denk mij een bug in freecad, die ik al een paar keer tegen ben gekomen. Als je tussen de draft workbench en de part workbench switched, blijft dat raster op een bepaald moment op een vaste plek op de achtergrond staan: het draait dan niet meer mee met de "camera".
Ik werkelijkheid ligt de letter op de XY vlak.
keesfrees schreef: 02 mar 2023 10:36 bewerken in een "gewoon" lijntjes bewerkings programma, heb je zoiets ?
ik heb inktscape... maar dat zal ik ook nog even moeten leren. Volgens mij heb ik er 10 jaar geleden iets mee gedaan, maar weet niet eens meer wat.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 02 mar 2023 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alle probeersels die je doet, werken die wel op een standaard kubus of cilinder of ander simpele geometrie die zeker geen kuren heeft?
Dan sluit je in ieder geval uit dat je iets aan het doen bent wat tegen de 3d-solid teken regels in gaat.
Direct met een wat uitdagender speeltje beginnen is altijd verleidelijk, maar in de leer periode zitten er vaak onderliggende fouten in je werk waardoor het mis gaat, met wat meer ervaring leer je dat herkennen en voorkomen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie