Holle letters (in freecad?)

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 24 feb 2023 09:22 Gaat het uiteindelijk over 3D printen? Dan kan je in de slicer toch aangeven zero infill en zero toplayers?
Jij maakt het wel erg simpel. :lol: Maar dan is er geen leertraject in freecad, en dat was ook een beetje de bedoeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

WillyH schreef: 24 feb 2023 09:22 Gaat het uiteindelijk over 3D printen? Dan kan je in de slicer toch aangeven zero infill en zero toplayers?
Idd 3D printen.

Ze moeten aan de ene kant dicht zijn en aan de andere kant verbonden. Dus helaas gaat dat niet lukken.
DaBit schreef: 24 feb 2023 09:17 Die paden die je ergens vandaan hebt zijn puur B-splines. Het nadeel van B-splines is dat de offset van een B-spline meestal geen B-spline is, en in iede rgeval niet eentje met hetzeflde aantal controlepunten. Daarom gaat die thickness tool fout en kun je ook in de Part workbench geen 2D offset van die curve maken.
'Echte' CAD-pakketten verstoppen dat onder water voor je door de B-splines te converteren naar wat anders. Fusion gebruikt zijn T-splines en ik heb het ook wel eens betrapt op een hele resem lijnsegmentjes als-ie het verder ook niet meer weet. Maar FreeCAD mist dat soort 'we doen onderwater wel iets zodat het resultaat goed lijkt' geintjes.

Misschien dat je het offsetten van de curves wel in Inkscape of whatever kunt doen. Een andere optie als het maar een paar letters zijn is in de Sketcher de controlepunten kopieren, op X afstand plaatsen, en daar zelf een spline doorheen tekenen. Dan is je wand niet overal exact X dik, maar ik denk niet dat je valt over een paar micrometer inconsistentie in de dikte.
Zoals ik aangaf had in een eps, die heb ik met een tool geconverteerd vaan svg en die geimporteerd in freecad.
Als het erop neerkomt dat ik alles moet gaan overtekenen, vind ik het eerlijk gezegd teveel moeite... Er is hopelijk een tooltje die dat doet.
(Er zullen toch wel meer mensen zijn die zandvormpjes willen maken van letters in freecad??)
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 24 feb 2023 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door serum »

Dat soort dingen print je met een dikke nozzle (1mm oid) en single line perimeter of vase mode. Al dan niet met bodem. Als er verlichting achter moet zou ik het open printen (alleen de perimeter) en de binnenkant volgieten met hars. Is qua lichtdoorlaat iets voorspelbaarder dan een print.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

Ik vond nog deze link op freecadforum, maar getest en dat heeft hetzelfde probleem...
De sketch extruden gaat goed, maar op het moment dat je thickness gebruikt artefacten of letter verdwijnt.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

DaBit schreef: 24 feb 2023 09:17 Dit is je probleem:

Die paden die je ergens vandaan hebt zijn puur B-splines. Het nadeel van B-splines is dat de offset van een B-spline meestal geen B-spline is, en in iede rgeval niet eentje met hetzeflde aantal controlepunten. Daarom gaat die thickness tool fout en kun je ook in de Part workbench geen 2D offset van die curve maken.
'Echte' CAD-pakketten verstoppen dat onder water voor je door de B-splines te converteren naar wat anders. Fusion gebruikt zijn T-splines en ik heb het ook wel eens betrapt op een hele resem lijnsegmentjes als-ie het verder ook niet meer weet. Maar FreeCAD mist dat soort 'we doen onderwater wel iets zodat het resultaat goed lijkt' geintjes.

Misschien dat je het offsetten van de curves wel in Inkscape of whatever kunt doen. Een andere optie als het maar een paar letters zijn is in de Sketcher de controlepunten kopieren, op X afstand plaatsen, en daar zelf een spline doorheen tekenen. Dan is je wand niet overal exact X dik, maar ik denk niet dat je valt over een paar micrometer inconsistentie in de dikte.
Ik kom hier helaas niet veel verder mee. Het artikel op wikipedia over T-splines maakt het niet veel duidelijker. Ik weet wat een bézierkromme is, maar heb geen idee wat nou het verschil is tussen en waarom dit een probleem is. Het is toch een gesloten object? Hoe maak is sowieso zo'n "T kromme"?

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door serum »

Dikke nozzle, spiral vase. Dat doet toch precies wat je wil?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

serum schreef: 26 feb 2023 11:16 Dikke nozzle, spiral vase. Dat doet toch precies wat je wil?
Nou nee, want het gaat niet om het resultaat. Het gaat erom dat ik leer hoe ik in [free]cad complexe vormen kan uithollen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kom hier helaas niet veel verder mee. Het artikel op wikipedia over T-splines maakt het niet veel duidelijker. Ik weet wat een bézierkromme is, maar heb geen idee wat nou het verschil is tussen en waarom dit een probleem is. Het is toch een gesloten object? Hoe maak is sowieso zo'n "T kromme"?
Heel precies weet ik het ook niet, omdat ik niet weet wat het verschil is tussen een B spline, een T spline of een BezierCurve.
maar.. zie het zo.. zo'n spline (ongeacht welk type) kun je zien als een infiniete verzameling van tangentiale cirkelbogen, teneinde een kromme te krijgen, die niet lijkt opgebouwd uit cirkelbogen..
om daarop een offset te krijgen, moet je dus een equidistante curve tekenen, en al zou je een curve opbouwen uit een finiete verzameling tangentiale cirkelbogen, dan nog kom je met eenvouwig "Offsetten" nog niet tot een sluitende equidistante..

Hoe weet ik dit, nou... ik heb eens een CNC programma geschreven dat de equidistante zelf uitrekende, uitgaande van een contour bestaande uit cirkelbogen en rechte lijnen.. waarbij ik ook moest controleren of ik met de gekozen offset, zijnde gelijk aan de radius van de te gebruiken frees, moest zien of er voldoende ruimte was in scherpe hoeken voor de tegenboog.. het ging hier om een programma voor het uitspaken van tandwielen... , als je de tegenboog tegen het hart van het tandwiel te klein maakte, zou ie de aanliggende rechte lijnen doorsnijden.. en dat was natuurlijk niet acceptabel, dus moest het snijpunt van de twee rechte lijnen bepaald worden, om op dat punt "terug te keren" en de tegenboog te laten voor wat het was..Ik kan je vertellen.. zo'n afgehapte pizza-punt vraagt al een behoorlijke dosis wiskunde, kun je nagaan wat er bij een Spline komt kijken..
Dat er programma's zijn die "onder water" de nodige kunstgrepen uithalen.. da's mij ook wel bekend.. omdat die gewone letters, zonder moeite extruderen, en daar dan ook een Chamfer of een Fillet op zetten.. en dat zijn dan andere vormen dan een zandgebakkie.. maar de grap van een offset op een spline is hetzelfde...

Probeer het anders eens in een 2D CAD programmaatje.. ik heb het net voor de grap eens gedaan in QCad, je tekent een Letter, dan is het in QCad nog echt een Letter.. dan Explodeer je em, dan verdwijnt de "Vulling" en hou je alleen de contouren over... die hebben heel veel puntjes... explodeer je em nog een keer.. dan krijg je arcs..heel veel arcs.. met allemaal verschillende radii, en lengte, maar ze zijn allemaal Tangentiaal aan het voorgaande en volgende element.. Ga daar maar eens aan rekenen... :shock:
Het gaat erom dat ik leer hoe ik in [free]cad complexe vormen kan uithollen.
Nou... zoals aangegeven door meerdere personen.. die standaard functie in Freecad werkt niet naar behoren, door bovenstaande problematiek, maar er zijn mogelijkheden aangedragen die waarschijnlijk wel een oplossing bieden..
(ik heb FreeCad niet op mijn Laptopje staan.. anders zou ik het even proberen..maar ik heb ook te weinig kennis van Freecad, ik gebruik het alleen om van een 3D model een stereoscopische afbeelding te maken, of om het stereoscopisch weer te geven op mijn scherm, en het dan te bekijken met een Rood/Blauw brilletje
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je nu eens met een ander willekeurig lettertype gaat experimenteren, dat kun je ons in ieder geval mee laten kijken zonder zenuwachtig te worden over ©'s of ®'s.

En pak vervolgens een extreem dunne wand, 0.1 of misschien 0.01 de kans dat er conflicten ontstaan in de offset worden in principe dan kleiner.
Maar realiseer je wel dat willekeurige tekst fonts niet altijd voldoen aan 3D cad regels om solids te kunnen maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 26 feb 2023 12:43 .. een infiniete verzameling van tangentiale cirkelbogen..
equidistante curve ...
curve opbouwen uit een finiete verzameling tangentiale cirkelbogen, ...
sluitende equidistante..
de tegenboog tegen het hart van het tandwiel
Afbeelding

ff simpel is het dus zoiets als de tool kan het pad zelf niet extrapoleren? Ik zou zeggen: pak de bestaande punten en plaats die wat naar binnen, en de curves zijn dan vast zo uit rekenen dat de afstand over de hele originele curve gelijk blijft. Maar waarschijnlijk is dat te simplistisch gedacht
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

om iets te doorgronden dien je je te verdiepen in het het fenomeen, en alles wat daarbij komt kijken.

Mijn probleemstelling betrof het "uitspaken" van tandraderen, teneinde een bevredigend resultaat te bekomen diende de klokkenmaker voor wie ik deze software had geschreven, in een dialoog in te voeren hoeveel spaken er moesten komen, wat de binnenradius, de buitenradius de Hoekradius en de spaakbreedte diende te zijn.

Teneinde dit resultaat al Frezenderwijs te bewerkstelligen, werd er dus een aantal berekeningen uitgevoerd om aan de hand van de ingegeven data een equidistante baan te genereren, voor zover dat tot de mogelijkheden behoorde , daarmee ook rekenschap houdend met de hoekradius die in deze gelijk of groter moest zijn dan de freesdiameter.
Indien er aan de binnenzijde een tegenboog was ingegeven die gezien de gebruikte maat frees zou resulteren in doorsnijding van de doormiddel van parameters geprogrammeerde contour, dan moest het programma een "passende boog" invoegen, ter vervanging van de geprogrammeerde boog, teneinde een, in elk geval vrij van doorsnijdingen gevormde contour te verwezenlijken...

Maar da's toch niet zo moeilijk?..

Terug naar de Freecad probleemstelling : zoals ik al zei.. als je wilt weten waar je mee te maken hebt.. trek je tekening eens open in een CAD programma, vergeet Grafische programma's want die bezondigen zich meer dan eens aan uitglijers waar een techneut zich de haren vanuit de bilnaad trekt.
Getuige ook de meervoudige huilbuien van hobbyisten die zich een CNC Freesmachine hadden gebouwd of aangeschaft, en werden geconfronteerd met enorme bewerkingstijden bij toch op het eerste gezicht eenvoudig aandoende tekeningen.. maar als er dan gevraagd werd "Waar teken je dat mee?", dan was het antwoord meer dan eens :"Corel Draw".. en Ja.. Corel Draw KAN.. een DXF bestand genereren.. maar Corel Draw kan geen Cirkelbogen tekenen, gevolg, een cirkelboog bestond uit een finiete verzameling lijnstukjes, en bij grotere radii, naderde het aantal lijnstukjes qua lengte naar 1/∞, waar het aantal lijnstukjes naderde naar ∞, en als je machine dan na elk lijnstukje stopt, en opnieuw op snelheid moet gaan komen.. dan duurt het een anderhalve eeuwigheid vooraleer het werk gedaan is..

Je schreef over SVG bestanden.. Leuk.. Scalable Vector Graphics.. Ik heb ze ook wel gebruikt voor het doorgeven van afbeeldingen aan een lasergraveerbedrijf.. maar een SVG is nog altijd geen Technisch tekenbestand..
Wat mij betreft is het basisbestandsformaat het primaire pijnpunt in deze
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 26 feb 2023 19:18 om iets te doorgronden dien je je te verdiepen in het het fenomeen, en alles wat daarbij komt kijken.
Oh zeker, maar je begint bijv natuurkunde leren ook niet met kwantummechanica, of wiskunde leren met chaostheorie. Niet dat ik nog op het 1+1=2 niveau zit, maar als er teveel termen in een stuk tekst zitten die ik nog niet ken, dan vind ik het toch wel moeilijk te volgen. Het is ook een beetje als spreken in een vreemde taal: als je soms een woord hoort wat je nog niet kent, dan kan je de betekenis vaak raden. Maar als je het meeste van wat gezegd wordt niet kunt volgen, dan lukt de rest ook niet meer.
Anyhow, ik ga me inderdaad verder inlezen.
Verder was ik net een end op weg (uurtje werk) en toen crashte freecad... niet opgeslagen natuurlijk... joepie. Notitie aan zelf: undo en redo niet te vaak gebruiken.
Ik heb ook net even fusion 360 proberen te gebruiken, maar ik vind die UI zoooo niet intuïtief. Ik moet echt voor elke stap een tutorial opzoeken. Zelfs simpel roteren, pannen en centreren gaat anders dan de meeste tools die ik ken. en dan doe je ineens iets als slepen met je linker muisknop ingedrukt (volgens mij ook shift) en is je tekening weg... en undo doet dan niets meer...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

MeMoRy schreef: 26 feb 2023 18:29 dat de afstand over de hele originele curve gelijk blijft.
Ahhh ik zie nu dat dat dus "equidistante baan te genereren" is. ok. weer wat geleerd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door DaBit »

MeMoRy schreef: 26 feb 2023 11:08 Hoe maak is sowieso zo'n "T kromme"?
In FreeCAD: niet.
T-splines zijn het standaard smaakje splines in Autodesk Fusion360. Opzich wel een lekker smaakje.
MeMoRy schreef: 26 feb 2023 18:29 Ik zou zeggen: pak de bestaande punten en plaats die wat naar binnen, en de curves zijn dan vast zo uit rekenen dat de afstand over de hele originele curve gelijk blijft. Maar waarschijnlijk is dat te simplistisch gedacht
Inderdaad, wat jij nu voorstelt is precies wat je niet zomaar kunt met een B-spline, en B-splines is wat er uit die SVG komt. Jouw probleem begint dus al voor FreeCAD om de hoek komt kijken, en rubbish in = rubbish (of niks) out..

Een beetje 'ik moet een naambordje frezen, dus ik sleep een boom mijn hok in. Ja, dat is toch ook gewoon hout? Of is dat te simplistisch gedacht?' :mrgreen:

Je kunt de EPS eens openen in Inkscape en exporteren als DXF. Dan ben je de splines wel kwijt denk ik, en als je bron een verzameling lijnstukken en circelbogen is werkt het wel. Of je pakt de makkelijke route en doet het werk in Fusion360; grote kans dat die het wel kan. FreeCAD is prima spul, maar Fusion360/Solidworks/SolidEdge/NX/whatever zijn toch echt krachtiger en robuuster.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie