Ombouw cnc naar Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 18 feb 2023 13:48
Mwah, de standaard Renishaw implementatie qua macro's is echt om te huilen zo beholpen. Ze hebben nu een app waar je kan aangeven hoe en wat je wilt meten, daar komen dan een paar regels tekst uit die je kan gaan overtikken op je MDI. Met de Haimer heb je je nulpunten sneller vastgelegd. Siemens maakt het al iets beter door er een grafische schil over te gooien maar bijvoorbeeld nog lang niet zo mooi geïmplementeerd als Haas dat doet. Ben nu bezig hoe dit betrouwbaar vanuit Fusion mee te kunnen posten, maar dat is nog best spannend om vol-automatisch de machine het laten doen met veruit het duurste gereedschap. :lol:
Geen idee achter welke haas jij hebt gestaan, maar ik ken alleen een UI met een grafische weergave (en vanuit Fusion kan je de routines ook eenvoudig aanroepen). Denk dat het een kwestie van gewenning is of de onwil om te wennen.

Of ik interpreteer je volledig verkeerd
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door P1-Engineering »

Denk dat we het volledig eens zijn :mrgreen:

Haas heeft het mooist geïmplementeerd, volledig grafisch, en een perfecte integratie met Fusion. We hadden eerst een Haas TM. Renishaw zelf is nog zeer basic, was dus even schrikken toen ze dat kwamen instellen op de nieuwe Siemens machine. Laat ik het zo zeggen, de Sorotec cycli voor de 3d-taster zijn al beter qua gebruiksgemak. We gebruiken de Renishaw cycli nu dus ook niet, maar de Siemens cycli. Zou ook moeten samenwerken met de standaard Fusion Siemens 840D post maar dat is niet volledig plug & play.
Het was jammer dat er destijds een giga levertijd op een Haas VM3 zat (en de service nogal te wensen overlaat) anders waren we waarschijnlijk daarvoor gegaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door serum »

Ja, van Landre wil je niet afhankelijk zijn met je productie weet ik uit ervaring. Je moet eerst flink uit je slof schieten voordat ze misschien in actie komen en de uitkomst is niet klantvriendelijk.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door andrefc101 »

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door serum »

Heidihain?
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door H.C »

hh....herinner mij, gaan proben in 5X om uw nulpunt te zetten... 8) (minpunt, je moet wel nog uw b/c ° manueel invoeren...NO-GO :lol: )
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 18 feb 2023 21:01Heidihain?
Gewoon een lekker, licht te verteren muziekje lijkt mij... om even weer te ontspannen na alle die verhitte discussies 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

IK vraag me dan toch af hoe het komt dat Andrej daar mee komt. Waarschijnlijk toch een van z'n guilty pleasures. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 18 feb 2023 20:57 https://youtu.be/4tEGk_B_alI
Ik vind dit soort audio visuele marteling wel ver gaan hoor André ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13490
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

H.C schreef: 19 feb 2023 01:31 hh....herinner mij, gaan proben in 5X om uw nulpunt te zetten... 8) (minpunt, je moet wel nog uw b/c ° manueel invoeren...NO-GO :lol: )
Is dit nederlands?.. misschien woon ik al te lang in Fryslân, maar hier begrijp ik dus niets van.. :shock:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2023 11:49
H.C schreef: 19 feb 2023 01:31 hh....herinner mij, gaan proben in 5X om uw nulpunt te zetten... 8) (minpunt, je moet wel nog uw b/c ° manueel invoeren...NO-GO :lol: )
Is dit nederlands?.. misschien woon ik al te lang in Fryslân, maar hier begrijp ik dus niets van.. :shock:
Waarschijnlijk 2x tegen een X-lijn vervolgens 2x tegen een Y lijn. (om te controleren of het ding wel haaks is) en vervolgens nog een keer op de Z.
Ja, dat zijn 5 metingen. Doen ze het een keer secuur is het weer niet goed.

Maar hoe die cycli precies werken heeft vaak met de integratie door de machine bouwer te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13490
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw cnc naar Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik me herinner van de Cirkel Center meting op de Bridgeport-van-de-zaak: Je ging naar de modus taster (Toets TCH PROBE), in MDI T22 met M56 de taster "Wakker schudden"

dan in handbediening naar je eerste tastpunt, cirkeltasten activeren, X of Y + of- drukken, en de taster gaat bewegen.. dan jog je naar een ander punt, kiest weer een as, en zo nog 2 keer.. en dan rekent de besturing wel uit waar het midden ligt.. dan geeft ie een dialoogje, waar je de gewenste coordinaten van het gat ingeeft.. en klaar...
Dat stelt je ook in staat om met 4 willekeurige punten op een cirkel(boog) te meten.. hoe mooi wil je het hebben?..

Automatisch een middelpuntje meten?.. Dat kun je programmeren.. gewoon een progje voor induimen.. ik had indertijd een progje voor het inmeten van een hoek.. 2 automatische cirkelmetingen, en een beetje Goniometrie... de Rotatie werd opgeslagen in een Parameter.. dus in het bewerkingsprogramma Cycle Def ROTATION, Q Zoveel.. enter klaar.. koffie.

het is maar net hoe gek je het wilt hebben.. wil je kunnen meten op je freesbank, of sta je te frezen op een Meetbank?.

Wat EdingCNC betreft.. hoe gek wil je het?.. Ik ben ooit bezig geweest met een routine die op basis van 4 willekeurige punten op een cirkel het middelpunt bepaalt.. Hoe?.. eigenlijk niet heel moeilijkt.. 3 meetpunten zou al genoeg zijn.. dat geeft 3 lijnstukken, tussen elke 2 gemeten punten 1..
Dus. kun je van deze lijnstukken de vector afleiden, en daarmee de richtingscoefficient, en.. omdat een eerstegraads functie altijd f(x)=ax + b luidt, kun je a zijnde de richtingscoefficent zo invullen, b is dan het snijpunt met de y as.., pak twee van die functies. bepaal van beiden het middelpunt tussen de 2 gevonden coordinaten, inverteer de functies zodat ze 90 graden ten opzichte van de eerste 2 gevonden functies lopen, en dan door het middelpunt. dus gewoon een middelloodlijntje neerlaten.. dan maak je die 2 functies aan elkaar gelijk.. en presto.. daar heb je je middelpunt.. doe dat voor de zekerheid ook even met de andere gevonden punten en mogelijke lijnen.. en neem het gemiddelde van de gevonden punten.. ik denk dat je dan niet ver van het ware midden af zit..
die code is echter tamelijk pittig. want je moet goed in de gaten houden dat je niet door 0 gaat delen..

Eigenlijk valt het best wel mee.. wiskunde is niet zo heel moeilijk eigenlijk, want als je iets uitgerekend hebt, dan kun je het doorgaans aan de praktijk toetsen... :lol:
Plaats reactie