Ombouw cnc naar Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Timmm
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2022 21:52

Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Timmm »

Goedendag,

Momenteel heb ik een cnc (250*125) met mach 3. Deze functioneerd prima.

Echter hebben we voor het bedrijf vaak platen van 305* 150, en kunnen we een tool changer ook erg goed gebruiken.

Hiervoor gaan we een nieuwe cnc aanschaffen.

De machine die ik wil kopen word echter geleverd met syntec 60ca. Hiervoor is uiteraard geen ondersteuning in Europa en de handleidingen zijn ook niet zo goed.

Ik zit eraan te denken om de machine te kopen zonder controller en hier zelf Eding in te bouwen.

Het aansluiten op zich lijkt mij het probleem nog niet. Maar hoe meer ik erover na denk hoe meer ik besef dat dit toch een prettig stukje programmeren / instellen word.

Is dit voor een *leek* te overzien of is dit toch aardig pittig en kan ik beter voor de syntec controller gaan?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door P1-Engineering »

Niet heel lang geleden was er een zelfde soort vraag. Er is hier iemand die dergelijke machines voor zichzelf ombouwt naar Eding. Kan alleen dat topic zo snel niet vinden.

Ik kan een dergelijke ombouw + programmering van ATC ook voor je aanbieden maar dan gaat dit bedrijfsmatig.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door benkr »

Chinese fabrikanten willen ook best wel die Eding controller voor je inbouwen en instellen, niet allemaal, maar ze zijn er zeker wel.
Wellicht dat forumleden die hier ervaring mee hebben leveranciers kunnen noemen, of zijn er forumleden die je (tegen betaling) willen helpen met het instellen van de Eding hard- en -software.

Ik heb geen enkel idee wat het prijsverschil tussen een machine met- en zonder controller ingebouwd is, maar ik denk dat dat erg weinig zal zijn, en dan zou ik kiezen voor een werkende machine en dan van daaruit de zaak ombouwen, dan weet je zeker dat alles goed werkt voordat je aan de ombouw begint en is het dan eigenlijk alleen maar draadjes verleggen en variabelen invoeren. Iemand die er een beetje kaas van gegeten heeft (en die vooral Eding kent) fikst dat binnen een dag denk ik. Een groot deel van de benodigde variabelen staan al in de controller die er af fabriek in zat en kunnen gewoon worden overgenomen, dat schiet lekker op.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door benkr »

Volgens mij heeft Jacala dat al eens voor iemand gedaan bij een nieuwe machine uit China, maar b.v. ook Ceasar (forumlid) doet zoiets wel eens.
En wellicht zijn er nog veel meer.
Timmm
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2022 21:52

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Timmm »

Bedankt voor de reacties!

Het verschil tussen met en zonder controller is 1000,- wel te overzien maar toch aardig wat.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door andrefc101 »

Syntec (niet uit China, maar uit Taiwan), is een uitstekende, goed functionerende cnc controller. Maar zoals met alle besturingen zul je er ff wat tijd in moeten steken om eea te leren. Het is natuurlijk wel makkelijker om op de kennis te teren van leden op een forum, maar eens zul je het toch zelf moeten leren. En in principe werken alle cnc controllers, het gaat om het uiteindelijke resultaat.
Oh ja, een beetje leverancier levert je een prima handleiding mee van de gebruikte controller…..

B.t.w. 5 seconden Google leverde mij al een complete manual van dit systeem, dus ik snap je probleem niet heel goed…

https://www.syntecclub.com/cncrel/Manua ... %20Machine
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als die 1000 te overzien is, zou ik eerst eens een half jaartje met een echte besturing aan een machine gaan leren te werken.
Dan heb je een machine omgeving, geen pc. En gereedschapwisselaar werkend, en alle andere specifieke machine dingen.
Als dat na een half jaartje niet bevalt, kun je altijd nog ombouwen. Ik denk dat je je dan wel bedenkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 feb 2023 20:51 Als die 1000 te overzien is, zou ik eerst eens een half jaartje met een echte besturing aan een machine gaan leren te werken.
Dan heb je een machine omgeving, geen pc. En gereedschapwisselaar werkend, en alle andere specifieke machine dingen.
Als dat na een half jaartje niet bevalt, kun je altijd nog ombouwen. Ik denk dat je je dan wel bedenkt.
Ook mijn idee, en is Eding nou echt wel zo zaligmakend?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 feb 2023 20:51 Als die 1000 te overzien is, zou ik eerst eens een half jaartje met een echte besturing aan een machine gaan leren te werken.
Dan heb je een machine omgeving, geen pc. En gereedschapwisselaar werkend, en alle andere specifieke machine dingen.
Als dat na een half jaartje niet bevalt, kun je altijd nog ombouwen. Ik denk dat je je dan wel bedenkt.
Eh.. " een machine omgeving, geen pc".. hoe denk je dat moderne CNC machines werken.. Heidenhain bijvoorbeeld draait al zeker sinds de 530 op een PC, een Linux PC, en dat doen ze nog steeds, sterker nog, de User interface van een Heidenhain besturing uit de 600 reeks gaat meer en meer op een PC lijken.. , en eerlijk gezien zie ik daar geen probleem in..

Een gereedschapwisselaar..nou.. poe.. da's ingewikkeld?.. als het een rek is, dan is het niet meer dan G00 G53 X of Y (coordinaat van Tool1 + (toolnummer -1 * Steek).. Eitje..
een Roterende is "Iets ingewikkelder" omdat je dan , als je maar een kant op kan, even moet zien of je met het aantal posities door moet, of terug... of als je een Unidirectionele wisselaar hebt.. hoeveel stappen het dan is als je" terug" moet.
De Leukste is nog wel een Wisselaar met een wisselarm, zo eentje die met T1 begint, dan T4, zodat ie T1 op positie 4 zet, dus.. als 4 wordt gewisseld voor T5, dan komt 4 op 5, en start je dan opnieuw, dan haalt ie 1 van 4, maar zet ie 5 daar neer..hij haalt 4 van 5, dus zet ie 1 daar neer.. en.. eh.. waar stond 1 nou??.. Daar moet je dan een Array voor aanmaken, om die posities bij te houden.. Eigenlijk ligt daar een taak voor EdingCNC om een "Plaatstabel" in EdingCNC te zetten, in de Tooltabel.
Ook mijn idee, en is Eding nou echt wel zo zaligmakend?
Tja.. geen enkele CNC besturing is Zaligmakend. elke besturing heeft wel zijn dingetjes waarvan je denkt.. "Dat kan beter".. een Haas besturing voelt wat dat betreft helemaal als een PCprogrammaatje aan.. en dan het Toetsenbord :roll: een ABCD indeling, en geen QWERTY.. maakt dat zo veel uit?.. JA.. Net als dat ik NIET begrijp waarom het toetsenbord van Telefoons en PIN automaten ondersteboven zitten.. (ja.. DIE zitten ondersteboven. Want Rekenmachines waren er eerder dan telefoons met toetsenborden..

Maar goed het werken met EdingCNC
22170

Is dat nou zo anders als met een andere professionele besturing? :lol:
Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil... niet veel in elk geval.. en ik heb afgelopen jaar (voor mijn ongeval) nog een aantal vlieguren gemaakt op machines met Heidenhain sturingen.. (410 en 620).. het enige grote verschil is dat ik bij de 620 een machinetafel van 3200 x 1600 tot mijn beschikking had, en bij de 410 liep ik door de machine (opspantafel van 6000 x 6000), en dan een laddertje op.
Mijn freesbank.. ach.. die loopt al zonder kermen vanaf 2007, de draaibank vanaf 2014..
Ik heb dus ook plannen om een tweede draaibank om te bouwen.. en, omdat ik met EdingCNC werk, kan ik alles maken zoals ik het wil..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door serum »

Eding vind ik intuïtief. Maar mijn syntec ook. Enige reden dat ik naar eding zou willen is dat ik wat handiger een microscoop kan toevoegen en macro's wat universeler toepasbaar zijn op mijn machineparkje en je eenvoudig met vacuumzones kan werken.. Hoef je het wiel niet 2x uit te vinden als je eenzelfde macro wilt, ik ben allesbehalve een ster in dat werk.

En ik denk dat een besturing net zoiets is om als Fries tegen een Groninger te zeggen 'ik vind Friesland veel mooier, mooier dialect, spreekt mij allemaal net wat meer aan'.. Mach3 knapte ik op af door de kitscherige UI. Ik moet er naar kijken, wat mijn buurman er van vindt interesseert mij niet, frezen is emotie. :mrgreen: Maar er is nu een screen voor te downloaden die mij echt aanspreekt. (Physics Anonymous Screen Set)

Zonder enige ervaring vertrok ik uit niemandsland en heb destijds bewust gekozen voor Eding, om de doodsimpele reden dat het mij intutief overkwam toen ik de software voor het eerst opstartte. (met dezelfde insteeek heb ik eerst de software gekozen die mij aansprak voor de CAD/CAM) feedback van de encoders door de controller (iets dat Syntec overigens wel doet) was mij toen allemaal vreemd dat dat mogelijk was. De vragen die ik had werden op zondag beantwoord door Bert en ik had er meteen vertrouwen in.

Heb alleen met HAAS besturingen gewerkt, Tormach, Eding en de fanuc achtige syntec . Ik kan met allen fijn werken, Tormach doet het keurig met zijn pathcontrol, en een HAAS met renishaw probing is een verademing. Ik programmeer niets aan de machine en doe alles met CAM. Sporadisch misschien een keer een lijntje trekken met de jogging. Mijn werk is te afwisselend en ik voel er niets voor om te moeten typen aan de machine.

Als het maar snel en efficient werkt, jeukt het mij verder niet zoveel wat er achter de schermen gebeurt (vind zelfs step/dir helemaal prima, dat het technisch beter kan is mooi, maar voor mij niet nodig geweest in de afgelopen jaren).. Ik heb niks gemist.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 18 feb 2023 11:14 Eding vind ik intuïtief. Maar mijn syntec ook.
In het geval van Eding: Dankjewel.. ik heb er in 2007 heel erg mijn best op gedaan, samen met Bert, wat die Syntec betreft.. nog geen ervaring mee, maar je maakt me wel schieuwnierig.. :lol:
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 En ik denk dat een besturing net zoiets is om als Fries tegen een Groninger te zeggen 'ik vind Friesland veel mooier, mooier dialect, spreekt mij allemaal net wat meer aan'..
Mei ik jo wat freegje??, Doge jo wol??.. Frysk is gjin dialekt! :shock: :lol:
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 (Physics Anonymous Screen Set)
een woord...:Aargh! :lol: teveel schermknoppen.. het is en blijft een CNC Flipperkast
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 en een HAAS met renishaw probing is een verademing.
Eh.. ELKE machine met Renishaw Probing is een verademing.. zelfs een Haimer taster is al een feest..
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 dat het technisch beter kan is mooi, maar voor mij niet nodig geweest in de afgelopen jaren).. Ik heb niks gemist.
Dat is ook belangrijk.. waarom zou ik, als ik een machine zou kopen, bakken geld uitgeven aan lineaire encoders, met vaste nulpunten, dus een direct meetsysteem, geintegreerde laser toolsetter, en meer van dat fraais, als ik, laten we zeggen, scheepsliften en Landbouwerktuigen sta te bewerken?.. dat komt niet op een tiende over het algemeen.. dus die extra investering, verdien je nooit terug.

het is net als met auto's eigenlijk..Tuurlijk.. tuurlijk zou ik een Mooie BMW 6 serie willen rijden.. maar ik heb me in het verleden prima vermaakt met een 3Serie Compact..is een "6" beter dan een "3".. mwah.. ik denk dat je op lange ritten het verschil wel gaat merken. maar ik heb zeggen en schrijven 2 keer een reis naar Polen gemaakt.. en met de "3" was dat al prima te doen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 18 feb 2023 10:46
hugo stoutjesdijk schreef: 17 feb 2023 20:51 Als die 1000 te overzien is, zou ik eerst eens een half jaartje met een echte besturing aan een machine gaan leren te werken.
Dan heb je een machine omgeving, geen pc. En gereedschapwisselaar werkend, en alle andere specifieke machine dingen.
Als dat na een half jaartje niet bevalt, kun je altijd nog ombouwen. Ik denk dat je je dan wel bedenkt.
Eh.. " een machine omgeving, geen pc".. hoe denk je dat moderne CNC machines werken.. Heidenhain bijvoorbeeld draait al zeker sinds de 530 op een PC, een Linux PC, en dat doen ze nog steeds, sterker nog, de User interface van een Heidenhain besturing uit de 600 reeks gaat meer en meer op een PC lijken.. , en eerlijk gezien zie ik daar geen probleem in..
Dat weet ik allemaal wel, dat ze op Linux zijn overgestapt heeft natuurlijk alles te maken met de long time betrouwbaarheid van Windows en dat ze met een eigen aangepaste Linux omgeving alles in eigen beheer hebben. Al gebruikt Siemens ook nog wel een embedded windows variant met een schilletje er over heen.
Die Windows en Linux omgeving van moderne besturingen is alleen de user interface kant, als dat spulletje crasht loopt die besturing op de achtergrond gewoon z'n programma af. :lol: Daarom moet je bij een Siemens na aanpassen van je programma ook opnieuw je programma 'uploaden'. (ik vond het een beetje sneu, misschien hebben ze het inmiddels aangepast)

Maar waarom heb jij eigenlijk dat heidi klavier en je monitor zo netjes ingemetseld :?:
Juist ja, dan is het 1 strak geheel, dat jij die Heidenhain knoppen toevallig leuk vind is maar een deel van het voordeel.
Dat Heidenhain toetsenbord is waterdicht en gewend aan vuile omgeving.

Voor de mensen die graag alles aan hun eigen(wijsheid) aan willen kunnen passen is een Eding of LInuxCNC leuk, maar iemand die blijkgeeft niet direct een ombouw zomaar even zelf te kunnen doen, en waarschijnlijk alleen maar wil werken, kun je toch beter een 'compleet' pakket aanschaffen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 18 feb 2023 11:57
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 Eding vind ik intuïtief. Maar mijn syntec ook.
In het geval van Eding: Dankjewel.. ik heb er in 2007 heel erg mijn best op gedaan, samen met Bert, wat die Syntec betreft.. nog geen ervaring mee, maar je maakt me wel schieuwnierig.. :lol:
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 En ik denk dat een besturing net zoiets is om als Fries tegen een Groninger te zeggen 'ik vind Friesland veel mooier, mooier dialect, spreekt mij allemaal net wat meer aan'..
Mei ik jo wat freegje??, Doge jo wol??.. Frysk is gjin dialekt! :shock: :lol:
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 (Physics Anonymous Screen Set)
een woord...:Aargh! :lol: teveel schermknoppen.. het is en blijft een CNC Flipperkast
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 en een HAAS met renishaw probing is een verademing.
Eh.. ELKE machine met Renishaw Probing is een verademing.. zelfs een Haimer taster is al een feest..
serum schreef: 18 feb 2023 11:14 dat het technisch beter kan is mooi, maar voor mij niet nodig geweest in de afgelopen jaren).. Ik heb niks gemist.
Dat is ook belangrijk.. waarom zou ik, als ik een machine zou kopen, bakken geld uitgeven aan lineaire encoders, met vaste nulpunten, dus een direct meetsysteem, geintegreerde laser toolsetter, en meer van dat fraais, als ik, laten we zeggen, scheepsliften en Landbouwerktuigen sta te bewerken?.. dat komt niet op een tiende over het algemeen.. dus die extra investering, verdien je nooit terug.

het is net als met auto's eigenlijk..Tuurlijk.. tuurlijk zou ik een Mooie BMW 6 serie willen rijden.. maar ik heb me in het verleden prima vermaakt met een 3Serie Compact..is een "6" beter dan een "3".. mwah.. ik denk dat je op lange ritten het verschil wel gaat merken. maar ik heb zeggen en schrijven 2 keer een reis naar Polen gemaakt.. en met de "3" was dat al prima te doen..
Mwah, de standaard Renishaw implementatie qua macro's is echt om te huilen zo beholpen. Ze hebben nu een app waar je kan aangeven hoe en wat je wilt meten, daar komen dan een paar regels tekst uit die je kan gaan overtikken op je MDI. Met de Haimer heb je je nulpunten sneller vastgelegd. Siemens maakt het al iets beter door er een grafische schil over te gooien maar bijvoorbeeld nog lang niet zo mooi geïmplementeerd als Haas dat doet. Ben nu bezig hoe dit betrouwbaar vanuit Fusion mee te kunnen posten, maar dat is nog best spannend om vol-automatisch de machine het laten doen met veruit het duurste gereedschap. :lol:

Qua auto's met een BMW zit je uiteraard sowieso al in de goede richting, dan zijn we al ver van de ''hobby'' merken :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

maar iemand die blijkgeeft niet direct een ombouw zomaar even zelf te kunnen doen, en waarschijnlijk alleen maar wil werken, kun je toch beter een 'compleet' pakket aanschaffen.
Die zal met een compleet pakket in elk geval sneller aan de gang zijn... dat wel.. de "lol" die ik dan heb is dat ik het iets minder snel aan de gang zal hebben, maar wel zoals ik het wil hebben, en mogelijk sneller of beter dan wat er te koop is.. :lol:
Maar waarom heb jij eigenlijk dat heidi klavier en je monitor zo netjes ingemetseld :?:
Juist ja, dan is het 1 strak geheel, dat jij die Heidenhain knoppen toevallig leuk vind is maar een deel van het voordeel.
Dat Heidenhain toetsenbord is waterdicht en gewend aan vuile omgeving.
Precies dat dus, Kijk... als je iets koopt als compleet pakket, dan krijg je ook een compleet pakket.. met een ingemetseld klavier, en een schermpje erbij... meestal in een kastje gemetseld.. zodat inderdaad.. de boel gewend is aan een vuile omgeving...
het is niet dat ik die heidenhain knoppen leuk vindt, het is dat ik eraan gewend ben, 8 jaar achter een Heidi-gestuurde machine... , en als je dan een paar jaar later zo'n klavier kan bemachtigen, en em middels een Pokeys kaartje kan herproggen zodat ie weer ongeveer doet wat je ervan gewend bent.. maakt dat je niet veel hoeft te leren, want alles werkt weer zo ongeveer als je het gewend was.
Eigenlijk heb ik datgene gedaan waar iedereen van droomt... en nette kast om de machine heen, een mooie console ernaast.. met een mooi klavier erbij.. compleet met gewoon toetsenbord..Met een ander toetsenbord was het me ook wel gelukt.. alleen.. en dat vind ik een groot voordeel van Heidi klavieren, hebben die fysieke knoppies, en geen Folie met knoppies erachter.. want die dingen typen niet lekker.. heb ik vroeger al genoeg op staan vloeken achter de draaibanken met een Fagor besturing, of de Mitsubishi DWC 200 H.. Folie toetsenborden zijn sowieso niet duurzaam genoeg.. die dingen scheuren allemaal...

Hoe HAAS dat met de Implementatie gedaan heeft, da week'nie.. maar op de Bridgeport-van-de-zaak, gebruikte ik de Renishaw taster of in handbediening, om even een onderdeeltje aan te tasten en een nulpuntje vast te leggen.. of ik had een programmaatje waar ik em in gebruikte, om een hoek te meten, of andere dingen...Ik was er niet huiverig voor om daar gewoon een progje voor in te kloppen.. de machine kon het, de taster kon het.. en ik begreep hoe ze het konden. en daar maakte ik gretig gebruik van..
Ik heb ook wel gewerkt met een Haimer.. handig ding.. kan ik niets negatiefs over zeggen of het moet zijn dat het laatste bedrijf waar ik een beetje bijgeklust heb zo'n ding NIET had. da's Kudt..
De vraag overigens is: heeft de TS dat allemaal nodig?.. of heeft ie genoeg aan een machine waar ie zijn materiaal in kan schuiven, vast kan zetten in een opspanmal, en gewoon een progje laden, en dan de grote groene knop een optater geven.. zoals zovaak het geval is in een productieomgeving?... waarbij valt aan te tekenen dat een ATC wel fijn is.. dan hoef je niet elke keer naar de machine om gereedschappen te wisselen.. en heb je meer tijd voor Koffie!
Qua auto's met een BMW zit je uiteraard sowieso al in de goede richting, dan zijn we al ver van de ''hobby'' merken :lol: :lol:
Helaas ben ik momenteel wel BMW-loos, de laatste, een BMW 316ti E46 lekte meer olie dan goed was... en dat oplossen zou duurder worden dan wat de auto nog waard was.. (Ik had er 800,- voor betaald).. het was wel de meest comfortabele van het stel (ik heb ook een aantal E36's gehad), en zuinig was ie ook.. helaas dus op moeten ruimen omdat ie teveel overeenkomsten vertoonde met de Exxon Valdez, en toen een Volvo V40 gekocht.. ook niet gek.. alleen Voorwielaandrijving.. da's wennen.. jarenlang alleen maar achterwielaandrijvers gehad.. maar comfy, en Luxe... dat is fijn.. hij zou alleen minder moeten zuipen.. bij 100 constant verstookt ie al meer dan de 316ti bij 130
Plaats reactie